دکتر بازی بچه ها، انحراف یا طبیعی؟

شوکه، وحشت و نگرانی از اینکه بچه ها در سنین پایین دچار مشکلات جنسی شوند… این واکنش بسیاری از والدینی است که متوجه می شوند بچه هایشان دکتر بازی می کنند. آیا آنها بیش از حد واکنش نشان می دهند یا دست زدن به اندام خصوصی دوستانشان توسط کودکان فقط نتیجه کنجکاوی است؟ اکنون این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید!

والدین هنگام مشاهده­ کودک خود در حال دکتربازی با همسالان خود برخوردهای متفاوتی با این موضوع بروز می­‌دهند. برای مثال ممکن است نگران ­شوند، دچار سردرگمی شده و با عصبانیت یا شتاب‌زده واکنش نشان دهند. همچنین سؤالات متعددی در رابطه با دکتر بازی بچه ها برای بسیاری از والدین در این مورد مطرح است، از قبیل اینکه آیا این بازی­‌ها طبیعی است یا نشانگر اختلالی در روند رشد کودک محسوب می­‌شود؟ اغلب در چه سنی رایج است؟ علت بروز آن در کودکان چیست؟ در این مقاله به پاسخ پرسش­‌های فوق خواهیم پرداخت.

آیا دکتربازی طبیعی است؟

دکتربازی بچه‌ها، انحراف یا طبیعی؟

این قبیل بازی­‌ها در روند رشد جنسی کودک کاملاً طبیعی است و به خودی خود هیچ جای نگرانی وجود ندارد. از طرفی غیرممکن است که بتوان کودک را از این بازی­‌ها بازداشت اما باید در نظر داشت طبیعی بودن این قبیل بازی­‌ها در شرایطی قابل حصول است که:

  • بازی اکتشافی و از روی کنجکاوی بوده و از قبل برنامه ­ریزی نشده باشد.
  • طرفین بازی سر بازی توافق داشته باشند.
  • کودک با کودکان همسال خود بازی کند.
  • همراه با ترس، اضطراب و خشم نباشد.
  • هنگامی که بزرگسالی به طور مستقیم تذکر دهد، از این نوع بازی‌­ها کاسته شود.

این قبیل بازی­‌های جنسی اغلب در چه سنی رایج است؟

بازی­‌های جنسی همچون «دکتربازی» و «مامان­‌بازی» در کودکان از حدود ۳ سالگی شروع می­­‌شود و تا سنین دبستان ادامه می­‌یابد.

علت «دکتربازی» در کودکان چیست؟

دکتر بازی در کودکان معمولا بین ۳ تا ۶ سال اتفاق می افتد دارد. دلیل اینکه بچه ها این کار را می کنند کنجکاوی است. این کنجکاوی زمانی اتفاق می افتد که او متوجه تفاوت ظاهری بین زن و مرد می شود، مثلاً پدرش می تواند موهای کوتاه داشته باشد، ریش داشته باشد و مادرش می تواند موهای بلند داشته باشد یا دامن بپوشد.

در آن زمان بچه ها کنجکاو می شوند و فکر می کنند که آیا راه دیگری برای تشخیص زن و مرد وجود دارد یا خیر. هنگام بازی با دوستان، کاملاً عادی است که آن ها سعی کنند ببینند که آیا دوستشان متفاوت است یا خیر.

علت این قبیل بازی­‌ها علاوه بر رشد جنسی کودک، این است که کودکان در این سنین با این دسته بازی­‌ها به ارضای حس کنجکاوی در مورد بدن سایر کودکان خواهند پرداخت. هر گونه برخورد عجولانه یا پرخاشگرانه با کودک حین مشاهده­ وی می­‌تواند با ایجاد مقاومت در کودک حس کنجکاوی او را به سمت جنبه­ جنسی منحرف کند و زمینه‌ساز انحراف اخلاقی در کودک شود.

چه زمانی دکتربازی خطرناک می­‌شود؟

دکتربازی خطرناک

آیا باید نگران دکتربازی کودکان بود؟

دکتربازی برای کودکان سنین خاصی که توضیح دادیم طبیعی است. اما، گاهی اوقات انجام این کار به دلایل دیگر برای کودکان مشکل‌سازتر است. چگونه والدین متوجه می شوند که “دکتر بازی” یک کار طبیعی است و چه زمانی نه؟

والدین باید دقت داشته باشند که نظارت همچون سایر جنبه­‌های رشد کودک باید اعمال شود، به‌خصوص باید مراقب موارد زیر بود:

  • اگر بازی به شکل پرخاشگرانه انجام شود.
  • با اکراه و اجبار انجام شود.
  • فریبکارانه صورت گیرد.
  • موجب آزار و آسیب کودک دیگری شود.
  • بازی با کودک بزرگسال یا کودکی که بیش از حد سن خود و به طور غیرمعمول اطلاعات جنسی منتقل می­‌کند.

