اخبار و جشنواره ها

راهکارهایی برای رفع خواب آلودگی کودک

ما اغلب چنان گرفتار عادت‌ها و وظایفمان در زمینه بیدار کردن به‌موقع و رتق و فتق امور هستیم که این درگیری‌های اجتناب‌ناپذیر صبحگاهی می‌توانند تمام روز ما را خراب کنند. مشکل خواب آلودگی در کودکان امری بدیهی است و تقریباً اکثر بچه‌ها در دوران کودکی با این مشکل مواجه‌ هستند. مسلماً برای شما مشکل است که صبح‌ها وقتی که باید مشغول کارها شوید یا سر کار خود بروید، کس دیگری را نیز دنبال خود بکشید. این بخش برای والدینی است که کودک آنها بیش از حد می‌خوابد و اغلب برایش مشکل است که صبح‌ها از خواب برخیزد و هنگامی که برخاست، مایل به شروع فعالیت روزانه نیست. از آنجایی که این مسأله، تعادل خانواده را به هم می‌زند، روز با ناراحتی و درگیری آغاز می‌شود. در این مقاله راهکارهایی را برای کاهش این مشکل در زمینه خواب کودک ارائه خواهیم داد.

راهکارهایی برای رفع خواب آلودگی کودک

رفع خواب آلودگی کودک

برنامه منظم خواب

برنامه منظمی برای رفتن به بستر و بیدار شدن داشته باشید. (زمان خواب)

تنظیم خواب روزانه

در مورد خواب کوتاه روزانه همواره یکسان عمل کنید: یا هر روز بعدازظهر چرتی بزنید یا اصلاً این کار را نکنید.

اعتماد به نفس او را تقویت کنید

کودکتان را با خودتان بیرون ببرید تا برای خودش یک ساعت زنگ‌دار بخرد و سعی کنید این بیرون رفتن را یک اتفاق مهم جلوه دهید. به او بگویید که چقدر خوشحالید که او به زودی از ساعت شماطه‌دار خودش استفاده می‌کند. به او یاد بدهید که چگونه در طول روز از آن استفاده کند و با آن به تمرین بپردازد. برای نمونه به او بگویید که وقتی مشغول بازی کردن است، ساعت را روی زمان مشخصی کوک کند و هنگامی که زنگ به صدا درمی‌آید، دست از بازی کردن بردارد. یادتان باشد که وقتی برنامه‌ریزی می‌کند تا به موقع از خواب برخیزد، او را تحسین کنید.

از تماس فیزیکی استفاده کنید

کودک را وادار کنید که صورتش را بشوید و سپس نرمش‌هایی نظیر کشش و خم شدن انجام دهد تا جریان خون در بدنش بیشتر شود. اگر کودک از ساعت شماطه‌دار استفاده می‌کند، آن را در جایی قرار دهید که برای قطع کردن زنگ مجبور به بیرون آمدن از تختخواب شود.

از پیامدهای طبیعی استفاده کنید

این پیامدها باید در نظر کودک، منطقی و عادلانه بیاید. یک پیامد منطقی، پیامدی است که به‌طور کاملاً طبیعی، از یک عمل حاصل شود. برای مثال، اگر کودک عادت ندارد که برای صرف صبحانه از خواب برخیزد، دقیقاً به او بگویید که تنها در یک زمان خاص به او صبحانه می‌دهید. در این صورت، اگر کودک به موقع سر میز صبحانه حاضر نباشد، صبحانه‌ای نیز در کار نخواهد بود.

از انگیزش مثبت استفاده کنید

با او به آرامی، نرمی و با محبت سخن بگویید. اگر شکیبایی خود را از دست دهید، احتمال کمتری دارد که تمایل داشته باشد برخیزد و کارهای روزانه‌اش را انجام دهد.

خواب بخش زیادی از زندگی هر کودک را به خود اختصاص می‌دهد. وقتی کودک شما خوابیده، سیستم‌های بدن او درحال تنظیم شدن است، چیزهای جدیدی که آموخته دوباره پردازش می‌شوند، خاطرات او طبقه‌بندی و ذخیره می‌شوند، سیستم ایمنی بدن مواد جدیدی برای مقابله با عفونت می‌سازد و هورمون رشد ترشح می‌شود اما خواب بیش از اندازه مشکلاتی را به وجود می آورد که با به کار بستن راهکارهای ارائه شده می‌توانید بر مشکل خواب آلودگی کودک فائق آیید.

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.