تفسیر رضایت شغلی مینه سوتا | MSQ Questionnaire - Report |
جعبه ابزار ذهنی | www.mindtoolbox.ir |
![]() |
![]() |
سن شرکت کننده | ||
جنسیت شرکت کننده | زن | |
تاریخ انجام آزمون | تاریخ:۱۴۰۲/۰۷/۱۲ زمان:۲۳:۱۰:۴۸ | |
مدت زمان انجام | زمان: ۳ دقیقه |
عوامل گوناگونی را بر رضایت شغلی مؤثر دانسته اند. میزان درآمد غالباً برای تمام گروه های شغلی به مثابه یکی از مهمترین عوامل کاری محسوب شده است (استوارت، ۱۳۷۰). همچنین روابط با همکاران، از مهمترین عوامل بیرونی در رضایت شغلی شناخته شده است (هرزبرگ، ۱۹۶۹؛ بارون و گرینبرگ، ۱۹۹۰). ظاهراً عواملی مانند سن، تحصیلات، جنسیت، سابقه خدمت، رده شغلی و نظایر آن به مثابه متغیرهایی تعدیل کننده می توانند بر رضایت شغلی اثر بگذارند. به همین دلیل است که موضوع هایی مانند رضایت شغلی به عنوان زمینه مطالعاتی و پژوهشی مهمی هم در روان شناسی (حوزه صنعتی و سازمانی) و هم در جامعه شناسی (حوزه کار و شغل) مطرح می شود (گروسی و قربان زاده، ۱۳۸۶: ۵۱).
خرده مقیاس ها
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
نمره کلی رضایت شغلی | 55 | رضایت متوسط |
نمره کلی شما در تست رضایت شغلی 55 از 100 است.ممکن است در بعضی از خرده مقیاس های این آزمون نمره بالا یا پایین گرفته باشید اما در مجموع نمره شما در حد متوسط است و این نشان دهندهسطح متوسط رضایت شغلیشماست.
رضایت متوسط از شغلی نشان دهنده این است که از نظر شغلی در فشار هستید ولی هنوز مزایایی وجود دارد که شما را در این شغل نگه داشته است که اسن ها می تواند موضوع پرداخت، نوع شغل، فرصت های پیشرفت یا … باشد. برای بهبود رضایت شغلی به فکر کاهش انتظارات از خود و همچنین ایجاد روابط سازنده در محیط کاری کنید. احتمالا شما شغلی انتخاب کرده اید که با توانایی ها، مهارت ها، شخصیت و علایق شما تا حد متوسطی سازگار است. البته طبیعی است که از برخی از جنبه های شغل خود راضی نباشید، چرا که همیشه جا برای بهتر بودن هست، لذا سعی نکنید به جنبه های منفی فکر کنید و این رضایت شغلی را بیش از پیش داشته باشد. به نظر می رسد حجم وظایفی که تجربه می کنید تا حدودی با توانایی ها و انگیزه هایتان همخوانی ندارد، اینجاست که بهترین تکنیک نه گفتن به کارهای اضافی و همچنین محول کردن کارهاست. علیرغم تنش و استرس کاری که گاهی متحمل می شوید، معمولا از پس دشواری ها و چالش های شغل خود بر می آیید.
برایتان پیش می آید که احساس خستگی و کسالت از مشغله هایتان داشته باشید، باید بدانید که این اتفاق تقریبا برای همه رخ می دهد. اما اغلب اوقات از بودن در این شغل و سپری کردن اوقات خود در محیطی که با ویژگی هایتان تا حد متوسطی متناسب است، احساس رضایت می کنید. در پایان نتیجه راهبردهایی آورده شده است که به افزایش رضایت شغلی شما کمک می کند.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
نظام پرداخت | 53 | رضایت متوسط |
نظام پرداخت به میزان و نحوه حقوق و دریافتی حقوق و مزایای شغلی شما اشاره دارد. هرچه به مقدار دستمزد و فرصت های ترفیع زیاد باشد، طبیعتا افراد در زندگی فردی و خانوادگی رضایت بیشتری دارند و این موضوع به خودی خود رضایت شغلی بیشتر را هم به دنبال خواهد داشت.هرچه حقوق دریافتی شما بیشتر باشد، بخش قابل توجهی از نیازهای تان بر طرف خواهد شد.همچنین در جامعه جا اینگونه جا افتاده است که افراد با درآمد بالا دارای شان اجتماعی بالاتری هستند و هر چه دریافتی فرد در کار بیشتر باشد به نوعی از جایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار است.
به نظر می رسد حقوق دریافتی شما بخش قابل توجهی از نیازهای تان را بر طرف می کند ولی در عین حال احساس می کنید میزان حقوق و مزایای دریافتی تان کمتر از میزان کاری است که برای سازمان انجام می دهید. احتمالاً مزدی برابر با زحماتتان دریافت نمی کنید و همین موضوع شما را بر سر دوراهی ترک شغل و یا ادامه دادن به امید دریافت حقوق بیشتر قرار دهد.
