اخبار و جشنواره ها

تیپ شخصیتی ESTP (شخصیت کارآفرین)

شخصیت کارآفرین (ESTP)

شخصیت کارآفرین (ESTP) فردی است برونگرا، مشاهده گر، متفکر و آینده نگر. این فرد تمایل زیاد به کنش گرا و پرانرژی بودن دارد.آنها عاشق کشف فرصت های زندگی مانند معاشرت با دیگران و انجام کارهای شخصی خود هستند.

زندگی یا یک ماجراجویی جسورانه است و یا هیچ نیست.

هلن کلر

تیپ شخصیت کارآفرین (ESTP) همواره بر محیط اطراف خود تأثیر دارد. برای این که بتوانید این افراد را در یک مهمانی تشخیص بدهید، به دنبال فردی باشید که به سرعت از کنار یک گروه به کنار گروه دیگری می رود و با طنز نافذی که دارد موجبات خنده و سرگرمی را فراهم می‌کند و اکثرا در مرکز توجه است. اگر از یکی از حاضرین در جمع خواسته شود که به روی صحنه بیاید، شخصیت کارآفرین (ESTP) داوطلب می‌شود یا دوستان خجالتی خود را داوطلب می‌کند.

نظریه ها، مفاهیم انتزاعی و بحث‌های کشدار در مورد مسائل جهانی و پیامدهای آن برای مدت طولانی این افراد را درگیر نمی کند. شخصیت کارآفرین (ESTP) گفتگوهای فعال و هوشمندانه ای دارند. آن ها ترجیح می دهند درباره ی مسائل عینی صحبت کنند. شخصیت کارآفرین (ESTP) ترجیح می دهد به جای نشستن و فکر کردن به احتمالات و روش های انجام کاری، پیش از بررسی های دقیق ریسک کند و همانطور که پیش می رود، اشتباهات خود را کند.

شخصیت کارآفرین

هرگز حرکت را با عمل اشتباه نگیر
کارآفرینان محتمل‌ترین گونه شخصیتی هستند که ممکن است شیوه زندگی رفتار مخاطره‌آمیز را در پیش بگیرند. آن‌ها در لحظه زندگی می‌کنند و دست به عمل می‌زنند – آن‌ها ناحیه‌ای آرام در دل طوفان هستند. افراد دارای گونه شخصیتی کارآفرین از درام، شور، و لذت سرخوش می‌شوند نه به خاطر تحریک عاطفی، بلکه به دلیل اینکه برای ذهن منطقی آنها بسیار تحریک‌کننده است. آن‌ها مجبور به گرفتن تصمیماتی حیاتی بر اساس واقعیت آنی و در روند سریع پاسخگویی به محرک‌های منطقی هستند.

این مسئله باعث می‌شود مدرسه و سایر محیط‌های بسیار سازمان یافته چالشی برای کارآفرینان باشد. قطعاً دلیلش این نیست که این شخصیت‌ها باهوش نیستند و ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند، اما رویکرد محدودکننده سخنرانی در آموزش رسمی از یادگیری عملی که کارآفرینان از آن لذت می‌برند بسیار دور است. باید بلوغ زیادی داشت تا بتوان این روند را همچون ابزاری لازم برای هدفی دانست، چیزی که باعث ایجاد فرصت‌های هیجان‌انگیزتری می‌شود.

همچنین مسئله دیگر که برای افراد دارای گونه شخصیتی کارآفرین چالش‌برانگیز است این است که آنها ترجیح می‌دهند از قطب‌نمای اخلاقی خودشان استفاده کنند تا شخصی دیگر. قوانین ساخته شده‌اند تا زیر پا گذاشته شوند. این احساسی است که بعضی از معلمان دبیرستان یا سرپرستان سازمانی احتمالاً با آن هم‌عقیده هستند و می‌تواند برای شخصیت کارآفرین شهرتی دست و پا کند. اما اگر کارآفرینان مشکل‌آفرینی را به حداقل برسانند، از انرژی خود بهره‌برداری کرده و تمرکز خود را بر روی مسائل خسته‌کننده از دست ندهند، نیرویی محسوب می‌شوند که نباید آنها را نادیده گرفت.

اکثر مردم خیلی خوب گوش نمی‌دهند

شاید کارآفرینان در بین همه دیدگاه‌های ادراکی و فیلتر نشده گونه‌ها، مهارت منحصر به فردی در تشخیص تغییرات کوچک را داشته باشند. این تغییرات می‌تواند اعم از تغییر چهره، یک سبک لباس جدید، یا تغییر عادت باشد و افراد دارای این گونه شخصیتی به افکار و انگیزه‌های پنهان توجه می‌کنند در حالی که سایر گونه‌ها باید شانس بیاورند تا اساساً متوجه چنین چیزهایی شوند. کارآفرینان بلافاصله از این مشاهدات استفاده می‌کنند و خواستار تغییر شده و سؤال می‌پرسند، اغلب بدون اینکه اهمیت زیادی به حساسیت افراد بدهند. کارآفرینان باید به یاد داشته باشند که همه دوست ندارند اسرار و تصمیماتشان برملا شود.

