اخبار و جشنواره ها

مدرسه مناسب برای کودک

اغلب افراد چیزی بالغ بر ۲۵۰۰ روز از عمر خود را در مدرسه می­‌گذرانند. پس منطقی خواهد بود که برای انتخاب مدرسه مناسبوقت صرف کنیم و مدرسه مناسبی را برای کودکمان انتخاب کنیم. در کنار این موضوع انتخاب یک مدرسه مناسب که با ویژگی‌­های شخصیتی و منحصر به فرد کودک منطبق باشد، می­‌تواند اثرات قابل توجهی در پیشبرد و شکوفاسازی توانمندی­‌های کودک در آینده داشته باشد. در گام اول، والدین باید به یاد داشته باشند که این مدرسه را برای کودک انتخاب می­‌کنند و نه خودشان، در نتیجه باید به روحیات و شخصیت کودک توجه کنند. موضوع بااهمیت دیگر این است که والدین نباید فکر کنند که کودک­شان خاص و متفاوت است ـ برای مثال باهوش‌تر از بقیه است ـ بلکه باید بدانند که کودک آنها نیز به اندازه دیگر کودکان دارای اهمیت است.

بهترین مدارس، مدارسی هستند که از رویکردی دانش­‌آموزمحور و نه والدمحور یا مدرسه‌محور برخوردار هستند. در این بین، تجربه کودک از رفتن به مدرسه اهمیت دارد و نه چیز دیگر. بهتر است والدین در کنار موفقیت­‌های چشمگیر و اسم و رسمی که مدارس از خود ارائه می­‌کنند، به فضای هیجانی حاکم در مدرسه نیز توجه کنند و آن را در نظر داشته باشند. مدارس دانش‌­آموزمحور معمولاً در خلال سرگرمی و از طریق درگیر کردن کودک، فرآیند آموزش و پرورش را پیش می­‌برند. در فرآیند آموزش، این کیفیت تدریس است که بیشترین اهمیت را دارد و نه امکانات و تجهیزات آموزشی. در ادامه، به طور مختصر به مواردی اشاره می­‌شود که بهتر است والدین در انتخاب مدرسه، آنها را مورد بررسی قرار دهند.

انتخاب مدرسه مناسب

در مقطع پیش‌دبستانی، ارتباط معلم و کودک در اولویت قرار دارد

تعامل معلم و کودک در این مقطع از هر برنامه آموزشی بااهمیت‌­تر است. کودک ۳ یا ۴ ساله شما تاکنون در کنار افراد خانواده و عزیزانش زندگی کرده و ورود به مهدکودک اولین تجربه او از دور شدن از خانواده خواهد بود. مدارسی که معلمان و مربیانش خود را با تعامل کودک درگیر می­‌کنند، می­‌توانند انتخاب خوبی باشند. قبل از نام‌نویسی با معلمان و مربیان صحبت کنید و در مورد برنامه آموزشی آنها سؤال کنید. این دسته از مربیان باید نسبت به نقاط ضعف و توانایی­‌ها و ویژگی­‌های منحصر به فرد و همین­ طور نسبت به بعضی مسائل بااهمیت دانش‌آموزان­شان آگاهی کامل داشته باشند. معلمان موفق و مربیان کارآزموده نسبت به پیشرفت دانش­‌آموزانشان احساس غرور دارند و به کار و حرفه خود عشق می­‌ورزند. در این مقطع، از مدارس و مهدکودک­‌هایی که معلمان و مربیانشان شخصیتی اقتدارگرا دارند، اجتناب کنید.

در سال‌های اول، کلمات اهمیت زیادی دارند

در سال­‌های اول، مدارس باید کودک شما را با کلمات احاطه کنند. شاید این نوع محیط آموزشی بتواند توانایی­‌های تفکری کودک شما و همین طور توانایی­‌های کلامی او را تقویت کرده و رشد تفکر انتزاعی کودک را سریع‌تر کند. در بعضی از این مدارس، کودکان به طور منظم به کتابخانه­‌ها می‌روند و با کتب بیشتری آشنا می­‌شوند. معلمان زمان زیادی را برای خواندن کتاب متناسب برای کودکان صرف می­‌کنند

