تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال

مهم نیست که در زندگی ما چه می گذرد، با این حال، به ندرت می توان شرایطی را پیدا کرد که نوع و انتخاب صحیح موسیقی نتواند آن را به سرعت بهبود بخشد. موسیقی ملایم و آرام پیانو می تواند واقعاً به ما کمک کند تا بعد از یک روز طولانی و خسته کننده، خستگی را از بدن خود خارج کنیم. با این حساب می توان حتی از تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال استفاده کرد و برای کنترل بیش فعالی در کودک از موسیقی بهره برد.

به عنوان مثال، پخش یک موسیقی شاد و انرژی بخش هنگام ورزش کردن باعث می شود تا شما تمرین های خود را حتی از یک مربی هم بهتر انجام دهید.

تاثییر موسیقی بر کودکان بیش فعال

تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال

همان طور که موسیقی می تواند به ما در سالن ورزشی انرژی بیشتری برای ورزش کردن بدهد یا به ما کمک کند تا راحت تر تنش ها را از خود دور کنیم، انتخاب یک موسیقی آرام برای کودکان می تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به آن ها در احساس آرامش و تمرکز باشد. حتی در شرایطی که بیماری ADHD (بیش فعالی) در آن ها دیده می شود.

دارو راه حل همیشگی برای درمان ADHD نیست

زندگی با ADHD می تواند کارهای ساده و کوتاه را برای کودکان ما به یک مسابقه دو ماراتن مارپیچی تبدیل کند که این مسابقه همواره با طغیان حواس پرتی ها همراه است.

همان طور که همه ما می دانیم، رایج ترین راه حل تجویز دارو است. اگرچه این پاسخ به ندرت جواب مناسب معمای پیچیده ADHD است.

بعضی از والدین، دارو دادن به فرزندشان را یک ایراد اخلاقی می دانند. این جا است که تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال می تواند در درمان آن ها موثر باشد، چرا که در فعالیت هایی مانند نوشتن تکالیف روزانه، مصرف دارو برای کودکان توصیه نمی شود.

دلایل اثر گذاری موسیقی بر کودکان بیش فعال

مطالعات متعددی در طی سال های گذشته نشان داده است که یک ارتباط قوی بین انواع خاصی از موسیقی و بهبود تمرکز در افراد به ویژه در کودکان وجود دارد. اما تعداد کمی از آن مطالعات در مورد دلیل آن اتفاق نظر دارند. گفته شده است که اثر دوپامین دلیلی است که بیشتر از سایر دلایل منطقی به نظر می رسد.

اثر دوپامین

گوش دادن به موسیقی می تواند سطح دوپامین یا همان “ماده شیمیایی شادی آور” را که به بهبود تمرکز و توجه کمک می کند، افزایش دهد. باید توجه داشت که سطح دوپامین در افراد مبتلا به بیش فعالی (ADHD) کم است، پس با افزایش طبیعی سطح دوپامین در فرزندمان، این امکان وجود دارد که به طور طبیعی به افزایش سطح تمرکز آن ها کمک می کنیم.

تاثیر موسیقی بر تمرکز کودکان

هوشیاری در مقابل توجه ناخودآگاه

در سال 2013، یک مطالعه علمی که معمولاً از آن به عنوان سیستم توجه آگاهانه و ناخودآگاه یاد می شود، منتشر شد.

این مطالعه به چگونگی استفاده از سیستم توجه آگاهانه ما، برای تمرکز روی مواردی پرداخته است که در واقع می خواهیم روی آن ها متمرکز شویم.

به عنوان مثال، در حال حاضر شما برای مطالعه این مقاله از توجه آگاهانه خود استفاده می کنید. در همین حال، سیستم توجه ناخودآگاه شما در پس زمینه، هوشیار باقی مانده و هر آن چه را که ممکن است مهم باشد ارزیابی و اسکن می کند و توجه شما را به آن معطوف می کند.

به همین دلیل است که حتی اگر تمرکز خود را فقط روی خواندن این مقاله بگذارید، اما اگر کسی وارد اتاق شود یا پشت سر شما حرکت کند، حواس شما را پرت می کند.

این رفتار مانند خیلی از رفتار و عادات ما از اجداد ما باقی مانده است. چرا که آن ها هنگام شکار و تهیه غذا باید همیشه مراقب وقوع خطرات احتمالی می بودند.

امروزه که محیط زندگی ما نسبت به محیط زندگی اجداد ما خطر بسیار کمی دارد، به این معنی نیست که سیستم توجه ناخودآگاه ما برای همیشه خاموش است بلکه این سیستم ناخودآگاه ما همواره به کار خود ادامه می دهد.

در کودکان مبتلا به ADHD، این سیستم توجه ناخودآگاه به طور مداوم در حال فعالیت است و آن ها را از هر نوع حواس پرتی احتمالی آگاه می کند.

 چگونگی تاثیر موسیقی بر  کودکان بیش فعال

اینجاست که تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال واقعاً خودش را نشان می دهد. همراه با افزایش سطح دوپامین، به سیستم توجه ناخودآگاه چیزی را می دهد تا بتواند روی آن تمرکز کند، بنابراین توانایی آن را در حواس پرتی منع می کند. البته، این لزوماً به این معنی نیست که هر نوع موسیقی می تواند این کار را انجام دهد.

