نتیجه پرسشنامه بیش فعالی بزرگسالان - CAARS

📅 تاریخ انجام: ۱۳-۰۶-۱۴۰۴
👤 سن: ٢٥ تا ٣٠
⚧ جنسیت: زن

🔁 انجام مجدد پرسشنامه
📝 مقدمه تفسیر تست بیش فعالی بزرگسالان

مقیاس رتبه‌بندی بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز (The Conners’ Adult ADHD Rating Scales – Self Report) – نسخه بلند

این ارزیابی، ابزاری است که فرد بزرگسال را وادار می‌کند اطلاعات لازم را درباره خود ارائه دهد و برای تشخیص بیش‌فعالی یا مشکلات مشابه به‌کار می‌رود. آزمون بر اساس تحقیق روی ۱۰۲۶ بزرگسال هنجاریابی شده است و گزارشی ارائه می‌دهد که احتمال ابتلای فرد به بیش‌فعالی را مشخص کرده و عملکرد او را با سایر بزرگسالان مقایسه می‌کند.

این گزارش کامپیوتری، یک ابزار کمکی تفسیری است و نباید به عنوان تنها منبع تشخیص مورد استفاده قرار گیرد. برای تشخیص قطعی و تصمیم‌گیری بالینی، لازم است نتایج با سایر منابع معتبر ترکیب شوند.

آزمون بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز بر اساس وضعیت فعلی فرد طراحی شده است و نمی‌توان از آن برای تشخیص علائم در دوران کودکی استفاده کرد؛ موضوعی که برای تشخیص نهایی ضروری است.

این تست بر پایه یک الگوریتم تهیه شده که رایج‌ترین تفاسیر را برای نمرات به‌دست‌آمده ارائه می‌دهد. برای اطمینان از اعتبار نتایج، فرد باید با دقت به تمامی پرسش‌ها پاسخ دهد.

کاربرد این آزمون عمدتاً در حوزه‌های عمومی است و در شرایط خاص یا الگوهای غیرمعمول لازم است از روش‌های تکمیلی یا بررسی موردی بهره برده شود.

نمای کلی

نمره کلی ADHD

میزان ADHD کل در شما نرمال است

نمره نرم شده : 52

نمره خام: 12 / 36

📊 تحلیل جزئیات زیر فاکتورها
عامل نمره خام نمره t وضعیت شما
A کم توجهی - مشکل حافظه 6 43 میزان کم توجهی - مشکل حافظه در شما نرمال است
B بی قراری - بیش فعالی 21 60 میزان بی قراری - بیش فعالی در شما مرتفع‌-مرزی (Borderline) است
C بی ثباتی هیجانی - تکانه ای بودن 15 58 میزان بی ثباتی هیجانی - تکانه ای بودن در شما کمی بالاتر از میانگین است
D مشکلات خود پنداره 7 49 میزان مشکلات خود پنداره در شما نرمال است
E علام بی توجهی DSM5 5 45 میزان علام بی توجهی DSM5 در شما نرمال است
F علائم تکانشگری و بیش فعالی DSM5 14 61 میزان علائم تکانشگری و بیش فعالی DSM5 در شما مرتفع‌-مرزی (Borderline) است
G علائم ADHD DSM5 19 54 میزان علائم ADHD DSM5 در شما نرمال است
H ADHD کل 12 52 میزان ADHD کل در شما نرمال است
📝 خلاصه نتیجه آزمون شما

📊 تحلیل بر اساس نمره کل (T-Score)

این تحلیل بر اساس نمره کل ADHD در CAARS (عامل h) انجام شده است. نمره کل نشان‌دهنده میانگین شدت علائم شما در مقیاس‌های مختلف پرسشنامه است و با تبدیل به T‑Score امکان مقایسه با گروه هنجاری فراهم می‌شود.
محدوده‌ها: نرمال <55، کمی بالاتر از میانگین 55–59، مرزی 60–64، بالا 65–69، خیلی بالا ≥70.

وضعیت شما: نرمال

نمره T شما 52 در محدوده نرمال قرار دارد و نشانه‌های معناداری از ADHD مشاهده نمی‌شود.

🎯 توصیه‌های تخصصی

ادامه سبک زندگی فعلی و توجه به سلامت روان.

📘 راهنمای فاکتورها و زیرفاکتورها در تست CAARS

هر بخش از این تست یک «فاکتور» یا «زیر‌فاکتور» را اندازه‌گیری می‌کند. عدد T-Score کنار هر فاکتور نشان می‌دهد میزان شدت علائم شما در آن بخش چقدر با میانگین جمعیت عادی فاصله دارد.

