اخبار و جشنواره ها

5 مهارت مدیریت احساسات؛ رازهای کنترل عواطف در مواقع دشوار

برای کنترل هیجانات خود این نوشته را از دست ندهید!

مهارت مدیریت احساسات مهارتی که هر کسی باید بیاموزد!

مهارت مدیریت احساسات چه مهارتی است؟ چرا باید نحوه کنترل احساسات و عواطف را بیاموزیم؟ فکر می کنید چرا به عنوان این نوشته جذب شده اید؟

اجازه دهید با هم مروری سریع قبل از شروع این نوشته داشته باشیم، خب آیا وقتی احساسات شما در اوج هستند و از خوشحالی می خواهید تا انتهای خیابان بدوید و آواز بخوانید خوب نیست؟ وقتی دچار فروپاشی روانی می شوید و احساس فشار می کنید چه طور؟ دوست دارید در کدام حالت قرار بگیرید؟ بسیار شاد؟ شدیدا افسرده؟ یا یک شخصیت متعادل با احساساتی منطقی و دارای مهارت مدیریت احساسات؟

کنار آمدن با احساسات مثبت و منفی می تواند به ما کمک کند تا در انواع موقعیت ها به صورت متعادل حرکت کنیم. درک چگونگی تأثیر عواطف بر ما و مهارت مدیریت احساسات و همچنین چگونگی تعامل ما با دنیای اجتماعی خود به مهارت تنظیم عاطفی (ER) یا همان مهارت مدیریت احساسات نیاز دارد.

مسئله این است که عوامل محرک احساسی ما یک شبکه پیچیده از احساسات ، چشم انداز ، زمینه ها ، تجربیات گذشته و واکنش های فیزیولوژیکی است. مدیریت واکنش ها به موقعیت هایی که وضعیت احساسی ما را متزلزل می کنند چالش برانگیز است.

5 روش برای بیان و شناسایی احساسات و مهارت مدیریت احساسات

در روانشناسی مثبت گرایی، سلامت عاطفی به عنوان نسبت مثبت و منفی دیده می شود. تنظیم عاطفی و مهارت مدیریت احساسات راهی برای نزدیک شدن به جنبه مثبت سلامت عاطفی در هر کجا و در صورت امکان است. بیایید نگاهی به نحوه بیان و شناسایی احساسات و برخی ایده ها برای افزایش مهارت ها و کمک به مثبت تر شدن احساسات بیندازیم.

قبل از شروع، ممکن است بخواهید این تمرین را برای بیان عاقلانه عواطف امتحان کنید.

دویر و همکاران (2014) توضیح می دهند که ER در فرهنگ های ما شکل گرفته و در تجربیات گذشته ما لنگر می اندازد. بنابراین، آنچه به عنوان احساسات مثبت می بینیم، می تواند در فرهنگ ها متفاوت باشد. و فقط برای افزودن به پیچیدگی ها، بیان عاطفی بیشتر مبتنی بر نقشه برداری از مغز است، با مقاطع و نشانه هایی که به تجربیات یا احساسات، خاطرات و واکنش های دیگران نسبت به ما پیوند دارند.

مهارت مدیریت احساسات و توانایی جنسیت های مختلف

علاوه بر این، ما باید جنسیت را به ترکیب اضافه کنیم. دختران احساسات مثبت بیشتری را نسبت به دیگران بروز می دهند اما احساسات منفی مانند غم و اضطراب را درونی می کنند. این تحقیق همچنین نشان داد که پسران تا رسیدن به بلوغ احساسات بیشتری را به دیگران نشان می دهند (چاپلین و آلدائو، 2013).

بنابراین، چگونگی ابراز احساسات فقط به ما بستگی ندارد. بیایید در مورد استفاده از عوامل موقعیتی، نهادی و مقدماتی برای کمک به کشف چگونگی شناسایی نقش خود در نحوه ابراز احساسات، با این سوال ها فکر کنیم:

  1. در چه وضعیتی قرار داریم و تجربه عاطفی قبلی ما از آن وضعیت چگونه است؟
  2. ممکن است کار / مدرسه در واکنش عاطفی چه نقشی داشته باشد؟
  3. آیا در خلق و خوی ما چیزی وجود دارد که بر واکنشهای عاطفی ما تأثیر بگذارد؟

یک مهارت عالی برای توسعه مهارت مدیریت احساسات این است که با دقت بیشتری به یک حادثه نگاه کنید، این سوالات را از خود بپرسید و پاسخ های خود را در سطر دوم بنویسید:

