;
تفسیر CBCL نسخه پیش از دبستان CBCL-Preschool
جعبه ابزار ذهنی www.mindtoolbox.ir














CHILD BEHAVIOR CHECKLIST FOR AGES 1.5-5

تست سیاهه رفتاری کودک (CBCL) نسخه پیش از دبستان

گزارش تفسیری



سن شرکت کننده 2تا3سال
جنسیت شرکت کننده دختر
تاریخ انجام آزمون تاریخ:۱۴۰۲/۱۰/۰۶ زمان:۲۲:۱۸:۵۷
مدت زمان انجام زمان: ۲ دقیقه

مقدمه

چک لیست رفتار کودک (CBCL) یک فرم گزارشی پرکاربرد برای مراقبین و والدین برای شناسایی مشکلات رفتاری در کودکان است. این تست به طور گسترده ای در تحقیقات و درمان های بالینی با کودکان و نوجوانان استفاده می شود. تست CBCL به بیش از 90 زبان ترجمه شده است، و داده های هنجاری با یکپارچه سازی اطلاعات از جوامع مختلف در دسترس هستند.

هشت مقیاس کوچک مبتنی بر تجربی عبارتند از:

  • رفتار خشونت آمیز
  • مضطرب/ افسرده
  • مشکلات توجه
  • رفتار قانون شکن
  • شکایات جسمی
  • مشکلات اجتماعی
  • مشکلات فکری
  • گوشه گیر/ افسرده

در تست CBCL دو مقیاس «بزرگ» وجود دارد که از ترکیب چند مقیاس کوچک بوجود می آید: نمره کل مشکلات درونی‌سازی مجموع مقیاس های مضطرب/افسرده، گوشه گیر-افسرده و شکایات جسمانی است. مشکلات برون سازی شده ترکیبی از رفتار قانون شکنی و پرخاشگرانه است. همچنین یک نمره کل مشکلات وجود دارد که مجموع نمرات تمام موارد است.

اطلاعات اولیه
جنسیت کودک سن کودک پرکننده فرم شغل پدر تحصیلات پدر شغل مادر تحصیلات مادر
دختر 2تا3سال نا پدری کارمند فوق دیپلم خانه دار لیسانس


توضیحات مقیاس های نمودار

واکنش پذیری هیجانی

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
واکنش پذیری هیجانی 10 73 کلینیکال


نمره شاخص واکنش پذیری هیجانی در شما کلینیکال است.
اصطلاح واکنش پذیری هیجانی نشان می دهد که کودکان تا چه اندازه به جنبه های روان شناختی محیط خود حساس هستند. بعضی از کودکانی که در این مقیاس نمره بالایی کسب می کنند ممکن است به صورت تکانه ای عمل کرده و کنترل اندکی بر رفتارشان داشته باشند. این عدم کنترل در روابط آنها با دیگران خلل ایجاد کرده و اگر ادامه یابد موجب ایجاد یک چرخه ارتباطی معیوب بین کودک و همسالانش یا بزرگسالان می شود. این کودکان معمولا دچار اضطراب، عدم عزت نفس و احساس جدایی از دیگران هستند. آنها اغلب مشکلاتی در پیش بینی پیامد رفتارشان دارند و نمی توانند از رفتار مقابله ای صحیح در شرایط مختلف استفاده کنند. همچنین ممکن است توانایی آنان در درک اطرافیانشان پایین باشد. هر چه نمره کودک در این مقیاس بالا تر باشد احتمال داشتن علایم بیشتری از نشانه های ذیل در وی وجود دارد.

اضطراب-افسردگی

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
اضطراب-افسردگی 9 70 کلینیکال


نمره شاخص اضطراب-افسردگی در شما کلینیکال است.
در کودکان اغلب، افسردگی همراه با اضطراب رخ می‌دهد. نگرانی یا اضطراب عادی واکنشی است طبیعی و لازم که باعث رشد شخصیت، یادگیری و بالا بردن کارآیی افرد می شود. اما بالا بودن این اضطراب یک بیماری است که میتواند در زندگی حال و آینده کودک تاثیرات ناگواری داشته باشد. اضطراب یک بیماری است که باعث احساس ترس، وحشت یا نگرانی از موقعیت‌های روزمره می‌شود. اضطراب و افسردگی در کودکان معمولا علائمی مثل غم و اندوه مداوم، تحریک پذیری و بدخلقی، مشکل در الگوهای خواب، گریه مداوم، خستگی دائم و تغییرات وزنی دارد.

