راهکارهایی برای داشتن رابطه سالم

داشتن رابطه سالم به شما این امکان را می دهد تا فردیت خود را بیان کنید (چه با شریک زندگی خود و چه بدون شریک زندگی)، به خصوص اگربه تازگی وارد یک رابطه جدید شدید بهتر است از همان ابتدا پایه ای برای یک رابطه سالم و مثبت ایجاد کنید و بکوشید بهترین خود را به نمایش بگذارید و یکدیگر را برای رشد بهتر در این زمینه تشویق کنید.

داشتن رابطه سالم

راهکارهایی برای داشتن رابطه سالم

با تنظیم تمرکز بر احترام متقابل و ارتباطات مفید، می توانید از یک رابطه سالم و رضایت بخش لذت ببرید.

الف) برقراری ارتباط موثر

1. با یکدیگر حرف بزنید

انتظار نداشته باشید که شریک زندگی شما بتواند آن چه در ذهن شما میگذرد را بخواند و یا آن را کشف کند. اگر چیزی میخواهید، اگر نیازی دارید و یا چیزی ذهن شما را درگیر و مشغول کرده است، حرف بزنید و خواسته تان را بیان کنید. در صورت عدم بیان نیازهای خود، نمی توانید با شریک زندگی خود رابطه سالم و عادلانه ای داشته باشید.

اگر نمی دانید چگونه مکالمه خود را آغاز کنید بهتر است بگویید ” چیزی در ذهن من است و دوست دارم به من گوش بدهی. ” یا می توانید بگویید ” چیزی من را آزار می دهد و احساس می کنم باید در مورد آن صحبت کنیم. “

2. با دقت گوش کنید

بخشی از یک رابطه سالم، دانستن این موضوع است که چه موقع حرف بزنیم و چه زمانی باید گوش بدهیم. مهارت های گوش دادن به صحبت دیگران  را با قطع نکردن حرف های دیگران توسعه دهید. سعی کنید به راستی به حرف های طرف مقابل خود گوش دهید و طوری رفتار کنید که دیگران از گوش دادن شما به حرف هایشان اطمینان حاصل کنند.

3. برای داشتن رابطه سالم، مرزهای سالم ایجاد کنید

منظور از مرز این نیست که شما احساس کنید که گیر افتاده اید. ایجاد و تعیین مرز برای حفظ احترام و درک انتظارات در یک رابطه سالم  الزامی است. اگر چیزی شما را اذیت می کند و باعث ناراحتی شما می شود و شما خواستار تغییر آن هستید، آن را مطرح کنید و درباره چگونگی تغییراوضاع بحث کنید. به عنوان مثال ممکن است بخواهید مرزهای جنسی و مرزهای اجتماعی ایجاد کنید. می توانید یک شب در هفته یا یک شب درماه (بنا به خواسته شما و موافقت شریک زندگی تان) را به فعالیت های اجتماعی اختصاص دهید و مابقی را با همسر خود وقت بگذرانید. در بحث های خود سازش و سازگاری به خرج دهید اما اجازه ندهید شریک زندگی تان شما را کنترل کند. همچنین شما برای کنترل همسرتان به جای او تصمیم نگیرید.

تعیین مرزها به معنای احترام به یکدیگرو یافتن مصالحه برای عملکرد مناسب و ایجاد یک رابطه سالم است.

چگونه رابطه سالم داشته باشیم

4. واضح و روشن ارتباط برقرار کنید

بدون برقراری ارتباط روشن نه تنها رابطه سالمی نخواهید داشت بلکه این موضوع می تواند به سرعت بدترین حالت ممکن را در رابطه به وجود آورد. اگر از موضوعی ناراحت هستید به صورت واضح آن را بیان کنید. سعی نکنید مطلب را طوری بیان کنید که همسرتان را راضی نگه دارید اما خودتان را آزرده خاطر کنید، هر چه که هست را واضح بیان کنید تا ناراحتی تان رفع شود. برای بیان موضوع ابتدا اظهار ناراحتی کنید و سپس دلیل ناراحتی خود را بیان کنید. حالا می توانید خواسته خود را بیان کنید. به عنوان مثال بگویید ” وقتی درب را باز می گذاری احساس ناراحتی می کنم زیرا اتاق سرد می شود، لطفا درب اتاق را ببند. “

5. احساسات خود را ابراز کنید

برای داشتن رابطه سالم افکار و احساسات خود را بیان کنید و نسبت به احساسات شریک زندگی خود علاقه نشان دهید. در مواقع ضروری و استرس زا از او حمایت کنید. داشتن یک رابطه سالم و عمیق با شریک زندگی تان این امکان را به شما می دهد تا با یکدیگر همدل شوید.

اگر احساس می کنید از نظر عاطفی از همسرتان جدا شده اید، شروع کنید سوالاتی درباره ی احساسات او بپرسید. او را سرزنش نکنید و یا فرضیاتی که در ذهن شما به وجود آمده است را بیان نکنید.

