مشاغل مربوط به روانشناسی، شغل های روانشناسی

اگر شما تصمیم گرفتید در رشته روانشناسی تحصیل کنید، می توانید مشاغل زیادی را پس از فارغ التحصیلی انتخاب کنید. اما مهم این است که گزینه های شغلی خود را با دقت در نظر بگیرید و رشته ای را انتخاب کنید که تقاضای بالایی دارد. همچنین مسیرهای شغلی زیادی در روانشناسی فراتر از برخی از گزینه های “معمولی” روانشناسی بالینی یا مشاوره وجود دارد. در واقع، برخی از جالب‌ترین گزینه‌های شغلی ممکن است آن‌هایی باشند که زیاد در مورد آن‌ها نمی‌شنوید، مانند روان‌شناسی هوا نوردی یا روان‌شناسی ترافیک. بهترین شغل شغلی است که شما واقعاً  آن را دوست دارید، این می تواند شامل ارائه درمان، انجام تحقیقات یا حل مشکلات دنیای واقعی باشد. قبل از اینکه در مورد شغلی تصمیم بگیرید، مدتی را صرف فکر کردن در مورد آنچه واقعاً به شما علاقه دارد و نوع محیط کاری که به احتمال زیاد از آن لذت خواهید برد، نمایید. در حالی که فهرست جامعی از تک تک مشاغل روانشناسی موجود نیست، ما مواردی را به شما معرفی می کنیم که چشم انداز شغلی پیش بینی شده و قوی دارند یا به عنوان یک رشته رو به رشد و با فرصت برای رشد در نظر گرفته می شوند. ما تعدادی از این مشاغل را برای کمک به انتقال تنوع عظیم فرصت های شغلی در زمینه روانشناسی معرفی می کنیم. برخی از این گزینه های شغلی به طور خاص در روانشناسی هستند در حالی که برخی دیگر کمتر مرتبط هستند اما همچنان بر دانش و مهارت های به دست آمده در حین دریافت مدرک روانشناسی تکیه دارند.

Jobs related to psychology

معرفی مشاغل مربوط به روانشناسی

1. هنردرمانی

هنردرمانگران از هنرهای بیانی و خلاق برای کمک به مراجعان برای مقابله با پریشانی روانی و افزایش رفاه عاطفی استفاده می کنند. افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند هم در زمینه روان درمانی و هم در زمینه هنر آموزش دیده اند. با استفاده از هنر، مشتریان می توانند با احساسات ارتباط برقرار کنند، خلاقیت خود را ابراز کنند، جنبه های مختلف شخصیت را بررسی کنند و با استرس کنار بیایند. هنر درمانی اغلب در موقعیت های مختلفی استفاده می شود، از جمله:

بزرگسالانی که از استرس مزمن یا شدید رنج می برند
کودکان دارای معلولیت
افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند
افرادی که شاهد یا تجربه یک رویداد آسیب زا بوده اند
روانشناس بالینی
روانشناسان بالینی مراجعانی را که با اختلالات روانی دست و پنجه نرم می کنند، ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. این متخصصان معمولاً در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان یا مراکز خصوصی کار می‌کنند. اگرچه روانشناسی بالینی بزرگترین حوزه شغلی در زمینه روانشناسی است، اما هنوز مشاغل زیادی برای متخصصان واجد شرایط وجود دارد. برای تبدیل شدن به یک روانشناس بالینی، باید مدرک دکترا در روانشناسی بالینی داشته باشید و اکثر ایالت ها به حداقل یک سال کارآموزی نیاز دارند.

2. مشاوره و روان درمانی

مشاوران به افرادی که دارای طیف وسیعی از مشکلات از جمله مشکلات ازدواج، خانوادگی، عاطفی و مصرف مواد هستند کمک می کنند. در حالی که الزامات متفاوت است، تقریباً همه ایالت ها برای تبدیل شدن به یک مشاور دارای مجوز حداقل به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارند. تنظیمات کاری معمولی شامل مدارس، کالج ها و دانشگاه ها، بیمارستان ها و کلینیک های سلامت روان است.

