تیپ شخصیتی ISTP (شخصیت چیره دست)

شخصیت چیره دست (ISTP) فردی است دارای ویژگی های شخصیتی درون گرا، حسی، منطقی و ادراکی. ISTPها اغلب رویکردی فردگرایانه دارند و بدون کمک دیگران به اهداف خود دست می یابند. با اشتیاق و با استفاده از مهارت های شخصی به زندگی مشغول هستند و هر زمان که نیاز باشد رویه زندگی خود را تغییر می دهند.

تیپ شخصیتی شما چیست!؟

یکی از ساده ترین راه های تشخیص تیپ شخصیتی خود، شرکت در تست شخصیت شناسی MBTI به صورت رایگان در سایت جعبه ابزار ذهنی است.

می‌خواستم زندگی کنم، یک زندگی متفاوت. نمی‌خواستم هر روز به همان محل قبلی بروم، همان آدمهای قبلی را ببینم و همان کارهای قبلی را انجام بدهم. می‌خواستم چالش‌های جالبی داشته باشم.

HARRISON FORD

معرفی شخصیت چیره دست ISTP

تیپ شخصیت ISTP

تیپ شخصیت چیره دست ISTP عاشق اکتشاف و لمس حقیقی و بررسی کردن جهان اطراف با عقل محض هستند. افراد دارای این نوع شخصیت تولیدکنندگان و مخترعانی بالفطره هستند. آنها از یک پروژه به سراغ پروژه بعدی می روند، از ساختن چیزهای مفید لذت می برند و از محیط خود می آموزند. شخصیت های چیره دست اغلب مکانیک و مهندس هستند و از کثیف شدن دستهایشان حین باز و بسته قطعات و سرهم کردن آن ها لذت می برند.

شخصیت چیره دست ISTP ایده های خود را با ساخت، حل مشکل، ازمون و خطا و تجربیات دست اول ایجاد می کنند. آن ها از اینکه افراد دیگر به پروژه هایشان علاقه نشان دهند لذت می برند و گاه حتی به ورود دیگران به فضای کار خود اهمیت زیادی نمی دهند. البته این شرایطی است که در ان دیگران با قوانین و آزادی ISTP تضادی ایجاد نکنند و پذیرای علاقه ی فرد چیره دست باشند.

شخصیت چیره دست (ISTP) از کمک کردن به دیگران و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود لذت می برد، خصوصا در مورد کسانی که به آن ها اهمیت می دهد و البته که این تیپ شخصیتی زیاد متداول نیست و تنها پنج درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. خصوصا زنان چیره دست بسیار نادر هستند.

با وجود اینکه تمایلات این افراد ممکن است باعث شود در نگاه اول شخصیتی کاملا ساده به نظر برسند اما افراد چیره دست به شدت مرموز هستند. آن ها رفتاری بسیار دوستانه داشته اما شدیدا به دنبال حریم خصوصی برای خودشان می باشند. آن ها کلا شخصیت ارامی دارند اما ناگهان کنترل خود را از دست می دهند، این افراد به شدت کنجکاو هستند و نمی توانند روی کارهای معمولی تمرکز شان را حفظ کنند، افراد چیره دست می توانند غیر قابل پیشبینی باشند، خصوصا برای دوستان و کسانی که دوستشان دارند. شاید فرد چیره دست برای مدتی کاملا وفادار و ثابت قدم به نظر برسد اما آن ها انرژی زیادی برای دنبال کردن عقاید خود در مسیرهای جدید دارند.

تصمیمات فرد چیره دست ریشه در احساس واقع بینی عملی آن ها دارد و در قلب خود شدیدا حس تمایل به عدالت خواهند داشت. این ها کمک می کند بسیاری از خصوصیات رفتاری گیج کننده و مبهم افراد چیره دست را بتوان توضیح داد.

به جای اینکه شدیدا محتاط باشند و از ترس شکست خوردن یا آسیب دیدن در راهی قدم نگذارند، افراد چیره دست دوست دارند پا پیش گذاشته و در عین عمل درست و عادلانه، نتیجه ی عمل خود را بپذیرند، چه خوب یا بد.

