هشت روش برای بهبود قدرت مشاهده

شما می بینید، اما نگاه نمی کنید!

شرلوک هولمز

آیا تا به حال شده که فکر کنید در حباب خود زندگی می کنید و فکر کردن در رابطه با جهان خارج بسیار سخت است؟

در یک دقیقه خود را بیازمایید. در رفت و آمدهای خود نام فروشگاهی که هر روز از آنجا رد می شوید را به خاطر می آورید؟ یا زنجیره اتفاقاتی که در آخرین تصادفی که دیدید، خاطرتان هست؟ چگونه از مشکلات بین هم کلاسی های خود آگاه می شوید؟ چگونه چیزهای بدیهی از منظر شما پنهان می ماند؟

همه ما در طول روز بسیاری از چیزها را از دست می دهیم. اما در واقع ما اطلاعاتی را از دست می دهیم که در ارتباطاتمان و کیفیت زندگیمان در رابطه با اطرافیانمان بسیار مهم است. خوشبختانه راه های پرورش قدرت مشاهده کم نیست. ما در این مقاله به بررسی مهم ترین آنها می پردازیم.

درباره مشاهده

وقتی شما مشاهده می کنید درواقع به جنبه های مهم و حیاتی هر چیزی توجه می کنید، به چیزهایی توجه می کنید که کنجکاوی شما را برانگیخته است.

بهبود قدرت مشاهده

مشاهده کردن همان دیدن نیست. دیدن منفعلانه است ولی مشاهده فعال است. برای مثال، شما در حال کار فقط به چیزهایی نگاه می کنید که برای شما کاربرد دارد یا در آینده کاربرد خواهد داشت. مشاهده نگاه فعالانه و مشتاقانه است که نیازمند توجه و کنجکاوی است که شما به دنبال اطلاعات خاصی برای بررسی و ارزیابی هستید.

مشاهده موضوعی مهم برای اجداد ما بوده است. چرا که برای آنها مشاهده درست به معنای مرگ و زندگی بوده است. یک مطالعه در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می دهد که توانایی مشاهده با گذشت زمان رو به کاهش است.

در زمان ما، موضوع مشاهده موضوع مرگ و زندگی نیست. با این حال مشاهده خوب باعث می شود اطلاعات ارزشمندی برای تصمیم گیری درست و بهتر و آگاهی بیشتر از اطراف بدست آوریم. آرین مک، و ایروین روک عدم پاسخگویی به جزئیات کلیدی و عدم مشاهده درست را “کوری بی توجهی” می نامند.

چرا مهارت مشاهده کردن مهم است؟

مشاهده کردن به شما این امکان را می دهد که جزئیات، رویدادها و افراد بیشتری را به خاطر آورید. همچنین تفکر انتقادی به مشاهدات می تواند به درک و نتیجه گیری موثر کمک شایانی کند. افزایش این مهارت، مهارت های دیگر شما از جمله مهارت ارتباط با مردم و محیط پیرامون را افزایش می دهد.

با این 8 روش مهارت مشاهدن کردن خود را برجسته کنید

مشاهده کردن مانند دیگر مهارت ها قابل آموختن است. در این مقاله 8 روش موثر برای بهبود مشاهده کردن معرفی می کنیم.

دانستن موضوع

مهم نیست در حال مشاهده چه چیزی هستید، مهم این است که شما موضوع را بدانید. ترکیب آنچه می بینید و انچه از قبل می دانید بخش کلیدی در مشاهده است. اگر بدانید موضوع چیست تمام دانسته های قبلی خود را در رابطه با آن به کار خواهید گرفت.

کاهش سرعت و نگاه به خارج

عجله کردن و تحت فشار بودن راهگشا نیست. باید آهسته رفتن و تامل کردن در رابطه با تفکراتتان را یاد بگیرید. سعی کنید با تمام حواس به افراد و محیط اطراف خود توجه کنید.

چیزهای جدید را تجربه کنید

شما می توانید با رفتن به مکان های جدید و تجربه چیزهای جدید قدرت مشاهده کردن خود را بهبود ببخشید. یکی از مکان های جالب که چیزهای جدیدی می توانید ببینید رفتن به موزه ها و گالری ها است. مکان هایی که شما را به تفکر بیشتر و توجه به جزئیات دعوت می کند.

کاهش حواسپرتی

توانایی شما در مشاهده به این موضوع بستگی دارد که چگونه توجه و تمرکز خود را کنترل کنید. در سال 1987 تام دیمارکو و لیستر در کتاب خود می گویند:

پس از هر حواسپرتی، 15 دقیقه طول می کشد تا مجددا تمرکز خود را بازیابید.

بنابراین ضروری است محرک های مزاحم و پرت کننده حواس به حداقل برسد. همچنین سعی کنید از روش هایی مانند گوش کردن فعال استفاده کنید تا حواستان پرت نشود.

بازی کردن

تمرین خوب می تواند مغز را تقویت کند. چالش هایی مانند پازل و جدول یا بازی هایی مانند Pictionary یا  the Rubik’s Cube می توانند ذهن شما را تقویت کنند و توانایی استدلال و تفکر عمیق را تقویت کند. افزایش قدرت ذهن به شما کمک می کند به مشاهده جزئیات ریزی بپردازید که دیگران قادر به آن نیستند.

یادآوری خود را آزمون کنید

حافظه بخش بسیار مهمی از مشاهده است. یک استراتژی برای تقویت حافظه بلند مدت این است که وقایع گذشته خود را مرور کنید.

همچنین برای تقویت حافظه کوتاه مدت می توانید از بازی کیم استفاده کنید. تکنیکی که رودیارد در سال 1901 ایجاد کرد. بازی ای که در آن 15 تا 20 آیتم به شما ارائه می شود و از شما خواسته می شود پس از یک زمان محدود به ارائه توصیفی از جزئیات آیتم ها از جمله اندازه، رنگ، شکل و … بپردازید.

بررسی عکس ها، چیدن تصادفی اشیا و گشتن به دنبال آنها و لیست کردن چیزهایی که در اتاق وجود دارد تکنیک هایی برای بهبود مشاهده است.

نوشتن

انتخاب جایی برای نشستن و نوشتن جزئیات اتفاقاتی که برای شما می افتد بسیار مهم است. فقط به یاد داشته باشیدکه فراتر از چیزی که دیدی بنویسید و در نوشتن از همه حواس خود استفاده کنید.

نوشتن جزئیات

تقویت مهارت تفکر انتقادی

داشتن تفکر انتقادی کلید مشاهده خوب است. اینکه مشاهدات خود را تجزیه و تحلیل کنید و سوال کنید و خودتان هم استدلال کنید بسیار کارآمد است. تفکر انتقادی یک مهارت است که می توانید آن را یاد بگیرید.

امتیاز 4.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.