  1. چه اتفاقی افتاده، کجا و چه زمانی؟
  2. در حین و بعد از آن از نظر جسمی چه احساسی داشتید؟ بعد از آن چه کار کردید؟
  3. چه کاری می توانستید انجام دهید تا نتیجه سالم تری برای همه داشته باشید؟

مهارت مدیریت احساسات؛ 3 فعالیت برتر برای تقویت هوش هیجانی

هوش هیجانی (EI) شامل درک احساسات، بیان، تنظیم توجه و عواطف، درک، تنظیم خود و تنظیم دیگران است (Elfenbein & MacCann، 2017). حقیقت این است که احساسات درک ما از جهان، خاطرات ما از گذشته و حتی قضاوت های اخلاقی ما درباره درست و غلط را هدایت می کنند، به طور معمول به روش هایی که پاسخ های موثر به وضعیت فعلی را قادر می سازند.

با این حال، این نوع راهنمایی کمک چندانی به کودک دو ساله نمی کند. بنابراین، ابزارهای بصری در اینجا می توانند کاملاً مفید باشند. به عنوان مثال می توانید مرتبا احساسات خود را بسازید. یا تعداد زیادی در بازار برای خرید وجود دارد.

همچنین می توانید برای کمک به تنظیم مقررات عاطفی، نموداری تهیه و یا خریداری کنید. این نمودار می تواند یک رنگین کمان یا نردبان با تصاویر چهره هایی باشد که شامل ناراضی، عصبانی، ناامید، گیج و شاد هستند. با تمرکز بر آنچه می تواند به نشانگر کمک کند تا به سمت صورت شاد حرکت کند، نردبان احساسات را به عنوان ابزاری برای مداخله بین شما ، کودک نوپا و تخریب به کودک نوپا نشان دهید.

مهارت مدیریت احساسات؛ کودکان می بینند و یاد می گیرند!

اما کودکان نوپا همچنین تماشا می کنند و می آموزند که چگونه از ما، بزرگسالانشان واکنش احساسی نشان می دهند. اگر بزرگسالان آنها در موقعیت عاطفی مانند اخبار ناخوشایند، آرامش خود را حفظ کنند، این می تواند به کودک کمک کند تا خیلی راحت وحشت زده نشوند. گفتگو نیز درست است؛ والدینی که فریاد می کشند و به دیوار می کوبند، به کودک می آموزند که چگونه به استرس پاسخ دهد یا راه خود را نگیرد.

گفتگوی رو در رو با کودکان نوپا به دلایل مشخص خیلی موفقیت آمیز نیست. بنابراین، آن را به نفع نشستن کنار هم و کشیدن نقاشی، رنگ آمیزی، خواندن داستان، نوشتن داستان، تماشای تلویزیون و فیلم های کودکان و صحبت درباره احساسات شخصیت ها تلنگر کنید.

8 فعالیت تقویتی مهارت مدیریت احساسات برای کودکان و دانش آموزان

کودکان نام عواطف را از استفاده دیگران از کلمات می آموزند. با تقویت جفت های مناسب عواطف و صفات، سطح ارتباطات عاطفی و شناخت هیجانات دیگران نیز بالاتر می رود.

در مواردی که کودکان و والدین / مراقبان آنها با مشکلات رفتاری دست و پنجه نرم می کنند، آگاهی از الگوهای واکنش های عاطفی بزرگسالان اطراف خود نسبت به موقعیت های مختلف (به عنوان مثال استرس، گیجی و ترس) امری حیاتی است.

این چند راه به ما کمک می کند ER را درک و افزایش دهیم:

  1. پاسخ ناسالم کودک و والدین را بشناسید.
  2. زمان وقوع این حوادث را بفهمید و به عواقب خشم و ناامیدی در موارد مختلف فکر کنید.
  3. احساسات را سرکوب نکنید. مهارت شناخت اولیه را تغییر داده و به یک واکنش احساسی مثبت تر تغییر دهید.
  4. فکر کنید: چگونه می توانم این مسئله را به روش مثبت حل کنم؟ این می تواند خشم را به احساسی مثبت تبدیل کرده و الگوی رفتار واکنشی را در نبردهای والدین و کودک از بین ببرد.)
  5. به کودک بیاموزید که روش دیگری برای پاسخ دادن وجود دارد. تمرین، تمرین، تمرین.
  6. برای اینکه بتوانید خشم را کنترل کنید، مهم است که قبل از فرار از آن دست بگیرید.
  7. برخلاف بزرگسالان، کودکان وقت زیادی برای گیر افتادن در بانک های حافظه احساسی نداشته اند. بزرگسالان آنها می توانند به آنها کمک کنند تا در احساسات خود حرکت کنند و دانش احساسات ، کلمات و مهارت ها را برای کمک به آنها در صورت داشتن احساسات منفی، گسترش دهند.
  8. هنگامی که بتوانیم از خودآگاهی استفاده کنیم، می توانیم تأمل کنیم. تأمل در آنچه اتفاق افتاده و آنچه می تواند نتیجه را مثبت تر کند نیز مفید است.