بزرگترین مشکلی که فرد چیره دست احتمال دارد با آن مواجه باشد این است که اغلب خیلی زود وارد عمل می شوند، آن ها به طبیعت آسان گیر خود تکیه کرده و بر این فرض هستند که دیگران نیز همینطور خواهند بود. شاید در ابتدا این افراد جک های جالبی بگویند، خود را درگیر پروژه ی فرد دیگری کنند، با دیگران بازی کرده و همراه شوند اما ناگهان برنامه های خود را تغییر دهند، زیرا کار جالب تری برایشان پیش امده است.

افراد چیره دست یاد می گیرند که بسیاری از شخصیت های دیگر نسبت به آن ها حد و مرز مشخص تری برای خود در قوانین و رفتارهای قابل قبول دارند. آن ها نمی خواهند یک جک خنده دار را همیشه بشنوند یا در جواب برای شما جکی تعریف نخواهند کرد، و شاید نخواهند در بازی های شما وارد شوند، حتی اگر در یک مهمانی خوب و لذت بخش باشند.

با این وجود افراد چیره دست بیشتر تمایل دارند روابط خود را با کارهایشان گسترش دهند تا از طریق همدلی با دیگران که می تواند منجر به ایجاد شرایطی ناامید کننده شود. کسانی که در تیپ شخصیتی چیره دست جای دارند با محدودیت ها و راهنمایی ها اغلب مشکل دارند و ترجیح می دهند حرکت کرده و در صورتی که نیاز باشد از حد و مرزها عبور کنند.

پیدا کردن محیطی که ISTP ها بتوانند با دوستان خوبشان همکاری کنند، کسانی که سبک و غیرقابل پیش‌بینی بودن آنها را درک نمایند، استفاده از خلاقیت، حس شوخ‌طبعی و رویکرد عملی خود برای ایجاد راه حل های عملی به شخصیت‌های چیره‌دست فرصت می‌دهد سال های سال با شادمانی به کشف و ساختن چیزهای جدید بپردازند.

نقاط قوت و ضعف شخصیت چیره دست ISTP

نقطه قوت چیره دستان

نقاط قوت ISTP

  • خوش بین و پرانرژی: افراد چیره دست در پروژه ها خود را تا خرخره گرفتار می کنند. افراد شاد و خوش اخلاقی هستند و به ندرت دچار استرس می شوند و ترجیح می دهند خود را با شرایط وفق بدهند.
  • خلاق و عملی: زمانی که از کارهای عملی، مکانیکی و دستی صحبت می شود، این دسته از افراد بسیار خلاقانه عمل می کنند. ایده‌های بدیع به راحتی به ذهن آن ها خطور پیدا می کند و دوست دارند خود به عملی کردن ایده هایشان بپردازند.
  • خودجوش و منطقی: هنگامی که منطق و خودانگیختگی با هم ترکیب می شوند، شخصیت چیره دست ISTP با کمی تلاش ذهنیت های خود را برای تطبیق با موقعیت های جدید تغییر می دهد. این ویژگی آن ها را به افرادی انعطاف پذیر و همه کاره تبدیل می کند.
  • اولویت بندی قوی: انعطاف پذیری این شخصیت ها با مقداری پیش بینی ناپذیری همراه است، اما شخصیت ISTP می داند خودانگیختگی خود را چه زمانی به کار گیرد و در چه زمانی انرژی خود را ذخیره کند.
  • عملکرد خوب در بحران: با این همه خلاقیت و خودانگیختگی عملی، جای تعجب نیست که این افراد در شرایط بحرانی به بهترین شکل عمل کنند. افراد با این تیپ شخصیتی معمولاً از کمی خطر فیزیکی لذت می برند و از آسیب دیدن در مواقع ضروری ترسی ندارند.
  • خونسرد: با تمام این موارد، شخصیت های چیره دست و زیرک بسیار خونسرد هستند. آنها در لحظه زندگی می کنند و به خوبی با شرایط کنار می آیند و هرگز بیش از حد نگران آینده نمی شوند.

