تیپ شخصیتی INTP (شخصیت منطق دان)

شخصیت منطق دان (INTP) فردی است درون‌گرا، شهودی، متفکر و آینده‌گر. این متفکران انعطاف پذیر از اتخاذ رویکردهای غیر عادی در بسیاری از جنبه های زندگی لذت می برند. آن‌ها اغلب به دنبال راه‌های متفاوت هستند و تجربه و خلاقیت را در هم می‌آمیزند.

توجه کنید!

اگر تا به امروز با تیپ شخصیتی خود آشنایی نداشته اید، تست شخصیت شناسی MBTI را به صورت رایگان در سایت جعبه ابزار ذهنی انجام دهید.

از دیروز بیاموز، برای امروز زندگی کن، به فردا امیدوار باش. مسئله مهم این است که دست از سؤال پرسیدن بر ندارید.

ALBERT EINSTEIN

معرفی شخصیت منطق دان INTP

شخصیت منطق دان INTP واقعا نادر است و فقط سه درصد مردم را تشکیل میدهد، که البته ویژگی خوبی برای آنها به حساب می آید، چون آنها از “عادی بودن” ناراحت می شوند. شخصیت منطق دان INTP به نوآوری و خلاقیت ها، دیدگاه منحصر به فرد و هوش قوی شان افتخار می کند. اکثرا به عنوان فیلسوف، معمار، یا یک پروفسور رویاپرداز شناخته می شوند. شخصیت های منطق دان INTP مسئول بسیاری از کشفیات علمی در طول تاریخ هستند.

طبق طرز فکر INTP ها زندگی اگر زیر ذره بین نرود ارزش زیستن ندارد. شخصیت های منطق دان INTP بخاطر تئوری های هوشمندانه شان و سختگیری در منطق، مشهورند. در واقع منطقی ترین تیپ شخصیتی به حساب می آیند.

آنها عاشق الگوها هستند، و یافتن اشتباهات در اظهارات و صحبت ها تقریبا جزو سرگرمی آنها به حساب می آید، که باعث می شود دروغ گفتن به شخصیت منطق دان INTP ایده ی خوبی نباشد. عجیب است اگر بگوییم صحبت های INTP ها را باید با تردید گوش داد، اینطور نیست که آنها صادق نباشند، اما افرادی با تیپ شخصیتی INTP تمایل دارند که افکاری را که کاملا پرورش نیافته اند را با دیگران به اشتراک بگذارند، آنها به جای اینکه با دیگران به عنوان شریکی برای گفتگو صحبت کنند، از بقیه به عنوان گوش شنوای ایده ها و تئوری ها برای مناظره در برابر خودشان استفاده می کنند.

برای منطق‌ دانان، بهترین مکالمه‌ها مانند جلسات طوفان فکری هستند، با فضای زیاد برای افکار غیر عادی و اتفاقات خلاقانه.

شخصیت منطق دان (INTP)

این ممکن است آنها را غیر قابل اعتماد جلوه دهد، اما در واقع هیچکس بیشتر از INTP ها مشتاق و قادر به یافتن مشکلات، جستجو در بین عوامل و جزئیات مسئله و دادن راه حلی منحصر به فرد نیست. از آنها توقع تحویل سروقت گزارش ها را نداشته نباشید. INTP ها در زندگی، علاقه ای به انجام کارهای روزانه ندارند، اما وقتی محیطی را بیابند که در آن پتانسیل و نبوغ خلاق آنها بتواند خود را نشان دهد، محدودیتی برای زمان و انرژی که شخصیت منطق دان INTP صرف می کند، وجود ندارد.

آنها ممکن است بی توجه به اطرافشان غرق دررویاهای بی انتها به نظر برسند، اما فرایند فکری INTP ها پایان ناپذیر است و ذهن آنها از زمانی که از خواب بلند می شوند پر از ایده است. آنها همیشه در حال فکر کردن و مناظره های ذهنی هستند، به طوریکه این رفتار ممکن است آنها را افسرده و گوشه گیر نشان دهد. اما INTP ها با کسانی که میشناسند بسیار دوستانه و صمیمی هستند. اگرچه، وقتی INTP ها بین یک جمع ناآشنا قرار گیرند، این آرام بودن جای خود را به کمرویی بیش از اندازه میدهد و وقتی متوجه شوند نتایج یا تئوری های منطقی آنها مورد نقد قرار گرفته، شوخی های دوستانه تبدیل به مبارزه خواهد شد.

وقتی یک منطق دان، سعی می کند مراحل شکل گیری ایده ی اخیر خود را توضیح دهد، بشدت هیجان زده می شود، برای همین هم مکالمه ی او انسجام خود را از دست می دهد. اغلب اوقات، INTP ها در شرح دادن یک موضوع منتظر نمی شوند تا دیگران آن را درک کنند و به سرعت سراغ موضوع دیگری میروند. برعکس این هم می تواند صحیح باشد، یعنی زمانیکه مردم، فرایند افکار خود را برای یک INTP توضیح می دهند آنها می خواهند طرف مقابل خیلی سریع سراغ اصل مطلب برود.