  • a – کم‌توجهی – مشکل حافظه: بررسی حواس‌پرتی، فراموش‌کاری و نقص تمرکز.
  • b – بی‌قراری – بیش‌فعالی: میزان حرکت‌ زیاد، بی‌قراری و ناتوانی در آرام نشستن.
  • c – بی‌ثباتی هیجانی – تکانشگری: واکنش‌های سریع هیجانی، تغییرات خلقی، و رفتارهای آنی.
  • d – مشکلات خودپنداره: تصویر ذهنی و برداشت فرد از خودش، اعتمادبه‌نفس.
  • e – علائم بی‌توجهی DSM‑5: ملاک‌های تشخیصی رسمی بی‌توجهی طبق DSM‑5.
  • f – علائم بیش‌فعالی/تکانشگری DSM‑5: ملاک‌های تشخیصی رسمی بیش‌فعالی و تکانشگری طبق DSM‑5.
  • g – علائم ADHD DSM‑5: ترکیب نمرات e و f برای برآورد علائم کلی طبق DSM‑5.
  • h – ADHD کل: امتیاز کلی پرسشنامه CAARS، ترکیب همه فاکتورها برای سنجش شدت کلی.

توجه: T‑Score برابر 50 یعنی دقیقاً میانگین جمعیت هنجاری، عدد بالاتر از 50 یعنی علائم کمی شدیدتر، و عدد کمتر از 50 یعنی علائم کمتر از میانگین است. از T‑Score بالای 65 معمولاً احتمال مشکل بالینی مطرح می‌شود.

1 - کم توجهی - مشکل حافظه

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
A کم توجهی - مشکل حافظه 6 از 36 43 کم توجهی - مشکل حافظه نرمال
نمره T شما: 43

نرمال

نگهداری/دستکاری اطلاعات و تمرکز پایدار در محدودهٔ سالم است. فرد معمولاً قادر است ورودی‌های متعدد را به شکل کارآمد تلفیق کند و زنجیرهٔ پردازش را با خطای کم حفظ نماید.

تداوم روتین مؤثر و پایش دوره‌ای توصیه می‌شود تا در صورت تغییر شرایط (مثلاً افزایش بار کاری یا استرس) اقدامات حمایتی سریع انجام شود. حفظ عادات خواب و فعالیت بدنی از ثبات عملکرد شناختی پشتیبانی می‌کند.

  • نشانه‌ها:
    • توجه سازگار
    • به‌خاطرسپاری مناسب
  • پیامدها:
    • خروجی پایدار و دقیق
  • توصیه‌ها:
    • ادامهٔ روتین مؤثر و پایش دوره‌ای

2 - بی قراری - بیش فعالی

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
B بی قراری - بیش فعالی 21 از 36 60 بی قراری - بیش فعالی مرتفع‌-مرزی (Borderline)
نمره T شما: 60

مرزی (Borderline)

بی‌قراری موقعیتی و وابسته به استرس/هیجان است. در شرایط آرام، سطح فعالیت نزدیک به هنجار است و اختلال عملکرد پایدار مشاهده نمی‌شود.

با مهارت‌های آرام‌سازی و بهینه‌سازی مصرف کافئین/قند قابل مدیریت است. آموزش آگاهی بدنی و تکنیک‌های تنفسی می‌تواند گذار از برانگیختگی به تمرکز را تسهیل کند.

  • نشانه‌ها:
    • نوسان حرکتی
  • پیامدها:
    • اثر کوتاه‌مدت
  • توصیه‌ها:
    • تنفس دیافراگمی، اسکن بدن، کاهش کافئین/قند

3 - بی ثباتی هیجانی - تکانه ای بودن

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
C بی ثباتی هیجانی - تکانه ای بودن 15 از 36 58 بی ثباتی هیجانی - تکانه ای بودن کمی بالاتر از میانگین
نمره T شما: 58

کمی بالاتر از میانگین

نوسان هیجانی خفیف با قابلیت تنظیم خوب مشاهده می‌شود. این سطح معمولاً به اختلال عملکرد پایدار منجر نمی‌شود.

استفاده از تکنیک‌های خودتنظیمی ساده مانند سه نفس عمیق، شمارش معکوس کوتاه و بازقاب‌بندی شناختی کافی است تا پاسخ‌ها متعادل بمانند.

  • نشانه‌ها:
    • احساسات متغیر
  • پیامدها:
    • اثر محدود
  • توصیه‌ها:
    • ثبت هیجان-موقعیت، تکنیک 3 نفس عمیق پیش از پاسخ

4 - مشکلات خود پنداره

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
D مشکلات خود پنداره 7 از 18 49 مشکلات خود پنداره نرمال
نمره T شما: 49

نرمال

خودپندارهٔ سالم و واقع‌بینانه با تاب‌آوری همراه است. فرد نقاط قوت و حدود خود را می‌شناسد و بر اساس شواهد عمل می‌کند.

