پرورش طرز فکر سالم

طرز فکر شما یکی از مهمترین جنبه های زندگی شماست. در واقع می توان گفت طرز فکر شما ساختار کلی هر آن چیزی در زندگی هستید را شکل می دهد. همان طور که که تصمیم می گریم که برای پرورش سلامت جسمی خود ورزش کنیم یا برای تقویت عضلات ۤآن به باشگاه برویم، یا برای خوش هیکل بودن و سالم بودن فیزیک و اندام خود رژیم غذایی بگریم، نیاز داریم تا به پرورش و تقویت طرز فکر خود در راستای مثبت و سالم نیز رسیدگی کنیم. 

ایجاد یک ذهنیت سالم سرمایه گذاری در رفاه کلی شماست.

طرز فکر سالم چیست؟

یک طرز فکر سالم به طور کلی به معنای داشتن یک ذهنیت مثبت است، که روی منفی گرایی تمرکز نمی کند. این طرز فکر به نشانه ها و جنبه های منفی آگاه است ولی به جای تمرکز بر آن ها سعی می کند، فقط آن ها شناسایی کند و یا نظاره گر آن ها باشد و از آن ها گذر می کند و تمرکز خود را به طور آگاهانه بر روی جنبه های مثبت بیشتری بگذارد. طرز فکر سالم توانایی دوست داشتن و پذیرش را  در خود دارد، حتی اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود. یک طرز فکر سالم به معنای داشتن ذهنیتی هوشمندانه و آگاه است.  طرز فکر سالم به شما کمک می‌کند؛ تا احساسات چه مثبت و چه منفی را همان‌طور که هستند تجربه کنید و آن ها را پذیرید و انتخاب کنید، که بیشتر بر روی کدام احساس تکیه و تاکید بورزید. یک طرز فکر سالم به دنبال نادیده گرفتن احساسات نیست، بلکه به دنبال پذیرش و درک قدرت هر آن چه هست می باشد.

چگونه طرز فکر سالم را در خود پرورش دهیم؟

راه های بسیار ساده ای وجود دارد، که ما را به درک خود و در راستای آن پرورش طرز فکر سالم سوق می دهد. هر کدام از این شیوه ها در کنار هم ترکیبی قدرتمند از داشتن یک ذهنیت و طرز فکر سالم را در ما تقویت می کند. در ادامه به برخی از کاربردی ترین این روش ها اشاره خواهیم کرد.

پرورش طرز فکر سالم

اطراف خود را با افراد مثبت احاطه کنید

باور کنید یا نه، شما شروع به انتخاب ویژگی های کسانی می کنید که بیشترین زمان را با آنها می گذرانید. با احاطه کردن خود با افراد مثبت، طبیعتاً شروع به دیدن هر موضوعی از دید و زاویه دیگری خواهید کرد. انرژی مثبت و حال و هوای افرادی که با آن ها معاشرت می کنید، بر احساس شما نسبت به زندگی و طرز فکر شما نیز تاثیر می گذارد.

مرزهای سالم ایجاد کنید

مرزهای سالم و روحی به محافظت از زمان و انرژی شما کمک می کند. مرزها به شما این امکان را می دهند؛ که فضایی برای خود و آند چه برایتان مهم است ایجاد کنید. بدون مرز و حد و حدود، به راحتی می توان درگیر انجام کارهای . انرژی هایی شد که اکثر آن ها می توانند برای ما مفید نباشند. بلکه در شرایطی نیز آسیب زا نیز عمل کنند. به جرات 

فعالیت بدنی داشته باشید

یک یا دو تمرین را پیدا کنید که واقعاً احساس خوبی برای انجام آن باشد. در روزهایی که خیلی فعال نیستید، حداقل سعی کنید کمی پیاده روی کنید. هر قدم  می تواند مهم باشد. لازم نیست به خود برای انجام فعالیت بدنی سخت بگیرید، همین که یه برنامه روتین متوسط برای حرکت دادن بدن خود داشته باشید حتی ۲۰ دقیقه در روز، می توانید سلامت ذهن خود را تقویت کنید. فعالیت بدنی مداوم باعث می شود تا انبوهی از احساسات منفی در بدن ما دفع شوند. و خلق و خوی ما نیز از حالت منفی به حال مثبت تری تغییر کند.

