روانشناسی بالینی، رشته روانشناسی بالینی و درآمد آن

تعریف کلی رشته روانشناسی

با همگی تر شدن انتخاب رشته روانشناسی، و توجه عموم جامعه برای مراجعه به روانشناسان جهت درمان و گرفتن مشاوره صحیح، در باب موضوعات مختلفی چون فردی، خانوادگی، تربیتی و اجتماعی بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی گسترده تر شده است. از جمله پرکاربردترین و محبوب ترین گرایش های این رشته می توان به گرایش روانشناسی بالینی اشاره کرد. در ادامه به تعریف و خصوصیات این شاخه از رشته روانشناسی و همچنین بازار کار و درآمد روانشناسی بالینی می پردازیم. روانشناسی مطالعه علمی، رفتار و فرایندهای ذهنی انسان است. خاستگاه این رشته از دیدگاه مشهور ترین فیلسوفان یونان باستان همچون سقراط، افلاطون و ارسطو نشأت گرفته است. روانشناسی به سوالات پایه و بنیادی چون درباره آگاهی و شعور انسان، ارتباط بین عقل و احساس و روان و رفتار و بررسی تاثیرات اجتماعی بر ذهن و روان انسان می پردازد.

رشته روانشناسی مناسب چه افرادی است؟

رشته روانشناسی مناسب افرادی است؛ که علاقه مند به چگونگی رفتار و احساسات انسان، چرایی این پرسش ها و در نهایت پاسخ آن ها هستند. رشته روانشناسی نیازمند مطالعه و  کسب تجربه مداوم است. یک روانشناس باید به طور منظم مطالعات و دانش خود را به روز رسانی کند. کسی که رشته روانشناسی را انتخاب میکند؛ در وهله اول باید، مهارت و توانمنذی ها خود را بشناسد؛ تا بتواند در این رشته موفق شود.

مهارت های مورد نیاز رشته روانشناسی

از جمله مهارت های مهم روانشناسی مهارت رویارویی با مشکلات، داشتن هوش هیجانی بالا، صبوری، خوب گوش دادن، رازداری و صداقت است. مهارت شنوایی و گوش دادن، همچنین داشتن توجه و تمرکز مناسب به مراجعه کننده برای پی بردن به عمق صحبت های او از خصوصیات بارز یک روانشناس خوب است. علاوه بر این قدرت بالای ذهنی در و تجزیه تحلیل و حل مسئله، توجه به جزئیات و هوشیاری نسبت به موقعیت و محیط اطراف جزو وظایف یک روانشناس است.

گرایش های رشته روانشناسی

هر کدام از گرایش ها و زیرشاخه های رشته روانشناسی به طور تخصصی به یک موضوع می پردازند. رشته روانشناسی شامل گرایش های متعددی است. این گرایش ها به روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی صنعتی سازمانی، روانشناسی کودکان روانشناسی تربیتی، روانشناسی کودکان استثنایی و روانشناسی سنجش و اندازه گیری تقسیم بندی می شوند.

تعریف و شاخه های روانشناسی بالینی

رشته روانشناس بالینی به پیش بینی، درمان ناهنجاری های رفتاری و اختلالات روانی از جمله وسواس، اضطراب  و افسردگی می پردازد. گرایش روانشناسی بالینی شامل شاخه های مختلفی چون، روانشناسی بالینی بزرگسالان، تعارض های خانوادگی، و کودکان است. روانشناس بالینی با تمرکز بر روی رفتارهای فرد سعی می کند؛ که با تجزیه و تحلیل به راهکارها و راه حل های مناسبی برای درمان مراجعه کننده برسد تا بتواند؛ در درمان او مسمر ثمر واقع شود. در ادامه مطلب به چند مورد از این اختلالات اشاره خواهیم کرد.

