احساس تنهایی می کنم! ۲۵ روش غلبه بر احساس تنهایی

اگر شما هم احساس تنهایی و ناامنی می‌کنید بخوانید...!

احساس تنهایی می‌کنم…

آیا می‌دانستید که در کشور کره جنوبی بسیاری از مردم حاضرند برای یک آغوش و تنها برای از بین بردن احساس تنهایی پول پرداخت کنند؟ یا شاید شنیده باشید که در کشور انگلستان رسما وزارت خانه‌ای با نام وزارت خانه تنهایی ایجاد شده است! اما هجوم این حجم از احساس تنهایی چه معنایی دارد؟ آیا به نظر شما این درست است که ما در احساس تنها بودن، تنها نیستیم؟!

اگر احساس تنهایی می‌کنید، باید بگوییم که تنها نیستید…!

بر اساس مطالعه بر روی بیش از ۱۷۰ هزار نفر که در مجله بولتن روانشناسی در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، شبکه ​​دوستان و همکاران بزرگسالان طی ۳ دهه گذشته کاهش شدیدی یافته است. پس جای تعجب نیست که بسیاری از مردم بیش از هر زمان دیگری احساس تنهایی دارند! حداقل در داشتن احساس تنهایی تنها نیستیم… با این حال، احساس تنها بودن دلیل مستقیمی برای احساس تنهایی نیست. شما ممکن است در جمع و یا به عنوان یک فرد فوق‌العاده شلوغ، همچنان احساس تنهایی کنید.

به گفته جان کاسیوپو، یکی از نویسندگان کتاب پرفروش تنهایی: طبق طبیعت انسانی و نیازهای ارتباط اجتماعی، تنهایی یکی از خطرناک‌ترین معضلات روانی است زیرا میزان مرگ و میر افراد را افزایش می‌دهد.

اما اگر احساس تنهایی تا به این حد خطرناک است، پس چگونه با آن مبارزه کنیم؟

اگر شما هم نمی‌دانید وقتی احساس تنهایی می‌کنید با آن‌ چه کنید به جای درستی مراجعه کرده‌اید. تیم تخصصی جعبه ابزار ذهنی در این‌جا ۲۵ راهکار ویژه و آزمایش شده برای شما دارد! با ما همراه باشید تا تمام راهکارها را تک به تک بررسی کنیم.

لطفا از خانه خارج شوید!

لطفا از محل بسته‌ای که در آن قرار دارید خارج شوید و تلاش کنید با غریبه‌ها صحبت کنید یا با یک دوست قرار ملاقات بگذارید. توانایی برقراری ارتباط با غریبه‌ها اعتماد به نفس شما را افزایش داده و احساس تنهایی شما را کاهش می‌دهد.

مطالعه ای که اخیرا در ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شد، نشان داد که غریبه‌های هم‌جنس پس از برقراری ارتباط باهم، احساس تمایل بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. حتی مکالمات آنلاین و چت کردن نیز همین است. خودتان را از گفت‌وگو با مردم دریغ نکنید، مخصوصا اگر احساس تنهایی می‌کنید!

چرا یک قرار تک نفره با خودتان نگذارید؟

احساس تنهایی

حتما شما هم از مشکلات قرارهای گروهی و زوجین اطلاع دارید. دغدغه‌های آزار دهنده‌ای مثل “خب حالا چه کار کنیم؟” و “کجا غذا می‌خوریم؟” وقتی با خود قرار ملاقات می گذارید، مطمئناً به جایی می‌روید که واقعاً دوست دارید. ضمنا لازم نیست منتظر بمانید تا دیگران تصمیم بگیرند.

تفاوت بین انزوا و احساس تنهایی را بدانید!