گاهی اوقات مشاهده و اقدام آنی کارآفرینان درست همان چیزی است که به آن نیاز است، به عنوان مثال در برخی از محیط‌های شرکتی و به‌خصوص در مواقع اضطراری.

اما چنانچه شخصیت‌های کارآفرین مراقب نباشند، ممکن است در دام لحظه گرفتار شوند، مسائل را خیلی جدی بگیرند و افراد حساس‌تر را برنجانند یا فراموش کنند که مراقب سلامت و ایمنی خود باشند. کارآفرینان تنها چهار درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و تعدادشان به اندازه کافی هست که رقابت و تنوع را حفظ کنند و آنقدر نیست که باعث مخاطراتی نظام‌مند شوند.

کارآفرینان پر از شور و انرژی هستند و ذهنی منطقی، هرچند گاهی اوقات پریشان دارند. افراد با این گونه شخصیتی به دلیل الهام‌بخش بودن، قانع‌کننده بودن و تنوع‌طلبی به‌طور ذاتی رهبران گروه هستند و همه را در مسیرهایی کمتر پیموده شده به دنبال خود می‌کشند، و هر جا بروند با خود زندگی و هیجان می‌برند. قرار دادن این کیفیت‌ها در خدمت هدفی سازنده و باارزش چالش واقعی کارآفرینان است.

نقاط قوت و ضعف شخصیت کارآفرین (ESTP)

نقاط قوت

  • نقاط قوت ESTPجسور: افراد با تیپ شخصیتی کارآفرین سرشار از زندگی و انرژی هستند. هیچ لذتی برای کارآفرینان بالاتر از کنار زدن مرزها و کشف و استفاده از چیزها و ایده های جدید نیست.
  • منطقی و عملی: کارآفرینان دانش و فلسفه را دوست دارند، اما نه به خاطر خودشان. چیزی که برای شخصیت‌های کارآفرین سرگرم‌کننده است، یافتن ایده‌هایی است که قابل اجرا هستند و جزئیات را عمیق می‌کنند تا بتوانند از آنها استفاده کنند. اگر بحث کاملاً دلخواه باشد، استفاده بهتری از زمان کارآفرینان وجود دارد.
  • اصلی: کارآفرینان با ترکیب جسارت و عملی بودن خود، دوست دارند ایده ها و راه حل های جدید را آزمایش کنند. آنها چیزها را طوری کنار هم قرار می دهند که هیچ کس فکرش را نمی کند.
  • ادراکی: توانایی کارآفرینان برای توجه به زمانی که چیزها تغییر می کنند – و زمانی که نیاز به تغییر دارند به این اصالت کمک می کند! تغییرات کوچک در عادات و ظاهر به کارآفرینان جلب می شود و آنها از این مشاهدات برای کمک به ایجاد ارتباط با دیگران استفاده می کنند.
  • مستقیم: این مهارت ادراکی برای بازی‌های ذهنی استفاده نمی‌شود – کارآفرینان ترجیح می‌دهند با پرسش‌ها و پاسخ‌های مستقیم و واقعی ارتباط برقرار کنند. اشیا همان هستند که هستند.
  • اجتماعی: همه این ویژگی ها با هم جمع می شوند تا یک رهبر طبیعی گروه در کارآفرینان ایجاد کنند. این چیزی نیست که آنها فعالانه به دنبال آن باشند – افراد با این تیپ شخصیتی فقط در استفاده عالی از تعاملات اجتماعی و فرصت های شبکه مهارت دارند.