پرورش طرز فکر سالم

مراقبه یا مدیتیشن کنید

 مراقبه یا مدیتیشن یک تمرین فوق العاده قدرتمند است، که این پتانسیل را دارد که ذهنیت شما را کاملاً تغییر دهد. ثابت شده است که تمرین مداوم مدیتیشن باعث کاهش استرس، افزایش آگاهی عاطفی و بهبود خودآگاهی می شود.

پرورش طرز فکر سالم

کنجکاو باشید

ایجاد یک ذهنیت سالم ارتباط زیادی با آن چه که مایل به یادگیری هستید دارد. کنجکاو ماندن و باز بودن برای یادگیری بیشتر در مورد پیشرفت شخصی می تواند تقریباً پرورش و تقویت ذهنیت و طرز فکر سالم تری را برای ما تضمین کند.

تغذیه مناسب را رو انتخاب کنید

سلامت روده و معده شما تقریباً به اندازه سلامت ذهن شما مهم است. خوردن میوه و سبزی کافی، وعده های غذایی مناسب، نوشیدن آب زیاد و دوری از غذاهای التهاب زا بر وضعیت روانی شما تاثیر می گذارد. وقتی رژیم غذایی خود را تغییر می دهیم و بیشتر روی میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و منابع سالم چربی تمرکز  می کنم، بدن ما هم با ما همکاری لازم را می کند تا در کنار هم بتوانیم همزمان بدن و ذهن خود را در راستای سلامتی بیشتر پیش ببریم و تقویت کنیم.

شکرگزاری را تمرین کنید

ایجاد یک عمل قدردانی روزانه می تواند به شما کمک کند تا با آن چه واقعاً برای شما مهم است ارتباط برقرار کنید. وقتی ذهنیت و طرز فکری ناسالم است، بیشتر اوقات ما را در مقایسه با دیگران به طور ناخودآگاه قرار می دهد. قدردانی از هر آن چه که داریم و از این که هر روز از خواب بیدار می شویم و می توانیم نفس بکشیم، ما را نسبت به آن جه هستیم پذیراتر می کند و این موضوع باعث می شود تا دید مثبتی به زندگی خود در این دنیا پیدا کنیم و رفته رفته طرز فکر سالم را در خود پرورش دهیم. 

پرورش طرز فکر سالم

کاری را که دوست دارید را انجام دهید

همه ما به یک موضوع خاص به یک ورزش به یک مهارتی خاص علاقه داریم. انجام دادن چیزی به آن با تمام وجود علاقه داریم و از آن لذت می بریم حتی به عنوان یک تفریح به در ما آرامش ایجاد می کند و آرامش خود قدمی برای پزورش و تقویت طرز فکری سالم است. 

به کودک درون خود رسیدگی کنید

هنگامی که ما بالغ می شویم و بعد وارد دانشگاه یا بازار کار می شویم، حس کودکانه خود را فراموش می کنیم دید خلاقانه کودکانه، دنیای کنجکاو گانه بچگی و حس عمیق و خاص شادی را از یاد می بریم. چرا که بسیاری اوقات موقعیت های که جامعه ما را غرق در دنیای بزرگسالی می کند. مراقبت از کودک درون و دنیای خلاقانه خود با تمام احساسات خالص آن به ما کمک می کند، تا حس واقعی بودن را نسبت هر آن چیزی که هست و یا نیست را دوباره تجربه کنیم. کودک درون ما همیشه و همه جا همراه ما است.

امتیاز 1 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.