برنامه ریزی کارهای روزانه منزل

انجام کارهای روزانه منزل؛ هیچ‌کس از انجام امور روزانه منزل خوش‌حال نمی‌شود، چراکه انجام این کارها باعث اتلاف وقت گران‌بهای افراد می‌شود. این زمان را می توان برای کارهای مفیدتری صرف کرد. اگر هر روز برای انجام کارهای منزل با کمبود زمان مواجه می‌شوید، این یادداشت برای‌تان مفید خواهد بود. در اینجا با نکاتی برای برنامه ریزی کارهای روزانه منزل آشنا می‌شوید.

در ادامه، می‌پردازیم به روش‌هایی برای انجام کارهای منزل در کمترین زمان ممکن. همچنین نحوه‌ی تنظیم برنامه‌ی زمانی مناسب برای انجام کارهای منزل در حداقل زمان ممکن را آموزش می‌دهیم. به‌این‌ترتیب می‌توانید از زمانِ خود استفاده‌ی بهینه کنید و استرس‌ مربوط به انجام کارهای خانه را به‌طور چشمگیری کاهش دهید.

برنامه ریزی کارهای روزانه منزل

۴ اصل در انجام کارهای خانه

۱. تاحدممکن انجام کارها را خودکار کنید

مهم‌ترین استراتژیِ ما در این مرحله خودکارکردن کارها تاحدممکن است. هر کاری ازجمله پرداخت صورت‌حساب یا پرداخت قبوض را می‌توان براساس برنامه‌ی زمانی خاصی انجام داد. بنابراین اگر به‌دنبال این هستید که هنگام انجام کارهای منزل، صرفه‌جویی بیشتری در زمان بکنید، اولین چیزی که باید از خود بپرسید، این است که چه کارهایی را می‌توان به‌طور خودکار پیش برد. چه امکانات و خدماتی برای انجام خودکار آنها در دسترس است؟

۲. کارها را دسته‌بندی کنید

کارها را به چند بخش تقسیم کنید و هر بخش از روز را به انجام یکی از آنها اختصاص دهید، مثلاً پخت‌و‌پز یا انجام امور مالی ازجمله کارهای مهمی محسوب می‌شوند که باید در اولویت قرار بگیرند. این کار شبیه روالی است که در خطوط تولید وجود دارد، به‌طوری‌که پرداختن به وظیفه‌ای خاص و هم‌افزایی با دیگر وظایف، موجب تسریع فرایند تولید می‌شود. درست به همین خاطر، تقویم گوگل برخی روزها را به خرید، آشپزی، لباس‌شویی و امور مالی اختصاص داده است. می‌توانید کارهای منزل را در تقویم خود به‌صورت اختصاصی وارد کنید و در هر بخش از روز یا هفته به انجام آنها بپردازید. متأسفانه نظافت، جزء آن مواردی است که همواره باید در لیست باشد.

۳. چندمنظوره کار کنید و از وقت آزاد خود برای اتمام کارها استفاده کنید

به‌عنوان دانش آموز یا فردی حرفه‌ای یا هر شخص مستقل دیگری حتما می‌دانید که هر دقیقه چقدر مهم است. یکی از مهم‌ترین راه‌های زندگی بهتر، استفاده‌ی بهینه از تک‌تک دقایق زندگی است. به‌عنوان‌مثال می‌توانید در اتاق انتظار مشغول مطالعه شوید یا وقتی برای تهیه‌ی چای در آشپزخانه منتظرید، آشپرخانه را تمیز کنید یا لباس‌های موجود در رخت‌کن را حین کارکردن ماشین لباس‌شویی، تا کنید. بسیاری از کارهای کوچک را می‌توانید در اوقات بیکاری‌تان انجام دهید.

۴. از دیگران کمک بگیرید

برخی نرم‌افزارهای موجود برای برنامه‌ ریزی و زمان‌بندی کارهای خانه به‌کار می‌آیند؛ چه از چنین نرم‌افزارهایی استفاده کنید و چه نکنید، درنهایت باید کارها را خودتان انجام دهید. اما می‌توان انجام برخی کارها را به دیگران سپرد. اگر واقعا در مضیقه‌ی زمانی قرار دارید، دستمزد ساعتیِ یک کارگر را محاسبه کنید و ببینید آیا زمانی که برای انجام کاری مثل شستن لباس‌ها صرف می‌شود، ارزش این را دارد که انجام آن کار را به دیگران بسپارید؟