حفظ شبکهٔ حمایت اجتماعی و بازخورد سازنده، این ثبات را پایدار می‌سازد. در مواجهه با چالش‌های جدید، رویکرد رشد (Growth Mindset) مفید است.

  • نشانه‌ها:
    • خودارزشی باثبات
  • پیامدها:
    • تصمیم‌گیری مطمئن
  • توصیه‌ها:
    • حفظ شبکهٔ حمایت اجتماعی و بازخورد سازنده

5 - علام بی توجهی DSM5

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
E علام بی توجهی DSM5 5 از 27 45 علام بی توجهی DSM5 نرمال
نمره T شما: 45

نرمال

پروفایل توجه با مطالبات محیطی هم‌خوان است. فرد به‌خوبی می‌تواند روی تکالیف تمرکز کند و جزئیات را پیگیری نماید.

حفظ ساختارهای مفید و مرور دوره‌ای روندها، از افت تدریجی پیشگیری می‌کند. تنظیم بار کاری در دوره‌های پرفشار توصیه می‌شود.

  • نشانه‌ها:
    • پیگیری مؤثر تکالیف
  • پیامدها:
    • نتایج باثبات
  • توصیه‌ها:
    • حفظ ساختارهای مفید و مرور دوره‌ای

6 - علائم تکانشگری و بیش فعالی DSM5

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
F علائم تکانشگری و بیش فعالی DSM5 14 از 27 61 علائم تکانشگری و بیش فعالی DSM5 مرتفع‌-مرزی (Borderline)
نمره T شما: 61

مرزی (Borderline)

تکانشگری عمدتاً در فشار زمانی یا موقعیت‌های هیجانی بروز می‌کند. در شرایط معمولی، کنترل پاسخ قابل‌قبول است.

با پیش‌بینی محرک‌ها، تمرین مکث و تنفس کادر 4×4 می‌توان فراوانی واکنش‌های عجولانه را کاهش داد. بازنمایی ذهنی (mental rehearsal) پیش از مواجهه مفید است.

  • نشانه‌ها:
    • رفتار عجولانه در فشار
  • پیامدها:
    • اثر کوتاه‌مدت
  • توصیه‌ها:
    • Cue Cards: «توقف-فکر-عمل»، تنفس کادر 4×4

7 - علائم ADHD DSM5

عامل نمره خام نمره T وضعیت شما
G علائم ADHD DSM5 19 از 54 54 علائم ADHD DSM5 نرمال
نمره T شما: 54

نرمال

الگوی کلی در محدودهٔ طبیعی است و با نیازهای محیطی تناسب دارد. نشانه‌های قابل‌توجهی از اختلال عملکرد دیده نمی‌شود.

پایش دوره‌ای و حفظ راهبردهای مؤثر پیشنهاد می‌شود تا ثبات عملکرد پایدار بماند. در صورت تغییر شرایط، مداخلات سبک به‌موقع اعمال گردد.