هنگامی که به این موضوع فکر می کنید که مدیران شما از لحاظ حقوق و دستمزد بین شما و دیگر همکارانتان فرق می گذارند، دچار نوعی احساس سرخوردگی شده و یا کمی دلسرد می شوید. همین امر می تواند برای شما تبدیل به دلیلی شود که وقت کمتری برای کار خود بگذارید و یا دقت کمتری روی کیفیت کار خود داشته باشید.
به نظر می رسد که سازمان شما کمتر از سازمان های دیگر مزایایی مانند سفرهای تفریحی، بن های تخفیف، امتیازات ویژه سازمانی برای شما در نظر می گیرد و طبیعتاً شما احساس می کنید که این میزان مزایا در برابر زمان و انرژی که شما برای کار خود صرف می کنید، کافی نیست.
یکی دیگر از دلایلی که می تواند تا حدودی باعث نارضایتی در شما بشود، این است که احتمالاً گهگاه احساس می کنید شغلی با این حد متوسط از حقوق و مزایا، تشخص اجتماعی لازم را ندارد.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
نوع شغل | 50 | رضایت متوسط |
نوع شغل به این موضوع اشاره دارد که شما شغلی متناسب با توانایی ها و ویژگی های فردی خود انتخاب کرده اید. هماهنگی علاقه، شخصیت و توانایی های شما و شغل شما باعث می شود نسبت به شغل خود اشتیاق زیادی داشته باشید و فعالیت های مرتبط با آن را با کیفیت و دقت بیشتری انجام دهید. این موضوع نه تنها برای شما، بلکه برای سازمان تان نیز نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
همچنین اگر خودشناسی شما منطبق با شغل شما باشد، شما از عملکرد خود در این شغل رضایت بالایی خواهید داشت. این موضوع علاوه بر اینکه به افزایش سلامت روان شما کمک می کند، از این جهت که باعث می شود حس ناکارآمدی را کمتر تجربه کرده و کمتر از خود انتقاد کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و در نتیجه رضایت بیشتری از زندگی را نیز تجربه خواهید کرد.
اینکه هر فرد در جای درست خود قرار بگیرد از آسیب ها و مشکلات بعدی جلوگیری می کند، آدم ها بیشتر وقتشان را صرف شغل یا رشته تحصیلیشان می کنند، پس بهتر است با آگاهی از نیازهای جامعه و شناخت خود، انتخاب درستی انجام دهند.
این نمره در حد متوسط است و نشان می دهد که شما رضایت متوسطی از نوع شغل خود دارید. به نظر می رسد شما شغلی متناسب با توانایی ها و ویژگی های فردی خود انتخاب کرده اید اما نه به طور کامل. همین موضوع می تواند تاحدی راندمان کاری شما را کم کند و در نتیجه باعث می شود دیرتر در شغل خود پیشرفت کنید.
شما از عملکرد خود در این شغل نسبتا راضی هستید اما، رضایت شما هنوز هم جای بهتر شدن دارد. سنخیت کامل نوع شغل و ویژگی های روانشناختی افراد، علاوه بر اینکه به افزایش سلامت روان شما کمک می کند، از این جهت که باعث می شود حس ناکارآمدی را کمتر تجربه کرده و کمتر از خود انتقاد کنید، اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و در نتیجه رضایت بیشتری از زندگی را نیز تجربه خواهید کرد.
هماهنگی شخصیت و شغل شما باعث شده نسبت به شغل خود اشتیاق زیادی داشته باشید و فعالیت های مرتبط با آن را با کیفیت و دقت بیشتری انجام دهید. این موضوع نه تنها برای شما، بلکه برای سازمان تان نیز نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
فرصت های پیشرفت | 53 | رضایت متوسط |
رشد در مسیر شغلی (یا پیشرفت شغلی به انگلیسی Career Advancement) فرایندی است که طی آن هر فردی که در یک حوزه خاص متخصص است، از جعبه ابزار مهارت ها و قدرت اراده خود در راستای دستیابی به اهداف شغلی جدید و فرصت های کاری چالش برانگیزتر بهره مند می شود. برخی شرکت ها برنامه های ارتقای شغلی را برای کارکنان خود فراهم کرده و به آن ها کمک می کنند تا در سلسله مراتب سازمانی رشد کنند. در واقع برداشت فرد از فرصت شغلی، به این اشاره دارد که آیا پیشرفت در سازمان به شایستگی های فردی مرتبط است یا خیر و اینکه چقدر عادلانه امکان پذیر است.
