بهترین روش های درمان اختلال اضطراب

درمان اختلال اضطراب، طیف وسیعی از روش های مختلف درمانی برای طیف وسیعی از اختلالات اضطرابی را شامل می شود.

طبق آمار انستیتوی ملی بهداشت روانی آمریکا، حدودا 18 درصد از بزرگسالان و نزدیک به 25 درصد از نوجوانان بین 13 تا 18 سال، با معضل اضطراب زندگی می کنند. بعلاوه، حدود 4 درصد از بزرگسالان و 6 درصد از نوجوانان دارای اختلال اضطراب قابل تشخیص هستند.

تکنیک های مختلفی از روش های درمان اضطراب ایجاد شده اند و در طول سال ها مورد بهبود و پیشرفت قرار گرفته اند تا از رویکرد های اولیه به جدیدترین روش های شناختی-رفتاری امروزه رسیده اند.

درمان های مختلف اختلال اضطراب

درمان های کلینیکی اضطراب، روش های موثری هستند که در دوره ی کوتاهی روی شما تاثیر گذاشته و اضطراب شما را کاهش می دهند. اما این تمام کار نیست. شما نیز باید از طرف خودتان تکالیف و کارهایی را انجام دهید و درمان دائمی شما نیازمند انجام دادن چیزهایی است که در این جلسات درمانی یاد گرفته اید.

انواع اختلالات اضطرابی که با روش های مختلف درمانی قابل بهبود هستند

اختلالات اضطراب انواع مختلفی دارند که در زیر تعدادی از این اختلالات که با روش های درمانی قابل بهبود هستند آورده شده اند:

صرف نظر از نوع اختلالی که شخص با آن درگیر است، علت پنهان و ریشه ای تمام این اختلالات عموما الگوی مشترکی دارد. افراد مبتلا به اضطراب، نسبت به افکار، احساسات و موقعیت های ناخوشایند واکنش شدیدتری نشان می دهند و ممکن است بخواهند این واکنش ها را با اجتناب از عامل محرک مدیریت کنند. اما متاسفانه این اجتناب کردن فقط به افزایش ترس و نگرانی منجر می شود. بیشتر درمان های جدید اضطراب، به سراغ افکار منفی و اجتناب کردن ها می روند و به وسیله ی آن ها سعی در بهبود اضطراب شما دارند.

انواع روش های درمان اضطراب

همه انواع روش های درمان اضطراب یک هدف را دنبال می کنند: کمک با شما در یادگیری چگونگی غلبه بر ترس و آرام کردن واکنش های احساسی. مهم نیست که جلسه ی درمانی شما به صورت تک نفره باشد یا گروهی، روش های درمانی اضطراب که در زیر توضیح می دهیم چه به صورت گروهی و چه تک نفره هدف یکسانی دارند.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری CBT

درمان شناختی رفتاری یا CBT به عنوان یک روش موثر در درمان طیف گسترده ای از اختلالات اضطراب نظیر اختلال پانیک، فوبیا ها، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال اضطراب عمومی در بین متخصصین شناخته شده است.

اساس کار درمان شناختی رفتاری، بررسی افکار و برداشت های منفی ای است که باعث ایجاد این اضطراب شده است و به وسیله ی آن ها مدیریت اضطراب انجام می شود. بر این اساس، طرز فکر شما درمورد یک موقعیت، بسیار مهم تر از اتفاقاتی است که در آن موقعیت می افتد.

به بیان دیگر، این افکار شما هستند که احساسات شما را می سازند.

افکار منفی، ترس و اضطراب را افزایش می دهند. بنابراین، هدف درمان شناختی رفتاری، اصلاح این افکار منفی و جایگزینی آن با برداشت های مثبت و واقعی تر است. انجام این کار باید توسط یک درمانگر انجام شود، زیرا خود شخص نمی تواند تشخیص دهد که چه افکاری منطقی و چه افکاری غیرمنطقی هستند. احتمالا درمانگر از شما خواهد پرسید که “قبل از اینکه اضطراب به سراغ شما بیاید به چه چیزی فکر کردید؟” این سوال نشان دهنده ی رویکرد درمانگر در مواجهه با علت اضطراب شماست.

