تفاوت سنی در ازدواج یا رابطه واقعا مهم است؟

سن مانند سایر خصوصیات نیست. مردم عاشق کسی می شوند که از همه لحاظ ابعادی کاملاً شبیه آن ها و یا نزدیک به آن ها است. این ابعاد شامل سوابق تحصیلی، ارزش ها، گرایش های سیاسی، نژاد و قومیت، فرهنگ، دین و مذهب، علایق، اوقات فراغت و … میشود. با این وجود، هر چقدر که این الگوها قوی تر باشد، روند فاصله سنی را جبران می کند و تفاوت سنی در ازدواج کمتربه چشم می آید. تحقیقات نشان می دهد که زوجین دگرجنسگرایانه تمایل دارند حدود سه سال از نظر سنی متفاوت باشند و مردان تمایل دارند که سنشان از همسر خود بیشتر باشد.

 تفاوت سنی در ازدواج می تواند افراد را ناراحت کند

شکاف های سنی بین زوجین می تواند باعث ایجاد خودآگاهی در مورد رابطه فرد، نگرانی از عدم موفقیت رابطه و حساسیت بیش از حد نسبت به عقاید دیگران در مورد مناسب بودن رابطه آن زوج شود. در این موارد، فاصله های سنی به چشم می آید و به طور واضحی قابل مشاهده است.

پاسخ منفی جامعه به روابطی که در آن فاصله سنی فاحشی وجود دارد، ممکن است منعکس کننده اعتراض افراد به روابط ناعادلانه و نابرابر باشد. شواهد نشان می دهد که تعصب مربوط به تفاوت سنی در ازدواج با این باور حاصل می شود که یک فرد (فرد مسن) پاداش بیشتری از رابطه نسبت به شخص دیگر می گیرد. شاید ناظران به این  دلیل، به این گونه روابط  واکنش منفی نشان می دهند، زیرا احساس می کنند که فرد مسن از فرد جوان تر سواستفاده می کند.

اختلاف سنی در ازدواج

سن فقط یک عدد است

آیا با عبارت ” سن فقط یک عدد است ” موافق هستید؟ این جمله برای بعضی از زوج های عاشق، کاملاً کاربردی است. آن ها هرگز به سن خود به عنوان عاملی برای ناسازگاری فکر نمی کنند. البته این زوج ها تمایل دارند که از نظر سنی نزدیک باشند اما در هر صورت تفاوت سنی در ازدواج برای این زوج ها، به عنوان مسئله خیلی بزرگی به چشم نمی آید.

در روانشناسی ازدواج یک سری ترجیحات سنی تعبیه شده است

نحوه تفکر ما درباره سن در روابط عاشقانه اختیاری نیست، بلکه طبق یک روانشناسی تکاملی، این یک عامل حیاتی است که نحوه برخورد ما را شکل می دهد.

روانشناسی تکاملی بر این فرض استوار است که ذهن انسان استراتژی های انطباقی را برای حمایت از تولید مثل و بقا تکامل داده است (Buss، 2016). در این راستا، از نظر اجدادی، زنان به مردانی متمایل می شوند که دارای موقعیت مناسب و منابع لازم برای حمایت خود و فرزندانشان باشد. این صفات با مردانی که از خودشان بزرگتر است، گره خورده است. در همین حال، مردان، زنان جوان تر را ترجیح داده اند زیرا جوانی آن ها نشانه ای برای باروری است و بیش از سال هاست، مردان با زنانی ازدواج می کنند که می توانند بچه دار شوند و موقعیت باروری بهتری دارند.

این فرض توضیح می دهد که چرا زنان مردان کمی بزرگتر را ترجیح می دهند و ازدواج می کنند، و چرا مردان تمایل دارند زنان کمی جوان تر را ترجیح دهند و با آن ها ازدواج کنند (با افزایش سن این فاصله سنی افزایش می یابد). بنابراین روابط فاصله سنی زیاد معمولاً ترجیحات تکامل یافته مردان در زنان جوان، باروری و ترجیحات تکامل یافته زنان در مردان مسن، دارای وضعیت بالا را نشان می دهد.

شکاف و جهت دهی “ایده آل” ممکن است گاهی نتایج سلامتی را منعکس کند

حتی اگر مردان فقط کمی بزرگتر باشند، همه ما زن و شوهرهای مختلف با جنسیت مختلف را می شناسیم که اختلاف سنی آن ها نه تنها زیاد است بلکه با آن چه که روانشناسی تکاملی انتظار دارد، مخالف است. به عبارت دیگر، ما زوج هایی را می شناسیم که زنان در آن ها به طور قابل توجهی بزرگتر از شریک زندگی خود هستند و این تفاوت سنی در ازدواج آن ها تاثیری بدی نگذاشته است.

با نگاهی به داده های تولد در ایالات متحده، در میان زوج های زیر 25 سال، پدران کمی جوان تر از مادران هستند. این شکاف سنی در گروه های سنی بالاتر به سرعت برعکس می شود. مردان در اوایل و اواسط 40 سالگی و اوایل و اواسط 50 سالگی، فرزندانی دارند که مادرانشان در اواسط 30 سالگی می باشند (یعنی بیش از 20 سال تفاوت سنی در ازدواج آن ها دیده می شود).

