اخبار و جشنواره ها

مشکلات غذا خوردن در کودکان دبستانی

مشکلات خوردن در کودکان و نوجوانان زیر دوازده سال از سال 2000 بسیار رواج یافته است. و روند خاص خود را دارد. از آنجا که سرعت رشد در این دوره زیاد است، ابتلا به این اختلالات در سن کم بسیار خطرناک تر به نظر می رسد؛ زیرا در رشد سالم کودک تداخل ایجاد می کند.

مشکلات غذا خوردن در کودکان دبستانی

عوامل گوناگون بر رشد کودک موثر ند. از جمله وراثت، بیماری های مزمن، عوامل روحی – روانی، هورمون ها، فصول سال و تغذیه. تغذیه نامناسب باعث اختلال در رشد جسمی و توانمندی های ذهنی کودک  است. هنوز بسیاری از کودکان ايرانی دچار مشکلات کوتاهی قد، لاغری و ضعف بدنی هستند. بسیاری از کودکان كمبود ویتامین دارند. کمبود برخی ویتامین ها و عناصر معدنی از جمله ویتامین های A و D ، آهن، روی و كلسیم نيز در کودکان و نوجوانان بویژه دختران نوجوان ایرانی شایع است. اغلب اين کمبودهای تغذيه ای ناشی از بی اطلاعی یا کم اطلاعی والدین است. بی اطلاعی از ارزش تغذيه ای مواد غذايی مختلف عامل مهمی است که مانع  تشکیل عادان غذایی درست در خانواده و لاجرم کودکان می شود.

بر اساس مطالعات 20 تا 25 درصد کودکان مبتلا به اختلال خوردن هستند. به علاوه مشخص شده است که بین چاقی کودکی و اختلال خوردن در بزرگسالی رابطه وجود دارد. والدین باید به تغذیه کودک توجه کنند زیرا تغییر در تغذیه کودک ریشه در مشکلات دیگر در کودک دارد و نشان دهنده تغییرات روانشناختی او است. و اغلب کودکان برای اینکه احساس کنترل به زندگی را اثبات کنند، سعی می کنند خوردن خود را کنترل کنند. کودکان در برابر تغییرات غذایی و اختلالات خوردن بسیار آسیب پذیر تر از بزرگسالان هستند. به همین دلیل اگر گمان کردید که عادات غذایی کودک تغییر کرده است با متخصص مشورت کنید. تا در تشخیص مشکل به شما کمک کند.

بر اساس تحقیقات کودکان دبستانی دچار اختلالی می شوند که در اثر آن غذاهای خاصی را می پسندند  و مزه های خاصی را ترجیح می دهند که شباهت کمی با غذاهای معمول خانواده دارد. این مشکل گاهی کودک را به طرف مشکلات رفتاری، اجتماعی و تغذیه ای سوق می دهد.

تغییرات خوردن اغلب در پی یک واقعه رخ می دهد و ماده غذایی انتخاب شده با توجه به مشکل متفاوت است. معمولا کودکان دبستانی با برخی مشکلات خوردن روبرو هستند، از جمله:

  • ممکن است کودک از خوردن شام امتناع کند: کودک فعال شام زیاد می خورد. بنابراین اگر کودک شام نخورد، اطمینان پیدا کنید غذایی که بعد از مدرسه می خورد ، مغذی و متنوع باشد. می توانید به او یک ساندویچ و شیر یا یک کاسه سوپ و یک تکه نان به عنوان عصرانه بدهید. هرگز کودک را مجبور به خوردن نکنید.
  • ممکن است کودک از غذا ایراد بگیرد. او را ترغیب کنید، اما مجبور نکنید. خوردن را به وقت دیگر موکول کنید. برخی کودکان  باید چندین بار یک غذا را ببینند تا میل به خوردن در آن ها ایجاد شود.
  • ممکن است کودک چیپس و مشابه آن را به غذای اصلی ترجیح دهد. گاهی اوقات چشم و هم چشمی با همسالان کودک را به خوردن موادی مثل چیپس ترغیب می کند و تاثیر همسالان گاهی بیش از تاثیر والدین است. این غذاها انرژی زیادی دارند و در صورت تکرار باعث افزایش وزن کودک می شوند. اما اجازه بدهید کودک گاهی این غذاها را در مراسم و همراه اعضای خانواده امتحان کند. اما جزو غذاهای روزانه او نباشد.
  • ممکن است وزن کودک بیش از سن او بشود. سعی کنید زمان کمتری را با تلویزیون و کامپیوتر بگذراند. او را به فعالیت و ورزش ترغیب کنید. یا تنظیم کنید که پیاده به مدرسه برود و باز گردد. بهترین روش این است که با خانواده ورزش کند. لازم است به تغذیه او هم توجه کنید . برخی خوراکی ها را از برنامه غذایی حذف کنید. چربی و شکر را به حداقل برسانید. اتخاذ رژیم کاهش وزن برای کودکان مناسب نیست مگر با مشورت پزشک.

نکات مفید و کاربردی مشکلات خوردن در کودکان

والدین و معلمین بهترین الگو برای تغذیه درست و تصویر بدنی برای کودکان محسوب می شوند. بنابراین باید:

  • برنامه غذایی سالمی داشته باشید و سبک زندگی را انتخاب کنید که برای همه اعضای خانواده سلامتی به دنبال داشته باشد. زیرا کودک از والدین می آموزد.
  • ساعاتی را با کودک بگذرانید. با او ورزش کنید و غذا بخورد. تا با عادات او بیشتر اشنا شوید.
  • از وزن و قد و هیکل خود و یا کودک خود انتقاد نکنید.
  • سعی کنید برچسب خوب یا بد به غذاها نزنید. تا کودک از خوردن برخی غذاها احساس شرمندگی نکند.
  • مراقب باشید که هرگز از غذایی به عنوان پاداش یا تنبیه استفاده نکنید.
  • پذیرش خود را در کودک پرورش دهید تا توجه به ظاهر را برای او پر رنگ نکنید.
  • متفاوت بودن طبع کودک را بپذیرید. لازم نیست عادات غذایی کودک مشابه والدین خود باشد.
  • کودک را ترغیب کنید که آزادانه احساس خود را بیان کند.
  • اجازه دهید کودک هنگامی که گرسنه است غذا بخورد و هنگامی که سیر شد ، دست از غذا خوردن بکشد.
  • کودک را مجبور نکنید هر چه ا در طرف او ریخته اید، بخورد.
  • ظاهر و یا غذا خوردن کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنید.
  • کمک کنید توانایی نقد داشته باشد و هر آنچه را که در تلویزیون ، مجله ها و اینترنت می بیند کور کورانه نپذیرد.
  • اگر گمان کردید که عادات غذایی کودک تغییر کرده است . ارائه غذای جدید را به بعد از غذای مورد علاقه کودک موکول کنید
  • به خاطر داشته باشید هر چیز خوب اگر بیش از حد ارائه شود از چشم می افتد. بنابراین برنامه غذایی کمک می کند که غذاهای متنوع مصرف کند. به موقع مصرف کند تا از خوردن آن لذت ببرد. مواد غذایی لازم را دریافت کند و سالم بماند.
مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.