آموزش نگهداری از وسایل شخصی به کودکان

والدین علاقمند که فرزندانشان توانایی برقراری نظم در امور شخصی خود و نگهداری از وسایل شخصی خود را داشته باشند. در زیر می بینیم چگونه می توانیم این مهارت را در کودکان تقویت نماییم.

انضباط شخصی از مهارت های مهم زندگی است که باید به کودکان آموخته شود و در طول زندگی می تواند به آنها یاری رساند این مهارت در طول زندگی بطور مداوم به صورت فرایندی باید در جریان باشد و والدین می توانند آن را ارتقا دهند و از آن حمایت کنند. نگهداری از وسایل شخصی از جمله مواردی است که یادگیری انضباط شخصی باعث آن می شود.

آموزش نگهداری از وسایل شخصی به کودکان

نکاتی برای تشویق کودکان به نگهداری از نگهداری از وسایل شخصی

  • برای اینکه کودکان به انضباط شخصی دست پیدا کنند به یک برنامه منظم و ساختاری روتین نیاز دارند تا بتوانند خود انضباطی را تمرین کنند. برای این کار قوانین شفاف و مشخصی برای خانه و وسایل باید وجود داشته باشد و اعضای خانواده به آن پیابند باشند.
  • دلایل زیر بنایی جمع آوری وسایل را بری کودکان توضیح دهید و بهتر است که روش والدین تنها بر اساس امر و نهی بدون توضیح نباشد چرا که کودک نیاز دارد دلیل خواسته هایی که از او مطرح می شود را درک کند.
  • طوری رفتار کنید که کودکان پیامدها و عواقب کارشان را به عهده بگیرند. گاهی اواقت کودکان نیاز دارند تا با عواقب و پیامدهای طبیعی اعمال و کردارشان مواجه شوند. بچه ای که مرتب وسایلش را گم می کند و یا آنها را در جایی از خانه رها می کند باید پیامدهای غفلت خود را بر عهده بگیرد اگر وسیله گه کرده و یا شکسته که به آن نیاز دارد مدتی از خرید مجدد آن اجتناب کنید تا متوجه بشود که نگداری از وسایل به چه صورت باید باشد.
    هر زمان که فرزندتان خودانضباطی بروز داد حتما او را مورد تحسین و تشویق قرار دهید. زمانی که بدون تذکر و یادآوری شما کاری را انجام می دهد او را تشویق کنید. می توانید از تشویق های کامی یا غیر کلامی استفاده کنید. مثلا من خیلی خوشحالم که قبل از اینکه به تو یادآوری کنم خودت وسایلت را جمع کرده ای. و یا وسیله ای را که به آن علاقه دارد برایش تهیه کنید.
  • الگوی خود انضباطی باشید کودکان از شما و دیدن رفتار شما بیشتر می آموزند تا حرفهای شما. اگر آنها ببینند که شما در نگهداری از وسایل خود اغفال می کنید رفتار مناسب را نمی آموزند.
  • ارزش وسایل و زحمتی که برای ساخت و خرید آنها انجام شده را برای کودکان توضیح دهید تا بتوانند اهمیت آنچه را که در اختیارشان قرار داده شده است درک کنند.
  • جای مخصوصی برای هریک از وسایل کودک در نظر بگیرید و با حوصله و صبوری جای هر یک از وسایل را به فرزندتان نشان دهید و از او بخواهید که پس از اتمام کار وسیله را در محل قبلی خود قرار دهد.
  • صبور باشید چرا که نظم و انظباط به سرعت نمی تواند برقرار شود. مسولیت کار کودک را به خاطر کلافگی از شلوغی خانه به عهده نگیرید چرا که این امر باعث می شود کودک تمایلی به انجام اموری که از او خواشته اید نشان ندهد.
  • اگر خودتان در جمع آوری وسایل کودک وارد شدید حتما محرومیتی برای او در نظر بگیرید و عواقب کمک کردن در این امر را به کودک توضیح دهید. مثلا اینکه من برای جمع کردن وسایل به تو کمک می کنم ولی بعد از آن تا 2 ساعت اجاره نداری که از آنها استفاده کنی یا با اسباب بازی هایت بازی کنی.
  • در کارهایی که از کودک می خواهید جثه و توانایی جسمی او را در نظر بگیرید و از دادن کارهای سنگین به او چرهیز کنید و وظایف را طوری در نظر بگیرید که از عهده آن بر اید.
  • می توانید از حافظه تصویری کودک استفاده کنید. هنامی که وسایلش مرتب و در جای خود هستند از آنها عکس بگیرید و زمانی که از او می خواهید وسایل خود را جمع آوری کند آن عکس را به او نشان دهید تا با دیدن آن جای وسایل به او یادآوری شود.

انضباط از جمله مواردی است که دست یافتن به آن می تواند آرامش را در خانه و بین خانواده ها برقرار سازد و اگر در سنین پایین این آموزش در کودکان نهادینه شود در امور بزرگسالی آنها نیز یاری رسان است.

امتیاز 4.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.