امواج صوتی باینورال برای بهبود استرس و اعتماد به نفس

امواج صوتی بینورال یا بینورال چیست؟ امواج صوتی باینورال، دو صدای تقریبا مشابه هستند که از دو هدفون به گوش شما می رسند اما این اصوات، اندکی از لحاظ فرسکانس با هم تفاوت دارند. مغز شما این تفاوت فرکانس را پردازش می کند که به این طریق، می توان روی فرکانس های مغز تاثیر گذاشت.

برای مثال:

فرض کنید که صدای درحال پخش از گوش راست شما با فرکانس 132 هرتز و صدای پخش شده از گوش چپ شما با فرکانس 121 هرتز است. مغز به مرور زمان، به جای شنیدن دو صدا با فرکانس های مختلف، یک صدای با فرکانس 11 هرتز خواهد شنید و پس از آن، سیگنال های مغز با این فرکانس 11 هرتزی همگام خواهند شد.

امواج صوتی باینورال یک نوع توهم شنیداری محسوب می شود. البته قوانین مشخصی برای ساخت این نوع موسیقی ها و امواج وجود دارد. مثلا فرکانس های هر گوش باید کمتر از 1000 هرتز باشند و تفاوت این دو فرکانس نیز نباید از 100 هرتز بیشتر باشد. همچنین هر صوت باید به شکل جداگانه توسط یک گوش دریافت شود. این به این معنی است که حتما برای اثرگذاری این روش، باید از هدفون های مناسب استفاده شود.

امواج صوتی باینورال برای چه مواردی کاربرد دارد

آن طور که ادعا می شود، امواج صوتی بینورال، همان حالت را در ذهن شخص ایجاد می کنند که در تمرین های مدیتیشن در شخص به وجود می آید ولی این کار در امواج صوتی باینورال به شکل سریع تری انجام می شود. برخی از کاربردهای ذکر شده برای این اصوات در زیر آورده شده است:

  • کاهش اضطراب
  • افزایش توجه و تمرکز
  • کاهش استرس
  • افزایش آرامش
  • تقویت روحیه مثبت
  • افزایش خلاقیت
  • کمک به کاهش درد

موسیقی باینورال

مدیتیشن، تمرین آرام کردن ذهن و کاهش افکار عبوری از مغز است و تحقیقات انجام شده روی مدیتیشن، تاثیر آن روی کاهش استرس و اضطراب، کند کردن روند پیری مغز و از دست رفتن حافظه، ارتقای سلامت عاطفی و افزایش طول توجه را ثابت کرده است. اما انجام تمرینات مدیتیشن به صورت مداوم کار دشواری است، به همین علت است که بشر دست به دامان تکنولوژی شده است.

چطور از موسیقی های باینورال استفاده کنیم

تنها چیزی که شما برای استفاده از امواج صوتی باینورال نیاز دارید یک موسیقی باینورال و یک هدفون با کیفیت است. با جستجو در گوگل می توانید موسیقی های باینورال زیادی پیدا کنید اما لزوما همه ی آن ها به درستی ساخته نشده اند و یا برای کاربرد مورد نظر شما مناسب نباشند. در این مطلب چند موسیقی باینورال معتبر برای کاربردهای مختلف آپلود کرده ایم.

اما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که کدام امواج مغزی متناسب برای وضعیت و نیاز شما است. به طور کلی:

امواج صوتی باینورال در حوزه ی دلتا ( 1 تا 4 هرتز )

برای خواب عمیق و تمدد اعصاب کاربرد دارند. بهترین موسیقی باینورال در حوزه دلتا با پخش آنلاین:

امواج صوتی باینورال در حوزه تتا ( 4 تا 8 هرتز )

با خواب REM ، کاهش اضطراب و ریلکسیشن در ارتباط هستند. بهترین موسیقی باینورال در حوزه تتا با پخش آنلاین:

امواج صوتی باینورال در حوزه آلفا ( 8 تا 13 هرتز )

 برای افزایش آرامش، ایجاد حس خوب و کاهش اضطراب کاربرد دارند. بهترین موسیقی باینورال در حوزه آلفا با پخش آنلاین:

امواج صوتی باینورال در حوزه بتا ( 14 تا 30 هرتز )