جدول زمانی خود را بسازید، یادآورها را تنظیم کنید و آن را با چسب به دیوار بچسبانید

برنامه‌ی زمانی انجام کارهای خانه، باتوجه‌به شرایط و محیط، برای هر فردی متفاوت است. اما در ادامه به برخی نکات پایه اشاره می‌کنیم که در عملی‌ساختن این برنامه باید رعایت کرد. با ایجاد تقویمی برای کارهای خانه، می‌توانید کارها را به‌صورت خودکار و به‌مرور در طول هفته انجام دهید. به‌عنوان‌مثال اگر روزی ده دقیقه به نظافت آشپزخانه اختصاص دهید، بهتر از اختصاص ساعت‌ها وقت برای تمیزکردن آشپرخانه در انتهای هفته است. ما تلاش می‌کنیم تاحدممکن مطابق برنامه‌ی زمانی و اولویت کارها پیش برویم. همچنین از یادآورها برای یادآوری انجام کارها استفاده می‌کنیم، چراکه اجرای برنامه‌های زمانی همواره نیاز به پایش دارد.

برای شروع کار، امور خانه را از لحاظ زمانی دسته‌بندی کنید و براساس اولویت و زمان لازم برای انجام هریک، مشغول انجام آنها شوید.

برنامه ریزی روزانه

نظافت، ۱۰ دقیقه: آشپزخانه و حمام از مکان‌هایی هستند که به نظافت بیشتری نیاز دارند. پس می‌توانید دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را به نظافت آشپزخانه، و سه‌شنبه و پنج‌شنبه را به نظافت حمام اختصاص دهید. برای اینکه نظافت بیش از ۱۰ دقیقه طول نکشد، می‌توانید از زمان‌سنج استفاده کنید یا آهنگی پخش کنید که مدت‌ آن ۱۰ دقیقه است تا با تمام‌شدن آن، متوجه پایان زمان مدنظر شوید. برای شست‌وشوی سریعِ کف حمام یا آشپزخانه می‌توانید از مواد ویژه‌ی این کار استفاده کنید.

بعضی روزها ممکن است به نظافت بخش خاصی از آشپزخانه یا حمام تمایل بیشتری داشته باشید؛ در این مواقع اقدامات زیر را انجام دهید:

به‌عنوان‌مثال می‌توانید یک روز را به نظافت لوازم برقی موجود در آشپزخانه بپردازید، مثلا ظرفی از آب در داخل مایکرویو بگذارید و پس از اینکه داغ شد، چند قطره لیمو در آن بچکانید. پس از چند دقیقه که بخار آب، دیواره‌ی مایکرویو را فراگرفت، می‌توانید با پارچه‌ای دیواره‌ها را تمیز کنید.
به‌ط‌ور مشابه در حمام نیز می‌توانید از این روش برای تمیزکردن وان استفاده کنید. از دوش دستی برای نظافت دیوار حمام استفاده کنید.
از نکاتی که در نظافت بخش‌های مختلف خانه فرامی‌گیرید، در نظافت بخش‌های دیگر استفاده کنید.
به همین سادگی! انجام این کارها اتوماتیک نیست، اما با زمان‌بندی می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به نظافت همه‌ی مکان‌های مدنظرتان برسید.

برنامه ریزی هفتگی

تهیه‌ی وعده‌های غذایی

ممکن است آشپزی را به‌طورکلی یکی از کارهای خسته‌کننده‌ی روزمره به‌شمار نیاورید، اما زمانی که هیچ‌وقت آزادی نداشته باشید، تهیه‌ی وعده‌های غذایی برای خودتان شاید غیرممکن به‌نظر برسد. برنامه‌ریزی برای وعده‌های غذایی به‌صورت هفتگی، هماهنگ‌کردن خریدها براساس آن، و پختن غذاها به‌صورت‌کلی، به شما کمک می‌کند در زمان‌تان صرفه‌جویی شایان‌توجهی بکنید. این کار همچنین کمک می‌کند خرج‌ومخارج غیرضروری برای تهیه‌ی غذا از بیرون یا رفتن به رستوران را هم مهار کنید.

اگر اغلب به این فکر می‌کنید که «شام چه باشد؟» لیست‌های مواد غذایی موردنیاز و اپلیکیشن‌های برنامه‌ریزی غذایی متعددی وجود دارند که می‌توانند به سازمان‌دهی پخت‌وپز شما کمک کنند و پیشنهادهایی برای غذاهای سریع بدهند. این پیشنهادها به‌صورت هفتگی و در قالب پیام‌هایی به شما ارسال می‌شوند. البته می‌توانید خودتان برنامه‌ی غذایی هفتگی را ترتیب دهید. در هر صورت، زمانی را اختصاص بدهید به فکرکردن درباره‌ی غذایی که قرار است در هفته‌ی آینده میل کنید. با این کار، خرید هفتگی مواد غذایی را با بازده بیشتری انجام می‌دهید.