مغز یک INTP مانند یک ساعت فوق پیشرفته که تمام فرضیه ها و نظریه های ممکن را دریافت و آنها را با مقدار زیادی از استدلال خلاقانه پردازش کرده و منطقی ترین نتایج موجود را تحویل میدهد؛ کار می کند. این تیپ شخصیتی، قدرت تحمل کمی برای ورود احساسات دارد، چرا که عملکرد ذهن قوی شان ر مختل می کند.

INTP ها با ویژگی منطق (T) خودشان که از ویژگی‌های قدرتمند آن‌ها نیز هست، به ندرت متوجه احساسات می‌شوند و اطرافیانشان کمتر از سمت آن‌ها پشتیبانی احساسی دریافت می‌کنند. عموما INTP ها بیشتر تلاش می‌کنند که با پیشنهادات منطقی، راهکار‌هایی به دیگران در زمینه‌ی روابط عاطفیشان بدهند تا مشکلاتشان را حل کنند. از نظر خیلی از دوستان احساسی (F) آن‌ها دوست داشتنی نخواهد بود. این موضوع به اکثر ارتباطات اجتماعیشان نیز تعمیم می‌یابد، مثل ازدواج کردن. چرا که INTP ها بیشتر درگیر فکر به نتایج هستند تا ابراز علاقه.

یکی از چیز‌هایی که INTP ها را عقب نگه می‌دارد ترسشان از شکست خوردن است. این مدل شخصیت‌ها خیلی نگران این هستند که تفکرات و تئوری‌های خودشان را پیاده سازی کنند چرا که مدام به این موضوع فکر می‌کنند که ممکن است به بعضی از جنبه‌های ایده هایشان ممکن است اشتباه باشد به اندازه‌ی کافی فکر نکرده‌اند و تکه‌ای از پازل را فراموش کرده‌اند. این باعث می‌شود آن‌ها در دنیایی گرفتار شوند که پر از صدای افکارشان است و تئوری‌هایشان هرگز به مرحله‌ی عمل در نخواهد آمد. غلبه کردن بر این شک‌هایی که عموما به خودشان دارند می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های INTP ها باشد.

نقاط ضعف و قوت شخصیت منطق دان INTP

نقاط قوت INTP ها

  • تحلیلی: منطق دانان هر چیزی را که به آن برخورد می کنند، از داده های علمی گرفته تا رفتار افراد اطرافشان، تجزیه و تحلیل می کنند. این موضوع به آنها استعدادی برای تشخیص الگوها و ارتباطات می دهد که سایر تیپ های شخصیتی ممکن است نادیده بگیرند.
  • خلاق: به لطف تخیل بی‌امانشان، منطق‌دانان می‌توانند ایده‌های خلاقانه و غیر شهودی ارائه دهند که برای اکثر مردم تصور نمی‌شود. البته همه این ایده‌ها قابل اجرا نیستند، اما تمایل منطق‌دانان به تفکر خارج از چارچوب می‌تواند نوآوری‌های قابل‌توجهی ایجاد کند.
  • ذهن باز: INTP ها با کنجکاوی و تمایل شدید به یادگیری هر چیزی که می توانند هدایت می شوند. افراد با این تیپ شخصیتی تمایل به پذیرش ایده‌ها و روش‌ های جدید برای انجام کارها دارند، تا زمانی که این ایده‌ها با استدلال درست پشتیبانی شوند.
  • کنجکاو: شخصیت‌ منطق دان همیشه دنبال کارها، سرگرمی‌ها و زمینه‌های تحقیقاتی جدید هستند. ممکن است یک هفته به فیزیک علاقه داشته باشند و هفته دیگر ممکن است به ساخت آلات موسیقی علاقه مند شوند. زمانی که از چیزی الهام می گیرند، منطق دانان همه چیز را در مورد علایق جدید خود، هر چیزی را که می توانند یاد می گیرند.
  • واقع بین: منطق دانان به حقیقت اهمیت می دهند. آنها واقعیت تلخ را به دروغ شیرین ترجیح می دهند. در نتیجه، می‌توان به آنها برای مبارزه با سوگیری و اطلاعات غلط اعتماد کرد، حتی زمانی که انجام این کار آسان نیست، آنها انتظار دارند که افراد دیگر در مقابل با آنها صادق باشند.

