بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها

برخی از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی گزارش کرده اند که شاهد بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها و روش های درمانی جایگزین بوده اند. شواهد علمی بسیاری درمان اختلال دوقطبی با این روش ها را تأیید می کند. اما اثربخشی در درمان اختلال دو قطبی با ویتامین ها نیاز به تحقیقات گسترده تری در زمینه های مختلف دارد.

تعریف اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که با تغییرات شدید خلق و خو در افراد مشخص می شود. همچنین افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است دوره های افسردگی را نیز تجربه کنند. اختلال دو قطبی به عنوان بیماری دو قطبی یا افسردگی شیدایی نیز شناخته می شود.

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است در مدیریت کارهای روزمره در مدرسه یا محل کار یا حفظ روابط با مشکل روبرو شوند. هیچ درمان قطعی برای اختلال دو قطبی وجود ندارد، اما راه های بسیار زیادی وجود دارد که فرد مبتلا به اختلال دو قطبی می تواند با کمک آن ها علائم این بیماری را در خود کنترل کند.

بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها

بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها

  1. روغن ماهی

روغن ماهی دارای دو نوع از سه نوع اصلی اسیدهای چرب امگا 3 است:
  • ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)
  • اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA)

این اسیدهای چرب ممکن است روی مواد شیمیایی مغز مرتبط با اختلالات خلقی تأثیر بگذارند.

نکته جالب توجه این است که تحقیقات نشان داده است که  اختلال دو قطبی در کشورهایی که مردم آن ماهی و روغن ماهی مصرف می کنند به نسبت سایر کشورهایی که مصرف نمی کنند، کمتر دیده می شود.

 فواید اسیدهای چرب امگا 3

  • تحریک پذیری و پرخاشگری را در خود کاهش دهند
  • ثبات خلق و خو را در خود حفظ کنند
  • علائم افسردگی را کاهش دهند
  • عملکرد مغز را بهبود ببخشند

عوارض جانبی اسید های چرب امگا3

برای کمک کردن به خود و رسیدن به بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3، می توانید از مکمل های روغن ماهی مصرف کنید. با این حال، مکمل های روغن ماهی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که عبارتند از:

1_ حالت تهوع

2_ سوزش سردل

3_ دل درد

4_ نفخ شکم

5_ باد گلو (آروغ زدن)

6_ اسهال

  1. گیاه خار مریم

منابع معتبر و متفاوتی در رابطه با خواص خار مریم برای درمان افسردگی می توانن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهند. به نظر می رسد یک مشکل این است که اشکال گیاه خار مریم در بین مطالعات یکسان نبوده است. دوزها نیز هنگام مصرف متفاوت است.

  1. گیاه ریشه طلایی (رودیولا روزا)

گیاه رودیولا روزا ممکن است به درمان افسردگی خفیف تا متوسط کمک کند. این گیاه یک محرک خفیف است و ممکن است باعث بی خوابی شود. از دیگر عوارض جانبی این گیاه می توان به خواب دیدن و حالت تهوع اشاره کرد.

قبل از مصرف گیاه ریشه طلایی حتما با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر سابقه سرطان سینه دارید. این گیاه به گیرنده های استروژن متصل می شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.

گیاه ریشه طلایی (رودیولا روزا)

  1. کولین

کولین یک ویتامین محلول در آب است. می توان برای بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها، از کولین استفاده کرد و علائم شیدایی در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی را کاهش داد.

یک منبع معتبر گزارش داده است که شش فرد مبتلا به اختلال دو قطبی که روزانه 2000 تا 7200 میلی گرم کولین دریافت می کنند (علاوه بر درمان با لیتیوم)، شاهد بهبود علائم افسردگی شیدایی در خود بوده اند.

  1. اینوزیتول

اینوزیتول یک ویتامین مصنوعی است که می تواند به درمان افسردگی و اختلال دو قطبی کمک کند. یک منبع معتبر گزارش داده است که در یک مطالعه، به 66 نفر از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی که یک دوره افسردگی اساسی را تجربه می کردند، به عنوان یک روش درمانی اضافی به آن ها اینوزیتول داده شد.