زمینه ساز این پیشرفت، هم خود فرد هست و هم شرکت یا سازمانی که فرد در آن مشغول به کار هست. بنابراین هم افراد باید مهارت هایی را کسب کنند و هم سازمان ها بستر ساز این محیطی باشند که کارمندان و پرسنل آنها در یک سلسله مراتب درست پیشرفت کنند.
این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده رضایت نسبی شما در این بخش می باشد. به نظر می رسد که ارتقا و پیشرفت در سازمان شما تا حدودی کم و بیش با توجه به دانش، شایستگی و مهارت افراد صورت می پذیرد و این موضوع از نظر شما تا حد متوسطی عادلانه است. همچنین در سازمان شما جو رقابتی مثبت و منفی در هم آمیخته است که در آن افراد برای دست یافتن به سطوح بالاتر و ارتقای مقام و حقوق خود، به بهبود فعالیت های خود و گسترده کردن حوزه های فعالیتی خود می پردازند و گاهی هم باسیاست رفتار کرده و برای بالا رفتن دیگری را به زیر می کشند.
جو رقابتی صحیح اهمیت زیادی دارد. این یه معنی تدوین ملاک های واضح و واقعی از طرف مدیران سازمان برای ارزیابی عملکرد شغلی افراد و شیوه های ارتقاء درجه سازمانی است. هرچقدر این ملاک ها مشخص تر و عینی تر باشد، باعث می شود که پرسنل کمتر دچار سردرگمی شوید، حوزه فعالیت های شما را مشخص تر می کند و باعث می شود بتوانید در آن حوزه بهتر عمل کنید، دانش خود را افزایش دهید، مهارت کسب کنید و سریع تر به حدی برسید که بتوانید ملاک های مورد نیاز برای ارتقای مقام و حقوق را کسب کنید. این جو رقابتی صحیح هنوز از سوی مدیران مشخص و واضح نیست.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
جو سازمانی | 80 | رضایت بسیار خوب |
جو سازمانی به این موضوع اشاره دارد که آیا فرد خود را در یک گروه سازنده با روابط معنا دار تصور می کند یا اینکه در سازمان هر فردی برای موفقیت شخص خود اهمیت بیشتری قائل است؟ اینکه همکاران شما افرادی با سلامت روان بالا باشند و باثبات باشند و از شما حمایت کنند و به مرزهای هم احترام بگذارند، نمره شما در این بخش بالا خواهد بود.
این نمره بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده ی این موضوع است که شما از جو سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، رضایت بسیار بالایی دارید. به نظر می رسد جو سازمان شما به گونه ای است که توانسته تا حد زیادی نیاز شما را ارضاء کند و در شما این احساس را ایجاد کند که بخشی از یک گروه هستید. در سازمان شما این فرصت ایجاد شده که روابط معناداری با دیگران برقرار کنید، از دیگران حمایت کافی دریافت کرده و متقابلاً دیگران را حمایت کنید، در نتیجه به صورت ثمربخشی با یکدیگر همکاری می کنید.
احتمالا همکاران شما افراد نسبتاً باثباتی هستند و رفتارهای قابل پیش بینی آنها به شما کمک می کند ارتباط بهتر و مثبت تری با آنها برقرار کنید. به نظر می رسد شما و همکارانتان مرزهای ارتباط با یکدیگر را به خوبی می شناسید و سعی می کنید به مرزهای یکدیگر احترام بگذارید.
علاوه بر این، اعتماد متقابلی (که برپایه صداقت ایجاد می شود) که بین شما و همکارانتان وجود دارد، باعث به وجود آمدن رقابت مثبت و دوستانه ای می شود که عملکرد شما و سازمان را بهبود می بخشد.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
سبک رهبری | 55 | رضایت متوسط |
بهترین سبک رهبری که در همه موقعیت ها مناسب باشد، وجود ندارد؛ بلکه سبک رهبری مناسب، رابطه ی زیادی با شرایط و موقعیت آن سازمان، فرهنگ موجود در سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان دارد و رضایت شغلی ناشی از آن براساس میزان تناسب رفتار رهبر با توان و تمایل کارکنان و متغیرهای تعیین کننده وضعیت سنجیده می شود. پژوهش های بسیاری نشان داده اند که بهترین سبک رهبری که منجر به رضایت شغلی بالایی می شود، سبک رهبری واگذار کننده است. البته بهتر است این نوع از رهبری در ارتباط با افرادی که تجربه ی پایین دارند، صلاحیت ندارند یا اطلاعاتی از موقعیت ندارند، کمتر مورد استفاده قرار گیرد و نظرات از بخشی از اعضای تیم خواسته شود که اشتیاق بالا دارند، از اطلاعات کافی برخوردارند و توانایی بالایی نسبت به دیگران کسب کرده اند.