نقاط ضعف INTP ها

  • قطع ارتباط: INTP ها می توانند در رشته افکار خود گم شوند، حتی زمانی که با افراد دیگر هستند. وقتی این شخصیت‌ها بالاخره چیزی برای گفتن پیدا می کنند، ممکن است متوجه شوند که گفتگو بدون آنها پیش رفته است. این می تواند باعث شود که آنها احساس بی ارتباطی با افراد دیگر کنند، به خصوص در جمع های بزرگ.
  • بی احساس: افراد با تیپ شخصیتی INTP عقلانیت را کلید رسیدن به دنیای بهتر و شادتر می دانند. گاهی اوقات، آنها ممکن است اهمیت ارزش های غیرمنطقی مانند احساسات، شفقت، آداب و سنت را دست کم بگیرند. در نتیجه، ممکن است به طور ناخواسته افراد بی احساس یا نامهربانی به نظر برسند، حتی اگر نیت آنها عموما خوب باشد.
  • ناراضی: منطق دانان نمی توانند تصور کنند که چگونه همه چیز می تواند بهتر از آنچه که هست باشد. این شخصیت ها دائماً به دنبال مشکلاتی برای حل، موضوعاتی برای یادگیری و راه های جدید هستند. اگر بیش از حد از این کار را کنند، این طرز فکر می تواند طاقت فرسا شود، و منطق دانان دائماً در تلاش هستند تا چیزهای جدید خلق کنند، نه اینکه به طور قابل اعتماد به نیازها و مسئولیت هایشان رسیدگی کنند.
  • بی حوصله: منطق دانان به دانش و به اشتراک گذاری ایده های خود افتخار می کنند. با این حال، وقتی صحبت از منطق آنها می شود، همیشه صبور نیستند. اگر شریک مکالمه آنها موضوعی جالب مطرح نکند یا بحث منطقی و فلسفی پیش نکشد، منطق دانان ممکن است با یک “بیخیال” نادیده گرفته شوند.
  • کمال گرا: منطق دانان می خواهند کارها را انجام دهند، اما تلاش آنها برای کمال می تواند مانع آنها شود. گاهی ممکن است این شخصیت ها در تحلیل گزینه های مختلف چنان گیج شوند که هرگز به تصمیمی نرسند. آنها همچنین ممکن است از پروژه هایی که با چشم انداز ایده آل در ذهنشان مطابقت ندارد دست بکشند.

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی منطق دان INTP

ترکیب صفات منطق دانان اغلب برای شرکای عاشقانه آنها شگفت انگیز است. افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است منطقی و محتاط به نظر برسند، اما زمانی که احتیاط خود را کنار بگذارند، جنبه بازیگوش و خلاق نیز دارند.

INTP ها می توانند از نبوغ خود برای تازه نگه داشتن چیزها در روابط خود استفاده کنند و راه های هوشمندانه و غیرمنتظره ای برای ایجاد احساس خاص بودن در شریک زندگی خود ارائه دهند. شخصیت منطق‌دان به‌عنوان فردی درون‌گرا، قدردان زمان تنهایی است، اما به این معنا نیست که آنها میل به همنشینی با شریکشان را ندارند. برای افرادی با این تیپ شخصیتی، شریک عاشقانه ایده آل،کسی نیست که فقط با او زمان بگذراند، بلکه فردی است که بتواند ایده های آنها را به چالش بکشد. منطق دانان می خواهند زندگی خود را در پی یادگیری و رشد بگذرانند. آنها امیدوارند که شخصی که دوستشان دارند نه تنها در این ماموریت سهیم باشد بلکه فعالانه آن را تشویق کند.

یافتن رابطه ای که مطابق با این استانداردها باشد برای این شخصیت ها همیشه آسان نیست. INTP ها ممکن است وقتی نوبت به ابراز علاقه و قرار گذاشتن می رسد، محتاط باشند و پا پس بکشند. حتی زمانی که آنها به کسی علاقه مند هستند، ممکن است مدتی طول بکشد تا قبول کنند و ابراز علاقه کنند، چراکه از طرد شدن خوششان نمی آید.

شخصیت منطق دان INTP از همان ابتدا روابط خود را جدی می گیرد. حتی در اوایل مراحل رابطه، منطق دانان به طور غیرعادی رک و صادق هستند. افراد با تیپ شخصیتی INTP به ندرت نظرات خود را فیلتر می کنند و شریک زندگی خود را نیز تشویق می کنند که با آنها صریح باشند. برای بسیاری از منطق دانان، رک بودن نشانه بی ادبی یا بد اخلاقی نیست، در عوض یک ویژگی خاص است.

با پیشرفت روابط آنها، نیازهای روزانه منطق دانان ساده می شود. هدایا، سورپرایزها، برنامه‌های پیچیده و قرار ملاقات های مفصل، همگی برای آنها بی‌اهمیت هستند. متأسفانه، حتی اگر شریک زندگی آنها این چیزها را بخواهد، ممکن است حتی به ذهن منطقی ها نرسد که آنها را برنامه ریزی کنند. این شخصیت‌ها ممکن است نیاز به تلاش و توجه ویژه داشته باشند تا یاد بگیرند چگونه محبت خود را به ابراز کنند. در غیر این صورت، شریک زندگی آنها ممکن است احساس نادیده گرفته شدن یا حتی بی مهری کند. نکته مثبت این است که INTP ها می توانند این موقعیت را به فرصتی برای استفاده از نبوغ و خلاقیت خود تبدیل کنند.

