استرس شغلی و 14 راه برای کاهش آن

اگر با استرس شغلی درگیرید این مقاله مخصوص شماست!

استرس شغلی؛ پدیده‌ای متداول در دنیای امروز

برای داشتن کارایی بیشتر و موفقیت در محل کار، مهم است که بتوانید استرس شغلی خود را کنترل کنید. از آنجا که مشاغل بسیار متنوعی وجود دارد، منابع این نوع از استرس نیز گسترده است. به عنوان مثال، بسیاری از فشارهایی که یک لوله کش با آن روبرو می شود با فشارهای معلم مدرسه، پزشک یا شرکت حمل نامه یا نویسنده کتاب متفاوت است. از طرف دیگر ، بسیاری از این استرس های شغلی و عواملشان در مشاغل مختلف مشابه خواهد بود. این معضلات شامل:

  • همکاران سختگیر که گاها از آن‌ها متنفرید
  • نیاز به رعایت مهلت های مقرر از سوی رئیس یا صاحب کار
  • مقرراتی که از ان ها خوشتان نمی‌آید
  • افزایش غیرمنتظره بار کاری
  • انتظارات غیرواقعی مافوق‌تان

و غیره هستند و یادگیری نحوه برخورد موثر با این عوامل استرس زا ضروری است. کسانی که مهارت کافی در کنار آمدن با استرس شغلی ندارند، سرانجام از شغل خود بیزار خواهند شد. آنها روز جمعه را با ترس از رفتن به محل کار در روز شنبه سپری می کنند و وقتی به محل کار خود برمی گردند، روزهای آخر هفته را حساب می کنند تا ببینند کی از شر کار خلاص می‌شوند.

یک دور باطل

همه اینها به احتمال زیاد منجر به از بین رفتن انرژی آن‌ها می‌شود و احتمالاً به دلیل استرس زیاد کار را ترک می کنند. با این وجود، رویکرد بهتری وجود دارد و این کار با استفاده از استراتژی های ساده ای آغاز می شود که هرکسی می تواند بر آن مهارت داشته باشد.

با استرس شغلی چه کنیم؟

در این مقاله لیستی از کارهایی که می‌توانید بلافاصله شروع به انجامشان کرده و از استرس‌تان رها شوید آماده کرده ایم. ۱۴ روش ساده و کاربردی برای مهار استرس شغلی و موفقیت هر چه بیشتر!

۱- یاد بگیرید که “نه” بگویید!

بیشتر استرس شما ممکن است ناشی از این باشد که هنگام پاسخگویی به درخواست کمک همکاران، بیش از حد از خودتان مایه می‌گذارید. مطمئناً انجام دادن درخواتس دیگران در مواردی بسیار پسندیده‌ست اما وقتی این قضیه شما را آزار می‌دهد ادامه دادنش ظلم بزرگی به خودتان محسوب می شود!

ضمناً، به خاطر داشته باشید که وقتی می گویید “نه”، این یک جمله کامل است و نیازی به توضیح ندارد. لازم نیست توضیح دهید که چرا “نه” گفتید. فقط با لبخند بگویید، نه!

۲- اگر نمی توانید “نه” بگویید، رویکرد جایگزین داشته باشید!

اگر گفتن “نه” گزینه ای برای شما نیست باید به دنبال یک رویکرد جایگزین باشیم. بعضی وقت‌ها نه گفتن آسان نیست، مثلا وقتی پدر و مادر یا رئیس‌تان کاری را از شما می‌خواهند که منطقی نیست یا مستلزم وقت و انرژی زیادی‌ست.