شکایات جسمانی

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
شکایات جسمانی 6 65 نرمال


نمره شاخص شکایات جسمانی در شما نرمال است.
شکایات جسمانی بدون دلیل پزشکی در کودکان شایع است. بیشترین شکایات جسمانی مربوط به سردرد، درد های شکمی، دردهای عضلانی، کمر درد و سرگیجه و خستگی است. این شکایات نشانه های خاص و مهمی از مشکلات روانی کودکان هستند که باید پیگیری شوند و هر کدام از آنها نمادی از وجود یک اختلال روانشناختی در فرد هستند.

گوشه گیری

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
گوشه گیری 6 70 کلینیکال


نمره شاخص گوشه گیری در شما کلینیکال است.
گوشه گیری و انزوا یکی از مهم ترین مشکلات کودکان و حتی بسیاری از بزرگسالان در جوامع کنونی است. از نظر روان شناسی و روانشناسان شیراز به حالتی که کودک دائما ترجیح می دهد فعالیت های خود را به تنهایی و بدون حضور دیگران انجام دهد گوشه گیری گفته می شود. کودک گوشه گیر ترجیح می دهد که به تنهایی بازی کند، کم تر در جمع حضور پیدا می کند و می توان علائمی از اختلالات کم رویی و خجالتی بودن را در انان مشاده کرد چرا که این موارد کاملا با یکدیگر در ارتباط هستند. در سنین ابتدایی زندگی یعنی بین سن یک تا دو سال عمدتا والدین شخصیت کودک را شکل می هند اما از این سن به بعد کودک است که در تعامل با دیگران و بازی با هم سن و سالان خود موارد زیادی را یاد گرفته و می آموزد.

مشکلات خواب

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
مشکلات خواب 9 70 کلینیکال


نمره شاخص مشکلات خواب در شما کلینیکال است.
شایع ترین نوع در مشکلات خواب بد خوابی یا بی خوابی است. در کودکان معمولا بی خوابی اوایل شب اتفاق می افتد و به اصطلاح بی خوابی شبانه است. بی خوابی صبحگاهی که معمولا در افسردگی سایکوتیک اتفاق می افتد در کودکان نادر است. بعضی از کودکان اصرار دارند که حتما نزد والدین خود بخوابند و در تنهایی به بی خوابی دچار می شوند. اختلالات خواب می توانند به صورت وحشت های شبانه ظهور کنند که تقریبا همیشه منحصر به دوران کودکی است و در سنین بلوغ از بین می رود. کابوس های شبانه و راه رفتن در خواب انواع دیگر مشکلات خواب هستند. در وحشت های شبانه و راه رفتن در خواب کودک نسب به وقایعی که رخ داده است هشیاری ندارد و پس از بیداری نمی تواند چیزی را به یاد بیاورد.

مشکلات توجه

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
مشکلات توجه 6 67 مرزی


نمره شاخص مشکلات توجه در شما مرزی است.
این مقیاس میزان توجه و تمرکز کودک را اندازه می گیرد. نمره بالا در این مقیاس احتمال وجود اختلال کم توجهی/ بیش فعالی را گزارش می دهد. این اختلال الگوی کاهش توجه پایدار یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی است که شدیدتر و شایع تر از آن است که معمولا در کودکان دیده می شود. از نشانه های کمبود توجه می توان به عدم توانایی حفظ توجه بر روی تکالیف یا فعالیت های مربوط به بازی، عدم توانایی تکمیل کار یا تکلیفی که به او سپرده شده است و ناتوانی در سازماندهی فعالیت ها و تکالیف اشاره کرد. این اختلال می تواند با بیش فعالی نیز همراه شود اما ممکن است به تنهایی و بدون علایم بیش فعالی-تکانشگری دیده شود.

پرخاشگری

مقیاس نمره خام نمره T وضعیت کودک
پرخاشگری 16 59 نرمال


نمره شاخص پرخاشگری در شما نرمال است.
رفتارهای مقابله جویانه (oppositional) و پرخاشگرانه در کودکی جزو شایع ترین دلایل ارجاع کودکان برای ارزیابی سلامت روان هستند. بسیاری از کودکانی که رفتار متفی گرایانه و مقابله جویانه نشان می دهند، وقتی بزرگ می شوند شیوه های دیگری برای ابراز وجود پیدا می کنند و در دوران بزرگسالی این رفتارها را نشان نمی دهند. اما کودکانی که از اوایل کودکی الگوی پایداری از رفتارهای پرخاشگرانه را نشان می دهند و حقوق اساسی همسالان و اعضای خانواده را زیر پا می گذارند ممکن است به اختلالات شخصیتی یا سایکوپاتیک دچار شوند. از علایم پرخاشگری می توان به دروغگویی، فرار از مدرسه و دزدی نیز اشاره کرد. نمره بالا در این مقیاس سبب تخریب کارکرد تحصیلی یا اجتماعی در کودک می شود. این کودکان معمولا نسبت به منابع قدرت خصومت آمیز رفتار می کنند، زودرنج هستند و این زودرنجی منجر به عصبانیت و رنجش آنها می شود و معمولا با بزرگسالان مشاجره می کنند.