افراد با تیپ شخصیتی منطق دان در هنگام بروز اختلافات عاطفی به جای کاهش تعارض و گوش دادن، ممکن است از قدرت منطق خود برای اثبات اشتباه همسرشان استفاده کنند. از طرف دیگر، آنها ممکن است راه حل های ساده و منطقی ارائه دهند، بدون اینکه بخواهند در آشفتگی مسائل و احساسات عمیق تر فرو روند.

با بالغ شدن، منطق دانان اغلب می آموزند که نیازهای عاطفی افراد واقعی هستند. برای تیپ شخصیتی که عاشق عقلانیت است، این همیشه ساده نیست. اما این آگاهی می‌تواند به منطق‌دانان کمک کند تا با چالش‌هایی که همه روابط بلندمدت با آن‌ها مواجه می‌شوند، مقابله کنند. صحبت کردن در مورد احساسات ممکن است به ندرت برای آنها اتفاق بیفتد، اما منطق دانان می توانند یاد بگیرند که زمینه مشترک عاطفی را با شریک زندگی خود پیدا کنند، حتی در لحظات اختلاف و بحث.

INTP ها تمایل دارند در دنیای منطق و فلسفه زندگی کنند. روابط عاشقانه می تواند به آنها کمک کند تا آنها را از ذهن خود خارج کنند و به آنها اجازه می دهد تا لذت را در لحظه حال تجربه کنند. این تجربه می‌تواند دگرگون‌کننده باشد و نقاط قوت، ویژگی‌ها و خواسته‌هایی را که منطق‌دانان نمی‌دانستند در درونشان آشکار می‌کند. منطق‌دانان با تخیل خلاق و روشن خود می‌توانند شرکای شگفت‌انگیزی پیدا کنند، که بتوانند افکار و احساساتشان را به شیوه‌هایی که در جهت رشد رابطه‌شان باشد، بدون از دست دادن احساس خود گسترش دهند.

زوج مناسب تیپ شخصیتی INTP

آفراد با شخصیت منطق دان INTP به فضا نیاز دارند و دو تیپ شخصیتی ENTJ و ENFJ که برون‌گرا هستند، به خوبی می‌دانند که چه زمانی عقب نشینی کنند و به چنین فردی فضا بدهند.

روابط دوستانه INTP ها

INTP ها مانند هر کس دیگری به دنبال همراهی و حمایت از دوستان خود هستند. اما افراد با این تیپ شخصیتی چیز دیگری را نیز در نظر می گیرند: عمق فکری. همه نمی توانند استانداردهای منطق گرایان را برای یک دوست برآورده کنند، اما وقتی کسی این ویژگی را دارد، این ارتباط می تواند فورا شکل بگیرد.

شاید به این دلیل که شخصیت های منطق دان به اشتراک گذاشتن افکار خود اهمیتی نمی‌دهند، دور خود را با دوستان زیادی  احاطه نمی‌کنند. در نتیجه، دوستی صمیمی با این شخصیت ها همیشه آسان نیست. اما وقتی منطق‌دانان سر حرف را باز می‌کنند، می‌توانند دوستانی سرزنده باشند که همیشه چیزهای جالب یا غیرمنتظره‌ای برای گفتن دارند.

دوستان ایده آل منطق دانان تمایل دارند اشتیاق خود را برای ایده ها، معماها و راه حل های جدید به اشتراک بگذارند. اما این بدان معنا نیست که افراد با این تیپ شخصیتی فقط به دنبال دوستانی هستند که با آنها موافق هستند. منطق‌دانان بدشان نمی‌آید که ایده‌هایشان به چالش کشیده شود، در واقع، آنها احترام زیادی برای افرادی قائل هستند که آنها را وادار می‌کنند در فرضیات خود تجدید نظر کنند.

دوستی INTP ها مبتنی بر دانش است و با تبادل ایده ها، نظریه ها و مفاهیم تقویت می شود. افرادی که چنین نیستند، در دوستی با این افراد ممکن است احساس کنند که نادیده گرفته شده‌اند. با منطق‌دانان در مورد افراد مشهور صحبت نکنید، INTP ها مکالمه را تنها با موضوعاتی که به نظرشان معنادار است ادامه می دهند. سبک فکری منطق دانان برای همه مناسب نیست،برای همین اکثر افراد با تیپ شخصیتی منطق دان ترجیح می دهند دایره کوچکی از دوستان خوب داشته باشند.