نقاط ضعق چیره دستان

نقاط ضعف ISTP

  • یک دنده: به همان راحتی که این افراد خود را با شرایط وفق می دهند، ممکن است به طور کامل شرایط را نادیده بگیرند و با یک عذرخواهی جهت دیگری بگیرند. اگر کسی بخواهد عادات، شیوه زندگی یا ایده های شخصیت ISTP را با انتقاد کردن تغییر دهد، بی پرده دلخوری خود را نشان می دهند.
  • بی عاطفه: افراد زیرک و چیره دست از منطق استفاده می‌کنند و حتی زمانی که سعی می‌کنند همدلی از خود نشان دهند، به ندرت می توانند به درستی این کار را انجام دهند.
  • محتاط و پنهان کار: شناخت افراد با تیپ شخصیت چیره دست ISTP به شدت دشوار است. آنها درونگراهای واقعی هستند و مسائل شخصی خود را برای خود نگه می دارند و اغلب سکوت را ترجیح می دهند.
  • به راحتی بی حوصله می شوند: این افراد از تازگی و تنوع لذت می برند و همیشه دست به آچار هستند. اما زمانی که صحبت از تمرکز طولانی مدت بر روی یک کاری می‌شود، دیگر این ویژگی را ندارند. به محض آن که یک موضوعی را درک کنند، سریعا به سراغ یک موضوع جدید و جالب تر حرکت می کنند.
  • عدم علاقه به تعهد: تعهدات بلند مدت برای شخصیت چیره دست سخت است. آن‌ها ترجیح می‌دهند که همه چیز را روز به روز انجام دهند، و احساس محبوس شدن در چیزی برای مدت طولانی کاملاً ظالمانه است. این ویژگی روابط عاشقانه را برای ISTP ها چالش برانگیز می کند.
  • رفتارهای پرخطر: این گروه شخصیتی که در مقابل احساسات دیگران سرسخت و لجوج هستند اغلب روی زمان حال تمرکز دارند و کمی بی حوصلگی می تواند برای آن ها منجر به رفتارهای غیرمفید شود. افراد چیره دست می خواهند خطر و تنش ها را تشدید کنند تنها برای اینکه بدانند این جریان به کجا خواهد رسید، چیزی که می تواند در صورت از دست دادن کنترل خود روی شرایط عواقب بسیار بدی برای همه ی اطرافیان آن ها داشته باشد.

روابطه عاشقانه شخصیت چیره دست ISTP

وقتی صحبت از روابط عاشقانه با ISTP ها می شود، کمی شبیه به زدن میخ آهنین به سنگ می ماند. قرار عاشقانه با شخصیت های چیره دست مانند رقص تانگو، پیچیده اما جالب است. هیچ چیز در رابطه برای این افراد اجباری نیست اما زمانی که فضای کافی به آن ها داده شود تا خودشان باشند، برای یک عمر با خوشحالی به شریک خود وفاردار خواهند ماند.

در اوایل دوران آشنایی، افراد دارای تیپ شخصیتی چیره دست می توانند بسیار بی ثبات و دمدمی مزاج باشند. ان ها در زمان حال زندگی می کنند و همیشه به دنبال فعالیت ها و سرگرمی های جدیدی هستند. اگر شریک عاطفی شان نتواند با این شرایط کنار بیاید فرد چیره دست به سادگی از او فاصله خواهد گرفت.شخصیت چیره دست ISTP به فضای شخصی زیادی هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی نیاز دارند و هرگونه تلاش برای کنترل آنها یا برنامه ریزی اجباری فعالیت هایشان تنها به تمام شدن رابطه منجر می شود.

همانطور که رابطه پیش می رود، شریک عاطفی شخصیت چیره دست ISTP به دنبال صمیمتی است که باید در این مرحله از رابطه شکل گرفته باشد و آنها را به هم نزدیک تر کند، اما ISTP احساسات خود را پنهان می کنند و سعی می کنند تا از خود محافظت کنند، زیرا آنها هنوز مطمئن نیستند چگونه احساسات خود را ابراز کنند و با آن احساسات کنار بیایند و این به معنی آن نیست که شخصیت چیره دست IS‌TP بی احساس است بلکه آنها به احساسات عمیق و قوی دارند.

