ترک خود ارضایی | کلینیکی و غیر کلینیکی | مرکز درمان خود ارضايی

مرکز درمان خود ارضاییخود ارضایی یا استمناء، پدیده ی عجیبی نیست و در همه ی فرهنگ ها، کشور ها و همه ی دوره های تاریخ انجام می شده و می شود و شیوه ای است که معمولا نوجوانان قبل از تجربه ی رابطه ی جنسی، آن را انجام می دهند. خود ارضایی بخشی سالم و طبیعی از جنسیت انسان است اما اگر نتوانید میل خود به خود ارضایی را کنترل کنید یا اگر خود ارضایی های متناوب به درس، کار یا زندگی اجتماعی شما آسیب می زند، باید آن را ترک کنید. پس باید به فکر درمان باشید. در ابتدا درمان های غیر کلینیکی را بررسی می کنیم و در انتها، به درمان کلینیکی در مرکز درمان خود ارضايي می پردازیم.

ترک خودارضایی

درمان های غیر کلینیکی برای ترک خود ارضایی

یک جایگزین دیگر برای صرف وقت و انرژی خود پیدا کنید

زندگی خود را با فعالیت های جذاب و سرگرم کننده پر کنید. هیجان ناشی از انجام یک فعالیت جدید می تواند اشتیاق شما به خود ارضایی را کاهش دهد. بار بعد که فکر خود ارضایی به ذهن شما خطور کرد برای ترک آن یکی از کارهای زیر را امتحان کنید.

  • خلاقیت به خرج دهید. این راه یکی از روش های موثر است که از قدیم راهبان و عالمان افراد را به انجام این روش توصیه می کردند. به جای خود ارضایی سعی کنید یک ساز یاد بگیرید، کتاب بنویسید،  نقاشی کنید یا هرکاری که باعث می شود احساس کارآمدی به شما دست بدهد.
  • ورزش کنید. برای پیشرفت در یک رشته ی ورزشی نیاز به نظم و انضباط دارید. به سراغ یکی از ورزش هایی که دوست دارید بروید و با ثبت نام در باشگاه و یا حتی انجام آن در خانه به کاهش تنش ها و هیجانات جوانی کمک کنید. همه ی انواع ورزش ها که در آن تحرک وجود داشته باشد باعث ایجاد حس خوشحالی و ترشح دوپامین در بدن می شوند اما فعالیت هایی مثل یوگا می تواند احساس آرامش شما را بیشتر تقویت کند و باعث شود میل شما برای خود ارضایی کاهش پیدا کند.
  • رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید. میوه و سبزیجات اثرات مفیدی بر سلامتی بدن دارند و می توانند مواد مغذی لازم برای فعالیت در طول روز را به بدن شما برسانند. در عوض باید مصرف غذاهای نامناسب در این زمینه، مانند صدف، ماهی سالمون، فلفل، قهوه، آووکادو، موز و شکلات را کاهش دهید.

ترک خودارضایی

  • یک سرگرمی جدید پیدا کنید یا یک مهارت جدید آموزش ببینید. یادگرفتن چیز جدیدی که حرفه ای شدن در آن به زمان نیاز داشته باشد، می تواند تمرکز ذهن شما را از سمت خود ارضایی منحرف کند و شما را به سمت رسیدن به اهداف تعیین شده به جای رسیدن به لذت آنی سوق دهد. می توانید مهارت هایی مانند آشپزی، نجاری، مهارت سخنوری، باغبانی و یا هر حرفه ی دیگری را آموزش ببینید.
  • در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید. انرژی و زمان اضافه ی خود را صرف کمک به افراد نیازمند کنید. با این کار هم احساس خوبی نسبت به کار خیری که انجام دادید پیدا می کنید هم انرژی اضافه را تخلیه می کنید و زمانی هم برای خود ارضایی باقی نمی گذارید.
  • خواب کافی داشته باشید. میل به خود ارضایی می تواند بسیار قوی باشد. پس حتما خواب کافی داشته باشید تا انرژی لازم برای مبارزه با این میل را بدست آورید. خواب کافی حداقل 8 ساعت در روز است. اگر همیشه فراموش می کنید در ساعت مشخصی به تخت خواب بروید، برای زمان خوابیدن آلارم تنظیم کنید.

برای وقت هایی که احتمال خود ارضایی می دهید برنامه ریزی کنید

برای وقت هایی که وسوسه می شوید خود ارضایی کنید، برنامه ای تعیین کنید که شما را از این کار دور کند. مثلا، اگر این مشکل آخر شب ها و در تخت خواب به سراغ شما می آید، از جای خود بلند شوید و روی زمین تعداد زیادی شنا بروید، تا جایی که دیگر انرژی ای برای خود ارضایی نداشته باشید و برای خوhبیدن به اندازه کافی خسته شده باشید. یا اگر محیط حمام جایی است که معمولا شما را تحریک به خود ارضایی می کند، سعی کنید از دوش آب سرد استفاده کنید. وقتی آب سرد باشد دیگر تمایل نخواهید داشت که مدت طولانی در حمام بمانید و به شما در ترک خود ارضایی کمک خواهد کرد.

ترک خودارضایی

  • اگر معمولا وقتی از مدرسه به خانه بر می گردید خود ارضایی می کنید، سعی کنید برنامه ی زندگی خود را طوری تنظیم کنید که باعث نشود حوصله ی شما سر برود. اگر کارهای کمی دارید که انجام دهید و همین باعث می شود به سراغ افکار جنسی بروید، برنامه ی روزانه تان را پر کنید. اگر سرتان شلوغ باشد یا خسته باشید احتمال کمتری وجود دارد که به سراغ خود ارضایی بروید.
  • اگر بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب خود ارضایی می کنید، سعی کنید با چندلایه لباس بیشتر بخوابید تا تماس برقرار کردن با بدن به منظور خود ارضایی برای شما دشوارتر شود.

مطالب مرتبط: علت خود ارضایی کودکان


تنهایی خودتان را محدود کنید

اگر بیشتر به خاطر تنها بودن در محیط اقدام به خود ارضایی می کنید، سعی کنید تا جایی که می توانید از نظر اجتماعی درگیر شوید. یعنی تا جایی که می توانید در گروه ها یا فعالیت های دسته جمعی عضو شوید، بیشتر دوستان را به خانه دعوت کنید یا به خانه آنها بروید و بیشتر با دوستان خود بیرون از خانه باشید. یا می توانید از دوست خود بخواهید که شما را با یک شریک مناسب آشنا کند یا از سایت های دوست یابی برای این کار استفاده کنید.

ترک خودارضایی

  • یک راه دیگر برای اینکه در ساعات تنها بودن در خانه خود ارضایی نکنید این است که در زمانی که این کار را انجام می دهید، مثلا یکی دو ساعت قبل از به خانه آمدن والدین، خانه را ترک کنید، قدم بزنید یا تکالیف درسی خود را برداشته و در کافه ای مشغول انجام آن ها شوید.
  • حتی اگر همه ی دوستان شما هم مشغول هستند و برای شما وقت ندارند، سعی کنید که کارهای خود را در جمع انجام دهید. مثلا اگر می خواهید یک بازی فوتبال را تماشا کنید، به جای اینکه در خانه به تماشا بنشینید، می توانید بازی را در یک کافه ی ورزشی یا محیط های مشابه تماشا کنید. در این حالت با وجود اینکه با دوستانتان نیستید، اما تنها هم نیستید و درنتیجه زمانی برای خود ارضایی نخواهید داشت.

 

از تماشای پورن در کامپیوتر بپرهیزید

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود متعدد اقدام به خود ارضایی کنید، این است که مطمئن هستید هرلحظه که بخواهید با چند کلیک به فیلم های پورن دسترسی خواهید داشت. اگر خودتان قدرت لازم برای ترک تماشا کردن فیلم پورن را ندارید، باید اجازه دهید دیگر راهکارها این کار را برای شما انجام دهند:

    • روی کامپیوتر خودتان پورن بلاکر نصب کنید. البته که پسورد این برنامه را دارید و می توانید آن را غیر فعال کنید، اما این که برنامه بالا می آید و به شما هشدار می دهد می تواند کمکی باشد که اولویت هایتان را به شما یادآوری کند. حتی می توانید پسوردهای متعدد و تصادفی ای را در یک فایل متنی نوشته و زمانی که برنامه از شما پسورد خواست، یکی از آنها را کپی کنید و به برنامه بدهید. بعد از آن هم می توانید فایل متنی را پاک کنید تا دیگر دسترسی به پسورد نداشته باشید. این قوی ترین ابزار کمکی برای جلوگیری از تماشای پورن است.
    • اگر معمولا همزمان با تماشای پورن در کامپیوتر اقدام به خودارضایی می کنید، می توانید رایانه ی خود را به یک محیط عمومی تر منتقل کنید تا در دیدرس دیگران باشید.
    • اگر مجموعه ای از فیلم های پورن به صورت فیزیکی و در قالب سی دی دارید، سریعا آن ها را از بین ببرید.
    • ویدیوی زیر نشان می دهد که چطور فیلم پورن می تواند روی ازدواج شما تاثیر منفی بگذارد.

با پشتکار و صبور باشید

ترک خودارضایی چیزی نیست که در لحظه اتفاق بیفتد و نیازمند زمان و همچنین تعهد است. ممکن است در مواردی دچار اشتباه شوید یا نتوانید کارهای گفته شده را انجام دهید، اما مبارزه ی واقعی در پشتکار نهفته است. پس همین الان با خودتان عهد ببندید که اشتباهات کوچک شما را از مسیر اصلی دور نکند و باعث نشود کل جریان را کنار بگذارید.

      • برای خودتان جایزه تعیین کنید. مثلا می توانید بگویید که اگر یک دو هفته تمام خود ارضایی را ترک کردم می توانم یک بازی کامپیوتری برای خودم بخرم یا با دوستانم یک وعده به بستنی فروشی برویم.

ترک خودارضایی

درمان های کلینیکی در مرکز درمان خود ارضایی

ابتدا باید بدانید چه زمانی نیاز است برای ترک خود ارضایی به متخصص مراجعه کنید

خودارضایی یک رفتار طبیعی و سالم است. حتی اگر دفعات خودارضایی شما زیاد است هم دلیل بر این نیست که معتاد به استمناء هستید. اما اگر نمی توانید افکار خود را در این رابطه کنترل کنید یا میل به خود ارضایی در شما موجب شده است که نتوانید جلوی آن مقاومت کنید و باعث ایجاد مشکلات در مدرسه و محل کار شده است، زمان آن است که به دنبال مراجعه به درمانگر و ترک آن باشید. خجالت نکشید و بدانید که افراد بسیار زیادی در تمام دنیا با این مساله درگیر هستند. به دنبال درمان رفتن یک حرکت شجاعانه است و مطمئنا کسی که برای درمان به سراغ او می روید از این شجاعت شما استقبال خواهد کرد

مرکز مشاوره دولتی شرق تهران

با یک متخصص با تجربه در این زمینه وقت بگیرید

اگر نمی دانید چه کسی در این حوزه متخصص است می توانید در محله خودتان به یک روانشناس مراجعه کنید و از او بخواهید شما را به یک متخصص یا یک مرکز درمان خود ارضايي معرفی کند.

با درمانگر مرکز در رابطه با این که چطور خود ارضایی روی زندگی اجتماعی شما تاثیر گذاشته است صحبت کنید

برخی افراد از خودارضایی به عنوان یک راه برای پرت کردن حواسشان از دیگر مشکلات یا احساسات و عواطف استفاده می کنند. این نکات را به درمانگر بگویید تا شاید بتواند با حل مشکل اصلی، مشکل خود ارضایی را نیز برطرف کند

با درمانگر مرکز درمان خود ارضايي درباره ی روش های درمان صحبت کنید

در برخی منابع مشکل اعتیاد با خود ارضایی را با اعتیاد با سکس مشترک می دانند. ممکن است درمانگر شما ترکیبی از دارو و درمان های شناختی را برای بهبود وضعیت شما توصیه کند.

امتیاز 4.4 (7 مشارکت)
مطالب مرتبط
3 نظرات
  1. زاگرس می گوید

    سلام به همگی برای پاک شدن از شهوت فقط قطع برون ریزی کافی نیست بلکه باید به هوشیاری و پاک زیستن رسید پاکی از کل شهوات لازم است نه فقط لذت جنسی باید قید خیلی لذت ها را زد رنجش ها را باید بخشید پرخوری نکرد حرص و طمع دنیا و جمع آوری و احتکار اموال و املاک و دلالی و نگهبانی از مال دنیا را فراموش کرد تا به ثروت حقیقی درون رسید باید نفس را ادب کرد تا از تو لذت های ممنوعه و منحرف نخواهد آنوقت طعم شیرین زندگی با یاد خدا و نورانیت دل را خواهی چشید آنوقت طعم ترک وابستگی عاطفی و مالی را خواهی چشید وقتی همیشه با وضو باشی به یاد خدا باشی ذکر کنی کلام خدا را بخوانی دعا کنی به یک نفر رایگان کمک کنی تا پاک شود به خلق خدا خدمت کنی داری قلبت را پاک میکنی و شهوت نمی‌تواند به قلبت بیاید چون ورودی های ذهن گوش بینی و چشم را به قلب با نور پر می‌کنی نه با تاریکی پورن موزیک بد تصویرسازی و تخیل. اگر لذت ترک لذت را بدانی دگر لذت نفس را لذت ندانی و در نیابد حال پخته هیچ خام پس سخن کوتاه باید والسلام برای روشنگری بیشتر 09189803918

  2. حیدر می گوید

    سلام کتاب راز کنترل شهوت که به صورت کاملا رایگان و بدون هیچ گونه هزینه ای در گوگل وجود داره رو بخون و رها شو

  3. سلطان می گوید

    سلام خدمت دوستان عزیز
    راه ها و روش های زیادی گفته میشه
    اما اگه کامل و به طور علمی و مذهبی میخواین و میخواین علت و ریشه ها رو متوجه بشین و به طور کامل تمامی راه های درمان و مراقبت رو بفهمین
    در اینترنت سرچ کنین کتاب راز کنترل شهوت که کاملا رایگانه و بدون هیچ گونه هزینه ای بهش دسترسی پیدا میکنین
    در ضمن تا الان نزدیک یه میلیون نفر این کتاب رو خوندن و جواب گرفتن
    نویسنده این کتاب یه زمانی اوضاعش از من و شما خیلی بدتر بود اما الان خودش داره دست میلیون ها نفر رو میگیره
    خلاصه که نیازی به توضیح بیش از این نیس
    بیخود سراغ منابع و سایت های مختلف نگردین
    کامل ترین سایت تو این زمینه همین هست
    این کتاب برای ترک گناهان جنسی به عنوان مرجع شناخته میشه خلاصه از دستش ندید
    والسلام

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.