اخبار و جشنواره ها

طرح یک جلسه آموزشی

تصور کنید که قصد برگزاری یک کلاس را داشته اید و متاسفانه اوضاع آنطور که فکر می کردید، پیش نرفت. فراموش کرده بودید مباحث مهمی که آماده کرده بودید را پوشش دهید. همچنین در خارج از زمان به سوالات حضار پاسخ دادید. پس از پایان جلسه عذاب وجدان گرفته اید که آنچه قرار بوده ارائه دهید را به نحو احسن ارائه و انتقال ندادید. علت این موضوع نداشتن طرح آموزش است.

با توجه به اهمیت موضوع برنامه ریزی برای جلسه آموزشی و مثالی که گفته شد، در این مقاله قصد داریم آموزش دهیم که چگونه یک طرح و برنامه برای ارائه و تدریس خود آماده کنید.

برنامه آموزشی چیست؟

طرح یا برنامه آموزشی که طرح یادگیری نیز نامیده می شود، توصیفی سازمان یافته از فعالیت ها و منابعی است که شما در راستای هدایت گروه یا کلاس به هدف یادگیری خاصی از آن استفاده می کنید.

برنامه آموزشی چیست؟

برنامه آموزشی به طور جزئی به موضوعی که آموزش می دهید، زمانی که برای هر بخش اختصاص می دهید، شیوه و دستورالعملی که هر موضوع را پوشش می دهید و همچنین ارزیابی یادگیرندگان مربوط می شود.

هدف طرح آموزشی ایجاد یک جلسه یادگیری خوب است که در راستای آن هم یادگیرندگان و هم شما به عنوان آموزش دهنده از آن بهرمند شوید.

زمانی که برنامه ریزی می کنید، در واقع هر مرحله از کلاس را تجسم می کنید. این تجسم به شما کمک می کند اطلاعات را به شیوه و ترتیب منطقی و قابل قهم ارائه دهیم. همچنین می توانید آمادگی لازم برای ارائه موضوعات دشوار را در خود ایجاد کنید.

پس از جلسه آموزشی می توانید نقاط ضعف و قوت خود را در برنامه آموزشی کم و زیاد کنید و برای ارائه بعدی آماده کنید.

در پایان، این طرح آموزشی می تواند برای دیگر افرادی که آموزش می دهند و در کلاس نیستند نیز مفید باشد.

چگونه یک طرح آموزشی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد طرح آموزشی بسیار مهم است که یک الگوی استاندارد داشته باشید و تنها پس از جلسات آموزشی آن را کم و زیاد کنید.

شما می توانید این قالب این طرح را از اینجا دانلود کنید و با توجه به مراحل زیر از آن استفاده کنید. همچنین تصویر فرمت طرح آموزشی را در زیر ملاحظه می کنید.

چگونه یک طرح آموزشی ایجاد کنیم؟

مرحله اول – تعریف اهداف آموزشی

ابتدا تعیین کنید که قصد آموزش چه چیزهایی را دارید و چگونه می توانید ارزیابی کنید.

در رابطه با سوال های زیر فکر کنید:

  • مهمترین مفاهیم و مهارت هایی که یادگیرندگان نیاز است در پایان کلاس بیاموزند را تعیین کنید.
  • چرا این مفاهیم مهم هستند؟
  • چگونه می توانید متوجه شوید چقدر از این مهارت ها را یاد گرفته اند؟

مرحله دوم – موضوعات و مفاهیم مرتبط را مشخص کنید

کلاس حول محور موضوعات و مفاهیم اصلی می چرخد، ولی نیاز است برای توضیحات بیشتر و روشن شدن موضوع، مفاهیم مرتبط و موضوعات مرتبط را نیز مشخص کنید.

موضوعات کلیدی و مفاهیم مرتبط با آنها را لیست کنید. موضوعات مرتبط را به استفاده از نمودار نزدیکی به هم متصل کنید و در یک گروه جای دهید.

مرحله سوم – سازماندهی مواد آموزشی

تمام مفاهیمی که قرار است پوشش دهید را لیست کنید. با استفاده از مهارت 5 چرخه آموزش الکترونیکی، مفاهیم و موضوعات را به دانش یادگیرندگان مرتبط کنید.

با استفاده از تکنیک بارش مغزی، اطلاعات و دانسته های یادگیرندگان را استخراج کنید و به طرح آموزشی خود اضافه کنید.

مرحله چهارم – طرح ریزی تکنیک های ارائه

حال به این فکر کنید که چگونه مواد آموزشی را منتقل خواهید کرد. بسیار مهم است از تکنیک هایی استفاده کنید که یادگیرندگان مشارکت فعال داشته باشند و همچنین سبک های مختلف یادگیری را نیز درگیر کنید.

