تیپ شخصیتی INTJ (شخصیت معمار)

شخصیت معمار (INTJ) فردی است با ویژگی های شخصیتی درونگرا (E)، شهودی (N)، متفکر (T) و قضاوت کننده (J). این افراد متفکر، عاشق تکمیل جزئیات زندگی، به کار بردن خلاقیت و عقلانیت در هر کاری که انجام می دهند، هستند. دنیای درونی آنها اغلب یک دنیای خصوصی و پیچیده است.

توجه کنید!

اگر تا به امروز با تیپ شخصیتی خود آشنایی نداشته اید، تست شخصیت شناسی MBTI را به صورت رایگان در سایت جعبه ابزار ذهنی انجام دهید.

معرفی شخصیت معمار INTJ

شخصیت معمار INTJ در اوج تنهایی به سر می برد و یکی از کمیاب ترین و توانمند ترین سبک های شخصیتی از نظر توانایی های استراتژیک است و خود به خوبی از این امر آگاه است. افراد با تیپ شخصیت معمار INTJ تنها دو درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد و زنان از این تیپ شخصیتی بسیار نادر هستند و فقط 0.8% جمعیت را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل، INTJها که منطقی و باهوش هستند برای یافتن افرادی که بتوانند پا به پای آن ها همه چیز را بی وقفه تجزیه و تحلیل کنند، با مشکلاتی روبرو می شود.
شخصیت معمار (INTJ)

INTJ ها می توانند هم جسورترین رویاپردازان و هم تلخ ترین افراد بدبین باشند. معماران بر این باورند که از طریق اراده و هوش می توانند حتی به چالش برانگیزترین اهداف دست یابند. اما آنها ممکن است به طور کلی نسبت به طبیعت انسان با این فرض که اکثر مردم تنبل، بی تخیل یا صرفاً متوسط هستند، بدبین باشند.

شخصیت INTJ عمده ی عزت نفس خود را از دانش و هوش ذهنی خود می گیرد. در مدرسه، افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است به عنوان بچه “درس خون” یا “بچه مثبت” نامیده شوند. اما بسیاری ازآنها به جای اینکه این برچسب ها را به عنوان توهین تلقی کنند، آنها را پذیرفته اند. آنها به توانایی خود در آموزش و تسلط بر هر موضوعی که به آنها علاقه دارد، اطمینان دارند.

معماران می‌توانند تک‌ بعدی باشند و در برابر بیهودگی، حواس‌پرتی، یا شایعات صبر کمی داشته باشند. با این حال، این اشتباه است که این شخصیت ها را کسل کننده یا خشک تصور کنیم. بسیاری از معماران به شوخ طبعی خود معروف هستند، و در زیر شخصیت جدی خود، اغلب دارای حس طنز تیز و لذت‌بخشی هستند.

معماران همه چیز را زیر سوال می برند. بسیاری از تیپ های شخصیتی INTJ با تکیه بر دانش عمومی و تخصص دیگران در طول زندگی، به وضعیت موجود اعتماد دارند. اما معماران همیشه شک و تردید را ترجیح می دهند تا اکتشافات خود را انجام دهند. INTJ ها برای یافتن راه‌های بهتر برای انجام کارها در تلاشند، آنها از شکستن قوانین یا عدم تایید دیگران هراسی ندارند، در واقع، آنها از این موضوع لذت می برند.

اما لزوما هر کس با تیپ شخصیتی معمار مملو از راه ها و ایده های جدید نیست. معماران می خواهند موفق باشند، نه فقط مبتکر. آنها با به کارگیری ذهن متمرکز خود از تمام نیروی بینش، منطق و اراده شان استفاده می کنند. و کسی که می‌خواهد با قوانین بی‌معنا یا انتقادهای ضعیف، سرعت آنها را کاهش دهد، از سر راهشان برداشته می شود.

معماران، می خواهند انتظارات دیگران را از بین ببرند و ایده های خود را دنبال کنند. این تیپ شخصیتی با یک خط فکری مستقل قوی همراه است. معماران بدشان نمی آید که به تنهایی پیش روند، شاید به این دلیل که دوست ندارند منتظر بمانند تا دیگران به آنها برسند. آنها همچنین معمولاً در تصمیم گیری نظر دیگران را کمتر می پرسند. گاهی اوقات، این رفتار های مستقل می تواند برای دیگران حساسیت ایجاد کند.

