6 تکنیک فرزندپروری مثبت

اگر می‌خواهید پدر و مادر خوبی باشید بخوانید!

تکنیک هایی برای فرزندپروری مثبت

داشتن کمربند سیاه در ورزشهای رزمی، کارمند منتخب اداره بودن و یا حتی بردن جایزه نوبل از شما والدین خوب آشنا با فرزندپروری نمی‌ سازد. بسیاری از والدین فکر می‌ کنند که تربیت بچه ها باید ساده باشد. آن ها بدون فکر به چگونگی والد بودن صاحب فرزند می شوند و شاید هرگز هم متوجه صدماتی نباشند که به خود و فرزندشان وارد می کنند.

فرزند پروری کار آسانی نیست و در شرایط کنونی به نظر می رسد که کمی بیش از پیش سخت تر هم شده است. اما جهان در حال حاضر به بهترین حالت به ما نیاز دارد. اگر فرزندانمان را به عنوان بهترین نسخه خود تربیت نکنیم، شادی یک زندگی سالم را از آنان دریغ کرده ایم.

با استفاده از تکنیک های زیر می توانید مطمئن باشید که روحیه والدگری و فرزندپروری مثبت را تمام و کمال در خود ایجاد خواهید کرد؛ با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا ۶ تکنیک ویژه فرزندپروری را با هم مرور کنیم!

فرزندپروری

۱- برای فرزندپروری مثبت از پایان شروع کنید!

تصور کنید که خدایی ناکرده مراسم تشییع جنازه شماست و بچه هایتان در اطراف تابوت شما هستند. آنها در مورد اوقات خوب و بدشان صحبت می کنند. دوست دارید درمورد شما به عنوان والدینشان چه بگویند؟

فراتر از اینکه مردم بگویند چقدر شما را دوست دارند؛ به این موضوع فکر کنید که بچه ها در مورد شما چه چیزی را بیشتر دوست دارند؟

به عنوان مثال اگر من جای یک والد باشم، می خواهم بچه هایم بگویند که وقتی با آنها بودم همیشه کاملاً درگیرشان بودم. دوست دارم بگویند که همیشه احساس می کردند که مقدار زیادی انرژی مثبت در خانه وجود دارد و در آن لحظه فرزندانم مهم ترین چیز در جهان برای من بودند.

زندگی ما ترکیبی از تخلیه انرژی پیچیده است ، بنابراین من باید مسئولیت اطمینان حاصل کنم که وقتی در کنار بچه ها هستم ، خوشحال باشم. من این کار را با آگاهی از احساس کمبود احساس و داشتن برنامه ای برای کمک به من انجام می دهم.


همچنین می توانید بخوانید: آموزش مهارت های زندگی به کودکان مهمترین وظیفه والدین


۲- به بازی هرگز نه نگویید!

بازی کردن شاید چیز بسیار کوچکی به نظر بیاید اما عمیق ترین تاثیرات را بر روح و روان کودک شما خواهد گذاشت! به آن‌ها نشان دهید که تا چه حد برای شما اهمیت دارند و تلاش کنید که با تمام وجودتان وارد بازی شوید.

البته دقت کنید که این بدان معنا نیست که هرگز از کلمه “نه” استفاده نکنید و همیشه جواب مثبت به بازی بدهید. فقط تلاش کنید که مستقیما درخواست بازی را رد نکنید.

فرزندپروری

به عنوان مثال تصور کنید که پای تلفن مشغول صحبت با رئیس هستید و کودکتان می خواهد با شما بازی کند یا حرف بزند؛ در این موقعیت می‌توانید از او بخواهید که لیوان کوچکش را برای شما بیاورد یا در جمع کردن لباس‌ها کمک کند و در عوض قول می دهید که عصر یا فردا ظهر به پارک بروید. سعی کنید بازی و زمانی که کودکتان می‌خواهد با شما بگذراند را جدی بگیرید و مثل یک انسان بالغ و ارزشمند با او برخورد کنید.

