10 نشانه بیماری روانی

اکثر مردم بر این باورند که بیماری روانی نادر است و «برای شخص دیگری اتفاق می‌افتد.» در واقع، شرایط سلامت روان رایج و گسترده است.
بیشتر خانواده ها آمادگی مقابله با این موضوع را ندارند که عزیزانشان به بیماری روانی مبتلا است. این می تواند از نظر جسمی و احساسی تلاش کند و باعث شود در برابر نظرات و قضاوت های دیگران احساس آسیب پذیری کنیم. اگر فکر می کنید ممکن است شما یا کسی که می شناسید مشکل روحی و روانی داشته باشید، مهم است که به یاد داشته باشید امید و کمک وجود دارد. سلامت روان بر همه چیز تأثیر می گذارد این وضعیت عاطفی و روانی ما است که بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تأثیر می گذارد. اما زمانی که احساس می کنید چیزی درست نیست، می تواند مشکلاتی را برای زندگی روزمره و سلامتی شما ایجاد کند. اختلالات روانی شامل اضطراب، اختلال دوقطبی، افسردگی، اختلال وسواس فکری جبری، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن و بسیاری دیگر می شود. دو بیماری رایج سلامت روان عبارتند از افسردگی و اضطراب. هیچ دلیل واحدی برای بیماری روانی وجود ندارد، ژنتیک، محیط و سبک زندگی همگی می توانند نقش داشته باشند. بر خلاف بیماری‌های سایر اعضای بدن، بیماری روانی سال‌هاست که نادیده گرفته شده است، زیرا به‌عنوان یک مسئله جدی پزشکی پذیرفته نشده است. در حالی که هر بیماری روانی متفاوت است، در اینجا ده علامت رایج برای کمک به تشخیص اینکه ممکن است شما یا یکی از عزیزانتان از این بیماری رنج می برید آورده شده است.

1. احساس اضطراب یا نگرانی مقدمه بیماری روانی

همه ما هر از گاهی نگران یا استرس می شویم. اما اگر نگرانی دائمی باشد و همیشه مداخله کند، اضطراب می تواند نشانه یک بیماری روانی باشد. سایر علائم اضطراب ممکن است شامل تپش قلب، تنگی نفس، سردرد، تعریق، لرزش، احساس سرگیجه، بی قراری، اسهال یا تشویش ذهنی باشد.

2. احساس افسردگی یا ناراحتی

نشانه های افسردگی عبارتند از غمگین بودن یا تحریک پذیر بودن در چند هفته اخیر یا بیشتر، نداشتن انگیزه و انرژی، از دست دادن علاقه به یک سرگرمی یا همیشه اشک ریختن. احساس افسردگی با غم فرق دارد و افسردگی ماندگارتر و مختل کننده تر است.

3. طغیان های عاطفی

هرکسی خلق و خوی متفاوتی دارد، اما تغییرات ناگهانی و چشمگیر خلق و خو، مانند ناراحتی شدید یا عصبانیت، می تواند نشانه ای از بیماری روانی باشد.

4. مشکلات خواب هشدار خاموش بیماری روانی

تغییرات پایدار در الگوی خواب فرد می تواند نشانه ای از یک اختلال سلامت روان باشد. به عنوان مثال، بی خوابی می تواند نشانه ای از اضطراب یا سوء مصرف مواد باشد. خواب زیاد یا کم می تواند نشان دهنده افسردگی یا اختلال خواب باشد.

5. تغییر وزن یا اشتها

برای برخی از افراد، نوسان وزن یا کاهش سریع وزن می تواند یکی از علائم هشدار دهنده یک اختلال سلامت روان مانند افسردگی یا اختلال خوردن باشد.

6. ساکت یا گوشه گیر شدن

کناره گیری از زندگی، به خصوص اگر این یک تغییر عمده باشد، می تواند نشان دهنده یک اختلال سلامت روان باشد. اگر دوست یا عزیزی مرتباً خود را منزوی می کند، ممکن است افسردگی، اختلال دوقطبی، اختلال روان پریشی یا اختلال سلامت روان دیگری داشته باشد. امتناع از شرکت در فعالیت های اجتماعی ممکن است نشانه ای باشد که آنها به کمک نیاز دارند.

