بازی های دیداری حرکتی برای کودکان

بازی های دیداری حرکتی به کودکان کمک می کند تا مهارت های حرکتی خود را ارتقا دهند. فعالیت های حرکتی دیداری مهارتی است که به کودکان دوره پیش دبستانی کمک می کند تا میان چشم او حرکات بدن و دستشان هماهنگی ایجاد کنند.کودکان بدون داشتن چنین مهارتی قادر نخواهند بود در سال های بعدی و مدرسه فعالیت های دستی موفقیت آمیزی داشته باشند. از این رو کودکان با انجام بازی های مهارتی که در ذیل آمده می توانند این هماهنگی را افزایش دهند.

کودکان در روز به همه چیز دست می زنند و آن را لمس کرده و با آن بازی می کنند. این رفتارها در حقیقت فرمان مغزشان است که از طریق چشم ها مخابره شده و به دست ها دستور صادر می کند که هر آنچه که می بیند را با دست بردارد، لمس کند یا بازی کند، گرچه در این قبیل بازی ها چشم ها راهنمای دست ها هستند، اما خیلی وقت چشم ها برای انجام کار عملی که کودک به کار می گیرد، استفاده نمی شوند و تمرکز نمی یابند. بنابراین، بازی های زیر به کودک کمک می کند تا برای انجام هر عملی از تمرکز چشم ها استفاده کنند.

بازی های دیداری حرکتی برای کودکان

بازی های دیداری حرکتی برای کودکان پیش دبستانی

بازی با ماشین ها، قطارها و کامیون ها

برخی اسباب بازی ها مثل ماشین ها و قطارها زمین بازی یا جاده و ریل قطار دارند. این اسباب بازی ها بسیار مناسب فعالیت های حرکتی دیداری هستند. زیرا در آن کودک تمرکز گرفته تا ماشین ها را در یک خط ریلی یا جاده ثابتی حرکت داده و سعی می کند از آن خط بیرون نزند. البته فرش های که دارای نقش جاده و خیابان هستند نیز مناسب اند. خیلی از کودکان روی حاشیه فرش های معمولی این بازی را می کنند و عده ای دیگر با خط کشی و جاده کشی در اتاق و حیاط خانه این بازی را ادامه می دهند. شما میتوانید از خلاقیت خود در این رابطه کمک گرفته و با  چسب مخصوص برق کاری یا همان چسب لنت کف اتاق او را جاده کشی کنید. البته این کار حسن دیگرش این است که بعد از مدتی که مهارت کودکتان افزایش یافت عرض جاده یا خیابان را کمتر کنید. این کار به کودک شما فرصت می دهد تا خود را برای هماهنگی بیشتر ها تنظیم کند.

تخته ها یا پازل های جور چین

تخته یا پازل های جورچین فعالیت های دیداری دوست داشتنی هستند. در این بازی کودک شما باید با دقت قطعه های پازل یا جورچین را در حفره مخصوصی خود فرو کند. بدین منظور او از تمرکز بصری خود برای انجام فعالیت ها استفاده می کند و میان چشم و دست خود هماهنگی برقرار می کند. در این بازی نخست اشکال را برداشته  و بعد با هماهنگی میان دست و چشم آن را در حفره مخصوص می اندازد و این بازی به مرور زمان به رشد مهارت حرکتی دیداری کودکتان کمک می کند. بازی روزانه این فعالیت توصیه می شود.

همچنین کودکان می توانند از قلک برای بالا بردن مهارت خود استفاده کنند. گفته می شود که در قلک برای رشد مهارت های حرکتی ظریف بسیار مناسب است. اما علاوه به مهارت ظریف این فعالیت برای رشد هماهنگی میان دست و چشم بسیار مهم است. یا شما می توانید یک جعبه مقوایی را سوراخ کرده و از کودک بخواهید اسباب بازی هایش را داخل جعبه اندازد.

فعالیت های روی هم قرار دادن اسباب بازی ها

در این بازی که محبوب کودکان است، کودکان پازل های ساختی یا لیوان های پلاستیکی را روی هم می چینند این کار نیاز به توجه دیداری و هدایت حرکت دست ها دارد. بنابراین، کودک را راهنمایی کنید که تعداد زیادی از معکب ها را روی هم چیده یا لیوان ها را پشت هم سوار کند. و این بازی را تا جایی ادامه دهد که تعداد زیادی ازلیوان یا مکعب را به شکل برج در آورد.

فعالیت های دسته بندی

شما می توانید کودکتان را تشویق به دسته بندی کنید. دسته بندی کردن به مهارت حرکتی دیداری کودکتان کمک زیادی می کند. لیوان های رنگی را در اختیار او قرار داده و مقداری استمارتیز یا لوبیا های رنگ شده با رنگ خوراکی را نیز در اختیارش بگذارید و اجازه دهید تا هر دانه رنگی را داخل لیوان مخصوص خود بی اندازد. این کار علاوه به رشد مهارت حرکت دیداری به رشد مهارت های حرکتی ظریف او نیز کمک زیادی می کند. در طول بازی به دو نکته توجه داشته باشید نخست اینکه مواظب باشید کودک این دانه ها را داخل دهانش نبرد و دوم اینکه بر رفتارهایش دقت کرده از او بخواهید که حتما با هدایت چشم ها دانه ها را داخل ظروف بی اندازد. یعنی از او بخواهید : «به لوبیا صورتیه خوب نگاه کن و همین طور که نگاهش می کنی بیاندازش تو لیوان صورتیه». شما این بازی را می توانید هنگام شن بازی نیز ادامه دهید.

توپ ها و بادکنک ها

توپ بازی  و بادکنک بازی علاوه به اینکه مهارت کودک را در هماهنگی میان دست و چشم و حرکت دیداری او بالا می برند. به او کمک می کنند تا در وقت سرعت از این واکنش هماهنگ استفاده کنند و آنها برای اینکه دقت خود را در ضربه زدن به توپ یا بادکنک ببرند، تلاش می کنند تا حرکت دیداری خود را با حرکات دست ها هماهنگ کرده و واکنش عمل نشان دهند. شما بدین منظور نیز می توانید بادکنک را با نخ به چهارچوب در ببندید یا از سقف آویزان کنید و از کودک بخواهید تا بالا پریده و به توپ یا بادکنک ضربه بزند.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.