اخبار و جشنواره ها

مهم ترین مهارت های هوش هیجانی که باید داشته باشید!

مهارت های مهم هوش هیجانی

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که از نظر احساسی فردی باهوشی هستید یا خیر؟ هوش هیجانی به عنوان توانایی شناخت احساسات ما و دیگران و پاسخ متفکرانه و موثر به آن ها تعریف می شود. داشتن مهارت های هوش هیجانی کلید ارتباط ما با دیگران و ایجاد روابط پایدار است.
اگر در تلاش برای بهبود هوش هیجانی خود و یا ارزیابی سطح درک خود هستید، در این مقاله 6 تا از مهم ترین مهارت های هوش هیجانی را مطرح می کنیم که باید توسعه دهید.

هوش هیجانی

مهم ترین مهارت های هوش هیجانی

1. اعتماد به نفس قوی

یکی از مهم ترین مهارت های هوش هیجانی داشتن اعتماد به نفس قوی است. افراد باهوش از نظر احساسی می توانند به خوبی صحبت کنند و همچنین به خوبی عمل کنند. این از خودآگاهی و اعتماد به شهودی شان ناشی می شود.
فعال بودن به شما امکان می دهد اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. فعالیت و اعتماد به نفس در ارزیابی خطرات و تصمیمات مهم زندگی به شما کمک بزرگی خواهند کرد. چرا که وقتی احساسات خود را بفهمید، در عمل راحت تر می شوید.

2. توانایی سازگاری با جریانات و اتفاقات زندگی از مهم ترین مهارت های هوش هیجانی

داشتن مهارت سازگاری با شرایط مختلف یکی از مهارت های هوش هیجانی به حساب می آید. برای مثال، اگر بدون ناامیدی از عدم پیشروی پرژه کاری تان می توانید همچنان برای پیشرفت آن برنامه ریزی کنید یا چاره ای بیندیشید، به این معنی است که با احساسات خود هماهنگ هستید.
اگر شما جزء کسانی هستید که بدون توجه به مشکلات به مسیر خود ادامه می دهید، به این معنی است شما در تلاش هستید و خودتان را درگیر نمی کنید و این نشان از هوش هیجانی بالای شما دارد.

اگر اهداف شغلی یا رابطه ای خود را برنامه ریزی کرده و در یک محدوده زمانی سخت سعی در دستیابی به آن ها دارید، در صورت عدم دستیابی ممکن است در نهایت احساس ناامیدی و خستگی کنید.

کسی که مهارت هوش هیجانی خوبی دارد، می فهمد که چه چیزی را داده است و به خودش اجازه نمی دهد که متوقف شود و درجا بزند بلکه به مسیر خود پرقدرت ادامه می دهد.
انعطاف پذیر بودن فضای بیشتری برای برنامه ریزی به شما می دهد. برای داشتن هوش بیشتر از نظر احساسی، به خود یادآوری کنید که زندگی در جریان است و فقط باید تصمیمات خود را کنترل کنید.

3. واکنش انتخابی از مهارت های هوش هیجانی

یکی از برجسته ترین مهارت های هوش هیجانی، توانایی واکنش صحیح، موثر و متفکرانه در مواقع ضروری است. وقتی دوست یا همکار شما چیزی را به شما بگوید که احساس عصبانیت یا تحقیر در شما ایجاد کند، آسان است که درگیر احساسات خود شوید و پاسخ دفاعی دهید.

اما یک فرد باهوش از نظر احساسی، بر انرژی و قدرت خود برای گوش دادن، پردازش شنیده ها و سپس اقدام به عکس العمل کنترل خواهد داشت.
پس از دریافت پیام های انتقادی، سعی کنید به خود مسلط باشید و نحوه واکنش خود را انتخاب کنید. سخنان انتقادی می تواند برای شما مانند نوری در منطقه ای تاریک باشد تا زمینه های پیشرفت را برای شما ایجاد کند. با این دیدگاه و تمایل به شنیدن بازخورد او به سراغ شخص انتقادکننده بروید.
توانایی درک عمیق احساسات و انتخاب زمان واکنش، شما را در بالا بردن هوش هیجانی راهنمایی می کند.

