روانشناسی امضاء

افراد حتی اگر هم خودشان بخواهند، نمی‌تواند آنچه درونشان است را پنهان کنند. کافی است کمی با فوت‌و‌فن‌های شخصیت‌شناسی آشنا باشید و نتیجه چند تحقیق را به دقت خوانده باشید، تا دست هر کسی برایتان رو شود. اگر می‌خواهید بدانید بغل دستی‌تان، واقعا کیست و چه ویژگی‌هایی دارد، بهتر است یک قلم و کاغذ جلویش بگذارید و بخواهید برای یادگاری هم که شده به شما امضا بدهد. متخصصان نشانه‌شناس و گروهی از روانشناسان، معتقدند شیوه امضا کردن آدم‌ها می‌تواند برخی از خصوصیات‌شان را آشکار کند و به ما بگوید که در مقابل‌شان باید چه رفتاری را در پیش بگیریم. پس این مقاله جذاب جعبه ابزار ذهنی را از دست ندهید.

روانشناسی امضاء

امضای منطقی‌ها

اگر در زمان امضا کردن، خودکار را به طرف عقربه‌های ساعت حرکت می‌دهد، فردی منطقی است. اما اگر برعکس این حرکت را انجام می‌دهد، احتمالا با فردی روبه‌رو هستید که به آسانی دلایل شما را نمی‌پذیرد و قانع نمی‌شود، چراکه افرادی که برخلاف عقربه‌های ساعت امضا می‌کنند، معمولا آدم‌هایی غیرمنطقی هستند. پس بهتر است زمانی که فرد مقابل‌تان امضا می‌کند، در کنارش حضور داشته باشید تا علاوه بر شکل امضا، بتوانید جهت حرکت خودکار روی کاغذ را هم ببینید.

امضای بی‌خیال‌ها

کسانی که امضایشان، گنگ و خط‌خطی است و با عجله و بدون درنگ امضا می‌کنند، زندگی را آسان می‌گیرند و به خاطر موانع‌‌ای که برسر راه‌شان است، زندگی را به کام خود تلخ نمی‌کنند. اگر شما هم آدم آسان گیری باشد،‌در کنار آنها خوش‌خواهید گذراند؛ اما اگر سخت گیر و عصبی باشید بودن با آنها برای‌تان سخت‌ترین کار خواهد بود.

امضای بی‌خیال‌ها

امضای جدی‌ها

آدم‌هایی که هنگام امضا کردن، خودکار را روی کاغذ فشار می‌دهند، اغلب افراد جدی و منظمی هستند. اگر کاری را به آنها سپرده‌اید، نیازی نیست که نگران انجام شدنش باشید، چون نظم آنها نگرانی شما را برطرف می‌کند اما باید بدانید که این افراد استرس زیادی دارند و احتمال دارد از ضربه‌ای یا سختی‌ای که در کودکی خورده‌اند، آسیب دیده باشند.

امضای مرموز‌ها

اگر هنگام امضا کردن، خودکار را آرام حرکت می‌دهد و مراقب است که به بهترین شکل امضا کند، احتمالا شخصیتش با آنچه بروز می‌دهد متفاوت است و می‌خواهد در مقابل شما، خود را بهتر از آنچه که هست جلوه دهد. در مقابل چنین فردی کمی محتاط باشید و زمان بیشتری را صرف شناختن خود واقعی‌اش درنظر بگيريد، چراکه به احتمال زیاد، او چیزهای زیادی را برای پنهان کردن از شما دارد.

امضای آدم‌های مغرور

آدم‌هایی که به‌جای امضا کردن، نام خود را می‌نویسند، خود را فردی باارزش می‌دانند و به توانایی‌هایشان ایمان دارند. آنها دوست دارند نامشان را در همه جا مطرح کنند و آنقدر خود را مطرح و توانمند می‌دانند که ممکن است گاهی مغرور و خودخواه جلوه کنند. این افراد تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا در موقعیت‌های شایسته‌ای قرار بگیرند و از این راه احساس غرور‌شان را ارضا کنند.