انتخاب درست موسیقی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی

همان طور که همه ما می دانیم، همه ما بسته به نوع موسیقی که گوش می دهیم، احساس متفاوتی داریم. موسیقی شاد ما را به سمتی می برد که دلمان می خواهد شاد باشیم و برقصیم و موسیقی غمگین احساس سرزنده بودن را از ما می گیرد و ممکن است تا حدودی افسردگی مالیخولیایی به ما دست دهد.

موسیقی مناسب برای کودک

افسردگی مالیخولیایی

نوعی افسردگی که فرد احساس می کند زندگی، ارزش زیستن ندارد. در واقع نوعی بی اشتیاقی نسبت به فعالیت محسوب می شود.

برای اینکه از تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال و درمان آن بتوانید استفاده کنید، لازم است که در انتخاب نوع موسیقی حساسیت زیادی داشته باشید.

برای این که توجه و تمرکز فرزندتان را افزایش دهید، موسیقی ای را انتخاب کنید که یکنواخت باشد، انرژی زیادی نداشته باشد.برای اینکه انگیزه ورزش و فعالیت داشتن را در فرزندتان به وجود آورید ازموسیقی هایی مانند پاپ یا راک که بیش از حد انرژی دارند، کمک بگیرید، چرا که فرزند شما را به حرکت و فعالیت سوق می دهد.

لازم به ذکر است که موسیقی همراه با کلام می تواند به اندازه موسیقی های راک و پاپ حواس پرت کننده باشد، به جای این که به عنوان ابزاری برای خنثی سازی سیستم ناخودآگاه عمل کند.

اگر چه انواع مختلف موسیقی الکترونیکی در این زمینه به خوبی عمل می کنند اما بیشتر کارشناسان موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک را برای بیش فعالی توصیه می کنند.

نتیجه گیری تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال

توصیه ما به والدینی که فرزند آن ها مبتلا به بیش فعالی (ADHD) است، این است که از تاثیر موسیقی های آرامش بخش در روند درمان کودک خود غافل نشوند. تاثیر موسیقی بر کودکان بیش فعال از تاثیر دارو ها خیلی بیشتر است و نکته مثبت آن این است که عوارض جانبی داروها را نیز ندارد.

موسیقی کلاسیک برای بچه ها

این لیست پخش با دقت انتخاب شده و ترکیبی از 57 قطعه موسیقی کلاسیک است که به عنوان موسیقی متن کامل پس زمینه عمل می کند.

این مجموعه هیجان انگیز اعم از جنبش های جالب توجه و جذاب به جنبه های صلح آمیز جهان کلاسیک، به ویژه برای کمک به انگیزه دادن به بچه های ما و همچنین کمک به آن ها در بهبود تمرکز مفید است.

موسیقی کلاسیک آرامش بخش برای بچه ها

این یک لیست پخش آهنگ 67 است، که مانع از حواس پرتی می شود زیرا با زمانی که بچه ها به آن گوش می دهند، سیستم های توجه آگاهانه آن ها شروع به کار در بهترین حالت خود می کنند.

موسیقی متمرکز خلاق و آرام

این موسیقی توسط جیسون استیفنسون و مجموعه اش برای داشتن یک خواب خوب در شب و افزایش بهره وری کودکان طراحی شده است.

در میان همه فیلم های وی، این ترکیب ظریف ویولن، پیانو، طبل تمپانی و باس به اثبات می رسد که برای تکمیل مشق شب یا انجام کارهای خلاقانه کودک موثر است.

موسیقی گیتار آرامش بخش

این ویدیوی سه ساعته، پر از گیتارهای آکوستیک ملایم و در هم تنیده کاملاً آرامبخش است که به داشتن آرامش به هنگام خوابیدن کودکان بسیار موثر است.

موسیقی شاد برای بچه ها در کلاس

آخرین و نه مهمترین، اگر ما از این مورد نام نبردیم ، ناامید خواهیم شد. یک ساعت موسیقی پس زمینه تکان دهنده و نشاط آور که به طور خاص برای تأثیر آن در بهبود تمرکز و تمرکز و اطمینان از عدم توجه به بیش فعالی بیش از حد در موفقیت فرزندان ما انتخاب شده است.

این موسیقی نشاط آور که به طور ویژه برای بهبود تمرکز انتخاب شده است از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موسیقی ها برای کنترل بیش فعالی در کودکان است.

امتیاز 4.3 (3 مشارکت)
منبع www.lifehack.org
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. عطااله مددی می گوید

    سلام و وقت بخیر،این موسیقی هایی که در پاراگرافهای آخر متن معرفی کردین رو چجوری میتونیم تهیه کنیم ؟
    اگه بشه اول مقداری از اون ها رو شنید و بعد تهیه کرد خیلی خوب میشه، من یه پسر حدود ۴/۵ سال دارم برای اون میخوام، اصلا برای ایشون مناسب هست؟

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 11 =