شرایط مناسب یادگیری در خانه

دانش‌آموزان در محیط خانه و مدرسه نیازمند شرایط مناسبی برای یادگیری هستند. در این مقاله راهکارهایی برای والدین در جهت ایجاد محیط مناسب یادگیری در خانه ارائه می‌شود.

والدینی که کودکانشان دانش‌آموز هستند، سعی می‌کنند محیط خانه و برنامه‌هایشان به شکلی باشد که کودکان تکالیف مدرسه را به خوبی در خانه انجام دهند. از جمله عواملی که می‌تواند بر یادگیری بهتر و دوره دروس در خانه تأثیرگذار باشد، عبارتند از: روابط بین والدین، روابط بین والدین و کودکان، روابط بین خواهر و برادرها و فضای فیزیکی مناسب.

شرایط مناسب یادگیری در خانه

یادگیری در خانه

روابط بین والدین:

هنگامی که روابط والدین با یکدیگر دچار مشکل باشد، جو خانه متشنج می‌شود و بدیهی است که بر کیفیت یادگیری کودکان در خانه تأثیر می‌گذارد. پدر و مادر اگر انتظار نتیجه مطلوب تحصیلی از کودک دارند، باید سعی کنند که مشکلات خود را در حضور کودکان مطرح نکنند و سعی کنند که آنها را در خلوت حل کنند یا در مواقعی که خودشان نمی‌توانند، با کمک مشاور حل کنند تا کودکانشان به راحتی بتوانند بر روی درس تمرکز کنند.

روابط بین والدین و کودکان:

اینکه سبک فرزندپروری والدین چگونه است، تأثیر مستقیم بر یادگیری دانش‌آموزان دارد. خانواده‌های سرکوبگر که حق اظهارنظر را از کودک می‌گیرند، خانواده‌های طردکننده که محبتی به هم ندارند یا آن را ابراز نمی‌کنند، خانواده‌های ناسازگار که در بین آنها نزاع و کشمکش مداوم اتفاق می‌افتد، خانواده‌های بیش از حد سخت‌گیر که کودکانی مضطرب و گوشه‌گیر تربیت می‌کنند و خانواده‌های به‌شدت حمایتگر که اجازه نمی‌دهند کودکان مهارت بسیاری از امور را بیاموزند، به یادگیری کودک در خانه آسیب می‌زنند. والدین باید مقتدرانه و بامحبت با کودک برخورد داشته باشند تا کودک حس کند که از حمایت بی‌دریغ آنها برخوردار است ولی نیاز است که گاهی کارهایی را به تنهایی انجام دهد.

والدین اگر سعی کنند که اعتماد فرزندان را جلب کنند، به راحتی می‌توانند متوجه مشکلات آنها شوند. وقتی که مشکلی از مدرسه توسط کودک مطرح می‌شود، والدین نباید موضع‌گیری کنند و بهتر است که مسلط باشند و مشکل را ریشه‌یابی کنند. اگر اختلال‌های یادگیری در مورد کودک مطرح شده یا مشکلات رفتاری از کودک در مدرسه دیده شده باشد، والدین باید تعامل مناسب با معلم و مشاور مدرسه ایجاد کنند و در راستای حل مشکلات بکوشند و از حل نشدن آن نترسند یا به دلیل علاقه و عاطفه بیش از حد به کودک، کارکنان مدرسه را متهم نکنند. به این ترتیب مشکل شناسایی شده و راحت‌تر و در زمان کوتاه‌تر قابل حل خواهد بود.

روابط بین خواهر و برادر:

 اگر والدین با رفتار نادرست، بین خواهران و برادران رقابت به وجود آورده باشند، ممکن است کودکان دچار غرور یا سرخوردگی شوند و نوع رفتارشان بر نحوه یادگیری‌شان تأثیرگذار خواهد بود. مثلاً کودکی که همیشه در مقایسه با برادرش بهتر و پذیرفته‌تر بوده است، نیاز چندانی به تلاش کردن در دروس حس نمی‌کند چراکه مطمئن است حمایت والدین را دارد یا برعکس کودکی که هر چه تلاش می‌کند، نمی‌تواند به خواهر خود برسد، دچار درماندگی می‌شود و فکر می‌کند که هر چه تلاش کند، فایده ای ندارد و حمایت و تأیید والدین را دریافت نخواهد کرد.

فضای فیزیکی مناسب:

با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی اکثر خانواده‌ها ناچارند که در آپارتمان‌های کوچک، از کودکان نگهداری کنند. والدینی که دانش‌آموز در خانه دارند، باید در نظر داشته باشند که اولویت چیدمان خانه، فضای مناسب ایجاد کردن برای انجام تکالیف کودک است. فضای مناسب یادگیری باید آرام باشد و صداهای جانبی ذهن کودک را مشغول نکند. مثلاً اتاق کودک نزدیک به تلویزیون نباشد. نور کافی برای جلوگیری از آسیب دیدن چشمان کودک اهمیت زیادی دارد. نور چراغ مطالعه بهتر است که از سمت راست برای چپ‌دستان و بالعکس بتابد و نور زردرنگ بیشتر از نور سفید توصیه شده است.

حتی‌الامکان سعی کنید که محل مطالعه ثابت باشد و آن را تغییر ندهید. نزدیک بودن به محل خواب ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود.

محیط یادگیری در خانه ارتباط مستقیم با نحوه رفتار والدین دارد. والدینی که تمایل به پیشرفت تحصیلی کوک دارند، باید از ابعاد مختلف رفتار و موقعیت خود را مورد بررسی و بازسازی قرار دهند.

روش های یادگیری خود را بشناسید:

روش های یادگیری

  • سبک یادگیری خود را بشناسید
  • تفاوت ها را درک کنید

انواع یادگیری:

انواع یادگیری

  • یادگیری شنیداری
  • یادگیری دیداری
  • یادگیری جنبشی و لمسی
امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.