خرید مواد غذایی

اگر خواربارفروشیِ نزدیک منزل‌تان اجناس را به خانه‌ها ارسال می‌کند، از این خدمت استفاده کنید. در این صورت زمان جست‌وجو در فروشگاه یا زمان رفت‌وآمد به فروشگاه را صرفه‌جویی کرده‌اید. خرید آنلاین خواربار هم، ممکن است گزینه‌ی بهتری باشد. به‌علاوه، در برخی موارد ممکن است بتوانید لیستی از مواد پرمصرف تهیه کنید و هر بار آن را تکرار کنید. درمورد محصولاتی که فاسد نمی‌شوند، خرید آنها از عمده‌فروشی‌ها موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود. می‌توانید درخواست کنید محصولات خریداری‌شده را دم در خانه به شما تحویل بدهند. در غیر این صورت برای دریافت آنها در فروشگاه طبق برنامه‌های آن ها آماده شوید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید از رفتن به فروشگاه صرف‌نظر کنید، برای حداکثر صرفه‌جویی در زمان و برخورداری از تخفیف‌ها، در آخرین ساعات عصر چهارشنبه خرید کنید. لیست کامل خرید را به‌همراه داشته باشید. این لیست باید براساس بخش‌های مختلف فروشگاه تنظیم شده باشد تا بتوانید در کمترین زمان ممکن وارد فروشگاه شوید و از آن خارج شوید.

آشپزی

برخی افراد دوست دارند یک روز در ماه آشپزی کنند. آنها آن یک روز را کاملا صرف پختن غذای کافی برای یک ماه می‌کنند و سپس آن را برای استفاده در آینده فریز می‌کنند. اما اگر پختن غذای کافی برای سی روز برای شما بسیار خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد، کار را با یک روز آشپزی، برای چند وعده‌ی غذایی در هفته آغاز کنید. برای مثال، می‌توانید یک‌شنبه‌ها یک مرغ بریان درست کنید که در طول هفته از آن برای درست‌کردن ساندویچ‌ها، سوپ‌ها، تاکوها یا هرچیز دیگری استفاده کنید یا سس گوشتی تهیه کنید که آن را در چند وعده به‌کار ببرید.

باید یک یا دو روز را برای وعده‌هایی کنار بگذارید که با آرام‌پز پخته می‌شوند. صبح‌ها پیش از اینکه سر کار بروید، مواد لازم را در آرام‌پز بریزید و هنگام بازگشت، از وعده غذایی داغ‌تان لذت ببرید. برخی سایت‌ها دستورپخت‌های خوبی برای آشپزی با آرام‌پز دارند.

شستن لباس‌ها

اگر می‌خواهید لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان تمیز باشند، باید آنها را مرتب بشویید. اما با استفاده از لباس‌ها در طول هفته و شستن آن‌ها در یک روز می‌توانید این کار را نسبت‌به شستن چندباره‌ی لباس‌ها در طول هفته، بسیار سریع‌تر انجام دهید.

بهترین روش برای انجام‌دادن این بخش از کارهای روزمره، اختصاص زمانی مشخص به آن است. برای تنوع، می‌توانیم جمعه را برای شستن لباس‌ها انتخاب کنیم. البته هر روز دیگری را هم می‌توانید انتخاب کنید. جمع‌کردن لباس‌ها و پارچه‌های کثیف در طول هفته و شستن آنها در یک روز باعث می‌شود زمان و انرژی خود را در روزهای دیگر تلف نکنید، چون آن روزها کارهای مخصوص‌به‌خود را دارند. علاوه‌براین، ماشین لباس‌شویی شما نیز در این شرایط سالم‌تر می‌ماند.