در عوض می توانید از عبارت جادویی زیر استفاده کنید:

خوشحالم که این کار را به عهده گرفتم و در اینجا لیستی از وظایف و پروژه های فعلی من وجود دارد که به تمام وقت من در محل کار احتیاج دارند. دوست دارید کدام یک از این پروژه ها یا وظایف را متوقف کنم تا بتوانم این وظیفه جدید را دنبال کنم؟

۳- از شایعات و حاشیه دور باشید

از شایعات و حاشیه های مرتبط با کار فاصله بگیرید. آیا غیبت کردن درمورد همکاران یا صحبت درمورد خانواده مافوقتان سرگرم کننده است؟ اغلب اوقات بله. اما همچنین وقت شما را تلف کرده و باعث ایجاد تنش در محل کار می شود. علاوه بر این، انرژی ذهنی شما را نیز کاهش می دهد. روی کار خود تمرکز کنید، نه ماجراهای مسخره!

۴- به خودتان یادآوری کنید که چه چیزهایی در زندگی شما مهم است

استرس شغلی

در ابتدای روز کاری، لحظه ای وقت بگذارید و به خود یادآوری کنید که چه چیزی مهم‌ترین چیز در زندگی شماست. به احتمال زیاد، جواب شما کار نخواهد بود. آیا کار مهم است؟ قطعا! آیا مهم‌ترین است؟ احتمالا نه.

اجازه بدهید برایتان یک مثال بزنم:

این موقعیت را در نظر بگیرید: وقتی پس از مرگ به زندگی خود نگاه می کنید، قطعا نمی گویید: ” آه من فقط اگر یک روز زودتر آن گزارش آقای رئیس را کامل می کردم، اوقات بسیار غنی و خوشی را سپری می کردم. افسوس که این تنها حسرت من است، اگر به دنیا برگردم شب و روز کار خواهم کرد.”

دقت کنید که این گزینه برای تشویق به عدم انجام تعهدات مربوط به کار نیست، اما باید همیشه آنها را در چشم داشته باشید. این طرز تفکر به احتمال زیاد میزان استرس شغلی شما را کاهش می دهد.

۵- ۳ اولویت برای روز بعد را یادداشت کنید

در پایان روز کاری خود، سه اولویت را برای روز بعد بنویسید. صبح روز بعد که به محل کار خود رسیدید، لیست را دوباره مرور کنید. اطمینان حاصل کنید که این اولویت های اصلی را به پایان برسانید. با این رویه هر روز با احساس موفقیت و دید واضح درباره آنچه در مرحله بعدی باید حل کنید به پایان خواهید رسید. احساس پیشرفت و شفافیت باعث کاهش استرس شغلی می شود.


پیشنهاد نویسنده: مهارت های اساسی برای موفقیت شغلی


۶- یک پیاده روی کوتاه انجام دهید

پنج دقیقه پیاده روی حتی در محل کار می تواند یک بازآفرینی ذهنی و سایر مزایای سلامتی را برای شما فراهم کند. راه رفتن را متوقف نکنید. با دیگران صحبت کنید. هدف این است که جریان خون بیشتری به ذهن رسیده و باعث بهبود خلق و خو و تمرکز شما شود.

۷- نفس عمیق بکشید

استرس شغلی

دو یا سه نفس عمیق بکشید. همین! نفس عمیق بکشید و از مزایای آن بهره مند شوید.

۸- هر روز چند دقیقه ورزش کنید

حداقل ۲۰ دقیقه در روز ورزش کنید. مهم نیست که چه نوع ورزشی باشد، شما می‌توانید پیاده روی، استفاده از تردمیل، تمرین با شدت زیاد (HIIT)، تمرینات استقامتی، طناب زدن و غیره را امتحان کنید تا استرس روزتان را تسکین داده و احساس موفقیت را به شما القا کند.

۹- به خواب خود حتما توجه کنید

به خواب توجه کنید. اطمینان حاصل کنید که مقدار و کیفیت خواب مورد نیاز بدن را بدست آورده اید. همه مردم از این نظر متفاوت هستند، اما ۷ تا ۹ ساعت خواب معمول است. در مورد به موقع رفتن به رختخواب نظم و انضباط داشته باشید.


