نشانه های اوتیسم در زنان، 10 نشانه اوتیسم در خانم ها

اوتیسم در بانوان

اوتیسم در زنان به شکل های متفاوت تری از مردان بروز می کند. این واقعیتی است که اغلب منجر به تشخیص نادرست و عدم تشخیص درست شده است. در نتیجه، وقتی تشخیص در زنان مبتلا به اوتیسم صورت نمی گیرد، آن ها به دلیل دشوار بودن شرایط سخت زندگی سخت مورد قضاوت قرار می گیرند. علاوه بر این، مسائل مربوط به بهداشت روانی در زنان مبتلا به اوتیسم شایع است.

در مقابل، تشخیص اوتیسم در زنان، اغلب  تاثیر مثبتی در اعتماد به نفس و عزت نفس آن ها دارد. آن ها حتی می توانند مدافع یا مربی سایر زنان مبتلا به اوتیسم شوند. دریافت تشخیص همچنین می تواند اطمینان حاصل کند که نوع پشتیبانی مناسب را دریافت کرده اند.

با توجه به این موضوع که اوتیسم عمدتا یک بیماری است بیشتر در مردان مشاهده می شود، اگر زنی با این سوال مواجه شده است که آیا اوتیسم دارد یا خیر، خواندن ادامه این مطلب را به او پیشنهاد می کنیم.

اوتیسم در زنان

نشانه های اوتیسم در زنان

  1. مشکلات اجتماعی

مشکلات اجتماعی یکی از مهم ترین و تعجب آورترین نشانه های اوتیسم در زنان است. اختلال طیف اوتیسم یک اختلال رشد است، به این معنی که افراد با اوتیسم متولد می شوند (اگرچه ممکن است این بیماری تا اواخر زندگی آشکار نباشد).

زنان مبتلا به اوتیسم معمولاً پاسخ به نشانه های اجتماعی را دشوار می دانند. بسیاری از زنان با ایجاد یک “چک لیست” اجتماعی و یادگیری نحوه پاسخ گویی به مردم از طریق روش های مناسب اجتماعی، این مشکل را طی می کنند. آن ها اغلب احساس اضطراب اجتماعی می کنند، تعاملات اجتماعی خود را نشخوار می کنند و ممکن است سرانجام احساس کنند که کنار گذاشته می شوند و تنها هستند (علی رغم تمام تلاششان برای اجتماعی بودن).

در حالی که زنان مبتلا به اوتیسم ممکن است در موقعیت های یک به یک تعامل خوبی داشته باشند، اما حضور در گروه ها و جمع های چند نفره برای آن ها بسیار دشوار است و پس از تعاملات بیش از حد اجتماعی، احساس خستگی می کنند.

  1. حساسیت های زیاد حسی

بسیاری از زنان مبتلا به اوتیسم حساسیت حسی شدیدی را تجربه می کنند. ممکن است در هنگام مواجه شدن در برابر بو، نور، سر و  صدا و یا حتی لمس شدن، احساس آگاهی بیشتری داشته باشند.

در اوتیسم در زنان، برخی موراد نشانه “دوست نداشتن” نیست بلکه احساس عدم توانایی تحمل آن ها نسبت به شرایط است. بعضی از بیماران من توضیح داده اند که اگر افراد در یک اتاق نفس می کشند نمی توانند بخوابند!  یا به دلیل حساسیت بیش از حد به صداها و جمعیت، قادر به رفتن به مراکز خرید نیز نیستند.

  1. عملکرد اجرایی

بسیاری از زنان مبتلا به اوتیسم با مشکلات عملکردی روبرو هستند. افرادی که دارای مشکلات عملکرد اجرایی هستند ممکن است برای سازماندهی خود، به پایان رساندن وظایف و حفظ کنترل عاطفی با مشکلاتی مواجه باشند. چه در محل کار و چه در خانه، انجام کارهایی از قبیل تمیز نگه داشتن خانه، حفظ عادات سالم یا انجام کارهای روزمره مانند دوش گرفتن و صبحانه خوردن برای خانم ها دشوار است.

  1. علایق وسواسی

مردان و زنان مبتلا به اوتیسم تمایل دارند که علاقه های ویژه و شدیدی داشته باشند و اغلب می خواهند به چگونگی عملکرد چیزی بپردازند. آن ها ممکن است بخواهند تک تک واقعیت ها را در مورد علاقه خود بدانند.

در حالی که علایق پسران و آقایان غالباً روی اشیا یا چیزهای خاصی متمرکز است، زنان اغلب به طیف گسترده تری از موضوعات علاقه خاصی نشان می دهند.

