تست MBTI (مایرز بریگز)

تست MBTI

تست mbti یا عبارت MBTI مخفف کلمات Myers Briggs Type Indicator (مایرز-بریگز تایپ ایندیکیتور) یعنی شخصیت شناسی مایرز و بریگز می باشد. این تست همچنین با نام های تست تایپ شخصیتی و آزمون شخصیت شناسی مایرز بریگز نیز شناخته می شود

مایرز و بریگز مادر و دختری هستند که این تست ام بی تی آی را بر اساس تئوری شخصیت شناسی کارل یونگ طراحی کرده‌اند و به دلیل کارایی بسیار خوب آن در شخصیت شناسی افراد، در تمام دنیا به عنوان یکی از کاربردی ترین تست های شخصیت شناسی مطرح شده است و سالانه افراد بسیاری برای شخصیت شناسی خود از این تست استفاده می‌کنند.

فقط در آمریکا سالانه بیش از ۲ میلیون نفر از تست شخصیت شناسی mbti استفاده می‌کنند و حدود ۲۰۰ اداره دولتی آمریکا از جمله وزارت امور خارجه و سازمان CIA و ارتش و سازمان حفاظت محیط زیست برای این آزمون هزینه می‌کنند. همچنین شرکت‌هایی مانند مکنزی و جنرال موتورز و ۸۹ شرکت بزرگ دیگر برای کارمندان و نیروهای تازه استخدام شده از آزمون mbti برای دسته‌بندی افراد در تیپ‌های شخصیتی ۱۶ گانه جهت واگذاری مسئولیت های مختلف و برنامه های آموزشی مناسب استفاده می کنند.

مشخصات تست
  • 87 سوال

  • 25 دقیقه

  • تفسیر تخصصی

  • 49 هزار تومان

معرفی تست MBTI

تست شخصیت شناسی MBTI ویژگی و تیپ های مهمی را ارزیابی می کند. در ادامه سعی می کنیم در دو بخش یعنی «معیارهای اصلی تست» و «16 تیپ شخصیتی MBTI» را به طور اجمالی بررسی کنیم:

4 فاکتور اصلی MBTI

در آزمون شخصیت MBTI افراد بر اساس 4 معیار اصلی یا 8 ویژگی مقابل هم مورد ارزیابی قرار می گیرند:

  1. درونگرایی (I) - برونگرایی (E)
  2. شهودی (N) - حسی (S)
  3. احساسی (F) - منطقی (T)
  4. قضاوتی (J) - ادراکی (P)

از ترکیب این 8 ویژگی با یکدیگر یک کد 4 حرفی ایجاد می شود. غالب بودن هرکدام از ویژگی های گفته شده 16 نوع شخصیت را به وجود می آورد.

فاکتور اول در تست MBTI:

درونگرایی (I) - برونگرایی (E)

معیار اول در تست MBTI روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطراف می باشد:

برونگرایی (I): این افراد "بیرونی" هستند و تمایل به عمل گرا بودن دارند، از تعامل اجتماعی مکرر لذت می برند و بعد از گذراندن وقت با دیگران احساس انرژی می کنند.

درونگرایی (E): این افراد "به سمت درون" هستند و تمایل دارند که به فکر کردن بپردازند، از تعامل های اجتماعی عمیق و معنادار لذت ببرند.

اشخاص برون گرا: این اشخاص معاشرتی ، بی‌پروا ، پویا ، سرزنده ، پر قدرت ، امیدوار ، علاقمند به فعالیت‌های مهیج و نیک بین به کامیابی خود و زندگی آتی ، ریز بین و در اجرا مصمم ، این اشخاص مشتاق تفحص و کندوکاو می‌باشند. برونگرا ها :

  •  از دیگران انرژی می گیرند.
  •  با صدای بلند فکر می کنند.
  •  دوست دارند مرکز توجه باشند.
  •  اطلاعات شخصی خود را به راحتی با دیگران در میان می گذارند.
  •  اول عمل و بعد فکر می کنند.
  •  بیشتر از گوش دادن، حرف می زنند.
  •  مشتاقانه با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

اشخاص درون گرا: اشخصی محتاط ، غیر وابسته ، منزوی ، کمرو ، تودار ، یکجور و میانه رو ، علاقمند به انزوا و خلوتی دارند. درونگراها:

  •  از درون خود انرژی می گیرند.
  •  موضوعات را در ذهن خود ارزیابی می کنند.
  •  اطلاعات شخصی را به ندرت با دیگران در میان می گذارند.
  •  بیشتر گوش می دهند و کمتر حرف می زنند.
  •  اشتیاقشان را برای خود نگه می دارند.
  •  دوست ندارند مرکز توجه باشند.
  •  قبل از هر عملی فکر می کنند.