بهترین برخورد والدین هنگام مواجهه با دکتر بازی بچه ها چه خواهد بود؟

پیش از هر چیز هنگام بازی سعی کنیم آنها را تنها نگذاریم و گاهی نه به صورت والد کنترلگر بلکه دوستانه و در قالب بردن خوراکی یا دعوت به کاری یا تمایل به شرکت در بازی از تنها ماندن کودکان در زمان طولانی جلوگیری کنیم. با رعایت حریم خصوصی کودک در صورتی که به هر دلیلی کودک را در حال بازی جنسی دیدیم، ضمن پرهیز از بروز خشم یا هر واکنش شتاب‌زده‌ای، با آرامش توجه کودکان را از ابعاد جنسی بازی دور کنیم. مثلاً وارد بازی شویم و بدین ترتیب روند بازی کودکان را قطع کنیم. در صورتی که کودکان برهنه بودند، از آنها بخواهیم لباس‌­های خود را بپوشند سپس به آنها آموزش حریم خصوصی دهیم.

در صورتی که کودکان متوجه حضور والدین نبودند، با آرامش، روند بازی کودکان را با صدا زدن و دعوت برای دیدن یک کارتون یا خوردن یک خوراکی یا… قطع ­کنیم سپس در قالب بازی به آنها آموزش حریم خصوصی خواهیم داد.

والدین باید در نظر داشته باشند با توجه به طبیعی بودن بازی­‌های جنسی و با عنایت به عدم موفقیت والدین جهت جلوگیری کامل انجام این بازی­‌ها، بهتر است با حفظ آرامش و خودداری از برخوردهای شتاب‌زده و فراگیری رفتارهای طبیعی در هر مرحله از رشد کودک و اعمال بهترین روش برخورد با کودک در این موارد، به کودک در روند رشد جنسی که جزئی از طبیعت او است، کمک کرد و از بروز مشکلات آتی در کودک جلوگیری نمود.

وقتی کودک خود را  درحین”دکتر بازی” می گیرید چه باید کرد؟

یک نفس عمیق بکش. وحشت نکنید و عصبانی نشوید زیرا فرزندان شما فقط در مورد این موضوع کنجکاو هستند.

شما باید با پیشنهاد فعالیت دیگری، مانند دعوت از او برای بیرون رفتن و خوردن مرغ سوخاری، حواس او را پرت کنید. سعی کنید لحن همیشگی خود را حفظ کنید، انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. در این مرحله، کودک خود را در چشمان خود نگه دارید.

هنگامی که کودک دیگر به خانه می رود، با فرزند خود در مورد آنچه اتفاق افتاده و والدین دیده اند صحبت کنید. تا آن زمان، زمانی برای آرام شدن و آمادگی بیشتر برای صحبت با فرزندتان خواهید داشت.

چگونه باید با فرزند خود صحبت کنید؟

با آنها در مورد آنچه اتفاق افتاده، آنچه دیدید صحبت کنید. فضا را دوستانه نگه دارید، کاری نکنید که کودکان در مورد کاری که انجام داده اند، تحت فشار یا ترس باشند. می توانید با یک سوال شروع کنید: “من دیدم که امروز واقعاً با دوستت سرگرم شدی، شما دو نفر چه نوع بازی ای انجام می دهید؟”

سعی کنید دریابید که آیا این بازی سالم است (ارادی، خود به خود، نادر) و آیا کودک شما تحت تأثیر منفی بازی قرار گرفته است یا خیر. اگر بچه‌ها بدانند که نمی‌خواهید آنها را سرزنش کنید، اغلب حرف‌هایشان را باز می‌کنند و به راحتی افکارشان را به اشتراک می‌گذارند.

به والدین فرزند دیگر چه باید گفت؟

صحبت کردن یا نگفتن به شما بستگی دارد. اگر تصمیم دارید آن را با یکی دیگر از والدین به اشتراک بگذارید، ممکن است این حادثه را هوشمندانه ذکر کنید. به عنوان مثال: «بچه ها امروز از بازی کردن بسیار لذت بردند. این یک بازی پزشک است و من دیدم که آنها قسمت های خصوصی یکدیگر را معاینه کرده و لمس کردند. با این حال، از دیدن آنها در حال بازی کاملاً شوکه شدم.”