معماران به گرم و صمیمی بودن معروف نیستند. آنها تمایل دارند عقلانیت و موفقیت را بر ادب و خوشایند ترجیح دهند، به عبارت دیگر، آنها ترجیح می دهند حق با آنها باشد تا اینکه محبوب جمع باشند. برای همین است که بسیاری از شخصیت های شرور فیلم ها یا انیمیشن از تیپ شخصیت معمار (INTJ) الگوبرداری کرده اند.

از آنجایی که معماران برای حقیقت ارزش زیادی قائل هستند، بسیاری از رفتارهای رایج اجتماعی مثل دروغ های کوچک ممکن است برای آنها بی معنی یا کاملا احمقانه به نظر برسد. در نتیجه، ممکن است به طور ناخواسته زمانی که فقط سعی می کنند صادق باشند، بی ادب یا حتی توهین آمیز به نظر برسند.

اما مانند هر تیپ شخصیتی، معماران مشتاق تعامل اجتماعی هستند. آنها فقط ترجیح می دهند اطراف خود را با افرادی احاطه کنند که ارزش ها و اولویت های آنها را به اشتراک بگذارند. وقتی معماران به دنبال علایق خود هستند، اعتماد به نفس طبیعی آنها می تواند افراد را به سمت خود بکشاند، از نظر حرفه ای، اجتماعی و حتی عاشقانه.

این تیپ شخصیتی پر از تناقض است. معماران تخیلی و در عین حال قاطع، جاه طلب و در عین حال محتاط و کنجکاو و در عین حال متمرکز هستند. از بیرون، این تضادها ممکن است گیج کننده به نظر برسند، اما زمانی که شما عملکرد درونی ذهن معمار را درک کنید، کاملاً منطقی می شوند.

برای معماران، زندگی مانند یک بازی بزرگ شطرنج است. آنها با تکیه بر استراتژی به جای شانس، نقاط قوت و ضعف هر حرکت را قبل از انجام آن در نظر می گیرند و هرگز ایمان خود را از دست نمی دهند که با نبوغ و بینش کافی، می توانند راهی برای پیروزی بیابند، مهم نیست که چه چالش هایی ممکن است در این راه ایجاد شود.

نقاط قوت و ضعف شخصیت معمار INTJ

نقاط قوت INTJ ها

  • منطقی: شخصیت INTJ به ذهن خود افتخار می کند. برای او تقریباً هر موقعیتی می تواند فرصتی در جهت گسترش دانش و تقویت مهارت های تفکر منطقی باشد. به لطف این طرز فکر، او می توانند راه حل های مبتکرانه ای را حتی برای سخت ترین مشکلات ابداع کند.
  • آگاه: تیپ شخصیتی معمار زمان زیادی را به شکل گیری عقاید منطقی و مبتنی بر شواهد اختصاص داده است. آنها به‌جای گمانه زنی ها یا فرضیات نیمه کاره، برا اساس تحقیق و تحلیل نتیجه گیری می کنند. این نوع نتیجه گیری به آنها اعتماد به نفس لازم را می دهد تا از ایده های خود حتی در صورت عدم توافق بقیه، دفاع کنند.
  • مستقل: برای این تیپ های شخصیتی، فرمانبرداری با سطح پایین بودن تفاوتی ندارد. INTJها خلاق و با انگیزه هستند و تلاش می کنند کارها را به روش خودشان انجام دهند. برای این افراد هیچ چیز به اندازه ی قوانین و قراردادها اذیت کننده نیست.
  • مصمم: شخصیت های معمار جاه طلب و هدف گرا هستند. هر زمان که یک ایده یا فعالیتی تخیل آنها را جلب کند، خود را وقف تسلط بر آن موضوع و کسب مهارت های مرتبط می کنند. آنها تمایل دارند چشم اندازهای روشنی از معنای موفقیتشان داشته باشند و تقریبا چیزی نمی تواند آنها را از واقعی کردن این رویاها باز دارد.
  • کنجکاو : INTJها از ایده های جدید تا زمانی که این ایده ها منطقی و مبتنی بر شواهد باشند، استقبال می کنند. این تیپ های شخصیتی به دیدگاه های نامتعارف یا متضاد ذاتاً شکاک هستند. و زمانی که ثابت شود در اشتباه هستند، ترجیح می دهند نظرات خود را مطابق با حقایق تغییر دهند.
  • همه فن حریف: معماران عاشق غوظه ور شدن در انواع چالش ها هستند. کنجکاوی و اراده آنها می تواند به افراد با این تیپ شخصیتی کمک کند تا در طیف وسیعی از تلاش هایشان موفق شوند.