6. درباره رابطه تان با یکدیگر صحبت کنید

هر چند وقت یک بار، زمانی را برای صحبت در مورد رابطه تان با شریک زندگی خود اختصاص دهید. زندگی همواره در حال تغییر است، ممکن است اهداف و انتظارات شما نیز دستخوش تغییر شود و بخواهید اهداف و انتظارات جدید خود را با همسرتان مطرح کنید. نادیده گرفتن این مباحث و یا امید به از بین رفتن آن ها شما را از داشتن رابطه سالم دور می کند و حتی ممکن است رابطه شما را به سمت فروپاشی سوق دهد. از شریک زندگی خود بپرسید که از نظر انتظارات در یک سطح هستید یا خیر؟ درباره تک تک موضوعات اعم از رضایت جنسی، تربیت فرزندانتان، محل زندگی و برنامه های نقل مکان وحتی اختلاف هایتان صحبت کنید. برای مثال بعد یک اختلاف نظر و بحثی که یبن شما و همسرتان پیش آمده از او بپرسید ” بعد از اختلاف نظری که دیروز بین ما وجود داشت  چه احساسی دارد؟ می خواهم مطمئن شوم که دیگر برای این موضوع ناراحت نیستی. “

ب) خوب رفتار کنید

1. پایه های احترام را برای ایجاد رابطه سالم ایجاد کنید

در اوایل رابطه، ممکن است شما هیجان زده باشید اما با این حال مهم است که رفتارهای شما همراه با احترام نسبت به شریک زندگی تان باشد و باید به شیوه ای رفتار کنید که همسرتان این احترام را از شما بخواهد و خود او نیز به شما احترام بگذارد. احترام متقابل نقش مهمی در ایجاد یک رابطه سالم دارد. سعی کنید همیشه ( حتی وقتی عصبانی هستید ) با احترام با یکدیگر برخورد کنید. درباره ” بایدها ” و ” نبایدها ” با هم صحبت کنید و تصمیم بگیرید. ممکن است بخواهید قوانینی در این رابطه وضع کنید که چند نمونه از آن ها را در این قسمت شرح می دهیم:

برخی قوانین در مورد باید ها و نباید های زندگی مشترک

  • صحبت کردن نباید تحقیر آمیز باشد.
  • صحبت کردن باید بدون سرزنش کردن طرف مقابل باشد.
  • صحبت کردن با صدای بلند ممنوع است.
  • استفاده از زور بازو در دعواها ممنوع است.
  • هیچ یک از طرفین حق ندارد در هر بحث یا دعوا از طلاق صحبت کند.
  • فقط راجع به همان موضوع صحبت کنید و بحث های گذشته را پیش نکشید.
  • توهین کردن به یکدیگر و خانواده طرف مقابل ممنوع است.

2. قدر یکدیگر را بدانید

یک رابطه سالم باید رابطه ای باشد که در آن شما و شریک زندگی تان نسبت یه یکدیگر قدر دان باشید. غالبا، روابط از چیزهای بسیار کوچکی ساخته می شود و با حفظ همان ارزش های کوچک تداوم می یابد. از شریک زندگی تان بابت کارهایی که برای شما انجام میدهد تشکر کنید. از تمرکز کردن بر روی اشتباهات همسرتان خودداری کنید.

وقتی کار مثبتی از سوی همسرتان مشاهده کردید قدر دانی خود را نشان دهید وحتی می توانید از او برای چگونگی ابراز قدر دانی سوال کنید. همچنین به شریک زندگی خود اطلاع دهید که چگونه دوست دارید از شما قدر دانی شود. برای ابراز قدر دانی راه های متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال روی یک کارت پستال زیبا بنویسید ” همسر عزیزم بابت ….. متشکرم. ” یا یک شام دو نفره  تدارک ببینید و از همسرتان تشکر کنید.

3_ با یکدیگر وقت بگذرانید

در این زمانه که عصر دیجیتال است و ارتباطات مجازی شده اند، اکثر افراد وقت خود را با چت کردن با یکدیگر می گذرانند. با این حال، هیچ گاه ارتباطات غیر کلامی (چت) جای دیدار حضوری را نمی‌گیرد و کیفیت آن را هم نیز ندارد. گذراندن وقت با کیفیت با هم می تواند برای ایجاد یک رابطه سالم به شما کمک کند. فعالیت هایی را پیدا کنید که می توانید مرتبا آن را انجام دهید و از آن به سادگی لذت ببرید.

به عنوان مثال نوشیدن چای یا قهوه در کنار هم  در طول روز می تواند اوقات خوبی را برای شما رقم بزند. کتاب هایی که هر دو به آن علاقه دارید را برای هم بخوانید و لذت ببرید. انجام کارهای جدید می تواند برایتان سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. لازم نیست کاری دیوانه وار انجام دهید، برای شام به یک رستوران جدید بروید یا به کمک یکدیگرغذای جدیدی در خانه درست کنید و یک تجربه سرگرم کننده و هیجان انگیز برای هم رقم بزنید.