3. روانشناسی سالمندان

همانطور که جمعیت سالمندان همچنان در حال رشد است، تقاضا برای متخصصان برای رسیدگی به نیازهای سلامت روان آن ها نیز افزایش می یابد. طبق آمار اداره سرشماری ایالات متحده، تا سال 2030، 21 درصد از جمعیت 65 سال یا بیشتر خواهند بود. دبورا دی گیلیو، مدیر دفتر APA در مورد پیری توضیح می دهد: «ژروسایکولوژیست ها از سالم نگه داشتن افراد مسن از نظر روحی و جسمی سالم و سرزنده گرفته تا کار با افرادی که ضعیف هستند و دارای اختلالات شناختی هستند، انجام می دهند. روان‌شناسان می‌توانند در طیف وسیعی از زمینه‌ها، از ارائه خدمات سلامت روان گرفته تا بزرگسالان سالخورده تا طراحی محصولاتی که زندگی را برای سالمندان آسان‌تر می‌کنند، کار کنند.

4. روانشناس تجربی

اگر عاشق ایجاد آزمایش های روانشناسی هستید، باید بدانید روانشناسان تجربی از روش های علمی استفاده می کنند و مطالعات تحقیقاتی را طراحی می کنند که بسیاری از موضوعات مختلف را در روانشناسی بررسی می کند. رفتار اجتماعی، فرآیندهای شناختی، شخصیت و رشد انسانی تنها تعدادی از موضوعاتی هستند که روانشناسان تجربی ممکن است بررسی کنند. افرادی که در این زمینه کار می کنند اغلب در زمینه خاصی مانند روانشناسی شناختی، روانشناسی آموزشی یا روانشناسی شخصیت تخصص دارند. آن ها همچنین ممکن است در محیط‌های مختلفی از دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، مراکز تحقیقاتی و غیرانتفاعی یا غیرانتفاعی به کار گرفته شوند.

5. روانشناسی سازمانی

همانطور که خرده فروشان بیشتر به جذب مشتریان جدید توجه می کنند، نیاز به روانشناسان برای درک رفتار مصرف کننده به منظور توسعه کمپین های بازاریابی موثر افزایش یافته است. روانشناسان مصرف کننده نه تنها علت خرید کالاها و خدمات را مطالعه می کنند، بلکه چگونگی تأثیر خانواده، دوستان، فرهنگ و پیام های رسانه ای بر رفتار خرید را نیز تحلیل می کنند.

برخی از وظایفی که یک روانشناس مصرف کننده ممکن است انجام دهد عبارتند از:

کار با گروه های تمرکز مصرف کننده برای تعیین اینکه یک محصول خاص چقدر می تواند جذاب باشد
توسعه کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی برای جذب مخاطبان هدف
انجام تحقیقات نظری در مورد خرید و رفتار خرید
روانشناس قانونی یا جنایی
روانشناسان قانونی روانشناسی را در زمینه های تحقیقات جنایی و حقوق اعمال می کنند. این به لطف نمایش های متعدد در فیلم ها، برنامه های تلویزیونی و کتاب های محبوب، به سرعت به یکی از داغ ترین حرفه های روانشناسی تبدیل شده است. در حالی که ممکن است این رشته آنقدر که در رسانه ها به تصویر کشیده می شود، جذاب نباشد، روانشناسی قانونی هنوز یک انتخاب شغلی هیجان انگیز با پتانسیل زیادی برای رشد است. این روانشناسان اغلب با کارشناسان دیگر برای بررسی دقیق ادعاهای بیمه، انجام ارزیابی حضانت کودک و تحقیق در مورد کودک آزاری مشکوک کار می کنند. اگر به این حوزه از روانشناسی علاقه مند هستید، ممکن است بخواهید رشته مرتبط روانشناسی جنایی را نیز در نظر بگیرید. روانشناسان جنایی وظایف مختلفی مانند ایجاد پروفایل مجرمان، ارزیابی مجرمان محکوم به منظور تعیین خطر ارتکاب مجدد جرم و کمک به مجریان قانون در دستگیری شکارچیان آنلاین انجام می دهند.

