حذف خاطرات بد

0 113

همه ی انسان ها در شرایطی، وقایعی را تجربه می کنند که ترجیح می دهند در خاطرشان باقی نماند. خوشبختانه، راه هایی وجود دارد که بوسیله ی آن ها می توانید ذهن خود را به نحوی تربیت کنید تا با این وقایع خو بگیرد و با آن ها کنار بیاید و حتی بتواند آن ها را فراموش کند. در نتیجه نیاز نیست هربار که یاد این خاطرات می افتید خودتان را سرزنش کنید یا احساس اضطراب را تجربه کنید.

حذف خاطرات بد – روش اول

حذف خاطرات بد

از چیزها و جاهایی که این خاطرات را در شما زنده می کنند دوری کنید. حتما توجه کرده اید که برخی کارها یا بعضی جاها، خاطرات بد شما را برای شما تداعی می کنند و حال بد شما را موجب می شوند. برای مثال اگر در کودکی اتفاق بدی برای شما در مدرسه ی ابتدایی رخ داده است و اکنون هربار که از جلوی مدرسه ی خودتان رد می شوید این احساسات ناخوشایند به سراغ شما می آیند، عوض کردن مسیر خانه به محل کارتان به نحوی که دیگر مدرسه را نبینید می تواند تا حد زیادی به دور شدن این خاطره از ذهن شما کمک کند.

  • اگر بتوانید به طور کامل از چیزهایی که این خاطره را در شما زنده می کند دوری کنید، به مرور زمان این خاطره در ذهن شما کمرنگ خواهد شد و با گذشت زمان اطلاعات پرکاربرد تری جای این خاطره ی استفاده نشده قرار می گیرند.
  • البته که همه ی خاطره های بد طوری نیستند که بتوان از آن ها دوری کرد، مثلا شاید نخواهید مسیر رفتن به سرکار خودتان را عوض کنید، یا نمی خواهید مجموعه ی اسباب بازی های خودتان را به خیریه ببخشید، یا دوست ندارید که دیگر به خواننده ی مورد علاقه ی خودتان گوش ندهید به خاطر این که دوست دخترتان در شب کنسرت آن خواننده با شما قطع رابطه کرده است. اگر به هر دلیلی نمی توانید یا نمی خواهید که از چیزهایی که شما را به یاد آن خاطره می اندازد دوری کنید، راه های دیگری هم وجود دارد.

حذف خاطرات بد – روش دوم

حذف خاطرات بد

آن قدر به خاطره فکر کنید تا اهمیت خودش را از دست بدهد. این روش برای خیلی از افراد و خیلی از خاطره ها کاربرد دارد. دفعات اولی که یک خاطره ی بد را یادآوری می کنید، ممکن است ذهن شما واکنش دفاعی نشان دهد و به شما احساس اضطراب و ناتوانی دست بدهد. ممکن است برای جلوگیری از این حس بخواهید که تا جایی که می توانید از به خاطر آوردن این خاطره دوری کنید، اما سرکوب این خاطرات، می تواند آن ها را در یادآوری های بعدی قدرتمند تر کند. پس می توانید بجای دور کردن آن ها از ذهن، اجازه دهید که به خاطرتان بیایند و آن قدر به این خاطره ها فکر کنید تا اهمیت خودشان را از دست بدهند. زمانی می رسد که دیگر تا این حد به آن ها فکر نخواهید کرد و آن زمان، دیگر آن چنان اثر گذار نخواهند بود. اگر در طول یادآوری فشار روحی و روانی زیادی به شما وارد شد، به پیاده روی بروید یا یک فعالیت فیزیکی انجام دهید تا این فشار کاهش پیدا کند.


مقاله مرتبط: راه های موثر برای فراموشی خاطرات تلخ گذشته


  • سعی کنید به خودتان بفهمانید که عوامل این خاطرات ناخوشایند، گذشته و تمام شده اند. هرچیزی که اتفاق افتاده است مثل کسانی که به شما می خندیدند یا موقعیت خطرناکی که در آن قرار داشتید و … همه در گذشته باقی مانده اند.
  • -برخی افکار هستند که بسیار قدرتمند هستند و تحمل یادآوری آن ها می تواند بسیار سنگین باشد. درحالی که دارید افکار خود را یادآوری می کنید به احساساتتان توجه کنید، اگر دیدید که حتی با چندبار یادآوری یک خاطره، هنوز هم باعث رنجش و درد شما می شود، پس بهتر است برای خلاص شدن از آن از روش های دیگری استفاده کنید.

حذف خاطرات بد – روش سوم

حذف خاطرات بد

از جایگزینی خاطرات استفاده کنید. هرباری که واقعه ای را به خاطر می آورید، خاطره ی ثبت شده در ذهن شما مقداری تغییر می کند. مغز فضاهای خالی بین خاطرات را با اطلاعات غلط پر می کند. شما می توانید از این طرز کار مغز سو استفاده کنید و خاطرات بد را با اطلاعات دیگری جایگزین کنید. به مرور زمان متوجه می شوید که به جای خاطره ی اصلی، خاطره ی تغییر یافته را یادآوری خواهید کرد.

  • مثلا خاطره ای در ذهن شما از کودکی ثبت شده است که با پدرتان به مسافرت دریایی رفته بودید و درحالی که روی عرشه ی کشتی سفید و سبز رنگ به سمت آب خم شده بودید، پدرتان با عینک دودی و شلوارک قرمز به سمت شما می دویده و برای نجات شما تلاش می کرده است اما با این وجود شما داخل آب می افتید. این خاطره ی بد در ذهن شما ثبت شده است اما بعد از سال ها، عکسی از آن روز به دست شما می رسد و متوجه می شوید که آن کشتی سفید و قرمز رنگ بوده و پدر شما شلوار لی به پا داشته است. مثال های این چنینی ثابت می کنند که خاطرات هیچ گاه دقیق نیستند و قابل تغییر اند.
  • سعی کنید با نتیجه گیری از مثال بالا، قسمت های بد خاطرات خود را جایگزین کنید. مثلا با به خاطر آوردن خاطره ی کشتی سواری، بجای تمرکز روی بخشی که داخل دریا افتاده اید و وحشت زده شده اید، سعی کنید شادی ای که هنگام نجات پیدا کردن توسط پدرتان تجربه کردید را به خاطر بیاورید.
  • هربار که خاطره ای را به خاطر می آورید، کمی تغییر می کند. اگر هنگام یادآوری خاطرات به بخش های مثبت و احساسات خوب تمرکز کنید، خاطره کم کم شروع به تغییر می کند. ممکن است یک خاطره ی بد به یک خاطره ی خوب تبدیل نشود اما قدرت آسیب رساندن به شما را از دست خواهد داد.

حذف خاطرات بد – روش چهارم

حذف خاطرات بد

روی خاطرات شادتر تمرکز کنید. برخی اوقات خاطرات ناخوشایندی به ذهن ما می رسند که خارج شدن از آن ها دشوار است. اگر خودتان را در حال غرق شدن در خاطرات بد می بینید، ذهنتان را تمرین دهید تا بتواند از آن خاطره به خاطره ای خوب و شادتر انتقال پیدا کند. نباید به یک خاطره ی بد زمان کافی بدهید تا روی حالت روحی شما تاثیر بگذارد یا شما را عصبی و مضطرب کند. هربار که این خاطرات به ذهن شما خطور می کنند، به خاطرات شادتری جهش کنید. با تکرار این تمرین، احتمال اینکه در خاطرات بد غرق شوید کمتر خواهد شد.

  • سعی کنید خاطرات بد خود را با یک خاطره ی خوب جفت کنید. مثلا اگر خاطره ای دارید که یک ارائه در کلاس را خراب کرده اید و کل کلاس به شما خندیده اند، آن را با خاطره ای که یک کنفرانس خوب ارائه دادید و مورد تشویق قرار گرفتید جفت کنید. هر بار که خاطره ی بد به سراغتان آمد، به خاطره ی خوب جهش کنید. اگر خاطره ی خوبی را برای خاطره ی بد خود جفت کنید، دیگر برای پیدا کردن یک خاطره خوب وقتی خاطره ی بد به سراغ شما می آید دچار مشکل نخواهید شد.

حذف خاطرات بد – روش پنجم

حذف خاطرات بد

یاد بگیرید که در حال زندگی کنید. اصطلاح در حال زندگی کردن یعنی نسبت به گذشته و آینده بی تفاوت تر بوده و به اتفاقاتی توجه کنیدکه در حال حاضر در جریان هستند. در حال زندگی کردن یک روش عالی برای رهایی از استرس و استفاده کردن بهتر از زندگی به شمار می آید. به جای غصه خوردن و نگرانی راجع به چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید، بهتر است به دنبال ساختن لحظاتی بهتر برای خودتان باشید.

  • خیلی اوقات مردم در کارهای روزمره از ذهن خود استفاده نمی کنند و کارهایی که زیاد تکرار کرده اند را به طور ناخودآگاه و خودکار انجام می دهند. به جای این که ذهن خود را در حالت خودکار قرار دهید، کمی توجه به خرج دهید و روی جزئیات کوچک تمرکز کنید. مثلا صداها و یا بوهایی که بی تفاوت از کنار آنها رد می شوید. این به شما کمک می کند که ذهن خود را به لحظه برگردانید و اجازه ندهید که در خاطرات شما به گشت و گذار بپردازد.
  • یک شعار یا ریتم برای خودتان درست کنید که وقتی ذهن شما به جای ناخوشایند می رود با تکرار آن ها کنترل مغز خودتان را در دست بگیرید. مثلا جمله هایی مثل”من اینجام” ، ” من سرحالم” یا جمله هایی دیگر از این قبیل می تواند شما را به زمان حال برگرداند. به این وسیله متوجه می شوید که حق انتخاب دارید و نیاز نیست هرجایی که خاطرات شما را می برند همراه آنها بروید.
  • روی حس های بدن خودتان در لحظه و در مکان حاضر تمرکز کنید. حس های پنجگانه را درک کنید. الان و در این مکان چه چیزی می شنوید، چه چیزی می بینید؟ چه بویی به مشامتان می رسد؟ چه طعمی را می چشید یا چه چیزی را لمس می کنید؟ مطمئن شوید که حس های بدنتان محدود به احساس هایی که در خاطره ها وجود دارند نشده اند.
  • از مدیتیشن استفاده کنید. همه ی مدل های مدیتیشن مرتبط با ذهن آگاهی هستند. توجه روی تنفس و آزاد کردن ذهن از تفکرات اضافی، به شما کمک می کند که به طور کامل در لحظه زندگی کنید. مدیتیشن نه تنها برای تمرکز مفید است بلکه می تواند تمام حالات روحی شما را بهتر کند.
Call Now Button