بنابراین به نظر می رسد الگوی کلی، بزرگ تر بودن مردان _فقط تا حدی بزرگ تر_ باید وجود داشته باشد. فاصله سنی “ایده آل” سه ساله با مردان مسن تر از زنان، که از نظر فرهنگی مشاهده می شود، ممکن است نشان دهنده تناسب اندام انتخابی بهینه باشد. داده ها حاکی از آن است که بدون توجه به سن مادر، هنگامی که شکاف سنی در مردان بزرگ تر است و فقط اندک است، سلامت نوزاد در بالاترین سطح (به عنوان مثال میزان زنده ماندن) است (Pelham ، 2021).

در روابطی که زنان به طور قابل توجهی از همسران خود پیرتر هستند، حتی در مقایسه با زنان هم سن خود، نتایج سلامتی نوزاد آن قدرها قوی نیست. این داده های بدیع به منشا این امر می گویند که چرا تفاوت سنی در ازدواج یک روند بین فرهنگی قوی است.

تداوم ازدواج

ارزیابی دوام یک رابطه با تفاوت سن

مطمئناً، تفاوت سنی (به اندازه و مناسب) درزوجین برای دوام آن ازدواج لازم است.شما می توانید خیلی راحت با اظهار نظرهای زیرکانه دیگران کنار بیایید (یا کلا آن ها را نادیده بگیرید)، اما بسیاری از روابط با فاصله سنی زیاد می تواند رشد کند.

در اینجا چهار سوال برای پرسیدن وجود دارد:
1_ آیا این رابطه کوتاه مدت است یا طولانی مدت؟

لذت یک پرواز کوتاه مدت ممکن است بیش از چالش هایی باشد که ممکن است با سازگاری طولانی مدت همراه باشد. شریک زندگی مسن ممکن است از نشاط و جذابیت جسمی یک شریک زندگی جوان برخوردار باشد. همچنین شریک زندگی جوان می تواند از وضعیت، پول و دانش شریک زندگی مسن بهره مند باشد. تفاوت سنی در ازدواج لزوما تعیین کننده وضعیت زوجین نیست.

2_ آیا شما اهداف بلند مدت مشابهی دارید؟

روابط طولانی مدت از هر ماهیت زمانی موفقیت آمیزتر است که زوجین موارد مشابهی را بخواهند. از آن جا که بسیاری از اهداف زندگی مرتبط با سن هستند، مسئله اهداف مشترک می تواند برای زوجین دارای فاصله سنی مناسب، بیشتر تأکید شود. آیا یکی از شما کار می کند وقتی دیگری می خواهد بازنشسته شود؟ آیا می خواهید تعطیلات آخر هفته خود را به همین ترتیب سپری کنید؟

3_ آیا هرکدام از شما بچه می خواهید؟

اگر شما در یک رابطه طولانی مدت هستید و یک شریک زندگی شما بزرگ تر است، یک بحث آزاد در مورد این که آیا شما می خواهید بچه دار شوید (بیولوژیکی، فرزندخوانده، پرورش یافته) می تواند بسیار مهم باشد. مطمئناً، این بحثی است که زوجین در همه روابط طولانی مدت از داشتن آن سود می برند، اما زوجینی که فاصله سنی زیادی با یکدیگر دارند ممکن است با چالش های خاصی روبرو شود.

زنان مسن با مردان جوان کمتر قادر به داشتن فرزند بیولوژیکی هستند و یا ممکن است علاقه مند به والدین برای کودکان خردسال در 40 یا 50 سال نباشند. مردان مسن نیز ممکن است نسبت به بچه دار شدن احتیاط کنند، زیرا می دانند هنگام میانسالی فرزندانشان بزرگ تر خواهند شد. این ها مکالمات مهمی برای ابلاغ است وقتی انتظار می رود یک رابطه طولانی مدت باشد.

تفاوت سنی در ازدواج

4_ آیا پشتیبانی خانواده و دوستان خود را دارید؟

چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، دوستان و خانواده ما در موفقیت در روابط ما نقش دارند. به طور كلی، وقتی خانواده و دوستان روابط ما را تأیید می كنند، به پایداری ازدواج ما كمك می كنند، در حالی كه عدم تأیید آن ها می تواند با رفتارهایی همراه باشد كه احساس سرمایه گذاری در روابط خود را برای ما دشوارتر كند (Sprecher، 2011). به روابط زوجینی که تفاوت سنی در ازدواج آن ها زیاد است انگ زده می شود، اما اگر دوستان و خانواده تأیید کنند، برقراری رابطه راحت تر می شود.

نتیجه گیری

سن تقویمی ممکن است به سمت بالا باشد، اما سن درک شده و سن احساس می شود برای موفقیت یک رابطه اهمیت بیشتری داشته باشد. زوجینی که تفاوت سنی در ازدواج آن ها قابل توجه است از نظر علایق مشترک، طرز تفکر، نشاط، انرژی و سلامتی می توانند از بسیاری از زوج های هم سن و سال بهتر باشند. در نهایت، عواطف، افکار و رفتارهای روزمره که رابطه را تعریف می کنند فقط توسط افراد درگیر رابطه شناخته می شوند، نه توسط افراد خارجی فضول. وقتی شریک زندگی مناسب باشد، صرف نظر از فاصله سنی آن ها، می توانند مشارکت قوی و رضایت بخشی داشته باشند.

امتیاز 1 (1 مشارکت)
منبع psychologytoday.com
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.