هوش هیجانی بالا

4. شناخت افکار ناسالم

این یک مهارت هوشمندانه هیجانی بسیار ارزشمند است، شناسایی الگوهای تفکر منفی و غیرمولد. یک فرد باهوش از نظر احساسی تشخیص می دهد که چه زمانی در یک چرخه از افکار ناسالم قرار دارد و به سرعت تغییر مسیر می دهد.
به عنوان مثال، درباره دوست جدید خود احساس بدی داشته باشید و دائما به این فکر کنید که در قرار ملاقات حتما اتفاقی رخ می دهد و شما را ناراحت می کند. اجازه ندهید تصوراتتان از کنترل شما خارج شوند و فراتر بروند، زیرا همیشه پر از ناامیدی و نگرانی خواهید شد.
استفاده از یک فهرست یا لیست را در نظر داشته باشید تا از جریان مضر کلماتی که در ذهن خود تکرار می کنید، آگاه شوید. آن چه شما در ذهنتان می گویید ممکن است کاملاً متفاوت از نحوه رفتار، عمل و درک شما در جهان باشد. یک فرد باهوش از نظر احساسی سعی می کند استدلال های درونی خود را با اعمال و رفتار بیرونی خود هماهنگ کند.
بیان احساسات و شنیدن افکار مخرب با صدای بلند می تواند راهی برای شناخت الگوهای مخرب و افکار ناسالم باشد. منفی کشی باعث شادی بیشتر در شما می شود و به شما امکان می دهد بر احساسات خود کنترل داشته باشید. این کار یکی از جنبه های مثبت مهارت های هوش هیجانی می باشد.

5. آینده نگری از مهارت های هوش هیجانی

یکی از مهارت های هوش هیجانی توانایی دید فراتر از آن چه که الان می بینیم و تصور یک آینده بهتر برای خود است. افراد هوشمند از نظر احساسی از بالا به زندگی نگاه می کنند و سعی می کنند دید وسیع تری نسبت به اتقافاتی که در حال رخ دادن است، داشته باشند. آن ها از این طریق فکر می کنند، تصمیم می گیرند و عمل می کنند تا آینده بهتری برای خود رقم بزنند.
روش های زیادی برای تمرین این مهارت در زندگی روزمره ما وجود دارد. به عنوان مثال، قبل از ترک شغل، خطرات موجود و مزایای آن را در نظر بگیرید. شما باید گوش به زنگ باشید تا موقعیت های بهتری که با هدف های شما همسو هستند (مثلا از نظر حقوق و دستمزد) را پیدا کنید.

بعد از جست و جو باید بررسی کنید که آیا این شغل به سابقه کاری یا تحصیلات بیشتری نیاز دارد یا خیر، سپس به سمت کار ایده آل خود بروید.
یا مثلا اگر در رابطه هستید و احساس می کنید آن شخص دیگر مناسب شما نیست، با یادداشت کردن خصوصیاتی که دوست دارید در شریک زندگی ایده آل خود داشته باشید شروع کنید. خارج شدن منطقی و حساب شده از این ارتباط می تواند منجر به یافتن فرد رویایی شما شود.
افراد باهوش از نظر احساسی می توانند با اطمینان زندگی را تغییر دهند زیرا با توجه به عملکرد خود فکر می کنند. آن ها به این فکر نیستند که بلافاصله چمن در طرف دیگر سبزتر شود! اما آن ها ارزش حرکت دقیق به سمت خوشبختی و شکوفایی بیشتر را تشخیص می دهند.

حفظ دیدگاه گسترده یکی از مهم ترین مهارت های هوش هیجانی است که به شما امکان می دهد زندگی رضایت بخش تری داشته باشید.

مهارت های هوش هیجانی

6. سرعت پردازش سریع

یکی دیگر از مهارت های مهم هوش هیجانی این است که شما می توانید نه تنها به سرعت به احساسات خود بلکه به احساسات دیگران نیز دسترسی پیدا کنید. این یک امر ضروری است زیرا به شما کمک می کند تا به طور موثر و با همدلی نسبت به دیگران عمل کنید.
یک فرد باهوش از نظر احساسی همیشه بهترین روش ارتباطی را نیز رقم می زند. گاهی اوقات، ارسال یک پیام ممکن است موثرتر از ملاقات و صحبت حضوری باشد.

این امر همچنین باعث تقویت روابط شما با همکاران، دوستان و خانواده خواهد شد، زیرا قبل از صحبت سعی می کنید سریعا خود را جای آن ها قرار دهید. سرعت پردازش سریع به شما در برقراری ارتباط موثرتر کمک می کند.

سخن پایانی

هوش هیجانی مفهومی است که همه ما می توانیم برای تمام زندگی خود روی آن کار کنیم. مهارت های هوش هیجانی این امکان را برای شما فراهم می کند تا زندگی متناسب با ارزش های واقعی خود را داشته باشید.

هنگامی که فرآیند هماهنگی بیشتر با احساسات و افکار خود را شروع می کنید، متوجه می شوید که در سطح انرژی بالاتری زندگی می کنید و اقدامات خود را با حوصله و برنامه ریزی شده انجام می دهید.
خود را به چالش بکشید تا در ماه های آینده 2 یا 3 مورد از این مهارت ها را در خود به وجود آورید و تقویت کنید، و به رشد شخصی که به زودی در شما آشکار می شود افتخار کنید.

منبع lifehack.org
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.