رابطه سالم از نظر روانشناسی

ابزارهای قابل اعتمادی وجود دارد که می توان از آنها برای ایجاد یک رابطه سالم از نظر روانشناسی استفاده کرد که بسیاری از آنها در فرهنگ ما آموزش داده نشده است. اگر می خواهید یک رابطه واقعا سالم داشته باشید، دستورالعمل های ساده زیر را دنبال کنید.

رابطه سالم از نظر روانشناسی

در رابطه سالم انتظار نداشته باشید کسی مسئول خوشبختی شما باشد. خودتان را بپذیرید. به خودتان احترام بگذارید. اول خودتان را دوست بدارید. مراقب خودتان باشید. اگر واقعاً می خواهید، همیشه می توانید کاری برای انجام دادن پیدا کنید که در حال حاضر احساس خوبی در مورد خودتان ایجاد کند. خودتان را دوست داشته باشید، و نیازهای واقعی خود را دنبال کنید.

خیلی اوقات روابط با شکست مواجه می شوند زیرا شخصی ناراضی است و شریک زندگی خود را به خاطر ایجاد چنین شرایطی سرزنش می کند. زندگی شما فقط تحت کنترل خود شماست. به خودتان یادآوری کنید که برای داشتن یک زندگی شاد و یک رابطه سالم به اندازه کافی خوب هستید. اول حال خودتان را خوب کنید و سپس با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

توافقات روشن داشته باشید

به تفاوت بین خود و همسرتان احترام بگذارید. انتظار نداشته باشید که او در همه زمینه ها با شما موافق باشد. به یک توافق یا برنامه متقابل برسید و سپس به آن متعهد باشید. اگر نمی توانید به توافق برسید یا متوجه شدید که او همیشه برای شکستن توافق یا برنامه بهانه می آورد، او را ترک کنید. اگر می گویید قرار است ظهر برای ناهار شریک زندگی خود را ملاقات کنید، به موقع حاضر شوید یا اگر دیر آمدید تماس بگیرید.

به یک زمینه مشترک و ایجاد یک توافق برسید

شما می توانید انتخاب کنید که همیشه حق با شما باشد، یا یک رابطه موفق داشته باشید! شما همیشه نمی توانید هر دو را داشته باشید. اکثر مردم استدلال می کنند که در مورد همه چیز “درست” می گویند. «اگر مرا دوست داشتی …» اگر به طور کلی بیشتر به حق بودن علاقه دارید، این رویکرد رابطه سالمی ایجاد نمی کند. داشتن یک رابطه سالم به این معنی است که شما تجربه خود را دارید و شریک زندگی شما نیز تجربه خود را دارد و شما یاد می گیرید که همدیگر را دوست داشته باشید و به اشتراک بگذارید و از آن تجربیات درس بگیرید. اگر نمی توانید به توافق متقابل برسید، به این معنی نیست که هر کدام از شما بد هستید، فقط به این معنی است که مناسب یکدیگر نیستید.

به رابطه خود به عنوان یک تجربه یادگیری نگاه کنید

آیا اغلب در رابطه خود احساس “رئیس بودن” می کنید یا احساس ناتوانی می کنید؟ ما جذب شریکی می شویم که می توانیم با او بیشتر بیاموزیم و حتی گاهی اوقات درس بزرگ این است که رابطه ای که دیگر برای ما مفید نیست را رها کنیم. یک رابطه واقعا سالم متشکل از دو شخص است که علاقه مند به یادگیری و گسترش رابطه هستند تا به بهبود آن کمک کنند.

در رابطه سالم همیشه حقیقت را بگویید

اگر عشق واقعی می خواهید با خود و شریک زندگی خود صادق باشید. به بسیاری از افراد آموزش داده می شود که برای محافظت از احساسات دیگران، چه از خود یا چه از احساسات شریک زندگی خود، دروغ بگویند. ولی در حقیقت دروغ بین شما و رابطه تان گسست ایجاد می کند، حتی اگر شریکتان هرگز متوجه آن نشود.

توقع جبران نداشته باشید!

کارهایی که برای شریک زندگی خود انجام می دهید باید همیشه انجام شوند زیرا شما آنها را انتخاب کرده اید و می خواهید آنها را انجام دهید. بعداً «اعمال نیک» خود را بازگو نکنید. حفظ امتیاز و برتری در یک رابطه هرگز کارساز نخواهد بود: احتمال کمتری وجود دارد که یک فرد به همه کمک های شریک زندگی خود به اندازه سهم خود توجه کند و ارزش قائل شود.