6. روانشناس مهندسی

روانشناسان مهندسی از روانشناسی برای بررسی نحوه تعامل افراد با ماشین ها و سایر فناوری ها استفاده می کنند. این متخصصان از درک خود از ذهن و رفتار انسان برای کمک به طراحی و بهبود فناوری، محصولات مصرفی، محیط های کاری و محیط زندگی استفاده می کنند. به عنوان مثال، یک روانشناس مهندسی ممکن است به عنوان بخشی از یک تیم برای طراحی مجدد یک محصول به منظور کارآمدتر و آسان تر استفاده از آن در یک موقعیت کاری کار کند. کسانی که در محیط های دانشگاهی کار می کنند کمترین درآمد را گزارش می دهند، در حالی که آن هایی که در بخش خصوصی کار می کنند حقوق بالاتری را گزارش می دهند.

7. روانشناسی ورزشی

روانشناسان ورزشی بر جنبه های روانشناختی ورزش، از جمله موضوعاتی مانند انگیزه، عملکرد و آسیب، تمرکز می کنند. دو حوزه اصلی در روانشناسی ورزشی بر کمک به بهبود عملکرد ورزشی یا استفاده از ورزش برای بهبود سلامت روحی و جسمی متمرکز است. روانشناسان ورزشی در محیط های متنوعی از جمله دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز ورزشی، مراکز مشاوره خصوصی و امکانات تحقیقاتی کار می کنند.

8. روانشناس ترافیک

روانشناسی ترافیک یک زمینه نوظهور است که شامل به کارگیری اصول روانشناختی برای درک رفتار راننده است. برخی از زمینه ها در این زمینه عبارتند از:

طراحی وسایل نقلیه ایمن تر و ارگونومیک تر
تحقیق در مورد نحوه استفاده مردم از حمل و نقل
جست‌وجوی راه‌هایی برای بهبود ایمنی ترافیک و جلوگیری از تصادفات خودرو
بررسی رابطه بین رفتار راننده و تصادفات رانندگی
روانشناسی ترافیک اغلب شامل یک رویکرد چند رشته ای است که زمینه هایی مانند روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رفتاری و روانشناسی شناختی را ترکیب می کند. به عنوان مثال، روانشناسان ترافیک ممکن است ارزیابی کنند که چگونه ادراک و شناخت بر عملکرد در طول یک کار رانندگی تأثیر می گذارد. آن ها همچنین ممکن است به چگونگی تأثیر شخصیت فردی بر احساسات، نگرش ها و رفتار ریسک پذیر راننده در حین رانندگی نگاه کنند.

9. مشاور شغلی

به لطف بازار کار که به سرعت در حال تغییر است، بسیاری از افراد به دنبال شغل جدیدی در زمینه انتخابی خود هستند یا حتی به طور کامل شغل خود را تغییر می دهند. مشاوران شغلی به افراد کمک می کنند تا تصمیمات شغلی بگیرند و از ابزارهایی از جمله ارزیابی شخصیت، ۷ فهرست علاقه مندی و سایر اقدامات ارزیابی استفاده کنند. آن ها اغلب با نگاه کردن به علایق، سوابق شغلی، تحصیلات و مهارت های مشتری شروع می کنند تا مشخص کنند کدام مشاغل مناسب هستند. آن ها همچنین به مشتریان کمک می کنند تا در ایجاد مهارت ها، تمرین مصاحبه، بهبود رزومه و یافتن فرصت های شغلی کار کنند. کمک به مشتریانی که با از دست دادن شغل یا استرس ناشی از کار درگیر هستند نیز رایج است.