اختلالات خلقی

اختلالاتی خلقی که مهم ترین ویژگی آن ها ، ناراحتی خلقی و رفتاری اولیه است. برای مثال اختلالی چون افسردگی و از نشانه های بارز خلق افسرده می توان به مشکلات خواب، خستگی و بی حالی، احساس گناه، علاقه نداشتن به انجام کارهای ساده روزانه و یا لذت نبردن از انجام آن ها اختلالات فکری، تمرکز و تصمیم گیری و افکاری مانند مرگ و خودکشی است.

اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیتی در مواردی این چنین تعریف می شود؛ فردی که شخصیتی انعطاف ناپذیر و ناسازگارانه با محیط اجتماعی و اطرافیان دارد. این الگوهای شناختی رفتاری، نابهنجار یا ناسازگارانه مزمن با شخصیت فرد یکی شده و می تواند؛ در روابط او با دیگران دردسرساز شود.

اختلال وحشت زدگی

در این نوع اختلال مسائلی همچون اضطراب، ترس و وحشت های ناگهانی را می توان مشاهده کرد . افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ممکن است گاهی در شرایطی احساس مرگ کنند حملات وحشت زدگی یا (پنیک) به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و همراه با تپش قلب شدید ، تنگی نفس ،درد قفسه سینه ، عرق کردن زیاد و سرگیجه همراه است.

اختلال وسواس فکری و عملی

افراد مبتلا به این اختلال ، تردید های جزئی در انجام کار های روزمره خود دارند و ممکن است چندین بار در روز به تکرار آن دست بزنند مانند نظافت محیط کار یا خانه از جمله موارد بسیار شایع کارشناس فکری و عملی است. این اعمال شامل کار های چون ، بازرسی ، کنترل کردن ، تمیز کردن و شمردن های مکرر و افراطی می باشند.

اختلال اضطراب متداول

معلولاً افراد مبتلا به این اختلال دلیل معلوم و مشخصی برای اضطراب خود پیدا نمی کنند. این افراد خود به خود عصبی می شوند؛ چون کنترلی بر شرایط و اضطراب خود ندارند. و به طور مداوم نگران کار، روابط و سلامتی خود هستند .

اختلال در خوردن(تغذیه)

این اختلال شامل کم خوری و پرخوری عصبی است . فرد برای اینکه نی تواند؛ راهی پیدا کند؛ که احساسات خود را به طور درست بروز دهد و یا بیان کند؛ مبتلا به  اختلال غذایی عصبی می شود. این مشکل در نوجوانان و جوانان زیاد دیده می شود. و احتیاج به درمان روانشناختی می باشند.

اختلالات خواب

اختلالت خواب که شامل بی خوابی، پرخوابی، حمله در خواب، اختلالی که مرتبط با تنفس فرد در خواب است؛ می باشد. علاوه بر اختلالات و مشکل های عنوان شده؛ روانشناس بالینی به مشکلات روانی دیگری چون: کنترل خشم و عصبانیت و پرخاشگری هم می پردازد. هر یک از اختلالاتی که از آن‌ها نام برده شد احتیاج به درمان به روش های تاثیر گذار ادارد.

رشته روانشناسی بالینی و درآمد آن

رشته روانشناسی بالینی از جمله گرایش های پردرآمد روانشناسی می باشد. البته درآمد رشته های روانشناسی وابسته به مدرک تحصیلی فرد است. هرچه که مقطع تحصیلی دانشگاهی فرد بالاتر باشد؛ درآمد او در این رشته نیز بیشتر و بهتر خواهد بود. گرایش روانشناسی بالینی مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر است. همچنین داشتن مدرک بالاتر از کارشناسی امر مهمی در تاسیس مطب روانشناسی است. چگونگی تاسیس مطب زیر نظر سازمان روانشناسی کشور انجام می گردد. روانشناسان بالینی به غیر از مطب خصوصی  خود می‌توانند؛ در مراکز درمانی و مشاوره، کلینیک های روانشناسی، بیمارستان ها و همچنین شرکت ها و سازمان های بزرگ دولتی هم استخدام و مشغول به کار شوند.

امتیاز 4 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.