امضای آدم‌های مغرور

امضای برونگراها

اگر با فردی روبه‌رو هستید که بزرگ و با حروف درشت امضا می‌کند، احتمالا با یک برونگرا در ارتباط هستید. بررسی‌ها می‌گوید آنها افراد با اعتماد به نفسی هستند که گاهی خودشان را بیش از حد باور دارند اما به‌دليل اراده قوی‌شان می‌توانید روی آنها حساب کنید. از طرف دیگر، کسانی که در سمت راست یک متن امضا می‌کنند، آدم‌هایی برونگرا و اجتماعی هستند که خیلی راحت با غریبه‌ها صمیمی می‌شوند و اگر با چنین فردی به مهمانی دعوت شوید، حتما به شما خوش می‌گذرد.


مقاله مرتبط: شخصیت شناسی براساس فصل مورد علاقه


امضای صادق‌ها

برای آنکه بدانید با فردی صادق روبه‌رو هستید یا نه، می‌توانید از او بخواهید یک فرم را هم امضا کند. بررسی‌ها می‌گوید اگر او بالای فرم را امضا کرد، احتمالا آدم راستگویی نیست، اما اگر پایین فرم را امضا کرد، بیشتر می‌توانید به گفته‌هایش اعتماد کنید. از نظر آنها کسانی که بالای فرم را امضا می‌کنند، کمتر به تعهدات‌شان پایبند می‌مانند؛ پس بهتر است قبل از اعتماد کردن بهانه‌ای برای گرفتن امضایش پیدا کنید.

امضای صادق‌ها

امضای لجباز‌ها

اما اگر طرف مقابل‌تان در امضایش از خطوط عمودی استفاده می‌کند، باید بدانید با فردی لجباز روبه‌رو هستید که معمولا هر کاری که بخواهد، انجام می‌دهد، چراکه این افراد، معمولا روی تصمیم‌ها و کارهایی که می‌خواهند انجام دهند، پافشاری می‌کنند. البته این خصلت آنها همیشه هم بد نیست، چون برای رسیدن به چیزی که می‌خواهند تلاش و پافشاری می‌کنند، اگر شما هم آدم لجبازی هستید، ‌احتمالا آسان با چنین فردی کنار نمی‌آیید.

امضای لجباز‌ها

امضای عصبی‌ها

اگر با فردی روبه‌رو هستید که امضایش شلوغ ‌است، بدانید که شخصیتی مضطرب و ناآرام دارد به ویژه اگر این شخص، امضایی با شکل‌های در هم و آشفته را انتخاب کرده ‌است، می‌توانید آسان‌تر احتمال مضطرب بودنش را مطرح کنید. چنین فردی آسان از کوره در می‌رود، پس در مقابل او کمی محتاط‌تر رفتار کنید. بعید نیست که این افراد آدم‌های شکاکی باشند و بخواهد از همه رفتارهای شما سر در بیاورند.

امضای درونگراها

افرادی که سمت چپ صفحه را برای امضا کردن انتخاب می‌کنند، آدم‌های خجالتی و درونگرایی هستند که راحت با هرکسی کنار نمی‌آیند. این افراد از اینکه به جمعی وارد شوند که کسی را در آن نمی‌شناسند عذاب می‌کشند و دوست ندارند کسی سر از کار‌شان در بیاورد. آنها سرشان به کار خودشان گرم است و قرار گرفتن در موقعیت‌های ناگهانی، می‌تواند آنها را به شدت مضطرب و حتی ناامید کند.


مقاله مرتبط: جمجمه و شخصیت شناسی


امضای مهربان‌ها

آدم‌های مهربان و بخشنده، هنگام امضا کردن، قلم را بسیار آرام روی کاغذ حرکت می‌دهند. سادگی امضای آنها، از قلب ساده‌شان خبر می‌دهد. آنها یا شخصیتی ساده دارند یا سواد بالایی ندارند. این افراد به راحتی حرف دیگران را باور می‌کنند و خودشان هم برای بزرگ‌تر جلوه دادن شخصیت‌شان به دروغ و فریب رو نمی‌آورند.

امضای سختکوش‌ها

کسانی که در امضایشان از خطوط منحنی و بدون زاویه استفاده می‌کنند، آدم‌های سختکوشی هستند که با هوش و پشتکار فراوانشان به هر چه بخواهند می‌رسند. این افراد برای رسیدن به اهداف خود بسیار مصمم و پر تلاش هستند و تا رسیدن به هدفشان، صبور و بردبارند.آنها حتی با وجود مشکلات هم، هرگز از تصمیم‌شان منصرف نمی‌شوند.