تنهایی احساسی است که عمدتا توسط یک خاطره غم انگیز یا دوری از افرادی که دوستشان داریم و به توجهشان نیاز داریم ایجاد می شود. متأسفانه مغز دوست دارد بیش از حد چیزها را تجزیه و تحلیل کند، بنابراین حتی یک احساس تنهایی لحظه‌ای و غلط می‌تواند به افکاری مانند: “چرا من تا به این حد احساس تنهایی می‌کنم؟” و “آیا من بازنده‌ای هستم که کسی دوستش ندارد؟” منجر شود که به شما احساس یک فرد منزوی می‌دهد. وقتی احساس تنهایی کردید، فقط احساس‌تان را تصدیق کنید و عکس العمل زیادی نشان ندهید.

به وبسایت‌های دوست‌یابی مراجعه کنید!

به گوگل سر بزنید و گروه‌های دوستان شهر خودتان را پیدا کنید. اسکیپ روم، گروه‌های کتابخوانی یا نقد سینما، ورزش‌های دسته‌جمعی در روزهای تعطیل، همه‌ی این‌ها برنامه‌هایی هستند که می‌توانید توانایی تعامل خود را در آن‌ها افزایش داده و خودتان را مجبور به بیرون آمدن از منطقه امنتان کنید.

یک فیلم تماشا کنید

می‌توانید یک فیلم را به تنهایی تماشا کنید یا با برخی از دوستان خود تماس بگیرید که به خانه شما بیایند یا با هم به سینما بروید؛ مهم نیست. مهم این است که شما خود را در یک داستان جالب غرق کنید که افکار غم انگیز احساس تنهایی شما را پاک کند. هر فیلمی به جز یک فیلم دراماتیک و اندوه‌بار تهیه کنید و با یک بسته پاک‌کورن یا آب‌نبات یا هر چیز دیگری که دوست دارید تماشا کنید!

در کارهای اجتماعی داوطلب شوید!

این یک اصل ثابت شده است که تمرکز بر نیازهای دیگران ذهن شما را از افکار غم انگیز احساس تنهایی دور می کند. هنگامی که به افراد بی‌خانمان غذا می دهید، برای کودکان در یک پرورشگاه کتاب یا آواز می‌خوانید، با مادربزرگ ها در یک کلاس سالسا می رقصید یا یک روز داوطلبانه به پلیس چهارراه پایینی کمک می‌کنید، دیگر احساس تنهایی یا بی‌ارزشی نمی‌کنید.

سرپرستی یک حیوان خانگی را قبول کنید!

احساس تنهایی

بازیگوشی و مهربانی بیش از حد حیوانات خانگی، به علاوه مشکلات و سرگرمی‌هایی که هنگام آموزش آنها تجربه خواهید کرد، مشکلات احساس تنهایی شما را به فراموشی خواهند سپرد. حتی یک ماهی قرمز یا طوطی زیبا هم می تواند برای روحیه شما معجزه کند!

علت احساس تنهایی خود را شناسایی کنید

“وقتی احساس تنهایی می کنم باید چه کار کنم؟”

نمی‌توانم تصور کنم که چند نفر وقتی این احساس را دارند این عبارت یا جملات مشابه آن را گوگل کرده‌اند. اما هیچ‌کس به اندازه خود شما، شما را نمی‌شناسد و این سوال را از کسی جز خود یا پزشک معالجتان که دانش مربوطه را دارد نباید بپرسید!

پس بهتر است ابتدا علت تنهایی خود را شناسایی کنید. اگر قبلاً در شغل قبلی خود خوشحال بودید، چه چیزی باعث شده بود که این بار احساس تنهایی کنید؟ آیا دوستانتان نیز احساس تنهایی می کنند؟ آیا احساس تنهایی شما ناشی از محیط اطرافتان نیست؟

کتاب بخوانید!

لطفاً کتاب‌های اغراق آمیز و کلیشه‌ای احمقانه را انتخاب نکنید که چگونه باید احساس تنهایی را متوقف کنید! خواندن کتاب‌های خودآموز هنگامی که احساس بدی دارید، حال شما را بدتر می کند. به جای آن یک رمان خوب بخوانید! غرق شدن در یک داستان خوب یا هم‌ذات پنداری با یک شخصیت قدرتمند باعث افزایش اعتماد به نفس و پر شدن از احساس ماجراجویی می شود.