فاکتور دوم در تست MBTI:

شهودی (N) - حسی (S)

معیار دوم در تست MBTI شامل بررسی چگونگی جمع آوری اطلاعات از دنیای اطراف خود است:

شهودی (N): کسانی که "شهود" را ترجیح می دهند بیشتر به مواردی مانند الگوها و برداشت ها توجه می کنند. آنها از تفکر درباره مسائل و جنبه های انتزاعی لذت می برند.

حسی (S): افرادی که "حسی" هستند توجه زیادی به واقعیت دارند، به ویژه به آنچه می توانند از حواس پنجگانه خود درک نمایند. آنها تمایل دارند که روی واقعیت ها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربه عینی لذت ببرند.

اشخاص حسی: اشخاصی که تمایل دارند با به کارگیری قوای مدرکه و حس بینایی و چشایی و شنیداری و لامسه به آن چیزی که در پیرامونشان سپری می‌شود . اشخاص حسی:

  •  به هر آنچه که در اطرافشان وجود دارد، توجه می‌کنند و آن را به خوبی درک می‌کنند.
  •  به آنچه که مطمئن و منسجم است، اعتماد می‌کنند.
  •  تنها در صورت قابل اجرا بودن، از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند.
  •  واقع‌گرا هستند.
  •  دوست دارند از مهارت‌های موجود استفاده کنند.
  •  به زمان حاضر توجه دارند.

اشخاص شمی: ترجیح می‌دهند با دیدن “تصویر بزرگ از آنچه هست” و تمرکز بر پیوندها و ارتباطات موجود میان حقایق، اطلاعات را درک کنند. اشخاص شمی:

  •   ترجیح می‌دهند با درک و دیدن امکانات جدید ( خلاقیت ) و روش‌های مختلف انجام کارها، اطلاعات را جمع‌آوری کنند.
  •  دوستدار ایده‌های جدید(بدون توجه به قابل اجرا بودن یا نبودن) بوده و عاشق نوآوری و تخیل‌اند.
  •  برای نوآوری و تخیل بهای فراوان قائل هستند.
  •  دوست دارند مهارت‌های جدید را بیاموزند.
  •  به اطلاعات دقیق توجه ندارند.
  •  به آینده توجه دارند.

فاکتور سوم در تست MBTI:

احساسی (F) - منطقی (T)

معیار سوم در تست MBTI به نحوه تصمیم گیری افراد براساس روش جمع آوری اطلاعات متمرکز شده است:

احساسی (F): کسانی که سبک "احساسی" دارند در تصمیم گیری به هنگام رسیدن به نتیجه به احتمال زیاد افراد و احساسات را در نظر می گیرند.

منطقی (T): افرادی که "تفکر" را ترجیح می دهند بیشتر بر واقعیت ها و داده های عینی تأکید می کنند. آنها هنگام تصمیم گیری گزینه های سازگار، منطقی و غیر فردی را در نظر می گیرند.

اشخاص منطقی: اشخاصی که در انتخاب‌هایشان از عقل و منطق خود بهره می‌گیرند. اشخاص فکری:

  •  سعی دارند از لحاظ فکری خود را از یک موقعیت جدا کرده و بی‌طرفانه و به شکل عینی آن را آزموده و علت و معلول را تجزیه و تحلیل کنند.
  •  تحت تأثیر میل به موفقیت، انگیزه پیدا می‌کنند.
  •  در تصمیم‌گیری، تحلیل‌های غیر شخصی دارند.
  •  عیب و ایرادها را می‌بینند و انتقاد می‌کنند.
  •  ممکن است بی‌ترحم، بی‌احساس و بی‌توجه به حساب آیند.
  •  به حقیقت بیش از ادب بها می‌دهند.
  •  احساسات را در گرو منطقی بودن می‌پذیرند.

