فراموش کردن عشق در رابطه ای که اشتباه است…

یادگیری چگونگی ترک یک رابطه اشتباه هرگز آسان نیست، خصوصاً وقتی شما هم عاشق او باشید. اگر در یک رابطه سمی و اشتباه بوده باشید، حتما می دانید از نظر روحی، جسمی و روانی چقدر خسته کننده است. اما اگر یک رابطه اشتباه اینقدر هزینه و تبعات دارد، چرا فراموش کردن عشق سخت است؟

در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی، خواهید فهمید که چرا ترک یک رابطه سمی و اشتباه اینقدر دشوار است و چگونه می توان برای همیشه رابطه با یک عشق اشتباه را ترک کرد.


با تست عشق می توانید میزان واقعی بودن عشق خود یا طرف مقابل را بسنجید.


چگونه بفهمیم در یک رابطه سمی هستیم؟

گاهی اوقات دشوار است که بفهمید در یک رابطه اشتباه هستید یا خیر. این موضوع اغلب به دلیل متغییر بودن حال شریک شما است، گاهی مانند یک دوست خوب و گاهی یک سوء استفاده کننده است.

فراموش کردن عشق

دلیل دیگری که ممکن است شما نپذیرید در یک رابطه سمی هستید این است که سوء استفاده ظاهری وجود ندارد. عشق شما ممکن است به شما کاری نداشته باشد و از مرزهای جنسی عبور نکند. اما این بدان معنا نیست که شما در یک رابطه سالم هستید.

تهیه یک لیست از رفتارهای شریک خود می تواند اولین قدم در ترک یک رابطه اشتباه باشد. نکات مثبت یک رابطه ممکن است این باشد که شریکتان شما را بخنداند، از با او بودن یا سرگرمی ها لذت ببرید و آنها را دوست داشته باشید. اما، در شرایط فعلی شما چه نکات منفی ای وجود دارد؟  وقتی این لیست را تهیه می کنید، مهم است که با خود صادق باشید.

آیا شریک زندگی شما کارهای زیر را انجام می دهد؟

  • امکان داشتن حریم خصوصی به شما نمی دهد.
  • شما را از داشتن دوستان، خانواده و امور مالی مستقل باز می دارد.
  • از حضور شما در مدرسه یا محل کار شما جلوگیری می کند.
  • کنترل کننده و حسود است.
  • تمام تصمیمات را او می گیرد.
  • شما را با چیزهایی که راحت نیستید تحت فشار قرار می دهد.
  • “شوخی” می کند یا از شما انتقاد می کند.
  • بی وفا و بی تعهد است.
  • اموال و اشیاء را از بین می برد.
  • پیام های متنی تهدیدآمیز ارسال می کند.
  • به حریم خصوصی شما حمله می کند (تلفن و رسانه های اجتماعی شما را بررسی می کند یا شما را تعقیب می کند.
  • تهدید می کند که اگر رابطه را ترک کنید، کاری وحشتناک مانند خودکشی انجام می دهد.

اگر این رفتارهای سمی شما را به یاد دوست، شریک یا حتی همسرتان بیاندازد، این همان زنگ خطری است که برای اقدام و خارج شدن از روابط خطرناک خود نیاز دارید.


حالا که تا اینجا مطالعه کردید بد نیست 8 نشانه عشق واقعی را هم بدانید!


چرا فراموش کردن عشق برای افراد سخت است؟

یکی از اصلی ترین مقصرها اکسی توسین است! اکسی توسین هورمونی در بدن شماست که در لحظات صمیمیت و دوستی آزاد می شود. این صمیمیت می تواند شامل عشق ورزیدن، دست گرفتن، بوسیدن یا حتی نوازش کسی باشد. هنگامی که اکسی توسین ترشح می شود، باعث می شود که اعتماد بیشتری به شریک زندگی خود داشته باشید، حتی در صورت عدم اطمینان روانی.

این هورمون کوچک و آب زیرکاه همچنین در ایجاد پیوند دخیل است، پیوندی که باعث می شود ترک شریک عاطفی غیرممکن باشد، حتی اگر بدانید او به درد شما نمی خورد. علاوه بر اثر اکسی توسین، 5 علت دیگر وجود دارد که ترک یک رابطه سمی را دشوار می کند:

1. سوء استفاده شما را از نظر عاطفی ضعیف می کند

سوء استفاده عاطفی می تواند برای همه ویرانگر باشد، عزت نفس فرد را ضعیف کند، و تصمیم گیری برای شروع دوباره را دچار تردید کند.