در رابطه سالم بخشش وجود دارد

بخشش تصمیمی است برای رها کردن گذشته و تمرکز بر زمان حال. این در مورد کنترل وضعیت فعلی شما است. در مورد موضوع صحبت کنید و سعی کنید در مورد نحوه مدیریت شرایط در آینده به توافق متقابل برسید و سپس به آن متعهد شوید. اگر نمی توانید به توافق برسید، نشانه بدی است. اگر از گذشته درس بگیرید و همان الگو را تکرار نکنید، نشانه خوبی است. این تنها راه جلوگیری از ناامیدی، عصبانیت یا رنجش بیشتر است. به همسرتان احترام بگذارید، وقتی شریک زندگیتان به شما می گوید که او را تنها بگذارید، به او زمان و مکان بدهید.

انتظارات خود را مرور کنید

سعی کنید تا جایی که می توانید در مورد هر انتظاری – از جمله رفتار و نگرش قابل قبول و غیرقابل قبول، به ویژه نگرش نسبت به پول و … شفاف باشید. اطمینان حاصل کنید که از شریک زندگی خود انتظار معجزه و برآورده کردن  همه نیازهای خود را ندارید. یک نفر نمی تواند همه چیز شما باشد.

خود، صمیمیت، محبت، و تایید و …، اما شریک زندگی شما به تنهایی نمی تواند همه اینها را به شما بدهد. شما باید مقداری از اینها را دوستانتان، از خانواده خود بگیرید، اما قبل از هر چیز، خودتان را دوست داشته باشید. 

مسئولیت پذیر بودن

در اینجا یک تعریف جدید وجود دارد: مسئولیت پذیر به این معنی است که شما توانایی پاسخگویی را دارید. به مشکل واقعی، به نیازهای واقعی خود پاسخ دهید. اگر با شریک زندگی‌تان بداخلاقی می‌کردید، آن را قبول کنید و کنجکاو شوید که چرا حسادت می‌کنید و چگونه ممکن است دفعه بعد این کار را متفاوت انجام دهید. اگر در رابطه خود ناراضی هستید، کنجکاو شوید که چرا این وضعیت شبیه به دیگران در گذشته شماست، و چگونه ممکن است رابطه بهتری برای خود ایجاد کنید تا اینکه در خشم یا عصبانیت بمانید یا به جای آن سعی کنید شریک زندگی خود را تغییر دهید.

قدر خود و شریک زندگی خود را بدانید

در میان یک مشاجره، پیدا کردن چیزی برای قدردانی دشوار است. با ایجاد قدردانی در لحظات بدون استرس شروع کنید، و به این ترتیب زمانی که نیاز دارید در طول یک مکالمه استرس زا بتوانید این کار را انجام دهید، آسان تر خواهد بود. یکی از تعریف‌های قدردانی این است که به دقت آگاه باشید تا مجبور نباشید چیزی را شکرگزاری کنید. بنابراین به معشوق خود بگویید که او را دوست دارید و نمی خواهید بحث کنید، بلکه می خواهید صحبت کنید و اوضاع را بهتر کنید.

اشتباهات خود را بپذیرید و ببخشید

بلافاصله پس از یک سوء تفاهم یا مشاجره، به همسرتان بگویید که به شما فرصت دهد تا به کارهای اشتباه و کاری که شما و او انجام داده اید فکر کنید. به همسرتان بگویید همین کار را انجام دهد و بعد از 10-15 دقیقه با او صحبت کنید. به همسرتان بگویید که به شما وقت بدهد تا صحبت کنید و به او توضیح دهید که چرا عصبانی بودید، کارهای اشتباهی که انجام دادید، کارهایی که او انجام داد و دوست نداشتید و دوست دارید چه چیزی را تغییر دهد. از شریک زندگی خود بخواهید همین کار را انجام دهد و به او فرصت مناسبی برای صحبت و توضیح بدهید. این رابطه شما را قوی تر می کند و به تقویت ارتباط بین شما و همسرتان کمک می کند.

زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید

مهم نیست که شما دو نفر چقدر مشغله دارید، وقتی کاری را با هم انجام می دهید، زمانی که وقت گران بهای خود را به اشتراک می گذارید، همیشه یک هیجان وجود دارد. ورزش کنید، در رستوران غذا بخورید، فیلم های مورد علاقه خود را با هم تماشا کنید. جادوی عشق و ارتباطی که با یکدیگر دارید را احساس خواهید کرد.

منبع:

Staff, H. (2021, December 17). What Is a Healthy Relationship?, HealthyPlace. Retrieved on 2022, August 22 from https://www.healthyplace.com/relationships/healthy-relationships/what-is-a-healthy-relationship

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.