  • نشانه‌ها:
    • توجه و رفتار پایدار
  • پیامدها:
    • عملکرد بهینه
  • توصیه‌ها:
    • پایش دوره‌ای و حفظ راهبردهای مؤثر
📖 پاسخ‌های شما به پرسشنامه
# صورت سوال پاسخ شما
1 دوست دارم کارهای پرجنب و جوش انجام دهم
معمولا
2 چیزهای ضروری مربوط به کارها و فعالیت هایم را گم می کنم (مثل مداد، کتاب، ابزار و ...)
کمی
3 برای آینده برنامه ای ندارم
کمی
4 گاهی اوقات حرف های نسنجیده از دهانم می پرد
کمی
5 آدم بی باک و اهل ریسکی هستم
معمولا
6 به خودم سخت می گیرم
معمولا
7 کارهایی که شروع می کنم را به اتمام نمی رسانم
کمی
8 به سادگی دلسرد می شوم
معمولا
9 زیاد صحبت می کنم
معمولا
10 همیشه درحال حرکت هستم، انگار که یک موتور من را به حرکت وا می دارد
کمی
11 بی نظم هستم
کمی
12 بدون فکر کردن حرف می زنم
کمی
13 ماندن در یک جای ثابت برای طولانی مدت برایم سخت است
همیشه
14 انجام سرگرمی های آرام و ساکت برایم دشوار است
کمی
15 از خود مطمئن و با اعتماد به نفس کاذب نیستم
کمی
16 برایم دشوار است که در آن واحد حواسم به چند چیز باشد
هرگز
17 همیشه درحال حرکت هستم حتی زمانی که باید ساکن باشم
کمی
18 چیزهایی که باید به خاطر بسپارم را فراموش می کنم
کمی
19 به سادگی از کوره در می روم
معمولا
20 به سادگی حوصله ام سر می رود
معمولا
21 نمی توانم یک جا بنشینم و حتی وقتی لازم نیست صندلی ام را ترک می کنم
کمی
22 صف ایستادن و به نوبت انجام دادن برایم دشوار است
همیشه
23 هنوزم بدخلقی و بهانه گیری هایم را دارم
کمی
24 کنترل تمرکز هنگام کار کردن برایم دشوار است
کمی
25 دنبال فعالیت های پرشتاب و هیجان انگیز هستم
معمولا
26 از چالش های جدید دوری میکنم چون به توانایی هایم ایمان ندارم
هرگز
27 حتی زمانی که ساکن نشسته ام از درون احساس بی قراری می کنم
معمولا
28 چیزهایی که می شنوم یا می بینم حواسم را از کاری درحال انجام دادنش بودم پرت می کند
هرگز
29 در کارهای روزمره فراموشکار هستم
هرگز
30 خیلی چیزها هست که می تواند مرا به سادگی عصبانی کند
کمی
31 علاقه ای به فعالیت های آرام، ساکت و درون نگر ندارم
کمی
32 چیزهایی که نیاز دارم را گم می کنم
هرگز
33 در گوش دادن به حرف های دیگران مشکل دارم
کمی
34 موفقیت من از حد انتظار کمتر است
کمی
35 وسط صحبت دیگران می پرم
معمولا
36 وسط انجام کاری برنامه را تغییر می دهم
کمی
37 از بیرون مطمئن به نظر می رسم ولی از درون نسبت به خودم اطمینان ندارم
کمی
38 همیشه درحال حرکت هستم
کمی
39 حرف هایی می زنم که بعدا از آنها پشیمان می شوم
کمی
40 نمی توانم کارها را انجام دهم مگر اینکه برایش موعد زمانی قطعی وجود داشته باشد
کمی
41 با دست هایم با چیزی ور می روم یا مرتب روی صندلی وول می خورم
معمولا
42 اشتباهاتی از سر بی دقتی انجام می دهم یا از توجه به جزییات باز می مانم
کمی
43 به حقوق دیگران تجاوز می کنم بدون اینکه قصد چنین کاری را داشته باشم
هرگز
44 شروع کردن یک کار برایم دشوار است
هرگز
45 در فعالیت های دیگران دخالت می کنم
هرگز
46 ساکن نشستن برایم بسیار سخت و انرژی بر است
معمولا
47 خلق و خویم غیرقابل پیش بینی است
معمولا
48 کارها یا تمرین هایی که نیاز به فکر کردن زیاد دارند را دوست ندارم
هرگز
49 در کارهای روزمره سر به هوا هستم
هرگز
50 بی تاب و پرفعالیت هستم
معمولا
51 برای اینکه به زندگی ام نظم دهم و جزییات را مورد توجه قرار دهم به کمک دیگران نیاز دارم
هرگز
52 دیگران را می رنجانم بدون اینکه قصد این کار را داشته باشم
کمی
53 بعضی اوقات تمرکزم آنقدر دقیق می شود که کاملا نسبت به چیزهای دیگر بی تفاوت می شوم، اما گاهی اوقات آنقدر پخش است که هرچیزی حواسم را پرت می کند
کمی
54 دوست دارم وول بخورم یا با چیزی ور بروم
کمی
55 نمی توانم ذهنم را روی چیزی متمرکز کنم مگر اینکه واقعا برایم جذاب باشد
معمولا
56 دوست داشتم بیشتر به توانایی هایم ایمان داشتم
معمولا
57 نمی توانم طولانی مدت ساکن بمانم
معمولا
58 قبل از اینکه سوال کسی تمام شود به آن جواب می دهم
معمولا
59 بیشتر ترجیح می دهم که در حال رفتن باشم تا اینکه در جایی آرام بگیرم
کمی
60 در تمام کردن کارها یا تکالیف مدرسه مشکل دارم
کمی
61 کج خلق و تندمزاج هستم
کمی
62 وسط کار یا بازی دیگران مزاحم فعالیتشان می شوم
هرگز
63 شکست های گذشته باعث می شود که نتوانم به خودم ایمان داشته باشم
کمی
64 اگر اتفاقی در اطرافم درحال رخ دادن باشد حواسم پرت می شود
هرگز
65 در مرتب کردن کارها و فعالیت هایم مشکل دارم
هرگز
66 در محاسبه زمان انجام فعالیت ها یا زمان رسیدن به جایی اشتباه می کنم
هرگز
کمی بالاتر از میانگین مرزی بالا خیلی بالا