هرگونه تلاشی برای اطمینان یافتن از میزان تعهد شخصیت چیره دست، به قدری ترسناک است که احتمالا این افراد با صحبت از تعهد دچار جمله ی پانیک می شوند. IS‌TP ها هر روز به دنبال یک چالش جدید هستند، هر روز برای آنها یک روز جدید است و لحظه به لحظه در وظایف خود تجدید نظر می کنند.

این رفتار نباید توسط شریک ISTP ها منفی تلقی شود، زیرا این رفتارها تنها ناشی از نحوه عملکرد ذهن شان می باشد. افراد با این تیپ شخصیتی در لحظه و در دنیایی پر از تجارب فیزیکی زندگی می کنند و می بایست آنقدر آزاد باشند تا هر روز نسبت به چیزی جدید اشتیاق پیدا کنند و روز دیگر نسبت به آن بی تفاوت باشند.

زوج مناسب تیپ شخصیتی ISTP

دو تیپ شخصیتی ESFJ و ESTJ می توانند زوج های خوبی برای شخصیت چیره دست باشند. افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP در زمان حال زندگی می کنند، در حالی که انواع برون‌گرا از برنامه‌ریزی لذت می برند. همین مسئله باعث ایجاد یک رابطه‌ی متعادل بین آن‌ها می شود.

روابط دوستانه ISTP ها

وقتی صحبت از دوستی ها به میان می آید، به نظر می رسد ارتباط با شخصیت چیره دست آسان، و حفظ رابطه با آن دشوار است. افراد دارای تیپ شخصیتی ISTP با مجموعه ای از سرگرمی های جامع و جالب خود، هیچ مشکلی در ایجاد دوستی برای به اشتراک گذاشتن فعالیت های خود ندارند. چالش واقعی تبدیل شدن به دوستان واقعی ISTP در عمیق تر است چرا که آنها با اراده خوب و چهره های دوستانه برای تماس با بقیه پیش قدم می شوند اما آنها رها می کند و فقط چند نفر می مانند که احساس می کنند واقعا آنها را درک می کنند.

بسیاری از ISTP ها به سادگی نمیخواهند به هر شخص یا فعالیت خاصی متصل شوند. شخصیت های چیره دست در لحظه اکنون زندگی می کنند، و از هر چیزی که در جریان است لذت می برند، آنها هیچ تعهدی برای اینکه برنامه شان را به خاطر بقیه تغییرر دهند ندارند. اگر دوستان ISTP ها نخواهند در فعالیت های آنان شرکت کنند، باید کار مستقل دیگری انجام دهند، چرا که چیره دست ها به احتمال زیاد آن ها را همراهی نخواهند کرد. گاهی اوقات تغییرات نگرش ISTP ها می تواند دوستان آنها را ناراحت کند، اما شعار ISTP ها ‘همه چیز را می توان تغییر داد’ باقی می ماند. مجبور کردن آنها برای فعالیت های برنامه ریزی شده احتمالا سریع ترین راه برای پایان دادن به این دوستی ها است.

تا زمانی که همه چیز آرام و منعطف باشد، دوستی چیره دست ها می تواند غنی و با ارزش باشد. افراد با این تیپ شخصیتی از فعالیتهایی که حواس 5 گانه را درگیر می کند لذت می برند، همچنین از رقابت کردن خوششان می آید. این باعث می شود سرگرمی هایی مثل فعالیت های بدنی مانند ماهیگیری و صنایع دستی، به خصوص با همراهی دوستان واقعیشان برای ISTP ها جذاب است. علایق چیره دست ها بسیار متنوع است، بنابراین آنها برای انجام کارهای هیجان انگیز مشکلی ندارند.