اشخاص احساسی: به عواطف سایرین دقت دارد ، احتیاجات وشایستگی‌ها را می‌فهمد ، عواطف و هیجاناتش را بروز می‌دهد و براساس عواطف و احساسات خود عمل می‌نماید. اشخاص احساسی:

  •  نیازها و ارزش‌ها را درک می‌کنند و احساساتشان را نشان می‌دهند.
  •  تحت تأثیر میل به قدردانی شدن، انگیزه پیدا می‌کنند.
  •  به‌طور طبیعی علاقه به راضی کردن دیگران دارند.
  •  ممکن است بیش از اندازه احساسی و عاطفی ارزیابی شوند.
  •  به ادب بیش از حقیقت بها می‌دهند.
  •  برای هر احساسی ارزش قائل‌اند.

فاکتور چهارم در تست MBTI:

قضاوتی (J) - ادراکی (P)

معیار چهارم در تست MBTI شامل چگونگی تمایل مردم به مقابله با جهان است. در واقع این مورد بیشتر به سبک زندگی افراد اشاره دارد:

قضاوتی (J): کسانی که به سمت "قضاوت" تمایل دارند، ساختار و تصمیمات محکم را ترجیح می دهند. آن ها منظم بوده و ساختار و چارچوب را ترجیح می دهند.

ادراکی (P): افرادی که بر اساس "ادراک" عمل می کنند بازتر، انعطاف پذیر و سازگار تر هستند. این دو گرایش با مقیاسهای دیگر تعامل دارند.

اشخاص داوری کننده: پیرو مقررات هستند و مطابق آن دستور کارهای خویش را تعیین می‌نمایند. اشخاص داوری کننده:

  •  بر انجام کارها در سر وقت تعیین شده پافشاری می کنند.
  •  اهدافی را در محل کار برای خود در نظر می‌گیرند تا به موقع به آنها برسند.
  •  ترجیح آنها اول کار و بعد بازی است.
  •  از اخلاق کاری بالایی برخوردارند.
  •  ترجیح می‌دهند بدانند که چه می‌کنند.

اشخاص ملاحظه کننده: مقررات را خودشان مشخص می‌سازند و در اجرای امور از پیش برنامه ریزی نشده یا کارهایی که به شتاب و عکس العمل سریع احتیاج دارند ، کامیابند. اشخاص ملاحظه کننده:

  •  ترجیح آنها اول لذت بعد کار است.
  •  زمان را منبعی تمام نشدنی  می‌دانند.
  •  خود را با موقعیت‌های جدید تطبیق می‌دهند.
  •  به چگونگی انجام کار تأکید دارند.

16 تیپ شخصیتی تست MBTI

در تست MBTI مایرز بریگز پس از سنجش نمرات فرد در چهار جفت صفت، می توان تیپ شخصیتی را با یک کد چهار حرفی نشان داد. در این صورت 16 حالت یا تایپ شخصیتی ایجاد می شود که در شکل زیر هر کدام مشخص شده اند:

تیپ های شخصیتی MBTI

  1. تیپ شخصیت INTJ (معمار): کسی که فکر می کنید عجیب است اما ذهن درخشانی دارد.
  2. تیپ شخصیت INTP (منطق گرا): کسی که دوست دارد فقط برای سرگرمی لوازم خانگی را باز کند.
  3. تیپ شخصیت ENTJ (فرمانده): فردی خستگی ناپذیر برای دنبال کردن و رسیدن به اهداف زندگی.
  4. تیپ شخصیت ENTP (مجادله گر): فردی با انگیزه که نگاهش سراسر به جوایز زندگی است.
  5. تیپ شخصیت INFJ (حامی): کسی که برای دیگران کارهای بزرگی خواهد کرد حتی اگر هنوز این را نمی داند.
  6. تیپ شخصیت INFP (تسهل کننده): فردی با روح آزادگی که در افکار پر احساسش بزرگ می اندیشد.
  7. تیپ شخصیت ENFJ (پیشرو): فردی که بدون در نظر گرفتن عواقب و مشکلات برای هدف خود می ایستد.
  8. تیپ شخصیت ENFP (مبارز): فردی جمع گرا با روحیه آزادگی که استعدادهای خود را هنوز نشناخته است.
  9. تیپ شخصیت ISTJ (بازرس): فردی دقیق و منطقی که همواره در کار و زندگی وقت شناس است.
  10. تیپ شخصیت ISFJ (مدافع ): فردی با استعداد که سعی می کند در سایه حرکت کند.
  11. تیپ شخصیت ESTJ (اجرایی): فردی خوش مشرب که همه نزدیکان و دوستان او را دوست دارند.
  12. تیپ شخصیت ESFJ (سفیر): یکی از محبوب ترین های افراد هر گروه که البته حساس ترین هم می باشد.
  13. تیپ شخصیت ISTP (ماهر): فردی که به جای صحبت کردن به دنبال انجام دادن کارهاست.
  14. تیپ شخصیت ISFP (ماجراجو): فردی هنرمند که همواره ایده های خود را مورد آزمایش قرار می دهد.
  15. تیپ شخصیت ESTP (کارآفرین): فردی با انگیزه و پرتلاش که عاشق هر فرصتی برای درخشیدن است.
  16. تیپ شخصیت ESFP (سرگرم کننده): فردی پرانرژی و با انگیزه که بودن در کنار او کسل کننده نیست.