2. جدایی می تواند تهدید کننده زندگی باشد

فراموشی عشق قدیمی می تواند خطرناک باشد، و منجر به انواع عواقب مخلف، حتی مرگ شود. تحقیقات نشان می دهد که یک شریک قربانی در طی هفته ها پس از ترک یک رابطه سمی درصد بیشتری از زنان را نسبت به زمانی که در این رابطه باقی می مانند می کشد.

3. “ذهنیت ها آسیب می زنند”

در جامعه طرز تفکر “از هیچ چیز دست نکشید” در ما ریشه دوانده است که در آن مردم حتی اگر تشخیص دهند که ممکن است اتفاق خیلی بدی بیفتد، رابطه را ادامه می دهند. همچنین این طرز فکر باعث می شود که فکر کنیم که سوءاستفاده در آینده متوقف خواهد شد.

4. فشار اجتماعی

همیشه فشار اجتماعی از طرف دوستان، اعضای خانواده و … برای ایجاد رابطه وجود دارد. این فشار فقط اوضاع را بدتر می کند.

5. واکنش اجتماعی

مردم اغلب نمی خواهند به کسی بگویند یا اعتراف کنند که دوران سختی را پشت سر می گذارند و این باعث قطع روابط با دیگران می شود. افراد به دلیل ترس یا شرم از سرزنش شدن یا قضاوت شدن از سوی دیگران، در روابط سمی و اشتباه  نمی مانند و سوء استفاده را انکار می کنند.

تأثیر سوءاستفاده عاطفی

تأثیر سوءاستفاده عاطفی

1. ترسیدن

ترس نگرانی یا آگاهی مداوم از خطر است. طبیعی است که وقتی برداشت شما از رابطه متفاوت شود و احساس کنید قرار است مورد سوء استفاده قرار بگیرید، ترس به سراغ شما خواهد آمد.

2. شرمندگی

گاهی شما در رابطه با اطلاعاتی که در اختیار طرف مقابل قرار می دهید، اطلاعاتی مانند سرگذشت خود یا خانواده و اطرافیان، احساس شرمندگی می کنید و احساس پشیمانی به شما دست می دهد.

3. سردرگمی

احساس می کنید ذهن شما به طور مداومی گیج است، و به نظر می رسد که تمرکز خود را از دست داده و نمی توانید روی یک کار خاص تمرکز کنید.

4- مواد مخدر یا نوشیدن الکل

سوء استفاده اغلب منجر به استفاده بیش از حد از داروها و نوشیدن می شود. این موضوع با تصور اینکه می تواند درد را تسکین دهد، اتفاق می افتد.

5. خودکشی

وقتی درد و تروما یا آسیب بیش از حد شود، اغلب می تواند منجر خودکشی شود.

6. مشکل خواب

اگر احساس کنید مورد سوء استفاده قرار گرفته اید آنطور که قرار است از خواب لذت نمی برید. افکار و اضطراب ها هر لحظه در ذهن شما جریان خواهند داشت.

چگونه می توان یک رابطه سمی را ترک کرد؟

برای اینکه اقدام به فراموش کردن عشق خود کنید اعمال زیر را انجام دهید:

1. بدانید که لیاقت شما بیشتر است

ماه ها یا سال ها به شما گفته می شود که هرگز کسی بهتر از همسرتان یا شریکتان را پیدا نمی کنید و بدتر اینکه ممکن است باور کنید. اما این درست نیست! از بین بردن عزت نفس و اعتمادبنفس کاری است که افراد سوء استفاده گر انجام می دهند تا قربانیان خود را در این رابطه گرفتار نگه دارند. بگذارید جمله “لیاقت من بیشتر است!” ملکه ذهن شما شود. ارزش خود را هر روز به خود یادآوری کنید. شما سخت ترین تلاش خود را کرده اید که رابطه خود را به ثمر برسانید، اما گاهی اوقات عشق کافی نیست و شما باید برای سلامتی روحی و جسمی خود تلاش کنید.


مقاله مرتبط: آیا عشق کافی است؟


2. یک سیستم حمایت برای خود بسازید

احساساتی که شما برای فراموش کردن یک رابطه استباه تجربه می کنید کاملاً یکسان است با از بین رفتن یک رابطه سالم. حتما احساس تعارض، عشق، آسودگی، افسردگی و موارد دیگر را خواهید داشت. فراموش کردن عشق قدیمی و شریک خود به ویژه زمانی که از نظر مالی به شریک خود متکی باشید بسیار دشوار است؛ اما ناامید نشوید! به جای تمرکز بر اینکه چقدر این کار سخت خواهد بود، بر ساخت یک شبکه پشتیبانی و حمایت اجتماعی، تمرکز کنید. تحقیقات نشان می دهد که حمایت دوستان و خانواده در طول زمان تلاش برای جدایی، استرس روانی را کاهش می دهد. داشتن یک سیستم حمایتی، ادامه کار را برای شما آسان می کند.