حمام کنید!

ایده های خوب از کجا می آیند؟ زیر دوش! موافقید؟ یک حمام خوب، طولانی و آرامش بخش از روش‌های بسیار خوب برای استراحت در زمان تنهایی است.

به صورت تصادفی از حمل و نقل عمومی استفاده کنید

حمل و نقل عمومی به یک مکان تصادفی شما را مجبور به انجام دو کار می کند:

  • با غریبه‌ها در تعامل باشید، از آن‌ها آدرس بپرسید و تعامل کنید.
  • محیط و رفت و آمدهای کسل کننده همیشگی‌تان را قدری تغییر دهید.

انجام این کار به طور حتم از احساس تنهایی شما خواهد کاست!

برقصید و دیوانه باشید!

گاهی اوقات، احساس تنهایی می‌کنیم زیرا در واقع تنها هستیم و کسی دور و بر ما نیست. خب چه بهتر! از این فرصت استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که فقط در تنهایی می توانید انجام دهید، مانند برهنه رقصیدن یا با کفش روی تخت پریدن. انجام کارهای دیوانه وار به تنهایی باعث خنده شما و تسکین احساس تنهایی خواهد شد.

بدوید! حداقل پیاده روی کنید…

احساس تنهایی

از نظر علمی ثابت شده است که دویدن باعث شادی بیشتر شما می شود. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله پزشکی و علوم در ورزش منتشر شد، حتی ۳۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند بلافاصله روحیه شما را به بالاترین حد برساند!

یک شو یا برنامه‌ی خنده‌دار تماشا کنید!

دلیلی وجود داشت که نمایش‌هایی مانند سریال Friends تا به این حد محبوب بودند. زیرا باعث خنده مردم می‌شدند! حتی زمانی که نمی‌خواهند. اگر نیاز به خندیدن دارید، چند قسمت از سریال Friends را ببینید.

قهوه بنوشید

به کافی شاپی دور از آپارتمان یا محل کار خود بروید. قهوه سفارش دهید و روی بار، یا میز بزرگ مرکز کافی شاپ بنشینید که بتوانید با مردم صحبت کنید. از مانتو، کت، کفش یا کیف دیگران تعریف کنید. مکالمه را شروع کنید.سخت نگیرید حتی اگر مکالمه را خراب کردید، زیرا به احتمال زیاد دیگر آن شخص را نخواهید دید.

نحوه صحیح استفاده از شبکه‌های مجازی را یاد بگیرید!

رسانه‌های اجتماعی مفید هستند، اما بسته به نحوه استفاده شما از آن‌ها در مواردی می‌توانند مضر باشند یا عامل ایجاد حس تنهایی در شما شوند. مدتی بودن در رسانه‌های اجتماعی کنار بگذارید. مدتی از فضای اینستاگرام و مقایسه کردن خودتان را دیگران دور باشید و نحوه تعامل واقعی را بیاموزید.

تخت‌خواب خود را مرتب کنید

احساس تنهایی

وقتی تخت خود را مرتب می‌کنید انگار که می‌توانید زندگی خود را کنترل کنید. گرتچن روبین، نویسنده پروژه خوشبختی، می‌گوید تحقیقاتش برای این کتاب نشان داد که مرتب کردن تخت‌خواب یکی از عادات اساسی افراد شاد است.

به عکس‌های قدیمی نگاه کنید

روزهای خوب گذشته را با یکی از دوستان، مادر یا فقط خود به‌خاطر بسپارید. با یادآوری بازی‌های دیوانه وار و شرم آورترین لحظات شکار شده توسط دوربین، با خاطرات نوستالژیک پر می‌شوید و احساس تنهایی را از خود دور می‌کنید.