وقتی دوستان با مشکلات و دوراهی‌ها به سراغ شخصیت منطق دان می‌آیند، آنها معمولاً برای کمک کردن هیجان‌زده هستند. می‌توان روی آنها برای ارائه توصیه‌های منطقی و راه‌حل‌های کاربردی حساب کرد و حتی بدترین موقعیت‌ها را به شرایطی خوب تبدیل کرد. برای شخصیت منطق‌دان، یکی از بزرگ‌ترین و سخت‌ترین درس‌های دوستی این است که گاهی اوقات مردم نیازی به مشاوره در مورد چگونگی حل مشکلاتشان ندارند، آنها فقط به کسی نیاز دارند که بتواند روی آن حساب کند که در کنارشان باشد.

منطق دانان بر این باورند که بزرگترین قدرت آنها در ذهن آنها نهفته است. اما تجربه دوستی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بفهمند که چیزهای بیشتری نسبت به ایده‌هایشان برای ارائه به دنیا دارند، مهم نیست که این ایده‌ها چقدر بدیع یا خلاقانه هستند. با گذشت زمان، بسیاری از منطق‌دانان یاد می‌گیرند که مکالمه‌های پر جنب و جوش و جلسات طوفان فکری ممکن است سرگرم کننده باشد، اما دوستی فقط این نیست. در دنیای سطحی نگر امروزی، شخصیت منطق دان INTP با اهمیت دادن به چیزهای مهم تر، می تواند دوست خوبی باشد.

والدین با تیپ شخصیتی INTP

در فرزندپروری، مانند بسیاری از نقش‌های اجتماعی دیگر، INTP ها با چالشی قوی اما خوب روبرو هستند. گاهی اوقات، آنها ممکن است از احساسات آشفته، غیرمنطقی، و همیشه در حال تغییر، اما کاملا طبیعی فرزندانشان گیج شوند. به هر حال، کودکان باید آن نوع عاملیت و منطقی را که منطق دانان بدیهی می دانند، توسعه دهند.

با این حال، پدر و مادر شدن می تواند برای شخصیت منطق دان INTP بسیار معنادار باشد. با کنجکاوی و عشق به یادگیری، والدین با این تیپ شخصیتی می توانند از آموزش به فرزندان خود لذت زیادی ببرند. منطق دانان بردبار و گشاده رو، فرزندان خود را تشویق می کنند که مستقل فکر کنند، به دنبال دانش جدید باشند، و نظرات خود را ابراز کنند و از آنها دفاع کنند.

والدین با تیپ شخصیتی INTP در مورد حرف دیگران بی اهمیت هستند. به عبارت دیگر، آن‌ها به ندرت به توصیه‌های والدین یا ایده‌های دیگران در مورد رفتار فرزندانشان فکر می‌کنند. همچنین بعید است که فرزندان خود را به سمت زندگی سنتی مدرسه، شغل، ازدواج، بچه داری و بازنشستگی سوق دهند.

منطق دانان علاقه چندانی به اعمال کنترل بر دیگران ندارند. آنها به فرزندان خود اجازه می دهند تا اصول و نظرات خود را شکل دهند، اگرچه ممکن است دیدگاه ها و ایده های خود را نیز در هر صورت به اشتراک بگذارند. این بدان معنا نیست که INTP ها از فرزندان خود انتظاراتی ندارند. آنها انتظار دارند فرزندانشان خودانگیخته و مستقل باشند. آنها امیدوارند که وقتی فرزندانشان به اندازه کافی بزرگ شدند، تفکر انتقادی لازم برای تصمیم گیری در مورد مسیر زندگی خود و ادامه آن را داشته باشند.

منطق دانان کنجکاوی فرزندان خود را تشویق می کنند و به آنها آزادی کسب دانش و گسترش دیدگاه های خود را می دهند. این والدین عموماً رویکردی آرام و روشنفکرانه نسبت به فرزندان خود دارند. به جای تحمیل قوانین بیهوده یا برنامه های سخت، هدف آنها ایجاد یک محیط امن است که کاوش و استقلال را تشویق می کند.

برای شخصیت های INTP، احترام به استقلال فرزندانشان نشانه دوست داشتن است. اما برای بسیاری از کودکان، این سطح از آزادی می تواند دلهره آور باشد. اگر زندگی آن‌ها شامل مرزهای معقول و راهنمایی والدین نباشد، این کودکان ممکن است خود را بی‌تمرکز یا سرگردان ببینند. به طور متناقضی، یک پایگاه امن از قوانین و تأیید والدین می تواند دقیقاً همان چیزی است که فرزندان منطق گرایان برای شکوفا شدن در خود منحصر به فرد و مستقل خود به آن نیاز دارند.

