افسانه هایی درباره عشق

عشق یکی از قدیمی ترین پدیده ها و کشش های انسانی است. افسانه ها و اسطوره های مختلفی در این رابطه وجود دارد که برخی افسانه ها در حد افسانه مانده اند و نیاز است از ذهن ها پاک شود. امروز در جعبه ابزار ذهنی به این چنین افسانه ها پرداخته و بررسی کرده ایم.

افسانه هایی درباره عشق

عشق بر همه مشكلات غلبه خواهد كرد

همگی ما در اعماق وجود خود به طور اسرار آمیزی این افسانه را باور داریم كه : اگر واقعاً عاشق باشیم، خوشبخت خواهیم شد و بر تمامی مشكلات غلبه خواهیم كرد.
مثلاً باور داریم كه اگر عاشق باشیم، دیگر اهمیتی ندارد كه: او مشروبات الكی می نوشد. تمام وقت از من انتقاد می كند. شغلی ندارد و دو سال اخیر هم بیكار بوده است. خلق و خوی بدی دارد و یك دفعه منفجر می شود. مدام به زن های دیگر نگاه می كند. مشكل می تواند احساسات و عواطف خود را بیان كند. خانواده اش مرا قبول ندارند. هنوز به معشوق قبلی خود فكر می كند. معتاد است. تفاوت سنی ما زیاد است. دور از یكدیگر زندگی می كنیم.


مقاله مرتبط: آیا عشق کافی است؟


واقعیت عشق با افسانه، بسیار فرق دارد. عشق پایه و اساس یك ازدواج خوب است، اما اگر قرار باشد كه رابطه زنده بماند و رشد كند، به چیزی به مراتب بیشتر از عشق احتیاج هست. رابطه به جز عشق به تفاهم و تعهد نیاز دارد.

عشق همه نیازهای ما را درك و برآورده می سازد

بسیاری از ما فكر می كنیم كه وقتی بین دو نفر عشق وجود دارد، به این معنی است كه در سكوت و به طور خود جوش بسیاری از نیازهای ما درك و برآورده می شود.
مثلاً معتقدیم كه اگر عشق وجود داشته باشد: او می فهمد كه من چه می خواهم. می تواند ذهن مرا بخواند. توقعات پنهانی مرا درمی یابد. زمانی كه غمگین هستم، مرا شاد می كند. زمانی كه بیمارم، باعث بهبود و سلامتی من می شود. زمانی كه اعتماد به نفسم را از دست داده ام، كاری می كند كه احساس بهتری نسبت به خودم پیدا كنم. مشكلات زندگی مرا حل می كند. در همه كارها و علایق با من یار است و مرا همراهی می كند. نیازی به گفتن نیست، او خودش می فهمد. در سكوت همه چیز بیان می شود.

حقیقت این است كه بسیاری از ما به طور ناخود آگاه باور داریم كه در عشق حقیقی موارد بالا باید وجود داشته باشد و اگر همسر ما یا معشوق ما برخلاف موارد بالا احساس می كنیم كه عشق او به ما حقیقی و كامل نیست و از او عصبانی و دلخور می شویم . این افسانه باعث می شود كه ما از همسرمان توقع داشته باشیم، كارهایی را انجام دهد كه باید خودمان انجام دهیم . چرا كه فكر می كنیم عشق ما یك عشق حقیقی است. مثلاً فردی كه اعتماد به نفس پایینی دارد، به جای درمان خودش به یك عشق فكر می كند و می پندارد كه این تنها راه نجات اوست. عشق، بسیاری از نیازهای ما را برآورده می سازد، اما نه همه آنها را. بسیاری از نیازهای ما با تلاش فردی خودمان برآورده می شوند. اما این افسانه بیانگر این مطلب است كه در عشق حقیقی همه نیازها برآورده می شود، از جمله نیازهایی كه لازم است برای برآورده ساختن آنها خود ما به تنهایی تلاش كنیم.

جذابیت جنسی همان عشق است

جذابیت جنسی همان عشق است

بسیاری از افرادی كه درگیر روابط جنسی نامشروع می شوند به این افسانه باور دارند. عملكرد این افسانه به این صورت است كه:

  1. ابتدا جاذبه جنسی زیادی نسبت به یك فرد پیدا می كنید.
  2. سپس براساس آن میل عمل كرده و با او مبادرت به رابطه نامشروع می كنید.
  3. از این رابطه احساس گناه می كنید.
  4. سعی می كنید خود را توجیه كنید و تصور می كنید كه عاشق او هستید و به رابطه ادامه می دهید.

در این گونه روابط عنصر تفاهم حضور ندارد و به آن اهمیت چندانی داده نمی شود. در این رابطه افراد بدون تفاهم، زندگی جنسی و سپس زندگی مشترك خود را آغاز می كنند. طبیعی است كه پس از مدتی واقعیت های زندگی مشترك ظاهر می شود و زندگی را با مشكل روبرو می سازد. ازدواج و زندگی مشترك، به جز جذابیت جنسی، به عمل، تفاهم و تعهد نیاز دارد و تفاهم مطلبی نیست كه تنها به دنبال جذابیت جنسی بیاید. تفاهم نیاز به شناخت و زمان دارد.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.