شخصیت‌های ISTP افرادی متفکر و منطقی هستند. از آنجایی که خودشان افراد نسبتاً خلاقی هستند، اغلب از بحث در مورد ایده‌های جدید لذت می‌برند، اما در نهایت، هدف از به اشتراک‌گذاری این ایده‌ها باید اقدامی عملی باشد. رویاپردازی خوب است، اما صحبت کردن راحت است، و بحث در مورد موضوعات انتزاعی یا غیر ممکن مانند سیاست فقط می تواند برای مدت کمی آنها را سرگرم کند.

این امر باعث می‌شود که دوستی با تیپ‌های شهودی (N) که رویکردهای کمتر عملی به زندگی دارند، برای چیره دست ها چالش برانگیز است. این شخصیت‌ها در کنار سایر تیپ‌های شخصیتی با ویژگی مشاهده‌گر (S) احساس راحتی بیشتری می‌کنند. تا زمانی که آنها سرگرمی مشترکی دارند، تفاوت‌های فلسفی و دیدگاه‌های متضاد جهان واقعاً اهمیت چندانی ندارند.

والدین با تیپ شخصیتی ISTP

وقتی صحبت از فرزندپروری به میان می‌آید، شخصیت چیره دست ISTP به فرزندان خود آزادی و فرصت بیشتری می‌دهند تا هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند. از نظر این افراد این جهان جای بزرگی است که باید کاوش و تجربه شود. آن ها دوست ندارند فرزندانشان تمام روز در خانه به تماشای تلویزیون مشغول باشند. این سبک شخصیتی خوش فکر، آرام، روشن‌فکر و انعطاف‌پذیر، از فرزندانشان انتظار دارند که از آزادی خود عاقلانه برای کسب تجربه و اکتشاف استفاده کنند.

در اوایل زندگی، این نگرش برای فرزندان افراد ISTP بسیار مفید است. در این سن، هر چیز کوچکی یک معجزه است که باید با تمام حس کاوش شود. همانطور که فرزندانشان مهارت های حرکتی خود را یاد می گیرند، افراد با تیپ شخصیتی چیره دست فرزندان خود را با ابزار کار درگیر می کنند. وقتی فرزندانشان رشد می‌کنند و توانایی های پیچیده تری پیدا می‌کنند، نحوه استفاده از این ابزار را به کودکان خود آموزش می دهند.

زمانی که فرزندان تیپ شخصیتی ISTP ویژگی های اولیه اشتیاق به فعالیت های بدنی را نشان می دهند، آن ها را در هر فعالیتی مانند ورزش یا پیاده رویا همراهی می کنند. البته هیچ کدام از اینها را به فرزندان خود تحمیل نمی کنند. افراد ISTP نیاز چندانی به انتقال اصول و علایق خود به فرزندان خود نمی بینند، در عوض فقط از لذت بردن فرزندانشان از انجام کارها لذت می برند.

این افراد مانند روابط عاشقانه خود، در پیوند عاطفی با فرزندان مشکل دارند. کنترل عاطفی چیزی است که کودکان طی سال‌ها یاد می‌گیرند و با آن سازگار می‌شوند اما این والدین بی احساس تقریبا هیچ یک از کارهایی را که می بایست در این مدت انجام دهند، عملی نمی کنند. در این موارد، بهتر است همسر این افراد این مسئولیت را به گردن بگیرد. در غیر این صورت، تلاش آگاهانه زیادی از طرف آنها لازم است تا بتوانند آن نوع درک عاطفی و حمایتی را که فرزندانشان نیاز دارند، فراهم کنند.

شغل مناسب تیپ شخصیتی ISTP

تیپ شخصیتی ISTP را به سختی می توان در بسیاری از جنبه های زندگی به ویژه در شغل و حرفه شناسایی کرد. آن ها دائما در تغییر و تنوع به سر می برند و غیر قابل پیش بینی هستند. همین ویژگی ها باعث می شود یکی از اسرارآمیزترین تیپ های شخصیتی، اما همچنین یکی از همه کاره ترین ها در دنیای حرفه ای باشند.