مقاله مرتبط: تاثیر کم خوابی بر شما و زندگی شغلی


۱۰- کار را در جایی که به آن تعلق دارد رها کنید!

کار را در جایی که متعلق است بگذارید؛ یعنی در محل کار. اگر به این معنی است که قبل از پایان روز نمی توانید کارهای اساسی را انجام دهید، کار را پشت سر بگذارید. بردن مداوم کار در خانه یک دستورالعمل برای استرس مزمن است. مثل این است که یک مهمان ناخواسته در خانه‌تان داشته باشید که از رفتن امتناع کند و حتی در تعطیلات با شما همراه شود!

۱۱- حتما یک روش و برنامه خوب برای رفت و آمد انتخاب کنید!

برای تغییر ذهنیت خود از خانه به محل کار و بالعکس فضای راه را عوض کنید! یعنی چه؟

می توانید سعی کنید به پادکست، موسیقی، رادیو یا هر چه که می‌خواهید گوش دهید یا برای یک شب برنامه ریزی کنید. برنامه ورزشی بنویسید× اگر در خودروی شخصی هستید آواز بخوانید. کتاب صوتی گوش کنید یا اگر از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید کتاب بخوانید. می توانید حتی با غریبه‌ها معاشرت کنید! پس از بازگشت به خانه ، ده دقیقه وقت بگذارید تا استراحت کنید و سپس وارد زندگی خانوادگی شوید.

۱۲- در مورد اینکه چه چیزی شما را برای یک روز کاری خوب آماده می کند یادداشت برداری کنید

درباره آنچه یک شب در خانه ایجاد می کند و شما را برای یک روز خوب در کار آماده می کند، یادداشت کنید. آیا وقت گذرانی همسر و فرزند است؟ نیم ساعت دنبال کردن برنامه تلوزیونی یا سرگرمی و علاقه دیگری؟ هرچه که هست، شروع کنید به اطمینان از این که مرتباً آن فعالیت را بعنوان بخشی از کارهای روزمره خود انجام می دهید! تنبلی نکنید، برنامه بریزید و زندگی کنید!

۱۳- شب قبل همه چیز را آماده کنید

شب قبل خود را برای روز کاری آماده کنید. جعبه کار، کیف، ناهار، کلیدهای ماشین یا کارت مترو و هر چیز دیگری را که نیاز دارید در یک نقطه قرار دهید. لباسهایتان را ست کنید. ناهار را زودتر از موعد آماده کنید. تنها پنج دقیقه وقت گذاشتن از شب قبل برای آماده سازی، یک صبح آرام ایجاد می کند که باعث کاهش استرس شغلی و افزایش اعتماد به نفس می شود.

۱۴- زود بیدار شوید!

زود بیدار شدن از نظر ذهنی دیدگاه شما را تغییر می دهد. صبح احساس عجله کمتری می کند و وقت آن است که نفس عمیق بکشید و افکار خود را جمع کنید. از طرف دیگر، شما باید زود بیدار شوید تا کنترل خود را بدست آورید و از زندگی نهایت استفاده را ببرید.

سخن پایانی

استرس شغلی

استرس شغلی بر همه ما تأثیر می گذارد. نمی توان از آن جلوگیری کرد، اما می توان آن را مدیریت کرد. کسانی که تلاش می کنند مهارت های لازم برای مقابله با این نوع استرس را بیاموزند، افراد شادتری می شوند. آنها همچنین در کار خود موثرتر و موفق‌تر هم می شوند. از همه مهمتر، آن ها احساس اعتماد به نفس و خوش بینی را ایجاد می کنند که به آنها کمک می کند زندگی را به طور کاملتری ادامه دهند. مدیریت استرس شغلی را امتحان کنید. شک ندارم که از نتایج آن شگفت زده خواهید شد! خوشحال می‌شویم نظراتتان را با ما در میان بگذارید.


پیشنهاد ویژه نویسنده: تست رغبت سنج استرانگ


امتیاز دهید
منبع lifehack
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.