برای افزایش تمرکز و هوشیاری، حل مساله و بهبود حافظه مفید هستد. بهترین موسیقی باینورال در حوزه بتا با پخش آنلاین:

امواج صوتی باینورال در حوزه گاما ( 30 تا 100 هرتز )

که برای بیداری ذهنی، بالا بردن هوشیاری، عشق و هارمونی کاربرد دارد. بهترین موسیقی باینورال در حوزه گاما با پخش آنلاین:

برای دریافت فواید این موسیقی ها، هر روز به مدت 30 دقیقه، در فضایی آرام و بدون حواس پرتی این اصوات را با یک هدفون مناسب گوش دهید و اجازه دهید که این ریتم در مغز شما وارد شود.

البته برای موارد شدید تر ممکن است این زمان طولانی تر هم باشد. مثلا اگر اضطراب شدیدی را تجربه می کنید شاید نیاز باشد یک ساعت یا بیشتر این موسیقی ها را گوش دهید. باید امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما کاربردی تر است. مثلا ممکن است نیاز باشد که هنگام گوش دادن، چشم های خود را ببندید.

آیا امواج صوتی بینورال از لحاظ علمی اثبات شده اند؟

در مورد این امواج صوتی، تحقیقات زیادی انجام نشده است اما چندین مورد تحقیقی که انجام شده اند اثرات مثبت این روش را روی ذهن فرد خصوصا در مورد اضطراب، خلق و خو و عملکرد ثابت کرده اند.

مطالعه ای که روی 29 نفر از افراد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند نشان داد که گوش دادن به باینورال هایی در محدوده ی بتا، تاثیر بهتری روی بهبود عملکرد کاری افراد و کاهش روحیه منفی آن ها نسبت به گوش دادن به باینورال در حوزه ی تتا و دلتا و یا موسیقی های معمولی داشته است.

تحقیق دیگری تحقیق دیگری به طور کنترل شده روی 100 نفر از افرادی که قرار بود عمل جراحی انجام دهند صورت گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که سطح اضطراب افرادی که به امواج صوتی باینورال گوش داده بودند نسبت به افرادی که موسیقی معمولی گوش داده بودند یا اصلا موسیقی گوش نداده بودند به طور متوسط حدود 50 درصد کاهش یافته بود.

در مطالعه ی دیگری که به صورت کنترل نشده روی 8 فرد بزرگسال صورت گرفته بود از آن ها خواسته شد که به مدت 60 روز به موسیقی باینورال در حوزه ی دلتا گوش دهند. در این تحقیق سوالاتی در مورد خلق و خو و کیفیت زندگی آن ها قبل و بعد از انجام آزمایش از افراد به عمل آمد. نتایج این تحقیق نشان داد که گوش دادن به موسیقی باینورال به مدت 60 روز متوالی، اضطراب در افراد را به طور معنی داری کاهش داده و کلیت رضایت از زندگی آن ها را افزایش داده است. البته به دلیل کوچک بودن ابعاد این آزمایش و کنترل نشده بودن آن، نتایج آن به طور قطعی قابل اتکا نیست.

یک مطالعه گسترده تر و جدیدتر که به شکل تصادفی و کنترل شده روی 291 بیمار در بخش اورژانس بیمارستان انجام شد نشان داد که اضطراب افرادی که از موسیقی های باینورال استفاده کردند نسبت به آن هایی که موسیقی های معمولی استفاده کردند یا اصلا موسیقی گوش ندادند به شکل قابل توجهی کمتر شده بود.

آیا موسیقی های باینورال عوارض جانبی دارند؟

در هیچ منبع و مطلبی، عوارض جانبی برای موسیقی های باینورال ذکر نشده است. اما گوش دادن به موسیقی با صدای بیشتر از 85 دسی بل می تواند باعث کم شدن شنوایی در طول زمان شود. پس بهتر است صدای هدفون را از حد تعیین شده بالاتر نبرید.

همینطور در صورت ابتلا به صرع، گوش دادن به اصوات باینورال می تواند مشکل ساز باشد. به همین علت، اگر دچار سرع هستید، قبل از انجام این کار با پزشک خود مشورت کنید تا به شما بگوید این کار برای شما عوارض جانبی دارد یا خیر. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای یافتن اثرات جانبی مویسقی های باینورال در درازمدت باید انجام شود.

