ویژگی های فردی افراد خلاق

هرچند خلاقیت یک توانایی همگانی است و همه انسان ها کمابیش از آن برخوردانرند، اما افرادی که خلاقیت بالایی دارند، و به عنوان افرادی خلاق شناخته می شوند دارای خصوصیات شخصیتی و رفتار ویژه ای هستند.

استقلال

فرد خلاق، در افکار و کارهای خویش از استقلالی بالا برخوردار است. او عقاید و اندیشه هایش را وابسته به افکار و عقاید دیگران نمی داند. وی معمولا در ایجاد دگرگونی های اساسی در کارها و تغییر مسیر در شیوه زندگی خود، مستقلانه عمل می کند. فرد خلاق کمتر خود را نیازمند و وابسته به دیگران حس می کند.

ریسک پذیری

فرد خلاق اهل خطر کردن است و ماجراجویی را دوست دارد. او در برخورد با بسیاری از مسائل و مشکلات که اغلب مردم در مواجهه با آن تردید دارن و یا محتاطانه عمل می کنند جرات بیشتری به خرج می دهد و ریسک می کند و معمولا نگران شکست های احتمالی خود نیست.

کنجکاوی زیاد

کنجکاوی یک خصوصیت بارز فرد خلاق است. او تمایل زیادی به کشف مسائل و پی بردن به اصل پدیده ها دارد. آنچه سبب می شود فرد خلاق به دستکاری اشیاء و پدیده ها بپردازد و همچنین به موشکافی و تغییر اصول و عقاید رایج مردم مبادرت کند، کنجکاوی اوست.

علاقه به کارهای پیچیده

فرد خلاق پیچیدگی را دوست دارد. به همین دلیل او در کارهای مشکل و پیچیده بیش از هرچیز دیگری انرژی صرف می کند.

تحمل ابهام

برای اغلب این مردم قرار گرفتن در یک موقعیت مبهم مثلا یک مسئله حل نشدنی حتی برای یک مدت کوتاه آزاردهنده است. معمولا افراد علاقه ای ندارند که مشکل آنها حالت یک کلاف سردرگم را پیدا کند. اما برای یک فرد خلاق مواجهه شدن با ابهامات یک مبارزه محسوب می شود و برای او نوعی لذت به دنبال دارد.

انعطاف پذیری

فرد خلاق از ذهن و شخصیتی بسیار انعطاف پذیر برخوردار است. اگر او در جریان حل مسئله با مانعی برخورد کند، مسیر فکری خود را به سهولت تغییر داده و آن موضوع را از زوایا و ابعاد دیگری بررسی می کند.

شوخ طبعی

شوخی خود نوعی خلاقیت است. و شوخ طبعی از جمله ویژگی های عینی و قابل مشاهده در افراد خلاق است. فرد خلاق از ظرافت دید، دقت نظر و نکته سنجی زیادی برخوردار است. اواغلب قادر است با اظهار نظرها و بیان نکته و خلق موثعیت های جالب، دیگران را به خنده وادارد. بسیاری از نویسندگان و هنرمندان خلاق، معمولا شوخ طبعی خود را به صورت های گوناگون در آثار و همچنین رفتارهای خود نمایان می سازند.

اعتماد بنفس بالا

فرد خلاق نسبت به خود و توانمندی هایش آگاهی دارد. به همین سبب از اعتماد بنفس زیادی برخوردار است. او به خود و افکار خود اطمینان دارد و معتقد است که ایده ها و نظراتش ارزشمند هستند.

ابتکار

ابتکار داشتن یعنی دور شدن از کلیشه ها، عادت ها و قالب های رایج و تکراری و فرد خلاق به راه حل های تکراری و به طور کلی تفکر مبتنی بر عادت علاقه ای ندارد. او افکار و ایده های مبتکرانه، کمیاب و منحصر به فرد می آفریند. ایده های او معمولا با ایده های دیگرا بسیار متفاوت است.

پشتکار

فرد خلاق تلاشگر و سخت کوش است و شکست ها او را خسته نمی کند. او ارائه محکمی دارد و معمولا تا به دست آوردن یک نتیجه مطلوب و لذت بخش از کوشش دست برنمی دارد.

تخیل قوی

تخیل زیربنای خلاقیت است. این واقعیت را تاریخ علم و اندیشه های شخصیت های خلاق به اثبات رسانده است. بسیاری از ایده های خلاق و شگفت انگیز فرد خلاق محصول تخیل قوی اوست. او تخیلات خارق العاده ای در سر خود می پروراند و نیروی تخیل و تصور او بسیاری از غیر ممکن ها را برای او ممکن می سازد. فرد خلاق تخیل خلاق دارد و خیال پردازی او اغلب ایده های جدید زیادی برایش به بار می آورد.

حساسیت و توجه

بسیاری از اشیاء و پدیده ها که برای مردم عادی و پیش پا افتاده است، می تواند توجه و حساسیت فرد خلاق را برانگیزد. او محیط پیرامون و پدید ها را به شیوه ای متفاوت از سایر افراد می نگرد. زاویه دید او وسیع است. به جزئیات توجه می کند و تغییرات را زیر نظر دارد.

زیبایی دوستی

فرد خلاق به آسانی مجذوب زیبایی می شود و نسبت به آن توجه زیادی می کند. او حتی بسیاری از چیزها را زیباتر از آنچه هستند می بیند. او توازن و زیبایی را دوست می دارد. به همین خاطر معمولا به فعالیت های هنری بسیار علاقمند است.

تردید

فرد خلاق معمولا هر عقیده یا ایده تازه ای را به راحتی نمی پذیرد. او ممکن است نسبت به بسیاری از قواعد و اصول پذیرفته شده عمومی تردید کند. اغلب بسیاری از قوانین رایج جامعه برای او جای سوال باقی می گذارد. این مشکوک بودن و عدم اعتماد فرد خلاق، معمولا ناشی از علاقه درونی آنها به تغییر، اصلاح امور عادی و خلق ایده های بهتر است.

امتیاز 1.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.