امضای‌خجالتی‌ها

کسانی که کوتاه و کوچک امضا می‌کنند، افرادی خجالتی هستند که اعتماد به نفس پایینی دارد. آنها از توانایی‌های خودشان a و معمولا خود را در حاشیه قرار می‌دهند وa در مهمانی‌ها به راحتی با غریبه‌ها صمیمی نمی‌شوند. آنها آنقدر به خودشان بی‌اعتماد هستند که حتی نمی‌خواهند در صفحه کاغذ جای زیادی را اشغال کنند و سعی می‌کنند امضایی کوچک داشته باشند.

۵ سبک امضا که نشانه مشکلات درونی هستند

یکی از سوالاتی که آدم‌ها اغلب می‌پرسند این است که بهترین روش امضا کردن چیست. جواب دادن به این سوال دشوار است، به‌ویژه در حالی‌که هر فردی که می‌تواند بنویسد قادر است امضایی منحصر به‌فرد داشته‌باشد. از این رو، وقتی تصمیم دارید امضاتان را تغییر دهید، باید فقط روی حذف حرکت‌های غیرضروری و زیان‌آوری تمرکز کنیدکه به جای بهبودتان، مانع رشدتان می‌شوند.

با این حال، تغییر کامل امضا فقط در چند مورد توصیه می‌شود. اما یک تبصره وجود دارد: تغییر نباید بدون مشورت با یک تحلیلگر دست‌خط انجام شود، چون تغییر یا معرفی ویژگی‌های جدید در یک امضا بدون دانش کافی می‌تواند زیان‌آور باشد.


مقاله مرتبط: رابطه نحوه دست دادن با شخصیت


چرا باید امضاتان را تغییر دهید

بر اساس تحلیل امضا، هروقت امضا می‌کنید، بیانیه‌ای به خودتان و دنیا اعلام می‌کنید که می‌گوید”ببینید، این من هستم.” این یعنی امضا بازتاب نحوه‌ی رفتار فرد در جامعه و نحوه‌ی کنار آمدن او با خودش است. برای همین، تغییر امضاتان الگوهای رفتاری‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در ادامه ۵ سبک امضا آمده‌است که باید از آنها اجتناب کنید:

حرکت‌های اضافی در امضا

حرکت‌های اضافی در امضا

بسیاری از آدم‌ها تمایل دارند حرکت‌های اضافی در امضاشان قرار دهند، به‌ویژه هنگام نوشتن m یا n. خودکار همین‌طور حرکت می‌کند و در نهایت یک حرف را کشیده‌تر از اندازه‌ای واقعی‌اش می‌کند. (تصویر بالا را ببینید)

این اتفاق اگر فقط گاهی در امضای یک فرد رخ بدهد، مشکل بزرگی نیست. تحلیل امضا نشان می‌دهد اگر این اتفاق بیش‌تر از این رخ بدهد، نهایتا نکته‌ای را درمورد امضاکننده بیان می‌کند.

در تحلیل دست‌خط، حرکت‌های اضافی نشان می‌دهد نویسنده اغلب در فعالیت‌های غیرضروری و بی‌اهمیتی غرق می‌شود که وقت و انرژی صرف‌شده در آنها هیچ بازدهی ندارد، آنها هم‌چنین پول را نیز بیهوده خرج می‌کنند.

اگر در دست‌خط‌تان چنین چیزی وجود دارد، لطفا از آن اجتناب کنید.

حرکت‌هایی که حروف زیر خط را قطع می‌کنند

حرکت‌هایی که حروف زیر خط را قطع می‌کنند

این یکی از رایج‌ترین مشکلات در امضا است، در درجه‌ی اول علت‌اش این است که بیش‌تر آدم‌ها با عجله امضا می‌کنند. در ظاهر، این امضا خیلی عادی به نظر می‌رسد. اما عادی نیست. اگر بخشی از امضاتان با حرکت خودتان قطع می‌شود، نکته‌ای را درباره‌ی شما نشان می‌دهد. (تصویر بالا را ببینید)

بر اساس تحلیل امضا، اگر خطی که زیر امضا می‌کشید حروف زیر خط را قطع کند، معنی‌اش این است که شما به خودتان خیلی سخت می‌گیرید و به آسانی خود را نمی‌بخشید. اگر اشتباهی در زندگی‌تان پیش بیاید، بدون این‌که اول مشخص کنید سزاوار سرزنش هستی یا نه، خود را خیلی سرزنش می‌کنید.

