بازی هایی برای حافظه دیداری

بازی ها و فعالیت های حافظه دیداری می تواند به بالا بردن مهارت های کودکان در یادگیری لغات و اعداد کمک کند. کودک در نخستین سال های مدرسه از روی شکل اعداد و حذف آنها را می آموزد. بنابراین، تا پیش از ورود به مدرسه و در دوره پیش دبستانی لازم است که حافظه دیداری کودکان فعالتر شده و رشد یابد. لذا در این مقاله ما به بازی هایی اشاره می کنیم که به رشد حافظه دیداری کودک شما کمک زیادی می کند.

بازی حافظه دیداری چگونه بر روی کودک تأثیر می گذارد؟

بازی حافظه دیداری چگونه بر روی کودک تأثیر می گذارد

کودکی که حافظه ضعیفی در یادآوری و بازیابی آنچه دیده است می تواند در موارد زیر مشکل داشته باشد:

  • شناخت اعداد و حروف
  • یادآوری شکل لغات
  • کپی کردن از روی تابلو سیاه یا کتاب درمدت زمانی محدود. به علاوه هرچه ما بتوانیم حافظه دیدرای کودکمان را بهبود بخشیم می توانیم مهارت های حافظه و توالی دیداری را در او رشد دهیم.

بازی تمرکز- حافظه

بازی های توجه و تمرکز

در این بازی فکری بهتر است از کارت های حافظه استفاده کرد و یا خودتان کارت درست کنید.

کارت های حافظه بدین شکل هستند که در هر تصویر دو عدد وجود دارد. روش بازی با آن نیز اینگونه است: همه کارت ها را به صورت مخلوط و به پشت کارت روی زمین یا میز می چینیم بعد یک کارت را بر می گردانیم و کودک بایستی کارت همسان با آن را از میان کارت ها پیدا کند. او می بایست کارتی را که همسان نیست را دوباره پشت و رو کند تا به کارت مورد نظر برسد در نهایت کودک بایستی ازحافظه خود استفاده کرده و محل درست  کارتی را که شناسایی کرده را در ذهن نگه داشته و در صورت ملاحظه شکل به آن محل مراجعه کند.

کارت های حافظه به طور کلی رده بندی سنی دارند. معمولاً کارت های دوره پیش دبستانی  تصاویری روشن و با  وضوح بیشتر و رنگهایی شفاف دارند و تفاوت میان تصاویر اندکی بیشتر است. اما کارتهای کودکان بزرگتر کمی سخت­تر است. معمولا برای کودکان پیش دبستانی ۶ تا ۸ جفت کارت کافی است بهتر است با این تعداد کارت شروع کرده و به مرور زمان و با مهارت یافتن کودک در بازی و بهبود درحافظه او تعداد کارت ها را به تدریج افزایش دهید.

هدف از این بازی این است که کودک به طور دیداری به یادآورد که کارت همتا را در کجا می ­تواند پیدا کند. بهتر است خودتان نیز با کودک وارد بازی شده تا او با اندکی رقابت بیشتری برای بکار گیری حافظه اش کند و اعتماد به نفس او افزایش یابد.

بازی «کیم»

بازی کیم

این بازی یکی از قدیمی ترین بازی ها برای تقویت حافظه رشد توانایی اکتشاف، توجه به جزئیات و یاد آوری آنچه که فرد دیده است می باشد. در این بازی شما به یک یا دو عدد اسباب بازی، چند وسیله خانه و … و یک پارچه برای پنهان ساختن اسباب بازی ها  احتیاج دارید.

قبل از شروع بازی مطمئن شوید که کودکتان نام همه اشیا را میداند بدون اینکه کودکتان متوجه شود چند تا از اشیاء روی میز گذاشته و پارچه را روی آن بی اندازید. سپس پارچه را برداشته و از کودک بخواهید. تا اشیا را خوب برای ۵ تا ۱۰ ثانیه نگاه کند. و حتی می تواند با بلند نام بردن اشیا از حافظه شنیداری اش نیز کمک بگیرد سپس مجدد پارچه را روی اشیا انداخته از کودک بخواهید تا آن ها را نام ببرد. در بازی بعد کودک به جای نام بردن اشیا این بار باید بگوید که شما کدام شی را برداشته اید.

شاید کودکتان در نخستین بازی ها نتواند موفق عمل کند اما او به مرور می آموزد که چگونه از حافظه دیداری­ اش استفاده کامل ببرد. سپس با افزایش مهارت های کودک و تمرین چندین روزه  و گذشت زمان به تدریج به تعداد اشیا اضافه کنید و حالا می توانید ۲ تا ۳ شی را پنهان کرده و ازکودک بخواهید تا آن را نام ببرد این بازی خصوصاً برای کودکان توصیه می شود که نمی توانند شکل اعداد را فراموش کنند.

با این بازی می توانید به تقویت حافظه دیداری اش کمک کنید.

سایر نکات

نکاتی درباره تقویت حافظه

علاوه بر این لازم است تا شما با مهارت های تشخیص دیداری او نیز کار کنید تا تقارن میان اعداد را نیز شناسایی کند.

البته برخی محصولات حافظه دیداری دیگر نیز در فروشگاه های محصولات کودک یافت می شود. شما می توانید از آن ها برای سن مورد نظرتان استفاده کنید. همچنین شما می توانید ظرفیت های حافظه کودکتان را با بازی های خانگی بالا ببرید.

یک بازی قدیمی دیگر این بودکه از کودک می خواستیم خوب به اتاق نگاه کند و دقت کند که هرچیز در کجا قرار دارد؟ سپس از او می خواستیم تا بیرون از اتاق برود و بعد جای یک شی مثل میز یا صندلی راتغییر می دادیم و وقتی او به داخل اتاق می آمد می بایست تغییر ایجاد شده را با مراجعه به حافظه دیدرای اش شناسایی کند.

به طور کلی کودکان بعد از دوران نوپایی حافظه بهتری پیدا می کنند چون در این دوران ناحیه هیپوکامپ مغزی که مسئول حفظ خاطرات است تکمیل شده است. از طرفی کودکان، جزئی نگرند و به جزییات دقت زیادی دارند. ولی غالب آنها چون نمی دانند که چطور از حافظه فعال خود استفاده کنند. بخش زیادی از خاطراتشان را از دست می دهند. یک مثال ملموس در این مورد اینکه مثلا کودکی میداند که کلید در را در جایی از خانه دیده است اما نمی داند کجا؟! و او برای گشتن دنبال کلید بدون مراجعه به حافظه اش بی هدف این طرف و آن طرف می دود و دنبال کلید می گردد.

دوره پیش دبستانی فرصت منحصر به فردی برای رشد حافظه دیداری کودکان است.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.