 جمع بندیامواج صوتی بینورال

با انجام مطالعات و آزمایشات روی ادعاها در زمینه ی موسیقی باینورال، ثابت شد که استفاده از این اصوات می تواند روشی مفید و امیدوار کننده در مقابله با اضطراب، استرس و حالات روحی منفی باشد. همچنین تحقیقات نشان دادند که گوش دادن روزانه به این فایل های صوتی می تواند اثرات مثبتی روی بخش های زیر داشته باشد.

  • اضطراب
  • حافظه
  • خلق و خو
  • خلاقیت
  • توجه و تمرکز

ممکن است که این روش یعنی موسیقی های باینورال برای همه ی افراد تاثیر گذار نباشد اما با این وجود، امتحان کردن آن برای رسیدن به آرامش بیشتر یا خواب بهتر کاملا بی خطر و بدون ضرر باشد.

منبع : www.healthline.com

امتیاز 3.8 (29 مشارکت)
مطالب مرتبط
28 نظرات
  1. داریوش می گوید

    شما مثل گنج ها پنهانید
    دریافتن آثارتون یافتن ماهیت و معنای خویشنه
    بیکرانه آرامش محض, همگام نفس کشیدن هاتان

  2. Soheil می گوید

    سلام وقت بخیر خدمت شما دوستان،
    واقعاً ممنونیم ، که همچنین سایت جالب و دوست داشتنی ایجاد کردید.
    اینا بهترین ها هستن و به لطف خدا برای ما انسان ها بسیار متأثر اند.

    یه درخواست دارم ،
    یه موسیقی آرامبخش هست که تشعشعات مولکول ها و سلول ها هست به نام DNA ، اونم بزارید سایت ،، قبلاً داشتم عالی بود!.
    مرسی از عزیزان.

    1. جعبه ابزار ذهنی می گوید

      ممنون از شما دوست عزیز و گرامی

      حتما چیزی که گفتین در آینده ای نزدیک در سایت قرار داده میشه

    2. مریم می گوید

      چطور میتونم آهنگ DNA رو داشته باشم ؟؟

  3. Nelly nami می گوید

    با سلام
    ضمن تشکر از زحمات شما
    میخواستم بدونم امکان خرید این فایلها وجود داره؟به این دلیل که در حالت آنلاین بخاطر سرعت اینترنت امکان قطع و وصل شدن موزیک زمان گوش کردن هست و این واقعا آزاردهندس
    سپاسگزارم

    1. جعبه ابزار ذهنی می گوید

      با سلام خدمت شما، متاسفانه خیر امکان فروش این محصول نیست و فکر نمی کنم چیزی باشه که فروخته بشه، قطعا شما می تونید آنلاین گوش ندید و این فایل رو دانلود کنید و توی گوشی یا کامپیوتر شخصی خودتون داشته باشید.

      1. علی می گوید

        سلام عزیز چطوری میتونم دانلودش کنم؟

  4. Sudi می گوید

    چطور دانلودش کنم

    1. جعبه ابزار ذهنی می گوید

      سلام، به زودی امکان دانلود این فایل ها فراهم خواهد شد.

  5. عبدالوحید می گوید

    سپاسگذارم .کاملا آرام‌بخش و پر از انرژی خوب.بهترین آرزو ها موفق باشید

  6. نسیم می گوید

    واقعا لذت بردم لطفا بصورت فایل قابل دانلود بذارید

  7. رضا می گوید

    سلام و خداقوت به مدیریت این سایت خردمند. امیدوارم حالتون خوب و بلا و بیماری از شما دور باشه. یه پیشنهاد برای شما داشتم. به نظرم اگه یه نرم افزار به نام وبرای ساییتون درست کنید میتونید مخاطبین بیشتری رو جذب کرده و همینطور این فایل هارو اونجا در اختیارشون بگذارید و مقالات و برنامه های مورد نظرتون رو در اونجا هم به اشتراک بگذارید چون همونطور که می دونین وب گردی با لپ تاپ و سیستم راحته و app هم با تلفن همراه…
    به هر حال از وجودتون سپاسگذاریم.

