افزایش تمرکز در کودکان، آموزش مهارت تمرکز کردن به کودک

برخلاف تصور عامه تمرکز چیزی ثابت و غیرقابل تغییر نیست و افزایش تمرکز در کودکان امکان پذیر است! در حالی که برخی از کودکان به صورت ذاتی و ارثی با قدرت توجه و تمرکز بهتری نسبت به سایرین متولد می شوند، می توان به کودکان راهبردها و آموزش هایی برای ارتقاء توجه آموزش داد. پس با مجله تخصصی جعبه ابزار ذهنی همراه شوید.

افزایش تمرکز در کودکانقدرت توجه و تمرکز کردن فواید بسیاری برای کودکان دارد. علاوه بر اینکه موفقیت تحصیلی و عملکرد یادگیری را تضمین می کند، بلکه به آنها اعتمادبنفس بالاتری می دهد، باعث می شود روابط بلندمدت تری با همسالان خود داشته باشند، آرام تر باشند و اوقات غنی تری را تجربه کنند. همچنین توجه و تمرکز خوب، پایه های یک زندگی منظم در بزرگسالی را فراهم می کند. بین تمرکز و ذهن آگاهی (توانایی در لحظه بودن) همپوشانی زیادی وجود دارد. ذهن آگاهی یک ظرفیت بسیار خوب برای مدیریت استرس فراهم می کند.

آموزش هنر تمرکز – افزایش تمرکز در کودکان

برای اینکه به کودک خود آموزش دهید که تمرکز بهتری داشته باشد، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

بدانید که چگونه سن کودک شما بر تمرکز او تاثیرگذار است: باید با توجه به سن کودک خود، درخواست معقولی را از وی داشته باشید. برای مثال یک کودک خردسال (زیر 5 سال) این توانایی را دارد که برای مدت 5 دقیقه روی فعالیت های پیچیده و برای مدت 20 دقیقه بر فعالیت های لذت بخش متمرکز شود. این مدت زمان برای کودکان دارای نقص توجه به مراتب کمتر است.

کودکان را به تک تکلیفی تشویق کنید: متاسفانه در جوامع مختلف انجام چند تکلیف همزمان یک توانایی محسوب می شود. درحالی که مغز انسان برای این عمل پیچیده ساخته نشده، و انجام یک تکلیف در یک زمان می تواند بسیار کمک کننده باشد. خود والدین می توانند تکالیف را بصورت تکی به فرزند خود ارائه دهند و از گفتن چند کار به طور همزمان پرهیز کنند. شما می توانید با نشستن کنار کودکان، محرک های مزاحم دیگر مانند سرو صدای تلویزیون، گوشی موبایل و هر چیز دیگر را از کنار آنها دور کنید.

هر چه کودک بزرگتر می شود، توانایی مدیریت زمان خود را به او آموزش دهید: با آموزش ابزارها و نرم افزارهای مختلف مدیریت زمان به او آموزش دهید که فعالیت های خود را ردیابی و مدیریت کند.

به کودکان ارزش استراحت های کوتاه را آموزش دهید: اگر چه کار کردن بلند مدت می تواند تحسین برانگیز باشد اما همیشه طول مدت کار با کیفیت کار ارتباط ندارد. تحقیقات نشلن می دهد افرادی که به طور صحیحی به خود استراحت می دهند عملکرد بالاتری نسبت به همتایان خود دارند. استراحت همچنین به کودکان انگیزه می دهد تا کارهای خسته کننده را راحت تر انجام دهند. اگر به کودکان وعده یک پاداش خوب داده شود آنها برای اینکه زودتر کار خود را انجام دهند، با قدرت بیشتری متمرکز می شوند.

به کودک خود تنفس عمیق را آموزش دهید: تنها حالتی که مانع تمرکز صحیح می شوند استرش و اضطراب است، برای آرام سازی و ریلکسیشن به کودکان خود روش های آرام سازی از جمله تنفس عمیق را آموزش دهید.

به کودکان آموزش ذهید که رویکرد قدم به قدم به انجام کارها داشته باشند: افراد، مخصوصا کوچکترها اگر یک فعالیت بزرگ به فعالیت های کوچک تر تقسیم شود، راحت تر از پس انجام آن کار برمی آیند. برای مثال به کودک خود بگویید: “من می خواهم ببینم چقدر در تمیز کردن اتاق خود مهارت داری؟ اگر این کار را در 15 دقیقه انجام دهید پس از آن با هم به خوردن یک بستنی خواهیم رفت.” در این جمله ما سعی کرده ایم توالی و سلسله مراتب کارها را به کودک آموزش دهیم.

آموزش مهارت تمرکز کردن به کودکتمرین های ذهن آگاهی را با کودک خود انجام دهید: کودکان با استفاده از رویاهای خود به سرعت از زمان حال خارج می شوند. درحالی که این روند کمی طبیعی است، اما به کودکان می توان آموزش داد که بیشتر در لحظه زندگی کند و در صورت منحرف شدن ذهن خود، مجددا تمرکز حواس خود را برگرداند. برای مثال به کودک آموزش دهید که در انجام همه تکالیف به تمام جزئیات آن توجه کنند. برای مثال در عمل خوردن، به تمام جزئیات خوردن، طعم غذا، جویذن و … توجه کند و از آن لذت ببرد.


منبع: psy-ed.com

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.