اگر این نوع امضا را دارید چه باید بکنید؟ حرکتی را که باعث خط‌خوردگی می‌شود حذف کنید.

پایین افتادن آخرین حرف امضا

پایین افتادن آخرین حرف امضا

اگر خط پایه‌ی حروف در امضا ناگهان پایین بیفتد، نشان می‌دهد امضا‌کننده با احساسات ناامیدکننده دست به گریبان است.

هم‌چنین نشان می‌دهد امضاکننده با درگیری‌های عاطفی جدی دست و پنجه نرم می‌کند. پایین افتادن حرف آخر(تصویر بالا را ببینید) هم‌چنین نشان می‌دهد امضاکننده دیگر نمی‌خواهد بجنگد؛ فقط می‌خواهد تسلیم شود.

اگر درگیری عاطفی امضاکننده حل‌نشده باقی بماند یا به آن توجهی نشود، ممکن است به حدی تشدید شود که تبدیل به افسردگی و منجر به تمایلات خودکشی شود.

اگر کسی را می‌شناسید که این‌گونه امضا می‌کند، با او مهربان باشید و کمک‌اش کنید با مشکلاتی که دارد کنار بیاید. اگر خودتان این امضا را دارید، دو کار را انجام دهید: ناراحتی‌های‌تان را با فردی صمیمی درمیان بگذارید و با یک تحلیلگر دست‌خط دیدار کنید.

ناخوانایی بخش آخر امضا

ناخوانایی بخش آخر امضا

بر اساس تحلیل دست‌خط، کسانی که این‌گونه امضا می‌کنند اغلب کارها را بد تمام می‌کنند. این یعنی فردی که چنین امضایی دارد وقتی روی وظیقه‌ای کار می‌کند، اغلب نمی‌تواند نیروی نهایی را برای تمام کردن اعمال کند.

به عبارت دیگر، چنین فردی با اشتیاق و نشاطی بسیار زیاد کاری را آغاز می‌کند، اما درست وقتی که نزدیک خط پایان است، ذهن‌اش پیامی به او می‌فرستد که از خودراضی باشد و دستور می‌دهد کار را آسان بگیرد. نتیجه این می‌شود که در نهایت همه‌ی کاری را کرده‌است تباه می‌کند.

ناخوانایی بخش آخر هم‌چنین نشان می‌دهد اعتماد به‌نفس امضاکننده در آستانه‌ی کم شدن است، و این او را وادار می‌کند وظیفه‌ای را که در دست دارد به کندی به پایان ببرد.

بنابراین، اگر نمی‌خواهید به عنوان شخصی شناخته شوید که به آسانی تسلیم می‌شود، امضاتان را به خوبی تمام کنید. صبور باشید.

بزرگ شدن حروف زیر خط در امضا

بزرگ شدن حروف زیر خط در امضا

گردی‌های بزرگ و بادکنک‌مانند نشان می‌دهد امضاکننده میل بسیار زیادی به لذت مادی به‌ویژه پول دارد. (تصویر بالا را ببینید) اما پیش از آن‌که تصمیم بگیرید گردی‌های حروف زیر خط را بزرگ کنید، باید به شما بگویم بیش‌تر این خواسته‌های مادی اغلب برآورده نمی‌شوند. از این رو، باید اطمینان حاصل کنید اندازه‌ی حروف زیر خط عادی می‌ماند.

ممکن است اکنون از من بپرسید چه‌چیزی عادی است. این کمی پیچید است و در این مقال نمی‌گنجد، اما باید در نظر داشته‌باشید گردی‌های حروف زیر خط در دست‌خط‌تان نباید به چشم بیایند؛ باید به عنوان بخشی از تمام دست‌خط دیده شوند.

اگر در امضاتان گردی حروف زیر خط بزرگ‌تر از معمول است، آن را به اندازه‌ی عادی برسانید. باید اندازه‌ی آنها را کاهش دهید چون میل بیش از حدتان را به لذت‌های مادی کنترل می‌کند و باعث می‌شود انتظارات‌تان واقع‌بینانه باشند و به ندرت از واقعیت دور شوند.

امتیاز 3.6 (8 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. رامین می گوید

    به نظرم این مطالب که قطعا ترجمه شده صرفا برای کسانیست که لاتین می نویسند و زبان انها غیر فارسی است . و زیاد نمی نوان در مورد امضای فارسی زبانها بدان استناد کرد . البته این نظر شخصی منه و اصراری به تایید ان نیست

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.