همه والدین نمی‌دانند که «دکتر بازی کردن» یک فعالیت طبیعی و متناسب با سن کودک شماست، بنابراین باید به والدین دیگر نیز اطلاع دهید که همه طبیعی هستند. با این حال، هر دو والدین ممکن است نیاز داشته باشند که کودک را در جلسات بعدی بازی به دقت زیر نظر داشته باشند تا بهتر بفهمند که آیا “بازی دکتر” آنها سالم است یا خیر.

باز و صادق باشید. سعی نکنید کودک خود، افراد دیگر و والدین دیگر را سرزنش کنید یا بیش از حد نگران نباشید زیرا ممکن است کودک فقط کنجکاو باشد و این در رشد کودک بسیار مشهود است. اضطراب بیش از حد حتی می تواند بر روابط شما و والدین دیگران تأثیر بگذارد.


مقاله مرتبط: چگونه به سوالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟


دیگر روش های کنترل دکتر بازی بچه ها

روش های کنترل دکتر بازی بچه ها

روش های زیادی برای کنترل این رفتار وجود دارند، اما خوشبختانه بهترین روشی که توصیه می شود بسیار ساده است و به یاد سپردن آن آسان:

  • راه خود را کج کنید و دور شوید.
  • یادتان باشد که این کار فقط به دلیل کنجکاوی است.
  • اما اکثر والدین با دیدن این صحنه ها از جای خود می پرند مخصوصا زمانی که بحث اندام های خصوصی در میان باشند.
  • به طور کلی، عاقلانه‌ترین کار این است که قانونی وضع کنیم که هنگامی که با دوستش بازی می کند در اتاق باید باز نگه داشت. کودکان به راحتی تحت تأثیر تکانه های خود قرار می گیرند و با این نظارت بیش تر تصمیم های عاقلانه می گیرند.

به عکس العمل خود توجه کنید و دقت داشته باشید که استانداردهای خود را پیرامون این اندام ها زیاد نکنید، طوری رفتار کنید که انگار مثل اندام های دیگر هستند. این بی توجهی و کاری نکردن حتی هنگامی که پای جنس مخالف نیز در بازی به میان باشد مهم است.

نکته مهم تر اینست که کودکان اندام های جنسی خود و حتی جنس مخالف را به عنوان ارگان های تولید مثل و مرکز لذت نمی بینند. اگر کودک تصاویر یا فیلم پورنوگرافی را ندیده باشد دکتر بازی در کودکان تنها برای ارضای کنجکاوی است نه بیشتر.

نتیجه

در سن 4-6 سالگی، کودک شما می تواند در مورد جنسیت کنجکاو شود و شروع به نشان دادن اندام تناسلی خود به دیگران کند. طبیعی است که پزشک بازی بین بچه های همجنس و بچه های جنس مخالف بازی شود. دست زدن، در آغوش گرفتن و بوسیدن اندام تناسلی در کودکان امری عادی است که معمولاً با هیجان و قهقهه همراه است.

از نظر شما، این فعالیت ممکن است برای کودک شما مناسب سن نباشد. اما برای فرزند شما، این یک روش ذاتا طبیعی برای یادگیری در مورد زندگی، به ویژه در مورد تفاوت های جنسیتی است. برای کودکان کاملاً طبیعی است که “دکتر بازی” کنند – اگر رفتار آنها از کنجکاوی ناشی شود، چه داوطلبانه، خود به خود و چه به ندرت.

با این حال، هنگامی که فرزندان شما وارد مدرسه ابتدایی می شوند، و همچنین در غیرقابل پیش بینی بودن یادگیری آنلاین بدیهی به نظر می رسد که از روی کنجکاوی، می توانند اطلاعاتی در این مورد در اینترنت جستجو کنند و به احتمال زیاد به محتوای مضری مانند پورن دسترسی پیدا کنند.

با وجود میلیون‌ها سایت مضر که هر ساعت و هر دقیقه وارد اینترنت می‌شوند، حتی اگر بچه‌های شما کنجکاو نباشند، همچنان در معرض خطر بسیار بالایی برای دسترسی به آنها هستند که منجر به اعتیاد به پورن، عملکرد ضعیف تحصیلی یا تقلید از رفتارهای خطرناک می‌شود. .

هیچ پدر و مادری نمی خواهد این اتفاق بیفتد!

به همین دلیل است که برا ی ایمن نگه داشتن موثرتر فرزندانتان، باید از CyberPurify Kids استفاده کنید – ابزاری برای فیلتر کردن محتوا برای فیلتر کردن 15 نوع محتوای مضر آنلاین …

امتیاز 3 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.