پاسخ شما به سوالات

در جدول زیر پاسخ شما به هریک از سوالات آورده شده است. .

پاسخ ها
شماره سوال جواب شما
1 داشتن درد بدون علت پزشكی(به غیر از معده درد و سردرد) درست نیست
2 رفتار بچه گانه تر از سن خود دارد درست نیست
3 از تجربه كارهای جدید می ترسد. کاملا درست
4 از تماس چشمی با دیگران خودداری می كند. درست نیست
5 نمی تواند برای مدت طولانی تمركز یا توجه كند. تا حدی درست
6 نمی تواند آرام بنشیند، بی قرار و بیش فعال است. کاملا درست
7 نمی تواند تحمل كند وسیله ای در جای خودش نباشد. کاملا درست
8 نمی تواند صبر كند ، همه چیز را در لحظه می خواهد. کاملا درست
9 چیزهایی را كه خوردنی نیست، می جود. تا حدی درست
10 به بزرگترها می چسبد یا به آنها بسیار وابسته است. کاملا درست
11 همیشه كمك می خواهد. کاملا درست
12 حتی زمانی كه بیماری خاصی ندارد، یبوست دارد. درست نیست
13 زیاد گریه می كند. کاملا درست
14 نسبت به حیوانات بی رحم است. کاملا درست
15 رفتار دفاعی دارد. تا حدی درست
16 خواسته هایش باید بلافاصله برآورده شود. کاملا درست
17 وسایل شخصی اش را خراب می كند. کاملا درست
18 وسایل متعلق به افراد خانواده یا دیگران را خراب می كند. درست نیست
19 در زمانی كه بیمار نیست هم بیرون روی(اسهال) دارد. درست نیست
20 نافرمان است. کاملا درست
21 با هر تغییری در برنامه اش به هم می ریزد. کاملا درست
22 نمی خواهد تنها بخوابد. درست نیست
23 زمانی كه دیگران با او حرف می زنند، پاسخ نمی دهد. درست نیست
24 به خوبی غذا نمی خورد. درست نیست
25 با بچه های دیگر به خوبی كنار نمی آید. درست نیست
26 نمی داند چگونه خوش بگذراند، مانند یك بزرگسال كوچك رفتار می كند. کاملا درست
27 بعد از بدرفتاری اش، پشیمان به نظر نمی رسد. کاملا درست
28 نمی خواهد از خانه خارج شود. کاملا درست
29 خیلی زود خسته می شود. کاملا درست
30 حسادت می كند. کاملا درست
31 چیزهایی را می خورد و می نوشد كه مواد غذایی محسوب نمی شود به غیر از شیرینی جات کاملا درست (اسباب بازی هایش را قورت می دهد)
32 از حیوانات، موقعیت ها یا جاهای خاصی می ترسد. کاملا درست (از گربه ها وحشت دارد)
33 احساساتش به راحتی جریحه دار می شود. کاملا درست
34 زیاد صدمه می بیند و در معرض سوانح قرار می گیرد. کاملا درست
35 بسیار وارد درگیری می شود. درست نیست
36 می خواهد از همه چیز سر در بیاورد. تا حدی درست
37 زمانی كه از والدینش جدا می شود، بسیار ناراحت می شود. تا حدی درست
38 در به خواب رفتن مشكل دارد. درست نیست
39 داشتن سردرد( بدون علت پزشكی). درست نیست
40 دیگران را می زند. درست نیست
41 نفسش را حبس می كند. درست نیست
42 حیوانات و افراد را بدون اینكه بخواهد اذیت می كند. درست نیست
43 بدون اینكه دلیلی وجود داشته باشد، ناراحت و ناشاد می شود. درست نیست
44 خلق عصبانی دارد. تا حدی درست
45 حالت تهوع دارد، بدون اینكه علت پزشكی داشته باشد. تا حدی درست
46 حركات عصبی و انقباض عضلات دارد درست نیست
47 عصبانی و بسیار حساس است. کاملا درست
48 كابوس می بیند. کاملا درست
49 پرخوری می كند. کاملا درست
50 بیش از حد احساس خستگی می كند. درست نیست
51 بدون هیچ دلیلی دچار حمله پانیك( حمله های اضطرابی) می شود. درست نیست
52 درد از ناحیه روده (بدون علت پزشكی)دارد. درست نیست
53 با مردم درگیری فیزیكی پیدا می كند. درست نیست
54 بینی،پوست یا سایر قسمت های بدنش را میگیرد و فشار میدهد درست نیست
