اخبار و جشنواره ها

10 نکته برای افزایش تمرکز حواس

عدم تمرکز، مشکل بسیاری از افرادی از شغل ها و حرفه های مختلف، دانشجویان و افرادی که مشغله زیادی دارند، است. با توجه به زیاد بودن محرک های مزاحم اطراف ما مانند تکنولوژی های مختلفی که در اطراف ما وجود دارد اهمیت حفظ تمرکز بیش از پیش نمایان می شود. با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا دستورالعمل های روانی و شناختی حفظ تمرکز را به شما معرفی کنیم.

افزایش تمرکز حواس

برای کارهای خود برنامه ریزی کنید. کارهایی که الویت بیشتری دارد را ابتدا انجام دهید

ساعات اوج تمرکز خود را پیدا کنید و چالش برانگیزترین تکالیف را در آن ساعات انجام دهید. اگر بر حسب تجربه دریافته اید که پس از شام تمرکز بیشتری دارید، فعالیت های مهم خود را بعد از شام انجام دهید.

مغز خود را آموزش دهید

از تبعات زندگی مدرنیته عدم تمرکز بر یک تکلیف است، و این روند روز به روز در حال بدتر شدن است. مغز خود را برای تمرکز بیشتر آموزش دهید. با روزی ده دقیقه شروع کنید و زمان آن را افزایش دهید.

استراحت کنید

میزان استراحت بستگی به تمرکز شما دارد. اگر تمرکز شما بالاست. سعی کنید 1 الی 2 ساعت روی تکلیفی متمرکز شوید. ولی اگر حواس شما به راحتی پرت می شود، سعی کنید هر نیم ساعت 10 دقیقه به خودتان استراحت دهید یا به پیاده روی بروید. توجه داشته باشید که زمان استراحت زیاد طولانی نشود.

استراحت کنید

خوب بخوابید و خوب بخورید

آیا ترجیح می دهید 30 دقیقه بی حال درس بخوانید یا 15 دقیقه با تمرکز بالا درس بخوانید؟ متمرکز ماندن و تمرکز بالا در صورت داشتن خواب کافی بسیار راحت تر است.

خواب کافی = بهره وری بالا

استراحت کنید

یکی دیگر از عوامل موثر بر تمرکز بالا، تغذیه خوب است. تمرکز در زمان گرسنگی بسیار سخت است.

ساختن لیستی از کارها

برای خودتان کاملا مشخص کنید که چه کار می خواهید انجام دهید. لیستی که می نویسید به اندازه کافی خاص و با جزئیات باشد. برای مثال ننویسید: “مطالعه شیمی”، بلکه تعداد صفحات و موضوع مورد مطالعه را نیز بنویسید. همچنین بسیار مفید است تا که کار خود را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید. مثلا صفحات 20 تا 25، صفحات 25 تا 30 الی آخر. بدون داشتن نقشه ی راه ما تمایل داریم خیلی از کارها را فراموش کنیم. نوشتن کارها با جزئیات باعث می شود تا برنامه ریزی، مدیریت زمان و تمرکز بالایی داشته باشید.

الویت بندی


مهارت مرتبط: لیست کارها


توزیع، کلید موفقیت است

مطالعه یک موضوع در چند جلسه 30 دقیقه ای بهتر از مطالعه آن برای 3 ساعت است. توزیع جلسات یادگیری باعث می شود شما تمرکز بالاتری در تکلیف مورد نظر داشته باشید.

پاکسازی

بسیار مهم است که برای شروع یک تکلیف جدید از اتمام کارهای قبلی اطمینان حاصل کنید. اگر کاری از قبل باقی مانده که ذهن شما را درگیر کرده است، آن را یادداشت کنید و کاملا کنار بگذارید. اجازه ندهید مسائل کوچک ذهن شما را درگیر کند.

توجه به عادت های خود

چه چیزی اغلب حواس شما را پرت می کند؟ تلفن همراه؟ لپ تاپ؟ یخچال؟ یا وسایل روی میز؟ سعی کنید منبع و عاداتی که موجب حواسپرتی شما می شوند را پیدا کنید و به مقابله با آنها بپردازید.

محیط استراحت و محیط کار یکی نباشد

سعی کنید محیط استراحت و خواب شما و همچنین محیط کار و تکلیف شما جدا باشد. در محیط کار، مغز شما پیامی دریافت می کند که الان وقت کار است. مطالعه در اتاق خواب و هنگام خواب راحت است اما ممکن نیست تمرکز کافی برای این کار را  داشته باشید.

زمانی که انجام دادید، دیگر تمام است!

سعی کنید کار یا مطالعه خود را با یک کار لذت بخش به اتمام برسانید و نیمه کار رها نکنید. اینکه یک کاری را تمام می کنید خود به خود برای مغز لذت بخش است. چرا که فرصت خوبی برای استراحت دارد.

پایان شب را با آنچه انجام داده اید تمام کنید. آنچه را که توانسته اید انجام داده اید. فردا روز دیگریست. امیدوار به شروع کارهای تازه باشید و ذهنتان را درگیر مسائل گذشته نکنید.

والدو امرسون

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.