7. سوء مصرف مواد

استفاده از مواد برای مقابله، مانند الکل یا مواد مخدر، می تواند نشانه ای از شرایط سلامت روان باشد. استفاده از مواد نیز می تواند به بیماری های روانی کمک کند.

8. احساس گناه یا بی ارزشی، زمینه ساز بیماری روانی

افکاری مانند «من یک شکست خورده هستم»، «تقصیر من است» یا «من بی ارزش هستم» همگی نشانه‌های احتمالی یک اختلال سلامت روان مانند افسردگی هستند. اگر دوست یا عزیز شما مکرراً خود را مورد انتقاد یا سرزنش قرار می دهد، ممکن است به کمک نیاز داشته باشد. زمانی که شدید باشد، ممکن است فرد احساس صدمه زدن یا کشتن خود را ابراز کند. این احساس می‌تواند به این معنی باشد که فرد قصد خودکشی دارد و نیاز به کمک فوری دارد.

9. تغییر در رفتار یا احساسات

بیماری روان ممکن است با تغییرات ظریف در احساسات، تفکر و رفتار فرد شروع شود. تغییرات مداوم و قابل توجه می تواند نشانه این باشد که آنها یک اختلال سلامت روان دارند یا در حال توسعه هستند. اگر چیزی «کاملاً درست» به نظر نمی رسد، مهم است که مکالمه را درباره کمک گرفتن شروع کنید.

10. تغییر در میل جنسی

کاهش یا افزایش غیر عادی میل جنسی می تواند یک هشدار برای بیماری روانی باشد. همچنان تغییرات ناگهانی در عملکرد جنسی نیز می تواند نشان دهنده مشکلات روانی باشد.

ریسک فاکتورهای بیماری روانی

  • سابقه بیماری روانی در یکی از خویشاوندان خونی، مانند والدین یا خواهر و برادر
  • موقعیت های پر استرس زندگی، مانند مشکلات مالی، مرگ یکی از عزیزان یا طلاق
  • یک وضعیت پزشکی مداوم (مزمن)، مانند دیابت
  • آسیب مغزی در نتیجه یک آسیب جدی (آسیب مغزی تروماتیک)، مانند ضربه شدید به سر
  • تجربیات آسیب زا، مانند نبرد نظامی یا حمله
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر تفریحی
  • سابقه سوء استفاده یا بی توجهی در دوران کودکی
  • دوستان کم یا روابط سالم کم
  • یک بیماری روانی قبلی

پیشگیری از بیماری روانی

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از بیماری روانی وجود ندارد. با این حال، اگر شما یک بیماری روانی دارید، انجام اقداماتی برای کنترل استرس، افزایش انعطاف‌پذیری و افزایش عزت نفس پایین ممکن است به کنترل علائم شما کمک کند. این مراحل را دنبال کنید:

  • به علائم هشدار دهنده توجه کنید:  با پزشک یا درمانگر خود کار کنید تا بدانید چه چیزی ممکن است علائم شما را تحریک کند. برنامه ریزی کنید تا بدانید در صورت بازگشت علائم چه کاری انجام دهید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در علائم یا احساس خود با پزشک یا درمانگر خود تماس بگیرید. اعضای خانواده یا دوستان را برای مشاهده علائم هشدار مشارکت دهید.
  • چکاپ های جسمی و ذهنی را دریافت کنید: معاینات را نادیده نگیرید یا از مراجعه به ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صرف نظر نکنید، به خصوص اگر احساس خوبی ندارید. ممکن است مشکل سلامتی جدیدی داشته باشید که باید درمان شود، یا ممکن است عوارض جانبی دارو را تجربه کنید.
  • وقتی به آن نیاز دارید کمک بگیرید: اگر صبر کنید تا علائم بدتر شوند، درمان بیماری‌های روانی سخت‌تر می‌شود. درمان نگهدارنده طولانی مدت نیز ممکن است به جلوگیری از عود علائم کمک کند.
  • مراقب خودت باش: خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم مهم هستند. سعی کنید یک برنامه منظم داشته باشید. اگر مشکل خواب دارید یا در مورد رژیم غذایی و فعالیت بدنی سوالی دارید با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود صحبت کنید.

امتیاز 3.2 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.