اخبار و جشنواره ها

راهکارهای درمان چاقی کودکان

اگر کودک شما اضافه وزن دارد یا فکر می‌کنید که استعداد زیادی برای چاق شدن دارد، باید متذکر شویم که این چاقی کودکان می‌تواند در طولانی‌مدت مشکلات جدی ایجاد کند.

به علاوه، راهکارهایی پایا یا حتی کوتاه‌مدت برای آن وجود ندارد. باید کمی صبور باشید. می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله آمده است، به کاهش وزن کودکتان کمک کنید.

دلایل اضافه وزن و چاقی کودکان

  •  مسائل ژنتیکی، سبک زندگی و چگونگی تغذیه از عوامل تعیین‌کننده چاقی کودکان کودک به شمار می­‌آیند و می‌توانند رشد کودک شما را تحت تأثیر قرار دهند. در این رابطه مقاله ” بند ناف کلید انتقال چاقی از مادر به جنین! ” را ببینید.
  •  نداشتن فعالیت بدنی کافی و الگوهای تغذیه‌ای نامناسب، نقش اصلی در اضافه وزن کودک دارند.
  •  الگوی زندگی امروزی از فعالیت‌های بدنی افراد بسیار کاسته است.
  •  استفاده از تلویزیون، کامپیوتر و بازی‌های ویدئویی جایگزین بازی‌های کودکان و فعالیت بدنی آنها شده است.

راهکارهایی برای کاهش وزن و چاقی کودکان

  •  کودکان دارای اضافه وزن به حمایت‌های روانی خاصی از سوی والدین خود نیازمندند. آنها را باید از اینکه دوستشان ­دارید و مورد پذیرشتان هستند (چه چاق باشند و چه نباشند)، مطمئن سازید.
  •  سعی کنید فرزند چاق شما احساس تفاوت با دیگر فرزندانتان نکند. به جای آنکه مستقیماً روی اضافه وزن او متمرکز شوید، به تدریج با تغییر الگوی غذایی و فعالیت بدنی، اضافه وزن او را اصلاح کنید.
  •  سعی کنید مدل خوبی برای فرزندانتان باشد. فرزندان قبل از هر چیز به سبک زندگی شما نگاه می‌کنند. اگر عادت غذایی سالم داشته باشید و اهل ورزش باشید، فرزندتان نیز از شما یاد خواهد گرفت.
  •  فعالیت ورزشی منظم داشته باشید. منظم بودن فعالیت، از نوع آن مهم‌تر است. قدم زدن، دویدن، دوچرخه‌سواری، رقصیدن، شنا کردن و طناب زدن اشکال گوناگونی از ورزش کردن هستند.
  •  دفعات غذا خوردن را محدود کنید: با کودک به توافق برسید تا فقط در زمان‌های خاصی غذا بخورد.
  •  سخت نگیرید: انتظار نداشته باشید که در عرض یک هفته، تمام اضافه وزن کودکتان برطرف شود. تغییرات باید آهسته ولی یکنواخت و پی در پی ایجاد شود.
  •  پیشرفت کودک را با دادن پاداش جبران کنید: تلاش کودک را برای تغییر عادت‌های غذایی‌اش تقویت کنید.

راهکارهایی برای داشتن رژیم غذایی سالم

  •  به فرزندتان آموزش دهید که وقتی گرسنه شد، غذا بخورد و به آهستگی غذا میل کند.
  •  تا آنجا که ممکن است افراد خانواده سعی کنند با هم غذا بخورند.
  •  از اجبار کردن افراد خانواده به خوردن یک غذای خاص پرهیز کنید.
  •  هیچ گاه برای فرزندتان برنامه غذایی اجباری تعیین نکنید.
  •  از غذا و خوردنی‌ها به عنوان پاداش استفاده نکنید.
  •  یخچال را با غذاهای کم‌چرب، شیر کم‌چرب، میوه‌ها و سبزی‌های تازه پر کنید.
  •  از خوردن غذا جلوی تلویزیون پرهیز کنید.

شما به عنوان پدر و مادر برای کاهش چاقی کودکان و برقراری عادت‌های غذایی مناسب در کودکتان و آموزش گرایش سالم به سوی غذا می‌توانید از راهکارهای بالا استفاده کنید تا کودکتان به تدریج، وزن کم کند و به وزن مناسب نزدیک‌تر شود. از پزشک یا یک متخصص تغذیه کودک کمک بگیرید تا قبل از آنکه مسأله به شکل یک مشکل جدی در تمام زندگی درآید و روی سلامتی و اعتماد به نفس کودکتان تأثیر بگذارد، بر آن فائق شوید.

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.