یک دوربین عکاسی بخرید!

حتما لازم نیست که یک دوربین فوق حرفه‌ای تهیه کنید، دوربین تلفن همراه یا یک دوربین دیجیتالی قدیمی هم کفایت می‌کند. بیرون بروید و شروع به گرفتن عکس‌های زیبا از افراد و پدیده‌های اطراف خود کنید. غروب آفتاب، سگ‌های بازیگوش یا بچه‌هایی که می خندند.

یک تمرین جدید سرگرم کننده مانند یوگا را امتحان کنید!

نوع تمرین دقیق مهم نیست. هدف این است که خود را به حرکت درآورید، در حالی که چیز جدیدی را امتحان می‌کنید.

پیشنهاد نویسنده: غلبه بر احساس تنهایی

یک ژورنال ۵ دقیقه ای تشکر و قدردانی بنویسید!

گرفتار شدن در دامن احساس تنهایی و ناامیدی سخت است آن هم وقتی که می‌دانید چیزهای زیادی برای شکرگزاری دارید! حتی گاهی اوقات، نوشتن می‌تواند به شما کمک کند در وهله اول دلیل احساس تنهایی خود را تشخیص دهید.

صحبت‌های انگیزشی و الهام بخش گوش کنید!

احساس تنهایی

گفت‌و‌گوهای تد الهام بخش و آموزنده است. به شخصه نمی‌دانم چرا، اما وقتی حس تنهایی و درماندگی دارم تماشای چند سخنرانی تد واقعاً کمک می‌کند. شما هم امتحان کنید!

یک تعطیلات حسابی را برنامه ریزی کنید!

هیچ چیز مانند برنامه ریزی برای یک تعطیلات عالی، احساس تنهایی را از پا در نمی آورد. جستجوی پروازها، هتل و چیزهایی که باید در مکانی دوردست تصادفی انجام دهید، روحیه شما را تقویت کرده و ذهن شما را از فکرهای منفی شما دور می‌کند. شما واقعاً نیازی به رزرو سفر ندارید، گاهی اوقات برنامه ریزی برای یک پیک نیک دو ساعته هم کافی است.

یک چیز جدید خلق کنید!

نمی دانید چگونه احساس تنهایی نکنید، در حالی که ترجیح می دهید تنها باشید؟ خسته شدن پیش شرط احساس تنهایی است؛ حالا یکی از دلایل اصلی کسل شدن چیست؟ وقتی کاری برای انجام دادن ندارید. پس خود را مشغول نگه دارید! دستورالعمل جدیدی را امتحان کنید. یک کتاب جدید شروع کنید. خمیر بازی کنید. یک دفترچه کوچک درست کنید. دسر جدیدی آماده کنید!

جهانگرد محلی باشید!

مانند جهانگردان لباس بپوشید و تمام کارهای توریستی و شیرین شهر خود را انجام دهید. غذاهای لذیذ محلی را بخورید، در مکان های شلوغ گردشگری قدم بزنید، عکاسی کنید و مکان های جدیدی کشف کنید.

سخن پایانی

بسته به شخصیت شما هر یک از این ۲۵ راه می‌توانند به شیوه مخصوص خودتان برایتان کارا باشند. اما همیشه راه‌های بهتری هم هست. شما چه طور؟ چگونه با تنهایی کنار می آیید؟
آیا نکات دیگری در مورد مبارزه با احساس تنهایی در نظر دارید؟ با حس ناامیدی و بی‌ارزشی‌تان چه می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید!

امتیاز 3.6 (7 مشارکت)
منبع keepinspiring
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. آتنا می گوید

    من چند موردش رو انجام دادم و خیلی بهم کمک کرد، چون مدت‌ها بود که این مشکل رو داشتم، ولی پیش روانشناس هم که رفتم، همین موارد رو گفت. مرسی از سایت خوبتون.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.