نقاط ضعف

نفاط ضعف ESTP

  • بی احساس: احساسات و عواطف در رتبه دوم پس از حقایق و “واقعیت” برای کارآفرینان قرار می گیرند. موقعیت‌های هیجان‌انگیز، ناخوشایند و ناخوشایند هستند و صداقت صریح کارآفرینان در اینجا کمکی نمی‌کند. این شخصیت ها اغلب در تشخیص و بیان احساسات خود نیز دچار مشکل هستند.
  • بی حوصله: کارآفرینان با سرعت خودشان حرکت می کنند تا هیجان زده شوند. کاهش سرعت به این دلیل که شخص دیگری “آن را نمی فهمد” یا مجبور به تمرکز روی یک جزئیات برای مدت طولانی برای کارآفرینان بسیار چالش برانگیز است.
  • مستعد ریسک: این بی‌شکیبایی می‌تواند کارآفرینان را به سمت قلمروی ناشناخته سوق دهد بدون اینکه به عواقب بلندمدت آن فکر کنند. شخصیت‌های کارآفرین گاهی عمداً با بی‌حوصلگی و خطرات اضافی مبارزه می‌کنند.
  • بدون ساختار: کارآفرینان فرصتی را می بینند – برای رفع مشکل، پیشرفت، تفریح ​​– و استفاده از لحظه، اغلب قوانین و انتظارات اجتماعی را در این فرآیند نادیده می گیرند. این ممکن است کارها را انجام دهد، اما می تواند پیامدهای اجتماعی غیرمنتظره ای ایجاد کند.
  • می توانید تصویر بزرگتر را از دست بدهید: زندگی در لحظه می تواند باعث شود کارآفرینان جنگل را به خاطر درختان از دست بدهند. افراد با این تیپ شخصیتی دوست دارند مشکلات را اینجا و اکنون حل کنند، شاید بیش از حد. همه بخش‌های یک پروژه می‌توانند بی‌نقص باشند، اما اگر آن بخش‌ها با هم هماهنگ نباشند، پروژه همچنان شکست خواهد خورد.سرکش: کارآفرینان تحت فشار قرار نخواهند گرفت. تکرار، قوانین
  • سختگیرانه، ساکت نشستن در حین سخنرانی: کارآفرینان اینگونه زندگی خود را نمی کنند. آنها عمل گرا و عملی هستند. محیط‌هایی مانند مدرسه و بسیاری از کارهای ابتدایی می‌توانند آنقدر خسته‌کننده باشند که غیرقابل تحمل باشند، و نیازمند تلاش فوق‌العاده‌ای از سوی کارآفرینان برای متمرکز ماندن به اندازه کافی برای رسیدن به موقعیت‌های آزادتر است.

رابطه عاشقانه کارآفرین

وقتی صحبت از روابط عاشقانه به میان می‌آید، به سختی می‌توان گفت که افرادی با تیپ شخصیتی کارآفرین از غم و افسردگی روز عروسی خود لاغر و نحیف بشوند. زندگی برای ESTP ها سرگرم کننده و پر از شگفتی است، و از زندگی شان در اینجا و اکنون لذت می برند. کارآفرینان ممکن است زمان زیادی را صرف برنامه ریزی برای «یک روز خاص» نکنند، اما اشتیاق و غیرقابل پیش بینی بودن آن ها باعث می شود که یک شریک هیجان انگیز برای قرار عاشقانه باشند.

رابطه ای که شخصیت کارآفرین دارد، اصلا خسته کننده نیست. شخصیت بداهه نواز آن ها می تواند فعالیت ها و سرگرمی هایی که ایجاد کند و هرگز ذهنشان برای خلق سرگرمی خسته نمی شود و شریک عاطفی خود را نیز تشویق می کنند تا در این فعالیت ها شرکت کند.

رابطه عاشقانه کارآفرینان

صمیمت، چالشی برای کارآفرینان

از نظر جنسی، کارآفرینان هیچ قید و شرطی ندارند. رابطه جنسی از نظر تیپ شخصیت کارآفرین سرگرم کننده و لذت بخش است و ایده های جدید آن ها در این رابطه همیشه مورد استقبال قرار می گیرند و از آنجایی که درک قوی دارند، به خوبی می توانند نیازهای شریک عاطفی خود را دریابند. با این حال، ESTP ها به ارتباطات عاطفی و معنوی را از رابطه جنسی جدا می دانند و همین تفکر می تواند تنش جدی برای رابطه عاشقانه این افراد باشد، زیرا دیگران به دنبال صمیمت در رابطه هستند. ESTP ها به رابطه ی جنسی به عنوان راهی برای ابراز عشق واقعی نگاه نمی کنند.

هر چقدر زمان بیشتری از رابطه می گذرد، صمیمیت نیز چالش برانگیز تر می شود. افرادی با تیپ شخصیتی کارآفرین که به آسانی حوصله شان سر می رود، به دنبال هیجان دائمی هستند. اگر شریک عاطفی این تیپ شخصیتی نتواند این هیجان را به ارمغان بیاورد، کارآفرینان ممکن است به دنبال شخص جدیدی بروند. اینطور نیست که شخصیت کارآفرین خیانت کند. کارآفرینان منطقی هستند و اگر بخواهند می توانند بر خود کنترل داشته باشند، اما از آنجایی که بسیار جذاب و محبوب هستند، به راحتی می توانند به رابطه خود پایان بخشند.

عشق بدون وقفه

مانند هر رابطه ای، رابطه عاشقانه کارآفرینان نیز به تلاش و صبر نیاز دارد. هر دقیقه از رابطه نمی تواند هیجان انگیز باشد اما شخصیت کارآفرین (ESTP) افرادی سازگار و کنجکاو هستند که به هیجان انگیز بودن رابطه کمک میکند. حفظ روابط سالم فرصتی نهایی برای کارآفرینان است تا استعدادهای خود را برای درک تغییرات خلق و خو و رفتار شریک عاطفی خود به کار گیرند و در عین حال از توانایی های حل مسئله برای رفع نیازهای خود استفاده کنند. کارآفرینان همچنین می‌توانند ویژگی های نادیده گرفته تری مانند حساسیت عاطفی و برنامه‌ریزی بلندمدت را در روابط خود تقویت کنند.

 

امتیاز دهید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.