سایکوپات در مقابل ضد اجتماعی، دونوع شخصیت ضداجتماعی

از سایکوپات و شخصیت ضد اجتماعی چه می دانید؟

بسیاری از افراد از اصطلاحات “سایکوپات یا روانی” و “ضد اجتماعی” به جای یکدیگر استفاده می کنند. آن ها اغلب در مورد کسی که وجدان یا احساسات نرمال ندارد این واژه ها را استفاده می کنند. تعاریف اجتماعی پیرامون رویکرد فرد در قبال خشونت، عصبانیت، نفرت و احساسات است. هر دوی این اصطلاحات در نمایش های پلیسی و پادکست های جنایی واقعی وجود دارد، اما در واقع شخصیت های ضداجتماعی و سایکوپات ها چه معنایی دارند؟

حقیقت این است که هنوز تعاریف سخت و سریعی برای هر دو اصطلاح وجود ندارد. در واقع، بعضی اوقات (هرچند به طور کاهشی) به جای یکدیگر استفاده می شوند. این مقاله به بررسی آنچه به نظر می رسد متداول ترین درک روانپریشی و جامعه درمانی در حوزه بهداشت روان باشد، می پردازد.

اول، ما باید شخصیت ضد اجتماعی را درک کنیم

از همان ابتدا مهم است که توجه داشته باشیم که روانشناسی و جامعه درمانی هر دو ایده بحث برانگیز در دنیای روانشناسی هستند. هیچ یک از اینها در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-V) به عنوان یک تشخیص وجود ندارد. با این حال، ذکر شده است که هر دو “سایکوپات” و “ضد اجتماعی” اصطلاحاتی هستند که برای توصیف افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) هستند استفاده می شود.

دکتر دونالد دبلیو بلک، ASPD را چنین توصیف می کند:

“توسط الگویی از رفتار غیرمسئولانه ، استثمارگرانه و بی گناه اجتماعی تعریف شده است. علائم شامل عدم انطباق با قانون، عدم ادامه کار مداوم، دستکاری دیگران برای منافع شخصی، فریب دیگران و عدم ایجاد روابط پایدار بین فردی است.”

بسیاری سایکوپاتی و سوسیوپاتی (ضد اجتماعی) را دو نوع مختلف ASPD می دانند. ASPD را اصطلاح “سطل بزرگ” مانند صورتی و سایکوپاتی و سوسیوپاتی را به عنوان سطل های کوچکتر مانند فوشیا، گل رز و صورتی پاستلی در نظر بگیرید.

روانپریشی چیست؟

سایکوپات کسی است که مبتلا به ASPD است و رفتاری غیراخلاقی و ضد اجتماعی دارد، توانایی عشق ورزیدن به دیگران یا برقراری روابط معنادار در زندگی شخصی خود را ندارد، دیدگاه خود محورانه ای از خود نشان می دهد (یعنی خودمحوری شدید). اعتقاد بر این است که سایکوپاتی از طریق اسکن مغزی قابل تشخیص است. در حقیقت، یک مورد جالب در مورد یک دانشمند علوم اعصاب درخشان وجود دارد که به طور تصادفی کشف کرده است که مغز یک روان پریش را دارد.

ویژگی های یک سایکوپات

  • وانمود می کند که از شما مراقبت می کند
  • ممکن است احساسات را به طرزی واضح تقلید کند
  • ناراحتی دیگران را تشخیص نمی دهد
  • روابط کم عمق را حفظ می کند
  • پیوست های احساسی در او تشکیل نمی شود

SOCIOPATH چیست؟

“Sociopath” کسی را با ASPD توصیف می کند که الگویی از رفتارها و نگرش های ضد اجتماعی مانند دستکاری، فریب، پرخاشگری و عدم همدلی با دیگران را دارد.

ویژگی های یک Sociopath

  • واضح است که به دیگران اهمیتی نمی دهد
  • کله خر و خطرناک است
  • تکانشی عمل می کند
  • مستعد خشم شدید است
  • گاهی پیوست های احساسی را تشکیل می دهد

با توجه به اینکه سوسیوپاتی و سایکوپاتی هر دو زیر مجموعه اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند ، جای تعجب نیست که کاملاً همپوشانی بین سایکوپات ها و ضد اجتماعی ها وجود دارد. با این حال، تفاوت های اساسی وجود دارد.

قطب نما اخلاقی

یک شخصیت ضد اجتماعی می فهمد کاری که آنها انجام می دهند از نظر فنی اشتباه است، اما آنها رفتار خود را در ذهن خود منطقی کرده اند. از طرف دیگر، یک شخصیت سایکوپات یا روانگردان، اقدامات آنها را به هیچ وجه اشتباه نمی داند. فقدان وجدان روانگردان به این معنی است که آنها احساس گناه نمی کنند، در حالی که یک ضد اجتماعی ممکن است احساس گناه کند.

