اخبار و جشنواره ها

دردسرهای مقایسه خودتان با دیگران

علی اخیرا ارتقاء شغلی داشته است، صادق به مدت یک ماه به اروپا می رود، و شیما ۲۰ پوند وزن کم کرده است و به نظر می رسد که او می تواند مربی خوبی باشد.

وقتی به آنچه که در زندگی دوستانتان اتفاق می افتد نگاه می کنید، آیا به آنها تبریک می گویید و برای آنها شادمانی می کنید؟ یا از شنیدن خبرهای خوب در مورد دیگران احساس بدی نسبت به خودتان پیدا می کنید؟ مقایسه های اجتماعی یک راه مطمئن برای بسیاری از افراد عاطفی و حساس است تا خودشان را به طور منفی محکوم کنند و در یک نگرانی دائمی به سر برند. با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید.

دردسرهای مقایسه خودتان با دیگران

زندگی شما منحصر به فرد است

آنچه که برای شما ارزشمند است و آنچه که شما را خوشحال می کند فقط در مورد شما صدق می کند، نه در مورد هیچکس دیگری. مقایسه خود با دیگران ملاک خوبی برای آنچه شما در راستای خواسته هایتان در زندگی انجام می دهید نیست. آیا تابه حال خود را در حال حسادت به کسی و برای چیزی که حتی آن را نمی خواهید یافته اید؟

شما همچنین نمی دانید که زندگی بقیه واقعا چگونه است. آیا تا به حال به دیگران برای خانه و ماشین جدیدشان حسادت ورزیده اید و بعدها متوجه شده باشید که آنها ورشکسته شده اند یا تا کنون نتوانسته اند صورتحساب خود را پرداخت کنند و بدهی بالا آورده اند؟

هنگامی که خودتان را با دیگران مقایسه می کنید، احتمالا نقاط ضعف خود را با نقاط قوت دیگران مقایسه کرده اید. این بدترین چیز برای تخریب عزت نفس خودتان است. حتی اگر نقاط قوت خود را با دیگران مقایسه کنید، همیشه افرادی وجود دارند که از شما بهتر و یا حتی بدتر هستند.


مقاله مرتبط: جلوگیری مقایسه خود با دیگران


اینکه شما در کدام ردیف و رتبه قرار دارید هیچ ارتباطی با چگونگی زندگی شما ندارد. اگر شما در چیزی بهترین نیستید، آیا این بدان معنی است که شما نباید آن کار را انجام دهید؟ هیچ کس جز قهرمان های جهانی بیس بال نباید بیس بال بازی کند؟ اگر مقایسه خودتان با دیگران منجر به تسلیم شدن و رها کردن چیزی که از آن لذت می برید شود، این یک شکست واقعی محسوب می شود.

مقایسه های اجتماعی باعث خشم و ناخشنودی می شود. باعث می شود به جای تشویق خانواده و دوستانتان، با آن ها رقابت کنید و شاید حتی برایشان آرزوی شر کنید. تمرکز روی دیگران و لذت نبردن از زندگی و ازخودتان آسان است. مقایسات ناسالم می تواند منجر به تمرکز مداوم بر روی کسی شود که بهترین است. این می تواند لذت و خوشی را نابود کند. فقط به این دلیل که کسی می تواند سریع تر از من از کوه صعود کند، به این معنی نیست که من هنگام بالا رفتن از کوه لحظات فوق العاده ای نخواهم داشت.

برای متوقف کردن مقایسه های اجتماعی، اولین قدم این است که آگاه باشید و توجه داشته باشید که در حال انجام آن هستید. گاهی اوقات شما متوجه این موضوع هستید و متوقش می کنید. اگر نه، سوژه تمرکز خود را تغییر دهید. به جای این که بگویید، “او بسیار قویتر از من است”، خودتان را با خودتان مقایسه کنید. “من قوی تر از ماه گذشته شده ام”. یا “من قصد دارم در جهت چیزی که واقعا می خواهم، قوی تر شوم ، زیرا برای من خیلی ارزشمند است”.

وقتی متوجه شدید که دیگران چیزهایی دارند که شما ندارید، به یاد داشته باشید که الان شما چه کاری انجام می دهید و چه چیزهایی دارید. تمرین قدردانی کردن، به شما کمک می کند همه چیزهایی که دارید و باید از آن ها سپاسگزار باشید به خاطر بسپارید. خوشحالی از موفقیت دیگران را به جای استفاده از آن برای قضاوت در مورد خودتان تمرین کنید. پیروزی های دوستانتان را مایه شادی و جشن قرار داده و از این طریق حتی به تقویت روابط خود کمک کنید.

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.