  8. هادی می گوید

    سلام ممنون از زحمات شما چجوری میشه دانلود کرد

  9. Sajjad می گوید

    سلام
    ممنون از سایت عالیتون
    یه سوالی داشتم که جوابش تنها از عهده مجموعه شما برمیاد
    بنظرتون میتونیم از موسیقی های باینورال(همین موسیقی هایی که در همین صفحه گذاشتید)برای سابلیمنیال استفاده کنیم؟ و تاثیرش بر روی سابلیمینال به چه شکله؟

    1. جعبه ابزار ذهنی می گوید

      معمولا تاثیر موسیقی های باینورال بر هوشیار شخص هست و سابلیمینال بر ناهوشیار شخص اثر می گذارد. استفاده از باینورال در سابلیمینال به عقیده بسیاری می تواند از این لحاظ مفید باشد که هوشیار شخص را به سمت آرامش هدایت میکند و باعث میشود که زمینه برای جذب سابلیمینال مساعد شود. البته باید توجه داشته باشید که این دو میتوانند با یکدیگر تداخل داشته باشند. به عنوان مثال سابلیمینالی که برای بیدار شدن از خواب طراحی شده درصورتی که با باینورال آرامش بخش و ریلکس کننده استفاده شود می تواند اثر بخشی آن را کاهش دهد.

      1. Sajjad می گوید

        ممنونم از توجهتون
        یه سوال دیگه هم داشتم
        برای ساخت فایل سابلیمینال یجا زده فرکانس ساب رو زیر 20hz بذارید یجا زده بالای 20khz بذارید یجا هم زده فقط ولوم ساب رو کم کنید.
        بنظرتون کدوم یکی درسته و تاثیرگذار تره؟
        با تشکر

  10. فیض محمد و جانباز علی می گوید

    با سلام و درود بسیار جالب توجه بود و لذت بردم البته چند سال پیش (سری کتب استاد بزرگ پروفباک بنام رازنیروهای فراحسی و قدرتای فوق عادی) را که حدود سی سال پیش تدوین و دو دهه پیش نشر و پخش شده بوده است را خوانده بودم و بواقع مطالب شما در تکمیل و اثبات آموزه های مندرج در آن سری کتالهای استاد پروفباک میباشند و بسیار با ارزش و حیاتی است و در آن روزها کمتر کسی مفاهیم مفید پر ارزش و حیاتی نابغه عصر استاد بزرک پروفباک را که دهه ها از این زمان خود فراتر است را درک میکرد اما اکنون با ظهور و حضور دانشمندانی همچون استاد دکتر گیلمی و سایتهای ارزشمند مثل شما آن ارزشها مفهوم میابند خداوندشما و اساتیدی همچون دکتر گیلکی را پایدار و محفوظ بدارد و اگر استاد عالیقدر و نابغه دوران استاد پروفباک زنده اند عمر و سلامتیش پایدار و چنانچه کالبد تهی نموده اند در کمال رستگاری باشند آمین , فیض محمد

  11. مه می گوید

    سلام. من اپلیکیشنی دانلود کردم که فرکانس تولید میکنه و میتونی دستی تغییرش بدی… ولی آهنگ و… نداره.. ایا اینم مفیده یا حتنا باید آهنگ باشه؟؟

    و روزی چند نوبت و چند دقیقه باید با هندزفری گوش داد؟؟

    لطفا جواب بدین

  12. علی می گوید

    سابلیمینال را زیر فرکانس 20 هرتز میسازن.
    وقتی دستگاهی که باید این فایل رو پخش کنه زیر 20 هرتز رو پخش نمیکنه، پس این اصوات کلا از اون پلیر خارج نمیشن.
    پس عملا بی فایدست مگر اینکه اون اسپیکر قادر به پخش اون فرکانس باشه.