والدینی با تیپ شخصیتی منطق دان هر زمان که فرزندانشان به مشاوره و حمایت نیاز داشته باشند، در دسترس هستند. آنها همچنین می توانند مرزهای روشن و منطقی تعیین کنند و پیامدهای معقولی برای رفتار نادرست ایجاد کنند، به طوری که فرزندانشان بتوانند بدون اتکا به خودکنترلی رو به رشد خود، زندگی روزمره خود را داشته باشند.

حمایت عاطفی ممکن است برای والدین منطقی کار آسانی نباشد. در واقع، در کنار ایجاد قوانین و مرزها، ممکن است یکی از بزرگترین چالش های آنها باشد. خبر خوب این است که شخصیت های INTP توانایی مقابله با این چالش را دارند، اگرچه ممکن است کمی تلاش لازم باشد.

منطق دانان می خواهند فرزندان خود را برای حل مشکلات خود و رفع نیازهای خود توانمند کنند. این یک هدف ارزشمند است، اما کودکان قبل از اینکه بتوانند به تنهایی با دنیا مقابله کنند، به یک پایه ثابت اعتبار و حمایت، همراه با قوانین و مرزهای مشخص نیاز دارند. برای کمک به ایجاد این حس، والدین منطقی باید عشق، محبت و تحسینی را که نسبت به فرزندان خود احساس می کنند ابراز کنند.

منطق دانان چیزی جز این نمی خواهند که فرزندانشان باهوش و مستقل بزرگ شوند. تا زمانی که والدینی با این تیپ شخصیتی همدلی را در کنار عقلانیت آموزش دهند، فرزندانشان می توانند به بزرگسالانی با اعتماد به نفس تبدیل شوند که می دانند چگونه سؤال بپرسند، از ذهن خود استفاده کنند و بدون توجه به آنچه پیش می آید از خود مراقبت کنند.

شغل مناسب تیپ شخصیتی INTP

INTP ها که آزاد اندیش و عجیب و غریب هستند، ممکن است برای یافتن شغل و مسیرهای شغلی که واقعاً مناسب آنها باشد، دچار مشکل شوند. منطق دانان شخصیت های غیرعادی با دیدگاه های منحصر به فرد هستند و محیط های کاری کمی برای آنها طراحی شده است.

اما با اندکی نبوغ، منطق‌دانان می‌توانند کاری بیابند که از نقاط قوت آن‌ها نهایت استفاده را ببرد، از جمله خلاقیت، اشتیاق و روحیه نوآور. این ویژگی‌ها، مانند بسیاری از موارد در مورد این تیپ شخصیتی، نادر هستند. در نتیجه، INTP ها می توانند با کمی تلاش  راه هایی برای موفق شدن در طیف گسترده ای از کارها پیدا کنند.

منطق دانان عاشق اکتشاف هستند، اما به روش خاص خودشان. برای شخصیت‌های منطق‌دان، یک روز کاری ایده‌آل شامل مقابله با مشکلات دشوار و به ظاهر غیرقابل حل است. منطق دانان با روحیه کنجکاو خود می توانند زیبایی را در مفاهیمی بیابند که ممکن است چشمان تیپ های شخصیتی دیگر را خیره کند. منطق دانان به خوبی در بین ریاضیدانان، تحلیلگران، محققان و دانشمندان به ویژه در زمینه های انتزاعی مانند فیزیک حضور دارند. مشاغل مهندسی و فناوری نیز می‌توانند با INTP تطبیق داشته باشند، به خصوص اگر فضایی برای خلاقیت ایجاد کنند. منطق‌دانان ترجیح می‌دهند رویکردهای جدید را ایجاد کنند تا اینکه روز خود را برای اجرای کار دیگران بگذرانند.

با این حال، INTP ها نیازی به محدود کردن خود به زمینه های فنی ندارند. استعداد آنها برای تجزیه و تحلیل و تحقیق می تواند تقریباً در هر زمینه کاری ارزشمند باشد. هر شغلی که به این شخصیت‌ها اجازه می‌دهد تا فرآیندهای جدیدی را اختراع یا آزمایش کنند، از تدریس گرفته تا مدیریت و تجارت، می‌تواند به آنها رضایت بی‌پایانی بدهد.

در مواقعی ممکن است درک شخصیت منطق دان INTP برای همکارانشان دشوار باشد. بر خلاف بسیاری از تیپ های شخصیتی، منطق دانان انگیزه ای برای تحت تاثیر قرار دادن رئیس خود، پذیرفته شدن توسط همکاران خود یا دریافت عنوان شغلی جدید ندارند. در واقع، آنها اغلب با چیزهایی که سایر کارگران را تشویق می‌کنند، از کار می‌افتند، مانند تمرین‌های گروهی، جلسات بررسی یا سخنرانی‌های انگیزشی مدیران.