چیره دستان مسائل را به خوبی حل می کنند و تمرکز بسیاری بر راه‌حل‌های عملی دارند (اگرچه شاید همیشه راه حلی برای مشکلات عملی نباشد). هیچ شخصیتی دیگری به این اندازه مجذوب نحوه عملکرد وسایل، استفاده از ابزارها و کنار هم قرار دادن آن ها برای ایجاد نتایج فوری و رضایت بخش نمی شود. ادغام کنجکاوی و قدرت عملی افراد با تیپ شخصیتی ISTP، از آن ها مکانیک، مهندس، طراح گرافیک و دانشمندان پزشکی فوق العاده ای می سازد.

نظریه های انتزاعی و کارهای کاملاً آکادمیک برای این افراد به هیچ وجه جذاب نیستند. محیط های بسیار ساختار یافته شخصیت های چیرده دست را خسته و کسل می کند. به نظر می رسد ISTP ها برای مشاغلی مانند آتش نشانی، امدادگری، کارآگاه، خلبانانی و افسری پلیس که بر پاسخ به بحران ها تمرکز دارند، ساخته شده اند چیره دستان به تنوع و عمل نیاز دارند و کمی آدرنالین در محیط کار برای آن ها بسیار خوشایند خواهد بود.

این افراد می توانند کارآفرین های فوق العاده ای شوند، زیرا از گیرکردن و تحت سلطه ی دیگران بودن لذتی نمی برند. آن ها می خواهند آزادی عمل داشته باشند و به تعهدات انعطاف ناپذیر و سخت گیرانه وفادار نیستند.

ISTP ها تقریباً هر مهارت یا علاقه خلاقانه یا سازنده ای مانند وبلاگ نویسی، آنالیز سیستم، ورزش یا رانندگی را می توانند انجام دهند. ISTP ها باید با برنامه ریزی بلندمدت و پرهیز از لذت کسب نتایج فوری روبرو شوند تا بتوانند مسیر شغلی را عملی کنند، اما همچنان می‌توانند با فروش قطعات و صنایع دستی در اوقات فراغت خود، امرار معاش کرد. جنگل بانی یکی از مشاغل مورد تقاضای افراد با تیپ شخصیت چیره دست ISTP است.

شخصیت های چیره دست مهارتی طبیعی در حل مسئله دارند و با آرام و با اعتماد به نفس بودن بر نتیجه تمرکز می کنند. افراد با این تیپ شخصیتی می‌دانند که ریسک مساوی است با پاداش، و تا زمانی که عاقلانه از این موضوع استفاده میکنند، در هر زمینه یا محیطی پویا بسیار موفق می شوند.

شغل های مناسب شخصیت چیره دست ISTP

  • خلبان
  • عکاس
  • افسر پلیس
  • مربی ورزش
  • فروشنده لوازم ورزشی
  • کارآگاه یا بازپرس
  • مدرس فنی
  • مدیر تدارکات
  • زمین شناس
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • اپراتور فنی
  • نصاب وسایل خانگی
  • تکنسین اتاق عمل
  • متخصص رادیولوژی
  • دستیار دندان پزشک
  • فیزیولوژیست ورزشی
  • مامور خرید
  • مهندس کشاورزی
  • مهندس مکانیک
  • اقتصاددان، کشاورز
  • طلاساز، جنگل بان
  • فیلم بردار
  • نجار
  • نقشه بردار
  • جراح

شخصیت چیره دست ISTP در کار

وقتی نوبت به محل کار می رسد، مهمترین نیاز شخصیت های چیره دست محیط کاری غیرقابل پیش بینی و هیجان انگیز است . همین موضوع باعث می‌شود که روابط شخصی آن ها حتی در میان دوستان و خانواده چالش برانگیز باشد و برای کسانی که فقط در یک محیط حرفه‌ای با آنها آشنا شده‌اند، می‌تواند کاملاً خسته‌کننده باشد.