10. روانشناسی هوانوردی

روانشناسی هوانوردی یک حوزه فوق تخصصی نسبتاً کمتر شناخته شده از روانشناسی عوامل انسانی است که شامل مطالعه خلبانان، کنترلرهای ترافیک هوایی و سایر اعضای خدمه پرواز است. افرادی که در این زمینه کار می کنند وظایف مختلفی را انجام می دهند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ارزیابی ایمنی کابین
انجام تحقیقات در مورد ایمنی هوانوردی
طراحی عرشه پرواز
ارزیابی کارکنان بالقوه
بررسی سوانح هوایی
انتخاب و آموزش خلبانان
آموزش خدمه پرواز در راهبردهای ارتباطی و راه‌های کمک به مسافرانی که اضطراب حین پرواز دارند
روانشناس صنعتی-سازمانی
روانشناسان صنعتی-سازمانی (همچنین روانشناسان I/O یا I-O نیز نامیده می شوند) بر رفتار در محل کار تمرکز می کند.

11. مشاور ژنتیک

مشاوران ژنتیک به ارائه اطلاعات در مورد اختلالات ژنتیکی به زوج ها و خانواده ها کمک می کنند. این متخصصان معمولاً در زمینه ژنتیک و مشاوره تحصیلات تکمیلی دارند و بسیاری از آن ها دارای مدرک کارشناسی در زمینه هایی مانند روانشناسی، مددکاری اجتماعی، زیست شناسی، پرستاری و بهداشت عمومی هستند. مشاوران ژنتیک اغلب با تیمی از متخصصان پزشکی، از جمله پزشکان، پرستاران و متخصصان ژنتیک کار می کنند تا به خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده شان مبتلا به اختلال ژنتیکی است یا ممکن است در معرض خطر انتقال یک اختلال ارثی به خانواده باشند، حمایت، راهنمایی و کمک کنند.

12. روانشناسی سلامت

روانشناسان سلامت چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی، بیولوژیکی و اجتماعی بر سلامت را مطالعه می کنند. دو حوزه مهم روانشناسی سلامت شامل کمک به افراد برای اجتناب از بیماری و ترویج رفتارهای سالم است. آموزش افراد در مورد علل بیماری و آموزش عادات سالم تر تنها دو کاری است که یک روانشناس سلامت ممکن است به طور منظم انجام دهد. این متخصصان اغلب در محیط هایی مانند بیمارستان ها، دانشگاه ها، مراکز مراقبت های بهداشتی و سازمان های دولتی کار می کنند. برخی از وظایف شغلی که ممکن است انجام دهند شامل کمک به افراد برای کاهش وزن، ترک سیگار، تغذیه سالم و کاهش استرس است.

13. روانشناس مدرسه

روانشناسان مدرسه در محیط های آموزشی کار می کنند تا به کودکان کمک کنند تا با مشکلات عاطفی، تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند. به لطف افزایش علاقه به سلامت روان کودکان و قوانین آموزش فدرال، روانشناسی مدرسه به سرعت به یکی از رشته های در حال رشد تبدیل شده است.

14. معلم آموزش و پرورش استثنایی

در حالی که کمی خارج از یک حرفه روانشناسی سنتی است، رشته آموزش ویژه فرصت زیادی را برای کسانی که از کمک به کودکان لذت می برند ارائه می دهد. معلمان آموزش و پرورش ویژه با دانش آموزان دارای معلولیت های مختلف کار می کنند. برای تبدیل شدن به یک معلم آموزش استثنایی، باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید و یک برنامه تربیت معلم را در آموزش ویژه تکمیل کنید. به دلیل افزایش ثبت نام در برنامه های آموزش ویژه و کمبود معلمان واجد شرایط، تقاضا قوی است و انتظار می رود افزایش یابد.

همانطور که می بینید، فرصت های شغلی در روانشناسی متنوع است. برخی از مشاغل فقط به مدرک لیسانس روانشناسی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به مدارک پیشرفته تری مانند مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا نیاز دارند. برای انتخاب یک شغل مناسب در روانشناسی، مدتی را صرف تحقیق در مورد گزینه های مختلف کنید و در مورد آنچه برای ورود به آن زمینه ها لازم است بیشتر بدانید. چرا که روانشناسی یکی از پر اهمیت ترین مشاغل است و باید برای آن تلاش کنید.

امتیاز 2.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.