در عوض، افراد با این تیپ شخصیتی با کنجکاوی خود و استانداردهای بالای برای توسعه خود انگیزه می گیرند. برای آنها چیزی به اسم نسبتا خوب وجود ندارد و حتما همه چیز باید عالی باشد، برای همین آنها کار هوشمندانه را به کار زیاد ترجیح می دهند. گاهی اوقات، آنها ممکن است کارهای معمولی یا اداری را به خاطر کارهایی که آنها را جذاب تر یا مهم تر می دانند، نادیده بگیرند.

تنها چیزی که INTP ها می‌خواهند این است که خود را در یک پروژه جالب غوطه‌ور کنند، آنها تمایل دارند از هر چیزی که تمرکزشان را به هم می زند، فاصله بگیرند. آنها اغلب به سمت مکان های کاری انفرادی و بدون سلسله مراتب کشیده می شوند. آزمایشگاه‌ها می‌توانند مانند هر محیطی که به آنها اجازه می‌دهد وظایفشان را انجام دهند و ایده‌ها را بدون تایید بقیه پیاده کنند، عالی باشند. از طرف دیگر، بسیاری از منطق‌دانان با پیش گرفتن مسیر خوداشتغالی و ارائه خدمات خود، به عنوان مشاور و مترجم آزاد، احساس انعطاف‌پذیری و استقلال را حفظ می‌کنند.

کارفرمایان به طور فزاینده ای به افرادی مانند منطق دانان نیاز دارند که بتوانند سیستم های پیچیده را درک کنند و انتقادی فکر کنند. جایی که منطق‌دانان به ندرت پیشرفت می‌کنند، در محل‌های کاری است که از آنها می‌خواهند عواطف بالایی داشته باشند و از ذهنشان کمک نگیرند.

INTP ها ممکن است وسوسه شوند که از مشاغلی که شامل تعامل اجتماعی است دوری کنند، اما اغلب متوجه می شوند که موفقیت در هر زمینه ای حداقل مستلزم همکاری با افراد دیگر است. اگر افراد با تیپ شخصیتی منطق دان به خود بگویند که نمی توانند از پس کارهایی که دارای عنصر اجتماعی هستند برآیند، در این صورت بی جهت گزینه های خود را محدود می کنند. زمانی که آنها بتوانند لبخند بزنند و عواطف خود را ابراز کنند تا مهارت های خود را ثابت کنند، متوجه می شوند که تیزبینی و خلاقیت آنها مورد تقاضا است.

شغل های مناسب شخصیت منطق دان INTP

  • طراح نرم افزار
  • برنامه نویس
  • مدیریت شبکه
  • برنامه ریز مالی
  • مهندس کامپیوتر
  • مشاور بازاریابی
  • فیزیک دان
  • متخصص ژنتیک
  • داروساز
  • میکروبیولوژیست
  • دانشمند
  • معمار
  • وکیل
  • مدیر
  • ریاضی دان
  • فیلسوف
  • استاد دانشگاه
  • اقتصاد دان
  • مترجم
  • باستان شناس
  • ستاره شناس
  • عکاس
  • نقاش
  • تدوین گر فیلم
  • موسیقی دان
  • نویسنده
  • طراح صحنه
  • گرافیست

شخصیت منطق دان INTP در کار

برای INTP ها، شرایط لازم برای رضایت در محل کار نسبتاً ساده است. افراد با تیپ شخصیتی منطق دان مشتاق تحریک فکری، آزادی در پیگیری ایده های خود و فرصت هایی برای حل مسئله های چالش برانگیز هستند و اگر آنها بتوانند این نیازها را با حداقل تعهدات اجتماعی و وظایف اداری برآورده کنند، خیلی بهتر است.

اگرچه برخی از منطق‌دانان ممکن است این تصور را مسخره کنند، اما آنها بهترین کار خود را در همکاری با افراد دیگر انجام می‌دهند. INTP ها ممکن است گاهی اوقات وقتی مدیران یا همکاران آنها را مجبور می‌کنند تا از سرعت خود کم کنند و چگونگی عملی کردن ایده‌های خود را بیابند، عصبانی شوند، اما در درازمدت، چنین همکارانی می‌توانند راز موفقیت منطق‌دانان باشند.

INTP ها به عنوان کارمند

در شرایط مناسب، کارمندان INTP مبتکر و مدبر هستند و به راحتی هر مشکل پیچیده ای که در مقابل آنها قرار می گیرد، حل می کنند. اما در محیط‌های کاری که استقلال آن‌ها را محدود می‌کند یا آنها را مجبور به انجام کارهای عادی می‌کند، این شخصیت‌ها ممکن است به سرعت انگیزه خود را از دست بدهند.