فعالیت های زیر را در ارائه خود در نظر بگیرید:

  • صحبت در رابطه با معرفی مفاهیم بسیار مفید است. نیم ساعت در ابتدای جلسه و پایان جلسه را به ایراد سخنرانی در رابطه با معرفی مفاهیم و خلاصه اختصاص دهید. همچنین اگر بحث از تخصص شما خارج است می توانید از یک مدرس میهمان دعوت کنید.
  • نمایش و ارائه مثال و کار گروهی بسیار مفید است. گاهی اوقات نیاز است خود یادگیرندگان در روند یادگیری مشارکت داشته باشند.
  • بحث کردن در رابطه با موضوع، پس از پایان بحث بسیار مفید است. لیستی از سوالات چالش برانگیز آماده کنید تا در پایان ارائه برای بحث کردن به اشتراک بگذارید.
  • در صورت امکان استفاده از رسانه های صوتی و تصویری برای تفهیم بیشتر موضوع بسیار می تواند سازنده باشد.
  • بازی نقش نیز می تواند یکی از ابزارهای مفید باشد که یادگیرندگان درگیر مواد آموزشی شوند و بازخورد دریافت کنند.
  • ایجاد گروه های کوچک تر نیز می تواند برای یادگیری بهتر و بحث کردن یادگیرندگان مفید باشد.
  • همچنین ارائه کیس و تکنیک مطالعه موردی نیز برای تحکیم اطلاعات و فراخوانی های بعدی بسیار کمک کننده خواهد بود.
  • توجه داشته باشید که همه تکنیک های گفته شده را در قالب آموزشی خود بکار ببرید.

مرحله 5 – ارزیابی

اکنون، نوبت به ارزیابی مفاهیم یادگرفته شده رسیده است. زمانی را به پرسش و پاسخ در رابطه با بحثی که مطرح کرده اید اختصاص دهید.

بسته به هدف شما از آموزش می توانید یک ساختار پیچیده از ارزیابی مانند ارزیابی چهار سطح آموزشی کرک پاتریک استفاده کنید و یا به یک پرسش نامه ساده و بدون ساختار خود ساخته بسنده کنید.

مرحله 6 – تمرکز بر زمانبندی

در نهایت در رابطه با زمان بندی ارائه خود فکر کنید. برخی مفاهیم یکسان زمان متغییری را برای گروه های مختلف افراد طلب می کنند. برای مثال توضیح یک مفهوم برای دانشجویان کارشناسی بیشتر از توضیح همان مفهوم برای دانشجویان کارشناسی ارشد زمان نیاز دارد.

از زمان خود ابتدا برای توضیح مفاهیم اصلی اسفاده کنید. در صورت نیاز به تعداد جلسات آموزشی خود اضافه کنید. و یا در صورت کم بودن زمان مفاهیم غیر ضروری را از روند آموزش حذف کنید.

مثالی از برنامه آموزشی

در زیر یک نمونه طرح و برنامه آموزشی ارائه داده ایم تا به طور موثر بتوانید از آن استفاده کنید.

هدف آموزشی: آموزش چگونگی مدیریت تماس های سخت، به اعضای جدید مرکز تماس

موضوعات کلیدی
ابزارهای آموزشی
زمان
ارزیابی یادگیری
معرفی
شروع جلسه: معرفی مدرس و ساختار آموزشی معرفی جزوات کلاسی که داده خواهد شد. 10 دقیقه اطمینان از اینکه یادگیرندگان ساختار کلاس را دریافته اند.
کارمندان باید قادر باشند تا مشتریان سخت و چالش برانگیر را نیز مدیریت کنند.

 

زمانی که مشتریان احساس کنند تعامل سازهنده و مثبتی با شما ندارند، به احتمال بیشتری سرویس دهنده خود را تغییر می دهند.

ضبط تماس های مشتریان مثبت و منفی

 

چرخه فعالیت: از کارآموزان بخواهید برای هر صدایی یک کامنت بگذارد. چه کلماتی به ذهنشان می آید؟

 

چرخه فعالیت: از کاآموزان بخواهید تجربه خود را در رابطه با یک تماس منفی را بگوید و احساس خود را در رابطه با آن بگوید.

30 دقیقه بررسی کنید که همه کارآموزان در هر دو چرخه فعالیت شرکت کرده باشند.
جلسه اصلی

اجرا با استفاه از فرایند تماس:

پاسخ به تماس و تعیین نیازهای مشتری

جمع آوری اطلاعات مشتری

تجزیه و تحلیل احساسات مشتری

ارائه راه حل بر مبنای نیازهای مشتری

فعالیت گروهی: کارآموزان در رابطه با روش های ارزیابی نیازها و جمع آوری اطلاعات بحث کنند.

 

 

فعالیت جفتی: بازی نقش دو نفره برای تمرین تماس

60 دقیقه

بررسی کنید که کارآموزان می توانند پاسخ های واقع بینانه ارائه دهند.

اطمینان حاصل کنید که کارآموزان می توانند ارتباط سازنده شکل دهند.

نتیجه گیری
خلاصه روش های عملی مدیریت مشتریان سرسخت خلاصه فعالیت گروه: لیست دانشجویانی که راه حل های موثری داده اند را یادداشت کنید. 30 دقیقه بررسی کنید که هر گروه حداقل سه پاسخ داده باشد.
جمع بندی سوالات جلسه پرسش باز 10 دقیقه بررسی و پاسخ به سوالات
ارزیابی با استفاده از سوالات از قبل تهیه شده نسبت به ارزیابی اقدام کنید. 10 دقیقه پرسش ها را از همه یادگیرندگان جمع آوری کنید.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.