۳- همدلی در فرزندپروری مثبت

تصور کنید که کودکتان زمین خورده، زانویش زخم شده و در حال گریه کردن است. در چنین موقعیتی چه واکنشی از همه بهتر است؟

راستش گفتن اینکه آن‌ها با زمین خوردن بزرگ می‌شوند، باید گریه و شکایت را کنار بگذارند و ساکت باشند می تواند اولین چیزی باشد که به فکر ما می‌رسد تا یک فرزند مسئولیت پذیر تربیت کنیم. اما چنین واکنشی هرگز سازنده نیست و برای هیچ یک از شما فایده‌ای ندارد.

نکته اساسی در فرزندپروری مثبت: کودکان بیش از آن چه فکر کنید می‌فهمند!

فرزندپروری

به یاد داشته باشید، کودکان خردسال بیش از آنچه بیان می‌کنند درک می‌کنند. آگاهی دادن به آن‌ها بدین صورت که “آن‌ها شجاع هستند و درک می‌کنید که درد دارند اما هنگام ایستادن حالشان بهتر خواهند شد” نشان دهنده همدلی و درک مرحله رشد کودک ما است. همدلی یکی از جنبه های اساسی فرزندپروری مثبت است.

۴- قدرشناسی

شما تاکنون با فرزندتان برای افراد دیگر چه کاری انجام داده اید؟ جمع کردن پول برای خیریه محک؟ بیمارستان کهریزک؟ کمک و غذارسانی به سگ‌های خیابانی یا کمک‌های معیشتی به افراد بی‌بضاعت خصوصا بچه‌ها؟ چیزی به خاطر دارید؟

فراموش نکنید که آموزش شکرگذاری به فرزندان یک نکته فوق‌العاده اساسی در تربیت مثبت است. با کارهای خیرخواهانه علاوه بر حس خوب کمک به دیگران و انتقال آن به کودک، حس قدرشناسی و شکرگزاری را در او تقویت خواهید کرد.

۵- ماجراجویی

اکثر بچه ها عاشق تحرک و ماجراجویی هستند. متاسفانه ما فراموش می کنیم که بسیاری از کارهایی که ممکن است به راحتی و روزانه انجام دهیم یا آن را مسلم بدانیم می تواند یک ماجراجویی بزرگ برای بچه ها باشد، مانند ملاقات با دوستانمان، خرید ماشین، تعمیر کامپیوتر و غیره. درگیر کردن بچه ها در این فعالیت ها می تواند یک تغییر بزرک در روال زندگی و سرگرمی آن‌ها باشد.

۶- همه غریبه ها بد نیستند!

فرزندپروری

این فاکتور فرزندپروری تنها یک نظر است پس اگر با آن مخالفید هیچ اشکالی ندارد، اما نویسنده معتقد است که خوب است که بچه‌ها در حضور شما با غریبه‌ها تعامل و صحبت کنند.

در این تکنیک مهارت های بسیاری وجود دارد که به بچه ها می‌آموزد در زندگی قدرتمند شوند و به خودشان در حفظ امنیت نیز کمک کنند. مسئله این است که بسیاری از کودکان فکر می کنند که نباید با غریبه ها صحبت کنند؛ و این که که همه آنها افراد بد و خطرناکی هستند.


مقاله مرتبط: تربیت جنسی کودکان


ما پیشنهاد نمی‌کنیم اجازه دهید بچه ها بدون نظارت شما، بدون اعتماد به نفس و در محل‌های خطرناک سرگردان شوند و با همه  صحبت کنند. خطرات واقعی در جهان وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. بلکه منظور این است که کنجکاوی آن‌ها را نکشید و همراهشان باشید تا تمام جنبه‌های یک زندگی واقعی را تجربه کنند.


از دست ندهید! افزایش عزت نفس کودکان


تکنینک های فرزندپروری مثبت؛ سخن پایانی

در دنیای دیوانه وار امروز پدر و مادر بودن اصلا کار آسانی نیست، اما اگر امور تربیتی روی خود را پیش از بارداری و اقدام به بچه دار شدن آغاز کنید و تکنیک‌های فرزندپروری مثبت را از یاد نبرید می‌توانید مطمئن باشید که کودکانی شاد و مفید در کنار خود خواهید داشت.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.