تست چک لیست رفتاری کودک یا CBCL بخشی از سیستم ارزیابی آخنباخ است. سیستم ارزیابی مبتنی بر تجربی آخنباخ (ASEBA) که توسط توماس آخنباخ ایجاد شده است، ASEBA برای چندین گروه سنی، از جمله کودکان پیش دبستانی، کودکان در سن مدرسه، بزرگسالان و بزرگسالان بزرگتر وجود دارد.
این نسخه تست، تست CBCL پیش از دبستان، یا برای کودکان بین 1.5 سال تا 5 سال استفاده می شود. در این نسخه والدین یا دیگرانی که در زمینه های منظم با کودک تعامل دارند، رفتار کودک را ارزیابی می کنند. پاسخ دهندگان رفتار کودک را در یک مقیاس 3 درجه ای ارزیابی می کنند و به آنها توصیه می شود که رفتار را همانطور که در حال حاضر یا در دو ماه گذشته رخ داده است رتبه بندی کنند. چک لیست پیش دبستانی شامل 100 سوال در مورد رفتار مشکل ساز است
100 سوال
35 دقیقه
تفسیر تخصصی
69 هزارتومان
تست چک لیست رفتاری کودک یا CBCL بخشی از سیستم ارزیابی آخنباخ است. سیستم ارزیابی مبتنی بر تجربی آخنباخ (ASEBA) که توسط توماس آخنباخ ایجاد شده است، مجموعهای از پرسشنامههایی است که برای ارزیابی رفتار انطباقی و ناسازگارانه و عملکرد کلی در افراد مختلف استفاده میشود. این سیستم شامل فرمهای گزارشی مختلف است – چک لیست بررسی رفتار کودک (CBCL) برای مراقبین برای ارزیابی رفتار فرزندشان، فرم گزارش خود جوانان (YSR) و فرم گزارش (TRF) برای معلمان برای ارزیابی رفتار دانش آموزان خود استفاده می شود. ASEBA یا سیستم ارزیابی آخنباخ به دنبال به دست آوردن سازگاری یا تغییرات در رفتار در موقعیت های مختلف و با شرکای تعامل متفاوت است. ASEBA در موقعیت های مختلفی از جمله سلامت روان، مدرسه، تحقیقات و تنظیمات پزشکی قانونی استفاده می شود.
ASEBA برای چندین گروه سنی، از جمله کودکان پیش دبستانی، کودکان در سن مدرسه، بزرگسالان و بزرگسالان بزرگتر وجود دارد. نمرات افراد در هر گروه سنی به هنجار ارجاع داده می شود. ASEBA به صد زبان ترجمه شده است و کاربردهای متنوع چندفرهنگی دارد. هر فرم گزارش دارای حدود 100 سوال است.
چک لیست رفتار کودک (CBCL) یک فرم گزارشی پرکاربرد برای مراقبین و والدین برای شناسایی مشکلات رفتاری در کودکان است. این تست به طور گسترده ای در تحقیقات و درمان های بالینی با کودکان و نوجوانان استفاده می شود. تست CBCL به بیش از 90 زبان ترجمه شده است، و داده های هنجاری با یکپارچه سازی اطلاعات از جوامع مختلف در دسترس هستند.
در همه نسخه ها، صفحات اول CBCL اطلاعات جمعیت شناختی و رتبه بندی رفتارهای مثبت، عملکرد تحصیلی (فقط نسخه سن مدرسه) و شایستگی اجتماعی را ثبت می کند. در دو صفحه آخر مشکلات رفتاری رایج ذکر شده است که هر کدام به عنوان بیانیه مختصری در مورد رفتار کودک ذکر شده است، به عنوان مثال، نسبت به سن خود بسیار کوچک عمل می کند. پاسخ های تست CBCL در مقیاس لیکرت ثبت می شوند: 0 = درست نیست، 1 = تا حدودی یا گاهی اوقات درست، 2 = بسیار درست یا اغلب درست است. چک لیست رفتار کودک بسته به سن کودک در دو نسخه متفاوت وجود دارد.
برای نسخه پیش دبستانی CBCL (CBCL/1½-5)، والدین یا دیگرانی که در زمینه های منظم با کودک تعامل دارند، رفتار کودک را ارزیابی می کنند. پاسخ دهندگان رفتار کودک را در یک مقیاس 3 درجه ای ارزیابی می کنند (درست نیست، تا حدودی یا گاهی اوقات درست است، و بسیار درست یا اغلب درست است)، و به آنها توصیه می شود که رفتار را همانطور که در حال حاضر یا در دو ماه گذشته رخ می دهد رتبه بندی کنند. با توجه به اینکه رشد سریع و تغییرات رفتاری در محدوده سنی پیش دبستانی رایج است، این ترسیم با دستورالعمل های دیگر نسخه های سنی متفاوت است. چک لیست پیش دبستانی شامل 100 سوال در مورد رفتار مشکل ساز است.
مانند نسخه پیش دبستانی، نسخه سن مدرسه CBCL (CBCL/6-18) به پاسخ دهنده ای که کودک را به خوبی می شناسد (معمولاً والدین یا سایر مراقبان نزدیک) توصیه می دهد تا در مورد مشکلات کودک گزارش دهد. اقدامات جایگزین برای معلمان (فرم گزارش معلم) و کودک (گزارش خود جوانان، برای جوانان 11 تا 18 سال) در دسترس است. چک لیست سن مدرسه شامل 118 سؤال برای رفتار مشکل ساز است.
هشت مقیاس کوچک مبتنی بر تجربی عبارتند از:
در تست CBCL دو مقیاس «بزرگ» وجود دارد که از ترکیب چند مقیاس کوچک بوجود می آید: نمره کل مشکلات درونیسازی مجموع مقیاس های مضطرب/افسرده، گوشه گیر-افسرده و شکایات جسمانی است. مشکلات برون سازی شده ترکیبی از رفتار قانون شکنی و پرخاشگرانه است. همچنین یک نمره کل مشکلات وجود دارد که مجموع نمرات تمام موارد است.
CBCL همچنین از یک نمونه هنجاری دقیق برای ایجاد نمرات استاندارد استفاده می کند. نمونه هنجاری نمره خام را با آنچه که در مقایسه با پاسخهای جوانان همجنس و سن مشابه معمول است مقایسه میکنند.
Objective: To investigate the validity and internal consistency of the Mexican version of the CBCL/1.5 -5 that assesses the most common psychopathology in pre-school children in clinical and epidemiological settings.
Patients and method: A total of 438 parents from two groups, clinical-psychiatric (N= 62) and community (N= 376) completed the CBCL/1.5-5/Mexican version.
Results: The internal consistency was high for total problems α=0.95, and internalized α=0.89 and externalized α=0.91 subscales. The test re-test (one week) using the intraclass correlation coefficient (ICC) was ≥ 0.95 for the internalized, externalized, and total problems subscales. The ROC curve for the criterion status of clinically-referred vs. non-referred using the total problems scale ≥ 24 resulted in an AUC (area under curve) of 0.77, a specificity 0.73, and a sensitivity of 0.70.
Conclusions: The CBCL/1.5 -5/Mexican version is a reliable and valid tool.
00:00:00