ریاضیات

به نظر می­‌رسد آشنایی کودکان با مفاهیم پایه­‌ای ریاضی در سنین پایین­‌تر (پیش‌دبستانی) دارای مزایایی باشد. از همین رو در پیش‌دبستانی­‌های باکیفیت شاهد این هستیم که با کودکان در مورد مسائل پایه­‌ای ریاضی مانند بیشتر و کمتر یا بزرگ‌تر و کوچک‌تر کار می­‌کنند. اگر شما علاقه­‌ای به ریاضیات ندارید یا در آن چندان خوب عمل نمی­‌کنید، این موضوع را به کودک نگویید. اگر این نگرش ضدریاضی به کودکان سرایت کند، می‌تواند مانعی در پیشرفتشان در آینده باشد. ریاضیات یک استعداد مانند داشتن صدای خوب نیست بلکه بیشتر شبیه عضله‌­ای است که با ورزش بیشتر آن را تقویت می­‌کنید. پس اگر کودک شما در کار با اعداد چندان موفق نیست، به او بگویید که فقط به کمی تمرین بیشتر نیاز دارد. در نتیجه باید گفت که مدارس و پیش‌دبستانی­‌های موفق در برنامه آموزشی خود برای مفاهیم پایه­‌ای ریاضی زمانی اختصاص می­‌دهند.

بیش از حد بر نتایج آزمون­‌های مدارس تمرکز نکنید

اینکه مدرسه­‌ای دارای کارنامه درخشان موفقیت در آزمون­‌های متعدد ـ برای مثال تیزهوشان یا آزمون­‌های جامع ـ باشد، می­‌تواند نشانه­‌ای از عملکرد خوب مدرسه به شمار آید؛ در عین حال این موضوع می­‌تواند نشانه این باشد که برنامه آموزشی مدرسه صرفاً برای کسب نتیجه مطلوب در چنین آزمون­‌هایی است. در این شرایط، کودک شما تنها مطالبی را خواهد آموخت که مرتبط با چنین آزمون­‌هایی باشد و مطالب دیگر را از دست خواهد داد. به صورت ایده­‌آل برنامه آموزشی مدرسه باید غنی باشد و شامل مواردی جدا از مباحث آزمون­‌های جامع و غیره نیز بشود تا دانش‌آموز شما بتواند حجم قابل توجهی از اطلاعات را به دست آورد. در صورت امکان، از مدیر مدرسه خواهش کنید که نمرات و نتایج بعضی از دانش‌آموزان ضعیف سال قبل را که در ابتدای سال شناسایی شده‌­اند، به شما ارائه کند. اگر نمرات تعداد قابل توجهی از این دانش‌آموزان طی سال ارتقا پیدا کرده بود، می­‌توان گفت که مدرسه از توانایی آموزشی خوبی برخوردار است. در ادامه، از مسؤول مدرسه در مورد ارتقای نمرات این دسته از دانش‌آموزان سؤال کنید و نظرش را بخواهید.

هیچ بهانه­‌ای برای حذف «زنگ تفریح» پذیرفته نیست

در کنار اینکه زنگ تفریح و فعالیت جسمانی می‌تواند از لحاظ ورزش کردن و سلامت بدن موثر باشد، وجود زنگ تفریح به یادگیری بهتر و باز شدن ذهن کودک کمک زیادی می­‌کند. پس هیچ بهانه­‌ای مانند اینکه «از زنگ­‌های تفریح کم کرده­‌ایم و به محتوای آموزشی افزوده­‌ایم»، مورد قبول نیست.

معلم مهم‌ترین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود

معلمان حرفه­‌ای نه تنها مطالب بیشتری را آموزش می­‌دهند، بلکه سطح یادگیری کودکان را نیز ارتقا می­‌دهند. معمولاً مدارس موفق معلمان موفقی پرورش می­‌دهد. مدرسه­‌ای را انتخاب کنید که برای آموزش معلمان نیز برنامه­‌ای داشته باشد. مدارسی که معلمان آن به صورت غیرقابل تغییر به کار خود ادامه می­‌دهند، شاید گزینه مناسبی نباشند. از اینکه از معلمان بپرسید که در چه رشته­‌ای تحصیل کرده­‌اند و تا چه مقطعی درس خوانده­‌اند، خجالت نکشید. در کنار این باید انتظار داشته باشید که معلمان برای تدریس در مقاطع به‌خصوص آموزش ویژه دیده باشند و به صورت تخصصی به حرفه خود بپردازند.

در نهایت به یاد داشته باشید که الگوی یادگیری هر کودکی منحصر به خود او است و در نتیجه نمی­‌توان در انتخاب مدرسه مناسب کمال­‌گرایی به خرج داد چون در دنیای واقع هیچ چیزی کامل نیست.

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.