بیشترِ زمان تلف‌شده‌ای که صرف شستن لباس های کثیف می‌شود، به تفکیک و تاکردن و کنارگذاشتن لباس‌ها مربوط است. راه‌حل این است که هرکس در خانواده، لباس‌های خود را برحسب رنگ (سفید یا رنگی‌بودن) و نیاز به نوع شست‌و‌شو (شست‌و‌شو با آب یا خشک‌شویی) در سبد‌های جداگانه‌ای بگذارد. به‌علاوه، به‌نظر می‌رسد اگر تاکردن لباس‌های خود را زمانی انجام دهید که مشغول کار دیگری مانند تماشای تلویزیون یا گوش‌دادن به اخبار نیستید، بخشی از زمان خود را هدر داده‌اید. تاکردن لباس‌ها یکی از آن کارهای روزمره‌ای است که باید آن را هم‌زمان با کارهای دیگر انجام داد. برای اینکه جمع‌کردن و مرتب‌کردن لباس‌ها را سریع‌تر انجام دهید، به همان شکلی که لباس‌ها را در کشوهای مختلف کمد می‌گذارید (برای مثال تی‌شرت‌ها، شلوارها و…)، آنها را تا کنید و لباس‌های هر عضو خانواده را در سبدهای جداگانه‌ای بگذارید.

نکات سودمند برای سرعت‌بخشیدن به کارها

روشی پیدا کنید که بتوانید مواد خوراکی موردنیاز خود را به‌صورت هفتگی دم در خانه تحویل بگیرید.
برخی سایت‌ها معمولا دستور پخت‌های خوبی برای استفاده‌ی چندباره از یک ماده‌ی غذایی ارائه می‌کنند. می‌توانید از این دستورها برای برنامه‌ریزی چند وعده‌ی غذایی در هفته استفاده کنید.

دوبار در ماه

پرداخت قبوض
قبض‌های خود را یک هفته درمیان پرداخت کنید. به‌طور ایدئال می‌توانید همه‌ی عملیات‌های مالی خود را به‌صورت خودکار انجام دهید تا زمان کمتری را صرف بررسی و پیگیری مسائل مالی کرده باشید: حساب بانکی خود را طوری تنظیم کنید که قبض‌ها به‌صورت خودکار پرداخت شوند، پس‌اندازها به‌طور خودکار به حسابی با بیشترین سود منتقل شوند و درصدی از مبالغ موجود در حساب جاری شما به‌طور اتوماتیک به حساب‌های بازنشستگی واریز شود.

یک هفته در میان، زمانی که موعد چک‌های‌تان فرامی‌رسد، به حساب‌های بانکی خود وارد شوید تا مطمئن شوید همه‌چیز مرتب است. در این مواقع می‌توانید قبوض پرداخت‌نشده در این برنامه‌های خودکار را هم بپردازید. برای اینکه پرداخت قبوض را ساده‌تر کنید، می‌توانید تنها از یک کارت اعتباری برای پرداخت‌ها استفاده کنید یا تعداد حساب‌های مورداستفاده‌تان را کمتر کنید.

کارهای ماهیانه

نظافت پیشگیرانه

پیش از اینکه نظافت خانه به اقدامی فوری و ضروری تبدیل شود، ماهی یک بار راهکار‌های شبانه یا غیر‌معمول نظافت را به‌کار بگیرید تا بازده نظافت بالاتر برود. برای مثال:

پیش از اینکه به خواب بروید، یک فنجان مواد جرم‌گیر در کاسه‌ی دستشویی بریزید و صبح پیش از هر کار دیگری آن را بشویید.
برای جلوگیری از سفیدک‌زدن، درِ شیشه‌ای حمام را به روغن لیمو آغشته کنید.
از یک چهارم فنجان بوره برای پاک‌کردن جرم‌ها و لکه‌ها در ظرف‌ها و فضای درونی ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید. پس از ریختن این ماده، یک شب آن را به‌حال خود بگذارید و سپس آن را با اسفنجی خیس پاک کنید. روز بعد ماشین را به‌کار بیندازید.
دریافت یا تحویل خریدهای کلی
برای صرفه‌جویی در زمانِ رفت‌وآمد، به‌دنبال خدمات تحویل از عمده‌فروشی‌ها و فروشندگان آنلاین باشید. امروزه تقریبا برای همه‌چیز خدمات اشتراکی وجود دارد: از قهوه و چای گرفته تا داروهای با یا بی‌نسخه و دیگر اجناس ضروری. تنها کاری که باید بکنید، این است که به‌دنبال چنین خدماتی باشید. باز هم تأکید می‌کنیم که دریافت خودکار اقلام مورد‌نیاز دم در منزل، به شما امکان می‌دهد صرفه‌جویی زیادی در زمان‌تان بکنید. حداقل ماهی یک بار، درمورد جزئیاتِ خرید و محصولاتی که تحویل می‌گیرید، کمی فکر کنید.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.