این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت نسبتا متوسط شما از سبک رهبری مدیران تان می باشد. احتمالاً در سازمان شما، روابط شغلی شما با مدیرانتان تا حد متوسطی با اعتماد متقابل همراه است و آنها تاحدی به احساسات شما اهمیت می دهند و سعی می کنند در جهت بهبود وضعیت روحیه شما و دیگر کارکنان اقدامات لازم را انجام دهند، هرچند که سبک رهبری مدیران شما در این زمینه جای بهبود و به حداکثر رساندن بهره وری را دارد. به طور کلی می توان گفت تا حدودی یک جو همدلانه و ارتباط دو طرفه بین شما و مدیرانتان برقرار است ولی در این میان ناراحتی ها و چالش هایی هم وجود دارد. احتمالاً در سازمان شما، مدیران، تا حد متوسطی اهداف را برای مجموعه تا حدودی روشن و شفاف کرده اند.
مقیاس | نمره | وضعیت |
---|---|---|
شرایط فیزیکی | 47 | رضایت متوسط |
شرایط فیزیکی شامل موارد زیر است:
این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت متوسط و نسبی شما از شرایط فیزیکی سازمانی است که در آن مشغول به کار هستید. به نظر می رسد شما در محیط کاری خود تا حدودی فضای کافی در اختیار دارید تا بدون اینکه دیگران مزاحم شما شوند و یا برعکس، با تمرکز و دقت کافی بر روی کار خود متمرکز شوید اما قطعا فضای فیزیکی سازمان شما می تواند بهتر شود. علاوه بر این، تاحدودی به اغلب تجهیزات لازم برای سهولت کارتان دسترسی دارید.
همچنین به نظر می رسد مناسب بودن متوسط نور و روشنایی، درجه حرارت و شرایط محیطی محل کارتان باعث افزایش نسبی رضایت شما برای بودن در آنجا، کاهش خستگی، افزایش تمرکز و بازده شما شده است و از طرف دیگر سلامت جسم و روان شما نیز با وجود مناسب بودن شرایط فیزیکی محیط تان، تضمین می شود.
در جدول زیر پاسخ شما به هریک از سوالات آورده شده است. .
شماره | سوال | جواب شما |
---|---|---|
1 | در مقایسه با کار و فعالیتم احساس می کنم، حقوق و مزایایم کافی است. | موافقم |
2 | در مقایسه با دیگرکارکنان اداره حقوق و مزایایم مناسب است. | مخالفم |
3 | در این اداره امکانات رفاهی به طور عادلانه بین کارکنان توزیع می شود. | مخالفم |
4 | شغل من با توانایی ام متناسب است. | نظری ندارم |
5 | اکثر اوقات از مشاهده نتیجه کارم احساس خشنودی می کنم. | نظری ندارم |
6 | دیگران به اندازه کافی قدر کارها و زحمات مرا نمی دانند.من از کارم بیشتر از اوقات فراغتم لذت می برم. | مخالفم |
7 | من احساس می کنم که در کارم استقلال و آزادی عمل دارم. | مخالفم |
8 | در اداره ما پیشرفت و ترقی شغلی به لیاقت و توانمندی فردی بستگی دارد. | موافقم |
9 | در اداره ما به فرد امکان بروز توانمندی ها و استعدادهایش داده می شود. | مخالفم |
10 | مدیریت اداره به ایجاد فرصت های برابر برای پیشرفت پرسنل، اعتقاد و تاکید دارد. | مخالفم |
11 | دراین اداره کارکنان احساس وروحیه همکاری با یکدیگر را دارند. | موافقم |
12 | از اینکه در محیط کارم افراد با صداقت و اعتماد متقابل کار می کنند، احساس رضایت دارم. | موافقم |
13 | ارتباط بین مدیریت و کارکنان در اداره ما به صورت مکتوب و رسمی است. | موافقم |
14 | در این اداره مدیران، مشکلات را با کارکنان مطرح می کنند و آنها را در تصمیم گیری های مربوطه دخالت می دهند. | مخالفم |
15 | در این اداره مدیران اطلاعات مورد نیاز را از کارکنان اخذ می کنند و خود به تنهایی تصمیم می گیرند. | مخالفم |
16 | بین مدیر و کارکنان همدلی و اعتماد وجود دارد. | نظری ندارم |
17 | فضای فیزیکی و میزان نور محیطی که من درآن کار می کنم مناسب است. | موافقم |
18 | دکوراسیون و تجهیزات اداری محیطی که من درآن کار می کنم مناسب است. | کاملا مخالفم |
19 | سرمایش و گرمایش محیطی که من درآن کار می کنم مناسب است. | مخالفم |
با کپی کردن لینک زیر و ارسال آن برای دیگران، می توانید نتیجه تست را به اشتراک بگذارید
پس از کلیک روی فایل زیر منتظر بمانید تا فایل پی دی اف ساخته شود.