کاربرد تست MBTI

تست تیپ شخصیتی mbti در مطالعات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند ابزاری مفیدی برای شناخت ویژگی های فردی باشد. از این تست می توان برای موارد زیر استفاده نمود:

  • خودشناسی و ارتقاء توانمندی روانی
  • مشاوره شغلی و انتخاب شغل مناسب
  • مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته
  • مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی
  • مشاوره عشق و ازدواج
  • پژوهش ها و مطالعات علمی

انجام تست MBTI

برای انجام تست مایرز بریگز یا همان ام بی تی آی، در همین صفحه روی دکمه شروع آزمون کلیک کنید.

مک دونالد، اندرسون و هالند (1994) بین مقیاس های برون گرایی NEO و درون گرایی - برون گرایی MBTI؛ حس شهودی MBTI و گشودگی به تجربه NEO؛ تفکری - احساسی MBTI با موافقت NEO و اقضاوتی – ادراکی MBTI با وظیفه شناسی NEO همبستگی یافتند. هوراسک و بتس (1998) اعتبار بازآزمایی را برای زیر مقیاس برونگرایی - درونگرایی 0/89 و 0/77، برای حسی - شهودی 0/93 و 0/85، برای منطقی-احساسی 0/91 و 0/56، برای قضاوتی - ادراکی 0/89 و 0/87 گزارش کردند. فارنهام و همکاران (2001) اعتبار مقیاس های این ابزار را با روش بازآزمایی از 0/86 تا 0/89 گزارش کردند. در بررسی روایی این آزمون نیز بین مقیاس های MBTI و پرسشنامه شخصیت آیزنک همبستگی مطلوبی یافتند.  در پژوهشی نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه های تست MBTI همبستگی قوی وجود دارد. آلفای کرونباخ این آزمون بین 0/58 تا 0/75 گزارش شده است. همچنین یافته ها نشان می دهد که این آزمون با تعدادی از مولفه های پرسشنامه شخصیت شناسی نئو همبستگی خوبی دارد (فرزاد و همکاران، 1392). 
  • برای پی بردن به شخصیت خود، در پاسخ به سؤالات گزینه ای را انتخاب کنید که ویژگیها و شخصیت واقعی شما را توصیف کند و نه ویژگیهایی که می خواهید داشته باشید و یا دیگران از شما توقع دارند.
  • پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. به هیچ وجه گزینه ای را که در مورد شما صدق نمی کند، به این دلیل که فکر می کنید گزینه بهتری است انتخاب نکنید، چون در این صورت نتیجه بدست آمده مغایر با خود واقعی شما خواهد بود. پاسخهای شما فقط بیانگر چگونگی نگرش و نگاه شما به محیط اطراف و چگونگی تصمیم گیری شما در امور مختلف است. بنابراین صادقانه پاسخ دهید تا بتوانید به شخصیت واقعی خود پی ببرید.
  • اگر پاسخ سوالی را اصلا نمی دانید، یکی را انتخاب کنید. سوالات طوری طراحی شده که اشتباهات جزئی در نتیجه نهایی در نظر گرفته نمی شود.

زمان سپری شده

00:00:00

---------------------------------------------------

در هر مرحله یکی از 5 گزینه که به شما نزدیک تر است را انتخاب نمایید.

درحال محاسبه نتيجه

لطفا منتظر بمانيد!!!!

دوباره

مشکلي به وجود آمده است