ارتباطات بین فردی

در حالی که روانپزشکان و روانپزشکان هر دو برای ایجاد پیوندهای عاطفی با دیگران تلاش می کنند، روانگردان ها قادر به انجام این کار نیستند، در حالی که ضد اجتماعی در واقع می توانند چند رابطه معنی دار در زندگی خود داشته باشند.

ASPD و خشونت

وقتی بیشتر ما به روانپزشکان و جامعه شناسان فکر می کنیم، اولین فکر ما مدیر قدرتمند یا پزشک درخشان نیست. این قاتلان زنجیره ای جهان است. متداول ترین تصور غلط در مورد روانپزشکان و جامعه شناسان این است که آنها ذاتاً خشن هستند. بسیاری از افراد مبتلا به ASPD که ممکن است به عنوان روانپزشک یا جامعه پاتو توصیف شوند، هرگز به دیگران آسیب نمی رسانند و با خشونت رفتار نمی کنند. با این وجود، برخی از خشن ترین افراد تاریخ ASPD داشتند.

درمورد اختلال شخصیت خودشیفته چه طور؟

اختلال شخصیت خودشیفته (Narcissistic Personality Disorder) (NPD) یک تشخیص کاملا متفاوت است که اغلب توسط عموم مردم با ASPD اشتباه گرفته می شود، به خصوص در جامعه درمانی. طبق DSM-V، خودشیفته ها دارای احساس استحقاق، خودبزرگ بینی و اهمیت خود هستند. آن ها نیاز دارند خود را خاص بدانند؛ از دیگران استفاده کنید نیاز به تحسین؛ عدم همدلی؛ و با خیالات قدرت بی حد وسواس دارند. در حالی که بین ASPD و NPD همپوشانی وجود دارد و می توان فرد را با هر دو تشخیص داد، تفاوت های اساسی بین این تشخیص ها وجود دارد.

درمان و نتایج شخصیت های روانپریش و ضد اجتماعی

اختلالات شخصیتی قابل درمان نیستند. با این حال، نتایج متنوعی برای افراد مبتلا به این تشخیص وجود دارد. درمان ASPD دشوار اما ارزشمند است. افراد مبتلا به ASPD می توانند به سمت رفتارهای غیرقانونی یا خطرناک گرایش پیدا کنند، اما بسیاری از آنها این راه را طی نمی کنند و زندگی حرفه ای بسیار موفقی دارند.

همانند بسیاری از نگرانی های دیگر درباره سلامت روان، ASPD اغلب با اختلالات همزمان مانند افسردگی و سو مصرف مواد همراه است. برای افراد ضد اجتماعی مهم است که به دنبال درمان هر نوع اختلال همزمان باشند.

در حالی که هنوز یک روش “استاندارد” برای مبتلایان به ASPD وجود ندارد، اما به نظر می رسد مطالعات نشان می دهد روان درمانی (به عنوان مثال “گفتگوی درمانی”) می تواند نتایج رفتاری ایجاد کند، به ویژه هنگامی که صحبت از تکرار جرم جنایی انجام می شود. تحقیقات در مورد اثربخشی درمان افراد ضد اجتماعی از طرق مختلف ادامه دارد.

با یک شخصیت ضد اجتماعی چه کنیم؟

مرزهای سالم را حفظ کنید

از آنجا که افراد مبتلا به ASPD و ضد اجتماعی غالباً مستعد دستکاری هستند، بهتر است شما و آنها اگر در روابط خود حد و مرزی ایجاد کنید که هر دو را از سمیت در امان نگه دارد. به یاد داشته باشید که شخصیت شما در مورد شماست. به عنوان مثال =، اگر مهربانی برای شما ارزش مهمی است، به مهربانی ادامه دهید، حتی اگر نمی توانید همیشه “خوب” باشید. مرزها به شما کمک می کنند تا در تمام روابط خود، از جمله (و شاید به ویژه) این رابطه، بهترین خود باشید.

آن ها را تشویق کنید تا به دنبال درمان باشند

مهمترین کاری که یک شخص می تواند برای کمک به فرد مبتلا به ضد اجتماعی و ASPD انجام دهد تشویق وی برای جستجوی کمک حرفه ای است. اگر شما یا کسی که می دانید ممکن است مبتلا به ASPD باشید، مطمئن باشید که ارائه دهندگان بهداشت روان هستند که برای کمک به آن ها آموزش دیده اند.

امتیاز دهید
منبع goodtherapy
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.