3. در تصمیم خود قاطع باشید

جدایی سخت است، مهم نیست که در چه شرایطی هستید. شما زندگی ای را ترک می کنید که به آن عادت کرده اید. ممکن است مواقعی پیش بیاید که دلتان بخواهد به سمت شریک زندگی خود برگردید، اما محکم بایستید! شما سزاوار شریکی هستید که شما را دوست داشته و به شما احترام بگذارد. به شریک سابق خود امید واهی برای دوباره به هم رسیدن ندهید. در تصمیم خود برای ترک رابطه قاطع باشید و تکان نخورید.

4. قطع ارتباط

قطع رابطه و بستن تمامی راه های ارتباطی با شخص سابق خود یکی از بزرگترین پیش نیازهای ترک یک رابطه اشتباه است. مثلا دیدن همسر سابق خود در شبکه های اجتماعی باعث می شود خاطره ای در ذهن شما تازه شود. به جای زندگی در گذشته، به آینده توجه کنید، خود را با انگیزه دادن حفظ کنید. همسر سابق خود را از رسانه های اجتماعی حذف کنید، او را در تلفن خود در بلک لیست قرار دهید و راه هایی برای جلوگیری از دیدن حضوری آنها پیدا کنید. این اقدامات تضمین کننده جدایی آسان شماست.

5. مطمئن باشید این فروپاشی قابل برگست نیست!

به احتمال زیاد تمام ترفندها را امتحان کرده اید تا همسرتان را وادار به تغییر کنید. شاید برای درمان اقدام کرده باشید یا کلاس های ارتباطی گذرانده باشید، اما هیچ نتیجه ای نداشته است. پس شریک زندگی شما قرار نیست تغییر کند و خیلی مهم است که این موضوع را مدام به خود یادآوری کنید. شما هر کاری از دستتان برآمد برای کمک به او انجام دادید، اما نتیجه ای نداشت. پس بعد از جدایی هم انتظار معجزه نداشته باشید. حتی اگر تغییری هم کند به خاطر شوک جدایی است. اگر دوباره برگردید، احتمال بازگشت او به رفتارهای سمی گذشته بسیار بسیار زیاد است. یادگیری چگونگی ترک رابطه سمی یک چیز است، اما پیروی از آن یک داستان کاملاً متفاوت است.

سخن پایانی

اگر بعد از جدایی بخواهید بلافاصله وارد یک رابطه دیگر شوید احساس دلبستگی یا تنهایی است. لطفاً همه چیز را آسان بگیرید، یاد بگیرید که خودتان را کشف کنید و به چگونگی پایان آخرین مورد فکر کنید تا اشتباه قبل را تجربه نکنید. قبل از اینکه به فکر ایجاد رابطه جدید باشید، وقت خود را برای بهبودی کامل از درد و رنج روابط قبلی اختصاص دهید.

امتیاز 4.2 (5 مشارکت)
منبع lifehack
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. فریبا می گوید

    از دوستان خواهش میکنم تا زمانی که دوره سوگ رو کامل طی نکردید به هیچ وجه تاکید میکنم تحت هیچ شرایطی وارد رابطه جدیدی نشید قطعا بلافاصله به بن بست میرسید یا شاید بخاطر وابستگی تو رابطه جدید ناخودآگاهتون فکر کنه که عاشق شدین ولی به مرور به این نتیجه میرسه که انتخابتون بر مبنای هیجان و احساسی بوده و منطق رو لحاظ نکردین اگه میتونید به شریک سابقتون وارد رابطه بشین تعلل نکنید و غرور و لجبازی رو کنار بذارید و خوشبختیتون رو فدای ترس و غرور احمقانه نکنید. وقتی با قطع رابطه قبلی وارد رابطه جدید میشین مطمنا بخاطر هیجانات منفی که دارین نمیتونین منطقی وارد رابطه عاشقانه بشید و صرفا تو اون حالت فقط و فقط دنبال کسی هستید که خلا عاطفیتون رو پر کنه و اینجاست که معیارهای شناخت رو ناخواسته پس میزنین و برای اینکه حالتون بهتر بشه به اولین فردی که بهتون محبت کنه جذب میشین و وابسته، ولی این وابستگی دوام چندانی نداره و دیر یا زود خودتون متوجه رابطه تصادفی و واکنشیتون میشین درک میکنید که این رابطه کاملا سمیه چون عشق و دلبستگی به اون فرد ندارید و فقط بخاطر ترس از تنهایی، آینده نامطمن پیش رو ،کاهش عزت نفس و اعتماد به نفستون و حس بی ارزشی و پوچی و عدم لیاقتی که تو اون مقطع احساس میکنین…. وارد این رابطه شده بودین