بهبود روابط

4. یکدیگر را محدود نکنید و به هم فضا بدهید

به شریک زندگی خود اجازه دهید تا با خانواده اش و دوستان خود وقت بگذراند. برای هر شخصی مهم است که دوستان و فعالیت های خود را داشته باشد که به تنهایی از آن ها لذت می برد. اگر چه ممکن است در ابتدای رابطه بخواهید هر لحظه را با هم سپری کنید اما به حریم شخصی طرف مقابل احترام بگذارید زیرا اینکه او زمانی را برای شما صرف نکند معنی منفی در بر نخواهد داشت. نباید انتظار داشته باشید همسرتان همه نقش ها (دوستان و خانواده) را برای شما ایفا کند. همچنین به شریک زندگی خود اجازه ندهید تا شما را برای دیدار با خانواده یا دوستانتان محدود سازد.

از تحت فشار قرار دادن شریک زندگی خود برای کنار گذاشتن دوستانش شدیدا اجتناب کنید و از او در حفظ روابط دوستانه اش حمایت کنید چرا که یکی از رمز های موفقیت در داشتن رابطه سالم، داشتن روابط دوستانه است.

5. انتظار تغییرات را برای ایجاد رابطه سالم داشته باشید

تغییر در طول زندگی اجتناب ناپذیر است. بدانید و آگاه باشید که رابطه شما تغییر خواهد کرد. تغییرات در زندگی فرصت هایی برای رشد شما فراهم می آورند بنابراین از تغییرات استقبال کنید و بپذیرید که رابطه سالم تر و سازگار تری خواهید داشت. پس به خود و شریک زندگی تان اجازه رشد کردن بدهید. وقتی تغییرات رخ می دهند نفس عمیق بکشید و یک به یک با آن ها کنار بیایید.

ج) بهبود یک رابطه ناسالم

1. به یک مشاور (درمانگر) مراجعه کنید

مراجعه به زوج درمانگر و روانشناس به معنای نابودی رابطه شما نیست بلکه این بدان معناست که شما مایل هستید برای بهبود رابطه خود تلاش کنید. اگر درگیر الگوهای ناسالم شده اید و می خواهید آن ها را بهبود ببخشید و یک رابطه سالم ایجاد کنید، از شریک زندگی خود بخواهید تا با هم به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کنید.

یک درمانگر متبحر می تواند به شما کمک کند الگوهای ناسالمی را که ممکن است در آن گرفتار شوید را بشناسید و از بین ببرید. این الگوها می تواند شامل داد زدن، سرزنش کردن، بدبینی نسبت به رابطه و شریک زندگی و … باشد. همچنین می تواند به اصلاح رفتارهای شما، تغییر دیدگاهتان و اجتناب عاطفی شما در رابطه کمک کند.

2. وابستگی را رها کنید

وابستگی و رفتارهای ناکارآمد در یک رابطه می تواند عدم مسئولیت پذیری، اعتیاد به مواد مخدر، عدم بلوغ فکری و … باشد. اگر بدانید در طولانی مدت این رفتارهای شما به خودتان و همسرتان آسیب می زند و برای رفع آن تلاش نکنید، احساس پشیمانی و گناه خواهید کرد. چرا که رابطه شما از مسیر یک رابطه سالم خارج می شود. اغلب این وابستگی ها ریشه در کودکی دارد و ممکن است شامل احساسات سرکوب شده و عدم توانایی در گفتن ” نه “ باشد. مدتی را صرف شناسایی رفتارهای شکننده خود کنید.

زوج درمانگر

3. به حریم شخصی شریک زندگی خود احترام بگذارید

داشتن رابطه سالم ابدا بدان معنا نیست که شما هر لحظه را در کنار یکدیگر بگذرانید یا همه چیز را با هم تقسیم کنید. به نیازها و حریم خصوصی همسرتان احترام بگذارید. اگر حس حسادت در شما به وجود آمد، به خود یادآوری کنید که این حسادت تنها چیزی است که شما احساس می کنید و ربطی به عملکرد همسرتان ندارد. رمزهای ورود به حساب های شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و …) همسرتان را درخواست نکنید تا به وسیله آن ها شریک زندگی تان را کنترل کنید.

4. به علائم سواستفاده از سوی همسرتان توجه کنید

یک رابطه سالم رابطه ای است که بر اساس احترام و برابری باشد. اگر چه ممکن است در ابتدا به بعضی از رفتارهای همسرتان توجه نکنید، اما بعضی از این  رفتارها زمینه سواستفاده همسرتان از شما را ایجاد می کند. همسر شما شریک زندگی شماست نه مالک آن.

سواستفاده انتخابی است که فرد انجام می دهد و شما مجبور نیستید قربانی این انتخاب اشتباه شوید. همچنین شما نیز حق سواستفاده از همسرتان را ندارید و این موضوعی است که هر دو طرف باید آن را رعایت کنند.

توجه داشته باشید که داشتن رابطه سالم بسیار مهم می باشد و در تمامی مراحل و جنبه های زندگی اشخاص تاثیر گذار خواهد بود، در نتیجه نسبت به بهبود روابط خود اقدامات لازم و موثر را انجام دهید.

امتیاز 2.7 (3 مشارکت)
منبع wikihow.com
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =