تفاوت های روانشناختی بین زنان و مردان

تفاوت های روانشناختی میان مردان و زنان در سال های اخیر به موضوع داغی تبدیل شده است. به لطف تکنولوژی مدرن، اکنون شواهد علمی برای حمایت از فرضیه های خاص وجود دارد. دو استدلال اصلی مطرح شده است: مغز زنان و مردان به صورت بیولوژیکی متفاوت هستند، بنابراین بر رفتار و شخصیت هر جنس تاثیر می گذارد. استدلال دوم بیان می کند که تفاوت رفتارهای مرد و زن ریشه در ساختار اجتماعی دارد، نه زیست شناسی است. پاسخی قطعی به این دو استدلال وجود ندارد و تحقیقات بیشتری برای برابری جنسیتی مدرن اهمیت دارد. در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی ۵ واقعیت در مورد تفاوت های روانی بین مردان و زنان آورده شده است.

تفاوت های روانشناختی بین زنان و مردان

تمایز بین مغز مردان و زنان وجود دارد و می تواند بر رفتار آنها تاثیر گذارد

در مقیاس گسترده، بسیاری از تحقیقات علمی تایید کرده اند که مغز زنان و مردان دارای تفاوت های بیولوژیکی خاص هستند. به عنوان مثال، به طور کلی در مغز مردان اتصالات نورونی درون نیمکره بهتر است. و همین طور، در مغز زنان، اتصال بین نیمکره ها غالب است. این بدان معنی است که ساختار مغز مردانه بیشتر به ادراک و هماهنگی اعمال کمک می کند و در حالی که ساختار مغز زنان منجر به تفکر شهودی می شود. علاوه بر این، مقدار ماده خاکستری در زنان بیشتر از مغز مردان است. دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا برای تأیید این مسئله، از مغز ۸۰ نفر MRI گرفتند. آنها همچنین این فرضیه را دارند که ماده خاکستری بیشتر در زنان منجر به عملکرد بهتر در زبان نسبت به مردان می شود. تفاوت های بیشتر بین مغز دو جنس وجود دارد، اما نتایج تحقیق کمی متضاد بوده است.

با این حال، اکثر مغز ها مشابه هستند

علیرغم تفاوت بین بخش های خاص مغز، اکثر مغز انسان ها شبیه یکدیگر هستند. پروفسور جوئل در دانشگاه تل آویو از اسکن MRI برای ضبط تصویر بیش از ۱۴۰۰ مغز استفاده کرد. او دریافت که به ندرت یک مغز به منحصرا به دسته “مردان” یا “زنان” تعلق دارد. مطالعه دیگری نشان می دهد که هرچند قسمت هایی از مغز بین دو جنس متفاوت است، اکثریت آنها با هم همپوشانی دارند. بنابراین، شما نمی توانید فقط به یک تصویر مغز نگاه کنید و بگوئید “این یک مغز زن است” یا “این یک مغز مرد است”.

تفاوت روانشناختی بین مردان و زنان ممکن است ریشه در تکامل داشته باشد

ما همه این را شنیده ایم: مردان تهاجمی تر عمل می کنند. زنان همدلانه تر رفتار کنند. این که آیا اجزای مغز در این بخش نقش دارند، قابل بحث است. توضیحی که در پشت آن وجود دارد ممکن است “تکامل” باشد. در یک چشم انداز تکاملی، موجود زنده برای انتقال ژن به نسل بعدی زندگی می کند. برای زنان، این روند می تواند به شدت پر هزینه باشد. حتی در نخستی ها (پریمات ها) به طور کلی، ماده ها تمایل دارند ثبات اجتماعی را به عنوان یک اثر مستقیم از پرورش کودک دنبال کنند، در حالی که برای نرها این ثبات اجتماعی مانند ماده ها در الویت قرار ندارد. این امر منجر به تمایز بین شخصیت کلی امروز مرد و زن می شود.

ریشه تکاملی اختلاف زن و مرد

البته این به این معنی نیست که روانشناسی دو جنسیت هرگز نمی تواند یکسان باشد. تکامل تنها یکی از بسیاری از توضیحات احتمالی برای تفاوت آنها است. مهم این است که در نظر داشته باشید که انتظارات جامعه و محیط پرورش دهنده شخص نیز می توانند شخصیت او را شکل دهد.

درک تفاوت های روانشناختی مردان و زنان به درمان برخی بیماری ها کمک می کند

زنان دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به افسردگی نسبت به مردان دارند، در حالی که مردان بیشتر به سوء مصرف مواد گرایش دارند. در سطح جسمانی، زنان بیشتر از بیماری های خود ایمنی رنج می برند، در حالی که مردان در اوایل زندگی، احتمال بیشتری دارند که بیماری های پارکینسون و قلب و عروق مبتلا شوند.

نظرسنجی از موسسه ملی بهداشت نشان می دهد که زنان بیش از مردان دچار افسردگی می شوند، زیرا اغلب آنها عمیقا فکر می کنند و بر احساسات منفی تمرکز دارند. نویسنده اصلی نظرسنجی، نیکلاس ایتون، بیان می کند که این یافته ها از درمان ویژه جنسیتی حمایت می کند. او پیشنهاد می کند که درمان ها می تواند “متمرکز بر مهارت های مقابله ای و شناختی برای کمک به پیشگیری از نشخوار فکری در حال توسعه به افسردگی بالینی یا اضطراب” در زنان، و “شکل گیری گرایش های تهاجمی به رفتار غیر مخرب” در مردان، باشد.

در مورد بیماری های جسمی، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه هاروارد، امی براون، متوجه شد که بیشتر تحقیقات پزشکی از موش های نر به عنوان حیوان آزمایشگاهی بیشتر از موش های ماده استفاده می کنند.

به طور کلی این به چه معنی است؟ بدین معنی است که شناخت تفاوت های خاص بین مردان و زنان از لحاظ روحی و جسمی ممکن است به ما اجازه دهد درمان بهتر برای بیماری های روانی و سایر بیماری ها را توسعه دهیم. بسیاری از موسسات در زمینه تحقیقات پزشکی خود، مانند دانشگاه استنفورد، موسسه ملی سلامت U.S. و کمیسیون اروپا، اقداماتی را برای تبیین تمایز جنسیت آغاز کرده اند.

کلیشه های جنسیتی تفاوت های درک شده بین مردان و زنان را تشدید می کند

کلیشه های جنسیتی که در جامعه وجود دارد می تواند به تبعیض جنسیتی در فرهنگ مدرن منجر شود. به خصوص در کودکان، کلیشه های جنسیتی به تصویر کشیده در رسانه ها می تواند اثرات ماندگاری در درک آنها از این که چگونه هر جنس باید عمل کند، داشته باشد. “جنگجویان شجاع” می تواند بعدها به رفتار پرخاشگرانه در پسران منجر شود، و “شاهزاده خانم های خجالتی” ناخودآگاه دختران نوجوان به سمت مطیع و کم رو بودن می کشاند.

نقش‌های جنسیتی

هر فرد نیز به شدت تحت تأثیر محیط اطراف و تربیت خود قرار می گیرد. علاوه بر این، فرهنگ و انتظارات اجتماعی به تفاوت های جنسیتی کمک می کند.


مقاله مرتبط: نقش های جنسیتی


برخی از تفاوت های زیستی بین مردان و زنان وجود دارد، اما این دلیلی برای اینکه با هر جنس به صورت متفاوتی رفتار کنیم نیست. هیچ کس به هیچ وجه تمام خصوصیات “مردانه” یا “زنانه” را ندارد. هر یک از ما یک ترکیب شگفت انگیز و منحصر به فرد از ویژگی های هر دو جنس هستیم.

امتیاز 2.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.