تمرینات مهارت مدیریت احساسات برای جلسات گروهی

در حالی که کار یک به یک با درمانگر یک روش عالی برای افزایش ER است، توسعه ER به عنوان بخشی از یک گروه نیز می تواند مفید باشد. در اینجا یک تمرین کار گروهی برای گروه های چهار نفره وجود دارد: رمزگشایی احساسات با تجزیه و تحلیل گفتار، بدن و صورت.

آموزش مهارت های گروهی می تواند بحث در مورد احساسات منفی را ترغیب کند. همچنین، بحث های گروهی می تواند به افزایش وضوح عاطفی کمک کند و می تواند استرس را کاهش دهد (باتلر و همکاران، 2018).

استراتژی های گروه نیز بسیار مفید هستند ، وقتی از احساسات برای تقویت منفی رفتارهای ناسالم استفاده می شود. به عنوان مثال، استفاده از غذا برای کنترل این احساسات، یا اضافه وزن و پرخوری.

روزن و همکاران (2019) دریافت که کودکان مبتلا به بیش فعالی بیش از کودکان بدون بیش فعالی (ADHD) هنگام گفتگو در یک واقعه واقعی، احساسات منفی و احساس ناامیدی را به یاد می آورند. یک جلسه 12 هفته ای درمان گروهی در زمینه مدیریت ناامیدی برای گروهی از کودکان 9 تا 11 ساله مبتلا به ADHD موفقیت آمیز بود.

شناخت احساسات می تواند به طرق مختلف رخ دهد:

  1. برای شناسایی و آگاهی بیشتر از آنها می توانید از حس و روش دیگری استفاده کنید.
  2. می توانید آنها را با استفاده از رس به شکل درآورید.
  3. می توانید آنها را بکشید.
  4. می توانید از داستان های اجتماعی استفاده کنید و نمونه هایی از آنها را بیاورید.
  5. می توانید برای آنها نام بگذارید.
  6. ممکن است آنها را به صدا، بو یا انواع هوا تبدیل کنید.

ER برای بسیاری از کودکان و بزرگسالان با نیازهای ویژه آموزشی و معلولیت دشوار است. این امر تا حدی با درک احساسات دیگران مرتبط است. در اینجا چند ایده در مورد نحوه درک همدلی وجود دارد. لازم نیست آن را احساس کنید. گاهی فقط دانستن آن می تواند کمک کند.

ارتباطات موثر با مهارت مدیریت احساسات

رویکرد فردی به ER ضروری است. وقتی همسرتان از رابطه دور می شود چه احساسی دارید؟ یا وقتی کسی در مورد شما دروغ می گوید؟

برخی از ما می توانیم احساسات خود را به طور موثر برقرار کنیم ، در حالی که دیگران ممکن است از اطلاع کسی از احساس خود جلوگیری کنند کار با اجتناب عاطفی برای سلامت ER ضروری است. در اینجا ابزاری برای کمک به شناسایی برخی از استراتژی های اجتناب که استفاده می شود وجود دارد.

اینکه چگونه احساسات خود را به دیگران منتقل می کنیم و تا چه مهارت مدیریت احساسات را می شناسیم، عاملی اساسی در میزان استقبال آنها از ما است. درک آنچه دیگران می خواهند به ما منتقل کنند برای کاهش خرابی ارتباطات عاطفی حیاتی است.

تقویت مهارت مدیریت احساسات

در اینجا چند گزینه برای کسب مهارت مدیریت احساسات وجود دارد:

  • گپ زدن با دوستان
  • ورزش کردن
  • روان درمانی و مشاوره
  • نوشتن در ژورنال
  • خواب کافی
  • مراقبه
  • خود آگاهی
  • توجه به زمان نیاز به استراحت
  • مراقبت از خود در هنگام بیماری جسمی
  • توجه به افکار منفی که قبل یا بعد از احساسات شدید رخ می دهد
  • دوری از فضای مجازی
منبع positivepsychology/
مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.