نتایج این مطالعه نشان داد که 17.4 درصد از افرادی که اینوزیتول را به عنوان درمان اضافی دریافت می کردند، از دوره افسردگی خود بهبود می یابند و به مدت هشت هفته هیچ علائمی از دوره بد خلقی و نشانه های اختلال دو قطبی ندارند.

  1. N- استیل سیستئین

این آنتی اکسیدان به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. در یک آزمایش کنترل شده تصادفی از افراد مبتلا به افسردگی شیدایی، افزودن 2 گرم N- استیل سیستئین در روز به داروهای اصلی برای درمان اختلال دو قطبی منجر به بهبود قابل توجهی از علائم افسردگی شیدایی در آن ها شد.

  1. S- آدنوزیل متیونین

نتایج معتبر نشان می دهد که فرم مکمل ماده ای که به طور طبیعی در بدن وجود دارد، ممکن است برای درمان افسردگی مفید باشد. این مکمل اسید آمینه ممکن است برای درمان اختلال دو قطبی نیز موثر باشد.

برخی از دوزهای این مکمل ها می توانند عوارض جانبی جدی، مانند تحریک دوره های جنون، ایجاد کنند. با پزشک خود در مورد دوزهای مناسب این مکمل صحبت کنید. همچنین در مورد چگونگی تعامل S- آدنوزیل متیونین با سایر داروهایی که می خورید سوال کنید.

  1. تکنیک های آرام سازی

استرس اختلال دو قطبی را پیچیده تر می کند. چندین روش درمانی جایگزین برای کاهش اضطراب و استرس وجود دارد. این روش های درمانی شامل موارد زیر است:

تکنیک های آرام سازی نمی توانند اختلال دو قطبی را درمان کنند. اما ممکن است به شما کمک کنند علائم خود را مدیریت کرده و بخشی ارزشمند از برنامه درمانی شما باشند.

  1. ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی (IPSRT)

الگوهای نامنظم و کمبود خواب ممکن است علائم اختلال دو قطبی را بدتر کند. IPSRT نوعی روان درمانی است. هدف آن کمک به افراد مبتلا به اختلال دو قطبی است:

  • در زندگی تان یک روال منظم را حفظ کنید.
  • عادت های خوب خوابیدن را در پیش بگیرید.
  • بیاموزید که چگونه مسائلی را که روال زندگی با آن ها مختل یا قطع می شود، حل کنید.

IPSRT، علاوه بر داروهای تجویز شده شما برای اختلال دو قطبی، ممکن است به کاهش تعداد دوره های شیدایی و افسردگی کمک کند.

ورزش و اختلالات دو قطبی

10.تغییر سبک زندگی

اگرچه تغییر شیوه زندگی اختلال دو قطبی را درمان نمی کند، اما برخی تغییرات ممکن است درمان شما را تقویت کرده و به ایجاد ثبات در خلق و خوی شما کمک کنند. این تغییرات شامل موارد زیر است:

1_ ورزش منظم

ورزش می تواند به ایجاد ثبات در خلق و خو کمک کند. همچنین می تواند به کاهش افسردگی و افزایش کیفیت خواب کمک خواهد کرد.

2_ خواب کافی

خواب کافی می تواند به ایجاد ثبات در خلق و خو و کاهش تحریک پذیری کمک کند. نکاتی را برای بهبود کیفیت خواب خود رعایت کنید. این نکات می تواند شامل ایجاد یک روال معمول و ثابت برای خوابیدن یا ایجاد یک فضای آرام در اتاق خواب باشد.

3_ غذاهای سالم

گنجاندن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی  برای بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها خوب است. با این حال، توجه داشته باشد که مصرف چربی های اشباع را که با عدم تعادل شیمیایی مغز مرتبط هستند، را کاهش دهید.

شما می توانید شاهد بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها و یک رژیم غذای سالم و اصولی باشید اما برای مصرف هر چیز جدیدی در برنامه خود حتما با پزشک مشورت کنید.

نتیجه گیری

همیشه قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین ها، مکمل ها و روش های درمانی ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند و عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند.

بهبود نشانه های اختلال دو قطبی با ویتامین ها موثر است اما درمان های جانبی نباید جایگزین درمان ها یا داروهای اصلی شوند. چرا که برخی از افراد گزارش کرده اند که هنگام ترکیب این دو با هم، روند درمان آن ها با سرعت بیشتری صورت گرفته است.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
منبع https://www.healthline.com/
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.