مزایای نگهداری از گربه

آیا شما در مورد گرفتن حیوان خانگی فکر می کنید؟ اگر چنین است قطعا گربه را در بین گزینه های خود داشته باشید! بنا بر تحقیق تازه‌ای که توسط شورای حیوانات همراه در استرالیا منتشر شده است، بیش از دو میلیون گربه در خانه های این کشور زندگی می‌کنند. به طور کلی نگه‌داری از حیوانات خانگی و به ویژه گربه ها می‌تواند منجر به بهبودی کیفیت زندگی افراد شود. دکتر برادلی اسمیت (Dr. Bradley Smith) یکی از دانشمندانی است که بر روی رابطه بین حیوان و انسان تحقیق می‌کند. وی از تاثیرات مثبت این همراهی به عنوان «اثر حیوان خانگی» یا Pet Effect یاد می کند. اما این تاثیرات مثبت چه هستند؟

خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی شما کاهش می یابد.

داشتن یک گربه می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد که باعث کاهش فشار خون شما می شود. در نتیجه سطح استرس شما نیز کاهش می یابد که به نوبه خود باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی می شود. یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه مینه سوتا به این نتیجه رسیدند که شرکت کنندگان بدون گربه ۳۰ درصد بیشتر از کسانی که صاحب گربه بودند به وسیله بیماری های قلبی عروقی می میرند.

پزشک متخصص دامپزشکی لارنس مک گیل معتقد است که سگ ها نیاز بیشتری به مراقبت از گربه دارند، که ممکن است همین موضوع سطح استرس مالک را افزایش دهد. از آنجایی که گربه ها به طور طبیعی مستقل هستند و می توانند مراقبت بیشتری از خود داشته باشند. آنها صاحبان خود را با نگرانی کمتر و بدون هیچ زحمتی ترک می کنند.

تحقیقات نشان داده است که صاحبان گربه ها عموماً زودتر بهبود می‌یابند و از بیمارستان مرخص می‌شوند. همچنین، این افراد سطح اضطراب پایین‌تری داشته و کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. از دیگر فواید نگه‌داری از گربه کاهش خطر بیماری‌های قلبی است. نتیجه تحقیقات تازه دانشمندان حاکی از آن است که داشتن گربه، تاثیری مشابه به رژیم غذایی کم نمک بر روی قلب انسان دارد.

سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد.

داشتن یک گربه می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد، زیرا می تواند زمانی که احساس می کنید بیمار هستید را بگوید. هنگامی که از این امر آگاه می شود، می تواند آرامش شما را فراهم آورده و به شما کمک کند که سلامتی خود را باز یابید. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن شما نیز افزایش می یابد که به مبارزه با بیماری هایی که در آینده به آن دچار می شوید بسیار کمک کننده است. گربه ها هوشمند هستند و می توانند احساسات شما را درک کنند بنابراین وقتی شما در سلامت کامل نیستید آنها می آیند و به شما کمک می کنند.

احتمال ابتلا به آلرژی در شما کاهش می یابد.

کودکانی که گربه دارند احتمال خطر ابتلا به آسم در آنها کمتر است. این به این دلیل است که داشتن گربه در سنین پایین تر و تماس روزانه با گربه ها موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری های تنفسی می شود. در نتیجه، سیستم ایمنی شما قوی شده و می تواند از بروز آلرژی پیشگیری کند.

خلق و خوی شما بهبود می یابد و علائم اضطراب و افسردگی کاهش می یابد.

گربه ها هنگامی که احساس افسردگی می کنید یا افکار ترسناک از ذهن شما می گذرد به عنوان یک حواس پرتی عمل می کنند. تنها نوازش و بازی با گربه، می تواند به بهبود و تعادل خلق شما کمک کند.

میزان کربن کاهش می یابد.

گربه ها معمولا کمتر غذا می خورند و بیشتر به خوردن ماهی تمایل دارند تا ذرت و گوشت مزه دار شده. پس نه تنها داشتن یک گربه برای سلامت شما، بلکه برای محیط زیست نیز بهتر است!

احساس تنهایی کمتری خواهید داشت.

گرچه گربه ها به خاطر ماهیت مستقل شان شناخته شده اند، ولی اگر پیوند صحیح بین گربه و صاحبش به وجود آید، پیوند خاصی شکل می گیرد. زمانی که شما یاد می گیرید که به مرزهای گربه خود را احترام بگذارید و مقدار مناسب عشق و توجه را به او بدهید، شبیه رابطه ای است که با انسان ها برقرار می کنید. در واقع، یک مطالعه در سوئیس در سال ۲۰۰۳ نشان داد که داشتن یک گربه شبیه داشتن یک شریک عاطفی است. ما اغلب در مورد گربه ها برداشت صحیحی نداریم و آنها را موجودات سردی می دانیم، اما آنها مانند انسان ها پیچیده هستند. هنگامی که شما یک رابطه خاص را با یک گربه تشکیل می دهید، این به نوبه خود می تواند تنهایی شما را کاهش دهد.

ارتباطات شما بهبود می یابد.

کودکان مبتلا به اوتیسم نیز از داشتن یک گربه خانگی سود می‌برند. مطالعه محققان در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد کودکان مبتلا به اوتیسمی که بعد از ۵ سالگی از گربه نگهداری می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که گربه ندارند، در شرایط بهتری به سر برده و شانس بیشتری برای کسب سلامتی دارند. از این رو، داشتن گربه به عنوان یکی از متدهای موثر برای کودکان اوتیسمی در نظر گرفته می‌شود.

همدلی

این موضوع شاید در مورد سگ‌ها ملموس تر باشد، اما کودکانی که با گربه بزرگ می‌شوند بیشتر از سایرین شفقت و همدلی نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، این کودکان بیشتر نسبت به احساسات و افکار دیگران با ملاحظه‌ رفتار می‌کنند. نگه‌داری از گربه نوعی تمرین همدلی است و کودکان با آن یاد می‌گیرند که خود را به جای دیگران قرار دهند. همچنین، یاد می‌گیرند عواقب و اثرات رفتارشان روی زندگی دیگران را هم در نظر بگیرند.

امتیاز 3.2 (4 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.