به عنوان مثال، ممکن است در ذهن شما همه چیز به صورت کاملا سیاه یا کاملا سفید باشد. یعنی شما تصور می کنید که همه ی چیزها یا کاملا خوب هستند یا کاملا بد. درمانگر باید در ناخودآگاه شما این تصور را جایگذاری کند که به جز سیاه و سفید، طیف وسیعی از رنگ های خاکستری هم وجود دارند و همه چیز به صورت خوب یا بد دسته بندی نمی شود. استفاده از تکنیک های شناختی رفتاری نیازمند تمرین و تجربه ی زیادی است اما به محض این که بتوانید اضطراب خودتان و محرک های آن را تشخیص دهید، می توانید با استفاده از مهارت هایی که از جلسه ی درمانی شناختی رفتاری یاد گرفته اید، به مدیریت ترس ها و اضطراب های خود بپردازید.

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی

مواجهه درمانی اکثرا به عنوان بخشی از درمان شناختی رفتاری و یا همراه با آن استفاده می شود. فرضیه ی اصلی در این روش درمانی این است که اجتناب کردن از موقعیت هایی که باعث اضطراب شما می شود آن ها را قوی تر میکنند.

در مواجهه درمانی، از شما خواسته می شود که خودتان را درحال انجام کاری که از آن می ترسید تصور کنید یا حتی شما را مجبور به انجام آن کار در دنیای واقعی می کنند. این کار بر اساس تکنیکی به نام “حساسیت زدایی سیستماتیک” جلو می رود که در آن با کمترین میزان تحریک اضطراب شروع می کنید و کم کم میزان آن را افزایش می دهید.

هسته ی اصلی مواجهه درمانی، همین تکنیک های آرام ماندن و نترسیدن از شرایط است که به صورت گام به گام در مواجهه با شرایط استرس زا به شما آموزش داده می شود. این روند تدریجی باعث می شود که در ذهن شما، شرایط استرس زا با رویکرد های آرامش بخش جفت شده و به شما کمک می کند که در دفعات بعدی در شرایط مشابه با این رویکرد ها اضطراب خودتان را کنترل کنید.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی DBT

رفتار درمانی دیالکتیکی یا DBT روشی است که در دهه 80 میلادی توسط مارشا لینهان ساخته شد تا به افراد اختلال شخصیت مرزی در مدیریت احساسات و واکنش های آن ها کمک کند. افراد دارای اختلال شخصیت مرزی، در واکنش های عاطفی خود به ویژه در روابط با افراد دیگر، دچار مشکل هستند. واکنش های آن ها خیلی سریع اتفاق می افتد و زمان زیادی طول می کشد که به سطح طبیعی برانگیختگی بازگردند.

درمان توسط روش رفتار درمانی دیالکتیکی، به وسیله ی تقویت مهارت های مقابله ای صورت می گیرید. مهارت هایی مثل : شناسایی افکار غیر مفید، تمرین خود آرامش بخشی، تنظیم احساسات، ذهن آگاهی و مدیریت استرس پس از سانحه

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش ACT

درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش (ACT) یکی دیگر از شکل های درمان است که تاثیر بسزایی در بهبود بسیاری از انواع اختلالات اضطراب نشان داده است. در این روش درمانی، ارزش های شما در زندگی شناسایی شده و رفتار شما به نحوی جهت دهی خواهد شد که با این ارزش ها همخوانی داشته باشد.