55 با اندام های جنسی اش بازی می كند. درست نیست
56 در هماهنگی و تعادل ضعف دارد یا دست و پا چلفتی است. کاملا درست
57 دچار ناراحتی در ناحیه چشم است(بدون علت پزشكی). کاملا درست
58 تنبیه باعث تغییر رفتارش نمی شود. درست نیست
59 سریع از یك فعالیت به فعالیت دیگر می پرد. درست نیست
60 مشكلات خارش یا دیگر مشكلات پوستی(بدون علت پزشكی)دارد. درست نیست
61 از غذا خوردن امتناع می كند. درست نیست
62 از شركت در بازی های فعال اجتناب می كند. کاملا درست
63 سر یا بدنش را مدام تاب میدهد. کاملا درست
64 برای رفتن به رختخواب مقاومت می كند. کاملا درست
65 در مقابل آموزش توالت مقاومت می كند. درست نیست
66 خیلی جیغ می كشد. درست نیست
67 به ابراز محبت دیگران بی اهمیت است. درست نیست
68 به راحتی معذب می شود. درست نیست
69 خودخواه است. درست نیست
70 به دیگران محبت نمی كند یا رفتار با عطوفتی نشان نمی دهد. درست نیست
71 به امور پیرامون خود علاقه كمی نشان می دهد. کاملا درست
72 ترس كمی را از آسیب دیدن نشان می دهد. کاملا درست
73 خجالتی یا ترسو است. کاملا درست
74 نسبت به كودكان همسال خود تعداد ساعات كمتری در شبانه روز می خوابد. کاملا درست
75 در هنگام خارج شدن مدفوع خودش را تكان تكان می دهد و از این كار لذت می برد. کاملا درست
76 در گفتار مشكل دارد درست نیست
77 به جایی خیره می شودیا دلمشغول به نظر می رسد. درست نیست
78 معده درد و دل پیچه دارد(بدون علت پزشكی) درست نیست
79 سریع از ناراحتی به هیجان تغییر می كند. درست نیست
80 رفتارهای عجیب و غریب دارد درست نیست
81 لجباز، عبوس یا تحریك پذیر است. درست نیست
82 تغییرات ناگهانی در خلق یا احساسات دارد. درست نیست
83 بسیار قهر می كند. کاملا درست
84 در خواب حرف می زند یا گریه می كند. کاملا درست
85 كج خلق و بد اخم است. کاملا درست
86 نسبت به تمیزی و پاكیزگی حساسیت زیادی دارد. کاملا درست
87 بسیار ترسو یا مضطرب است. درست نیست
88 همكاری خوبی ندارد. درست نیست
89 حركاتش آهسته و كم انرژی است. درست نیست
90 ناشاد، ناراحت یا افسرده است. کاملا درست
91 صدایش به طور غیر عادی بلند است. کاملا درست
92 در برخورد با آدمها و موقعیت های جدید آشفته می شود. کاملا درست
93 اغلب اوقات استفراغ می كند (بدون علت پزشكی) تا حدی درست
94 در طول شب از خواب بیدار می شود. تا حدی درست
95 سرگردان می شود. تا حدی درست
96 توجه بسیاری را طلب می كند. کاملا درست
97 ناله و فغان راه می اندازد. کاملا درست
98 با دیگران خوب ارتباط برقرار نمی كند. کاملا درست
99 زیاد نگران می شود. کاملا درست
100 اگر فرزند شما مشكلات دیگری دارد كه به آن اشاره نشد، لطفاً بنویسد خیر

منابع

  • Achenbach, T., & Rescorla, L. (2000). Manual for the ASEBA preschool forms & profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families
  • كيامنش ،ع ؛محمداسماعيل ا.(1387) راهنمايي فرمهاي پيش دبستاني نظام سنجش مبتني برتجربه آخنباخ -1/5 5 سال. پژوهشكده كودكان استثنايي.
  • خاني، ل (1397) ويژگيهاي روانسنجي سياهه رفتاري كودكان آيبرگ در دانش آموزان پيشدبستاني با اختلالات رفتاري. پايان نامه كارشناسي ارشد واحد علوم تحقيقات تهران.
  • مینایی، اصغر. انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خود سنجی و فرم گزارش معلم. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال ،6 شماره ،14 .529-558
;
پی دی اف
اشتراک
انجام تست