البته، همه اینها به دانستن اینکه چه چیزی باعث اذیت آن ها می شود، برمی گردد. با ایجاد فضای مناسب و یک کار عملی، شخصیت ISTP به یکی از سازنده ترین افراد در محل کار تبدیل می شوند. به طور کلی، مجبور کردن افراد به انجام کاری که برای آن ساخته نشده اند، نتایج سازنده ای به دنبال نخواهد داشت. شناخت دیدگاه شخصیت چیره دست توسط کارفرما می تواند به نتایج فوق العاده ای منجر شود.

ISTP ها به عنوان کارمند

به عنوان کارمندان، این افراد فقط به آزادی عمل نیاز دارند. تا زمانی که کارفرما و مدیر سعی نکند آن ها را مجبور به انجام کاری طولانی مدت کند، به شغل و جایگاه کاری خود وفادار هستند. قوانین سختگیرانه، دستورالعمل‌ها و توافق‌های رسمی باعث می‌شود که آن ها احساس ناراحتی کنند. اگر عادات یا روش‌ آن‌ها مورد انتقاد قرار گیرد یا مجبور به تغییر خود شوند، به طور غیرمنتظره بدخلق می شوند.

آن چیزی که روز چیره دستان را می سازد، فهرستی هیجان انگیز از چیزهایی است که باید آن ها را بازسازی کنند یا مشکلی را حل کنند. شخصیت‌های چیره دست انرژی خود را برای چنین مواقعی ذخیره می کنند و با شور و شوق به انجام وظایف خود مشغول می شوند.

ISTP به عنوان همکار

شخصیت چیره دست ISTP اغلب بیش از آنچه انتظار می رود، مورد علاقه همکارانشان قرار می گیرد. افراد با این تیپ شخصیتی ساکت، محجوب و معمولاً به فضای فیزیکی کمی نیاز دارند، اما در عین حال از نگاه کردن به کارهای دیگران لذت می برند تا ببینند آیا اتفاق جالبی در جریان است یا خیر. آن ها به طور ذاتی احساساتی یا همدل نیستند و صاف و پوست کنده صحبت می کنند که منجر به سوء تفاهم یا جریحه دار کردن احساسات دیگران می شود.

با این حال، چیره دستان این عقل گرایی و محافظه کاری را با احساس خودانگیختگی ترکیب می کنند که باعث می شود نسبت به دیگران انصاف داشته باشند. ISTP ها حس شوخ طبعی بسیار خوبی دارند، البته گاهی اوقات کمی خطرناک، و نه تنها در برابر درگیری های محل کار مقاوم هستند، بلکه در خنثی کردن آنها با یک شوخی خوب عالی هستند.

ISTP به عنوان مدیر

این افراد با زیردستان خود همانطور رفتار می کنند که دوست دارند با آنها رفتار شود: با حداقل صحبت کردن و محدودیت ها. افراد چیره دست اهمیتی به ابراز احساسات نمی دهند و افراد حساس تر ممکن است آنها را سرد و غیرصمیمی ببینند. تعریف و تمجید افراطی در ذات ISTP ها نیست. در واقع، احتمالاً بازخورد خوب یا بد زیادی از مدیران چیره دست نخواهید دید اما وقتی مشکلاتی پیش می‌آیند، شنوندگان خوبی هستند که راه‌حل‌های عملی، منصفانه و بی‌طرفانه را ارائه دهند.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی ISTP

  • وودی آلن: بازیگر و کارگردان آمریکایی
  • تام کروز: بازیگر آمریکایی
  • اسکارلت جوهانسون: بازیگر آمریکایی
  • سایمن کاول: تهیه‎ کننده انگلیسی
  • کریستن استوارت: بازیگر آمریکایی
  • دالایی لاما: رهبر عرفانی
  • ولادیمیر پوتین: رئیس جمهور روسیه
  • ملینا ترامپ: بانوی اول آمریکا
  • فرانک سیناترا: خواننده آمریکایی
  • اسنوپ داگ: رپر آمریکایی
  • ارنست همینگوی: نویسنده آمریکایی
  • شکیل اونیل: بسکتبالیست مشهور
  • بروس لی: رزمی کار
امتیاز 4.5 (15 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.