همچنین در این روش درمانی، از ذهن آگاهی به وسیله ی استعاره ها استفاده می شود. به عنوان مثال، یکی از استعاره هایی که شرح داده شده این است که “تصور کنید که افکار منفی شما مسافر های اتوبوسی هستند که شما راننده ی آن هستید. مسافران ممکن است چیزهایی بگویند که شما دوست نداشته باشید، اما در نهایت کسی که این اتوبوس را هدایت می کند شما هستید، پس نیاز نیست به حرف های آن ها گوش دهید.

هنر درمانی

هنر درمانی

هنر درمانی یک روش جدید برای درمان اختلالات اضطراب به شمار می آید که برای اثبات کارایی آن، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. هرچند که برخی شواهد و مشاهدات، نشان دهنده ی تاثیر هنر درمانی بر کاهش اضطراب هستند. هنر درمانی می تواند استفاده از هنر برای نشان دادن و پردازش احساسات باشد یا استفاده از هنر به عنوان روشی برای تمرین ذهن آگاهی و کسب آرامش.

خانواده درمانی

خانواده درمانی

اگر فردی در خانواده با اختلالات اضطراب درگیر هست و این قضیه روی زندگی دیگر اعضای خانواده نیز تاثیر گزاشته است، خانواده درمانی می تواند در این وضعیت موثر باشد. در جلسات خانواده درمانی، اعضای خانواده می توانند یاد بگیرند که چطور با فرد درگیر با اضطراب برخورد کنند تا روند بهبود او سریع تر طی شود. همچنین از تاثیراتی که وجود یک فرد دارای اختلال اضطراب بر اعضای خانواده می گذارد رهایی یابند.

روانکاوی درمانی

روانکاوی درمانی

این نوع درمان، بررسی اتفاقات و تجربیات گذشته ی شما، برای یافتن دلیل اضطراب کنونی شما است. در طول جلسه ی روانکاوی، روانکاو به شما کمک می کند که این اتفاقات و تجربیات را شناسایی کنید و بتوانید آن ها را به درستی پردازش کنید تا اضطراب شما کاهش پیدا کند.

درمان بین فردی

درمان بین فردی

درمان بین فردی زمانی استفاده می شود که اضطراب شما تنها در ارتباط با دیگران به وجود بیاید، مثل اختلال اضطراب اجتماعی.

کتاب درمانی

کتاب درمانی

کتاب درمانی از ادبیات برای کمک به شما در بهبود زندگی کمک می گیرد که این کار از طریق ارائه اطلاعات، پشتیبانی و حمایت هایی که از طریق خواندن کتاب و داستان بدست می آورید صورت می گیرد.

از درمان های اختلال اضطراب چه انتظاری باید داشته باشیم؟

در زیر توضیح داده ایم که چه چیزهایی را می توانید از درمان اختلال اضطراب انتظار داشته باشید. در این روش های درمانی شما موارد زیر را یاد می گیرید:

  • تکنیک های آرامش
  • دیدن موقعیت ها از نقطه نظر متفاوت
  • شناسایی اضطراب
  • نزدیک شدن به موقعیت های ترسناک و اضطراب آور به بهترین روش
  • مهارت های مقابله ای
  • مهارت های حل مساله

تعداد جلسات درمان بسته به نوع علائم و شدت اختلال شما می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. در برخی افراد که از روش های درمانی کوتاه مدت مثل CBT استفاده می کردند، علائم بهبودی در فرصت کوتاهی مثل 8 تا 10 جلسه ی اول نمایان شده است.

چه زمانی باید به یک متخصص درمان اضطراب مراجعه کرد؟

اگر دچار اضطراب شدیدی هستید که در جنبه های مختلف زندگی شما اختلال ایجاد کرده است، بهتر است با یک درمانگر متخصص تماس بگیرید. تنها یک روانشناس یا روانپزشک است که می تواند به شما در تشخیص و بهبود علائم کمک کند زیرا علائم اختلال اضطراب با گذشت زمان و به خودی خود از بین نمی روند.

منبع : verywellmind

امتیاز 1.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.