  2. ناشناس می گوید

    نکته قابل تامل اینه که در ابتدا حتما بصورت منطقی و احساسی توامان به این فکر کنید که این اختلافات که باعث جدایی شده چقدر عمیق و جدیه در خیلی از مواقع یه سو تفاهم یا انتقال بد مفاهیم یا عدم مهارت در رابطه بدلیل عدم شناخت جنسیتی و… باعث برداشت منفی یکی از طرفین میشه قبل اینکه تمام راه های ارتباطی رو ببندید و تلاش کنید تا برای فراموشی اقدام کنید حتما و حتما تز این موضوع اطمینان حاصل کنید و اگه در حال حاضر هم متوجه اشتباهتون شدید حتی اگر وارد رابطه واکنشی هم شده اید سریعا بدون عذر و بهونه از رابطه ناسالمی که توش رفتید بیرون بیاین دقیقا این رابطه مثل باتلاقه که کم کم شما رو غرق میکنه اگه از همه لحاظ مطمن شدید که این جدایی عجولانه بوده و بدلیل برداشت منفی ایجاد شده حتما بدون غرور و لجبازی حضورا باهم صحبت کنید و فرصت جبران بهم بدید در خیلی از مواقع حتی اگه طلاق توافقی هم صورت گرفته باشه و طرفین هیچ احساسی بهم هم نداشته باشن یعنی نه تنها عشق بلکه هیچ احساس مثبتی نسبت بهم نداشته باشن هم مدتی حدود 6 ماه تا یکسال زمان میبره که مراحل سوگ طی بشه تازه این جدایی شکست عشقی محسوب نمیشه حالا شما تصور کنید فشار روحی پارتنرهای عاشق مخصوصا بخاطر سو برداشت چقدر میتونه لطمه و صدمه و حسرت ایجاد کنه بخاطر همین موضوعه که تا زمانی که کاملا با خودتون از همه لحاظ کنار نیومدید و به تعادل احساسی و منطقی و مستدل نرسیده اید تحت هیچ عنوان وارد هیچ رابطه ای نشید چون باعث میشه خیلی سریع به بن بست برسید با وابستگی مبارزه کنید نذارید فرصتی که جهت شناخت در اختیارتون هست رو بجای وقت گذاشتن برای شناخت طرف مقابل به فکر ایجاد علقه و رابطه عمیق و وابستگی بشه چون وابستگی باعث میشه احساسات و هیجاناتتون بر منطقتون چیره بشه و نتونید تصمیم واقع بینانه بگیرید و در کل تا زمانی که قلبا عاشق طرفتون نیستید تو یه عشق یه طرفه نمونید تو معذوریت قرار نگیرید یا از نظر مذهبی و اعتقادی هم کفو و برابر نیستید سریعا از رابطه خارج بشید چرا که شما تو یه رابطه هدفتون زندگی کردن باهم تا آخر عمرتونه یجودی هویتتون یکی میشه این مسایل رو حتما جدی بگیرید بخاطر تنهایی وارد یه رابطه بد و ناسالم و سمی نشید در اینصورت بیشتر و بیشتر احساس تنهایی و متعاقب اون احساس بی ارزشی و پوچی و نا امیدی از زندگی و آینده و سرخوردگی میشید بخاطر خلا عاطفی یا جنسی هم وارد رابطه نشید بطور کل به حرف دلتون گوش بدید و بخاطر خودتون وارد رابطه بشید نه بخاطر توصیه خانواده یا دوستان قطعا خودتون باید به ندای درونیتون پاسخ بدید با افراد دارای صلاحیت مشورت کنید ولی در نهایت شما هستید که میخوان برای یه عمر با شرک عاطفیتون زندگی کنید مخصوصا قابل توجه افرادی که قبلا تجربه رابطه ناموفق رو داشتن البته با چاشنی منطق به مسایل مادی هم تا حدودی توجه کنید حتما قبل از ورود به رابطه و ازدواج نظر تعدادی از روانشناسان حوزه تخصصی ازدواج و رابطه جویا بشید ممنون از شما

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.