اوتیسم در زنان باعث می شود روی یک موضوع خاص تمرکز و وسواس بیشتری به خرج دهند، از این رو بسیاری از زنان مبتلا به اوتیسم محققان ماهری هستند و ممکن است به سمت مشاغل یا سرگرمی هایی که نیاز به تمرکز شدید دارند، گرایش پیدا کنند.

  1. استتار

زنان مبتلا به اوتیسم تمایل بیشتری به معاشرت نسبت به مردان مبتلا به اوتیسم دارند و زمان و انرژی قابل توجهی را در نقاب زدن یا استتار اختلافات خود صرف می کنند تا “طبیعی” باشد. اگرچه مردان مبتلا به اوتیسم نیز سعی در استتار و مخفی کردن اختلافات خود با دیگران می کنند، اما زنان مبتلا به اوتیسم تمایل دارند این کار را تا حد بسیار بالاتری انجام دهند.

  1. مشکلات خواب

یکی از مشکلات اوتیسم در زنان، مشکالت مربوط به خوابیدن است. اغلب، به دلیل حساسیت های بیش از حد حسی، از جمله حساسیت زیاد به سر و صدا در شب، احساس ناراحتی ایجاد می شود. حضور فرد دیگری می تواند باعث تشدید مسائل خواب شود.

  1. دشواری های ارتباط چشمی

بحث ارتباط چشمی در اوتیسم در زنان، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اکثر زنان مبتلا به اوتیسم، در وادار کردن خود به تماس چشمی مهارت می یابند. اگر آن ها این کار را به اندازه کافی انجام دهند.

ممکن است احساس طبیعی تری برای آن ها ایجاد شود. بنابراین، یک زن مبتلا به اوتیسم ممکن است در برقراری ارتباط چشمی مشکلی نداشته باشد زیرا این کار را آموخته است. اما اگر این احساس برای او غیر طبیعی یا سخت شود، به طور بالقوه می تواند نشانه ای از اوتیسم باشد.

نشانه های اوتیسم در زنان

  1. مسائل مربوط به مدیریت هیجان و بحران

اوتیسم در زنان باعث بروز مشکلاتی از جمله عدم مدیریت و تنظیم عاطفه می شود. اغلب زنان مبتلا به اوتیسم اغلب در تنظیم عاطفه مشکل دارند. تحقیقات نشان داده است که ارتباط ضعیفی بین قشر پیشانی و آمیگدال در افراد مبتلا به اوتیسم وجود دارد . به بیان ساده، می توان آمیگدال را به عنوان یک “مرکز احساسات” در مغز ما تصور کرد و قشر پیشانی را می توان “مغز متفکر” ما دانست (بخشی منطقی تر از مغز ما که قضاوت می کند).

به دلیل ارتباط ضعیف بین این دو منطقه، زنان مبتلا به اوتیسم منطقی  راحت جلوه دادن شرایط و کنترل آن ها را دشوار می دانند.

  1. لاغری

لاغری در اوتیسم در زنان، به رفتارهای تکراری اشاره دارد. واضح ترین رفتارهایی که با اوتیسم همراه است تکان خوردن، زدن دست، تکرار کلمات یا عبارات و یا چرخاندن است. با این حال، زنان مبتلا به اوتیسم ممکن است رفتارهای تحریک کننده دیگری مانند برداشتن پوست، مالش پا، قدم زدن یا پیچاندن مو دور انگشتان از خود نشان دهند. افراد مبتلا به اوتیسم تمایل به تحریک بیشتر از افراد دیگر دارند و ممکن است از رفتارهای آن ها آگاهی نداشته باشند. تصور می شود که تحریک یک ابزار خودتنظیمی است.

10.اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی علائم جهانی اوتیسم نیستند. اما از آن جا که زندگی برای بسیاری از زنان مبتلا به اوتیسم دشوار است، معمولاً تجربه مشکلات بهداشت روانی مانند اضطراب، افسردگی یا مشکلات اعتیاد برای آن ها معمول است. همچنین میزان خودکشی در زنان مبتلا به اوتیسم بسیار بالاتر از حد متوسط است، که به نظر می رسد مربوط به میزان استتار آن ها باشد.

نتیجه گیری

علاِئم اوتیسم در زن و مرد مشترک است، اما به طور کلی، اوتیسم در زنان متفاوت تر از مردان ظاهر می شود. علائمی که ممکن است به طور متفاوتی در زنان مبتلا به اوتیسم بروز کند شامل مشکلات اجتماعی، مسائل تنظیم عاطفی و ماهیت علایق شدید است.

درک این نکته که اوتیسم می تواند به طور متفاوتی در زنان بروز کند و به دنبال یک تشخیص دقیق است، ممکن است منجر به کیفیت زندگی بهتر شود.

امتیاز 3 (4 مشارکت)
منبع https://www.psychologytoday.com/gb
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.