  13. امیرحسین می گوید

    سلام…روز خوش
    میشه بگید امکان دانلودش رو کی می گذارید؟؟؟؟
    آنلاین اذیت می کنه

  14. دریا می گوید

    سلام … با تشکر و سپاس از سایت بینظیرتون🌻
    فقط اینکه بعضی از فایلهای صوتی دارای خش و نویز هستند…

  15. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر – لطف میفرمایید راهنمایی کنید که چه مدل از هدفون رو تهیه کنم تا تمام محدوده فرکانس ها را پوشش دهد ؟؟

  16. مریم می گوید

    چطور میتونم آهنگ DNA رو داشته باشم ؟؟

  17. احسان می گوید

    . .:
    کمک میخوام من چند نفرهمش. دارن بامن حرف میزنن وفشو توهین وتوانستند بامادر وخواهرم هم ارتباط برقرارکنن هیچکس حرفموباورنمیکنه ولی خودم میدونم که این ها انسان های نامرد هستن که نمیدونم باچی تونستن صدای مغز منو بشنون دوساله که چه بلا ها که سرم نیاوردن دکتر هم میرم ولی باورنمیکنه خواهش میکنم التماس میکنم کمکم کنید

    من دوساله که چه بلاهاسرم اوردن خودم چندبار دیدمش امانامرد فرارکرد
    کسی به حرفم باور نداره همه چیم دستشه میتونه کاری کنه که بجاش حرف بزنم همش تومغزم داره حرف میزنه اذیت میکنه امانمیدونم چه دستگاه ی میتونم بخرم که بتونه این سیگنالی که داره صدای منومیدزده وباهام حرف میزنه روپیداکنم دکتررفتم
    پیش دعا نویس رفتم
    امافایده نداره

    کاری سرم اورد که لب مرزسر شب تا صبح فقط توبیابون پیاده راه برم تا دم مرگ منو برد کاش میتونستم پیداش کنم

    1. شیما می گوید

      قرص تری فلوپرازین بخورین دور پایین صداش خاموش میشه، یا پیش دکتر نیوشا محمدی برو هم بهت مشاوره میده هم قرص روانپزشک هست . این صداها با یه قرص درمان میشه

    2. Shirzad می گوید

      سلام
      آروم باش و نترس منم مثل توام دقیقا همینجوری که تو هستی، سالهاست. اولش درست مثل خودت زندگی برام یه کابوس شد که هرچی زور زدم بیدارشم بیشتر فرورفتم توش، همونطور که گفتی اون صدا یابهتر بگم برامن صداها چون صدای چندنفربودن نابودم کرده بودن هرجای اینترنت و جلسات مشاوره و مکاتب مختلف گشتم چیزی پیدا نکردم تا یروز تصمیم گرفتم کلکشونو بکنم و خدا هم بهترین راه رو جلو پام نهاد… رسید بجایی که دیگه من کنترلشون کردم و تا ازبین رفتن و بابت جستجوهای زیاد تو این مسیرباچیزایی آشنا شدم که شاید بطور معمول هیچوقت به پستم نمیخوردن، میخوام اینو عمیقا بدونی و باورش کنی ایمان ایمان ایمان ایمان داشته باشی به اینکه اون صدا هرچی و هرکی که هست درمقابل تو و خدای تو و قدرت ایمان و نیروی باور ت و جرات و جسارتت که درون توئه هیچی نیست عین یه مگس توی زندگیت میمونه فقط چند لحظه میتونه آزارت بده هردو میدونین اراده کنی با یه حرکت از صحنه هستی محوش میکنی… نمیدونم اینارو میخونی یانه یااصلا دیگه هردومون به اینجا سر خواهیم زد یانه، ولی اینو بدون تو تنها نیستی و زیادن آدمایی مثل منم که دقیقا مشکل تورو داشتن و الان آزاد و خوشحال دارن زندگی عادیشونو میکنن.
      برات آیدی تلگراممو میزارم اگه احیانا دیدی پیاممو باهام تماس بگیر تا کلید این قفل لعنتی رو بگم ازکجا پیدا کنی؟
      Shirzadami3@

  18. شادی می گوید

    سلام
    وقت بخیر

    سایت‌تون بسیار عالی هست.

    از شما متشکرم

    امواج صوتی دلتا 1 تا 4 هرتز

    یه مقدار انگار صوت صافی نداره (خش داره)

    این امکان بررسی داره!؟

    و اینکه امکان دانلود وجود داره!؟

    یه درخواست داشتم

  19. soond می گوید

    سلام اهنگ بسیار زیبایی بود دانلود کردم متشکر

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.