منطق‌دانان اغلب وسوسه می‌شوند تا کارهایی را که خسته‌کننده به‌نظر می‌رسند، به تعویق بیاندازند، اما تا زمانی که با انجام این وظایف کنار نیایند، احتمالاً رئیس‌هایشان آزادی را که می‌خواهند به آنها نمی‌ دهند. با این حال، یک خبر خوب وجود دارد، مانی که منطق‌دانان در انتهای مسیر شغلی خود قرار می‌گیرند، می‌تواند به آنها در ایجاد مهارت‌ها و عادات جدیدی کمک کند که به موفقیت‌های بعدی آنها کمک کند. شخصیت منطق دان INTP نقاط قوت زیادی دارند، اما تکمیل پروژه ها یکی از آنها نیست. منطق‌دانان می‌توانند از نظارت و محدودیت‌هایی که در اوایل حرفه‌شان با آن‌ها مواجه می‌شوند به چالش کشیده شوند، یا می‌توانند از مسئولیت‌پذیری به نفع خود استفاده کنند و یاد بگیرند که در تبدیل ایده‌های خود به واقعیت مؤثرتر شوند.

INTP ها به عنوان همکار

در مواقعی، منطق دانان ممکن است همکاران خود را نه به عنوان گروهی از افراد برای معاشرت و کار، بلکه به عنوان یک سری عوامل حواس پرتی ببینند که گاهی چیزهای خوبی برای گفتن دارند. این بدان معنا نیست که افراد با این تیپ شخصیتی هرگز از همراهی با همکاران خود لذت نمی برند، اما گفتگو و همکاری با بقیه نمی تواند منطق دانان را صبح از رختخواب بیرون بیاورد.

گفته می‌شود، بیشتر INTP ها می‌توانند از همکاران خود بیش از آنچه تصور کنند سود ببرند. با احاطه کردن خود با افرادی که آنها را به چالش می کشند، این شخصیت ها می توانند مطمئن شوند که بهترین کار خود را انجام می دهند. و اگرچه منطق‌دان‌ها خیلی اجتماعی نیستند، اما متوجه می‌شوند که وقتی فرصتی برای رد و بدل کردن ایده‌های خود با همکاران دارند، روز کاری کمی سریع‌تر می‌گذرد.

اگرچه افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است بگویند که دوست دارند متمرکز باشند، اما در خفا نیز به دنبال تنوع هستند. منطق‌دانانی که روابط مثبتی ایجاد می‌کنند، فرصت بیشتری برای به عمل رساندن ایده های خود دارند، اگر INTP ها بخواهند در محل کار موفق عمل کنند، بهتر است خودشان را به عنوان همکارانی مفید معرفی کنند، نه منزوی و تنها.

INTP ها به عنوان مدیر

منطق‌دانان معمولاً به داشتن قدرت بر دیگران اهمیتی نمی‌دهند، اما اغلب از موقعیت‌های مدیریتی لذت می‌برند. هنگامی که INTP ها مسئول هستند،  می توانند ایده های جدید ارائه دهند، بر چیزهایی که به نظرشان سود آور است متمرکز شوند و آزادی بیشتری داشته باشند.

به عنوان مدیران، منطق دانان تمایل به تحمل زیاد و انعطاف پذیری دارند. آنها پذیرای پیشنهادات هستند (البته تا زمانی که این پیشنهادات منطقی باشند) و به کارمندان خود آزادی نسبتاً زیادی می دهند. اما این آزادی هزینه دارد، مدیران INTP استانداردهای بالایی دارند و از دیگران انتظار دارند که فوراً بینش آنها را درک کنند و به همان اندازه دیدگاه خود را ارائه دهند.

شخصیت منطق دان INTP به عنوان مدیر به سخت گیر بودن شهرت دارد. آنها به سرعت متوجه اختلافات در کار کارکنان می شوند و ممکن است از دادن بازخورد منفی خودداری نکنند. با کسب تجربه، مدیران منطقی اغلب متوجه می‌شوند که متعادل کردن انتقاد با تحسین و تشویق به تیم آنها اجازه می‌دهد از روحیه بالاتری برخوردار شوند و به همان اندازه، نتایج بهتری داشته باشند.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی INFP

  • آلبرت انیشیتین: فیزیکدان آلمانی
  • چارلز داروین: طبیعت ‎گرای انگلیسی
  • ماری کوری: شیمیدان و فیزیکدان لهستانی
  • ویلیام هاروی: فیزیکدان انگلیسی
  • ویلیام جیمز: فیزیولوژیست آمریکایی
  • امانوئل کانت: فیلسوف آلمانی
  • رنه دکارت: فیلسوف فرانسوی
  • آبراهام لینکلن: رئیس جمهور آمریکا
  • کیم‌ سوک-جین: عضو گروه BTS
  • مین یون-گی: عضو گروه BTS
  • داستین هافمن: بازیگر آمریکایی
  • کریستین استوارت: بازیگر آمریکایی
  • آیزاک نیوتون: ریاضی دان انگلیسی
  • جسی آیزنبرگ: بازیگر آمریکایی
امتیاز 4.1 (14 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.