نقاط ضعف INTJ ها

  • مغرور: معماران ممکن است آگاه باشند، اما بدون خطا نیستند. اعتماد به نفس آنها می تواند آنها را نسبت به نظرات مفید سایر افراد، به ویژه هر کسی که از نظر فکری پایین تر می دانند، کور کند. این شخصیت‌ها همچنین می‌توانند در تلاش برای اثبات اشتباه دیگران بی‌جهت خشن یا تک‌ بعدی شوند.
  • بی اهمیت دانستن احساسات: برای معماران، عقلانیت همه چیز است. اما مشکلات در زمینه عاطفی این تیپ شخصیتی را خیلی درگیر می کند. معماران می توانند با هر کسی که به نظر می رسد برای احساسات بیشتر از واقعیت ها ارزش قائل است، بد رفتار شوند. متأسفانه، نادیده گرفتن احساسات در  نوع خود تعصب محسوب می شود و می تواند قضاوت معماران را مختل کند.
  • منتقد افراطی: این شخصیت ها تمایل دارند تا کنترل زیادی روی خود داشته باشند، به خصوص وقتی صحبت از افکار و احساسات می شود. زمانی که افراد نزدیک زندگی آنها نتوانند با سطح خود کنترلی آنها مطابقت داشته باشند، معماران می توانند به شدت انتقاد کنند. اما این انتقاد اغلب ناعادلانه است و بر اساس معیارهای خودسرانه است تا درک کامل ماهیت انسان.
  • زودجوش: معماران از دنبال کردن کورکورانه هر چیزی بدون اینکه دلیل آن را بفهمند متنفرند. این شامل محدودیت ها و قوانینی است که برای آنها وجود دارد. افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است درگیر بحث در مورد قوانین و مقررات بیهوده شوند، اما گاهی اوقات این بحث ها باعث حواس پرتی از مسائل مهمتر می شود.
  • کم تجربه در روابط عاشاقنه: عقلانیت افراطی معماران می تواند آنها را به ناامیدی عاشقانه سوق دهد. به خصوص در مراحل اولیه یک رابطه، آنها ممکن است در درک آنچه در جریان است و رفتار صحیح دچار مشکل شوند. اگر روابط آنها به دلایلی که نمی فهمند از هم بپاشد، می توانند در مورد مسائل قلبی بدبین شوند، حتی اهمیت عشق و ارتباط را زیر سوال ببرند.

روابط عاشقانه تیپ شخصیتی معمار INTJ

“از همه اشکال احتیاط، احتیاط در عشق شاید کشنده ترین برای خوشبختی واقعی باشد.”

برتراند راسل

افراد دارای تیپ شخصیتی معمار (INTJ) به شیوه ای که با بیشتر چالش ها رو به رو می شوند، با روابط عاشقانه برخورد می کنند: کاملا استراتژیک، با اهداف مشخص و برنامه ای برای رسیدن به آنها. در دنیای کاملاً عقلانی، این رویکرد بی‌خطا خواهد بود اما در دنیای واقعی چنین نیست. افسوس معماران گاهی اوقات عوامل مهمی مانند احساسات و اتفاقات غیر قابل پیش بینی را نادیده می گیرند.

برای این شخصیت ها، یافتن یک شریک سازگار می تواند یک چالش خاص باشد. معمارانی که به ندرت از چیزهایی که دارند راضی هستند، همیشه دنیایی را در ذهن خود ایجاد می کنند که کاملتر از واقعیت است. افراد دیگری که وارد دنیای INTJ ها می شوند باید به نوعی با این فانتزی سازگار شوند. اما اگر انتظارات و ایده‌آل‌های معماران از یک شریک غیر واقعی باشد، هیچ شخص واقعی نمی‌تواند آن‌ها را برآورده کند.

معماران به دید عمیق و هوش اهمیت می دهند و بر ارتباطات صادقانه و باز اصرار دارند. برای آنها، رابطه ای که بر اساس این ارزش ها بنا نشده باشد، ارزش ادامه دادن را ندارد. بنابراین ممکن است تعجب آور نباشد که قراردادهای اجتماعی و آداب مهم قرار ملاقات می تواند برای تیپ های شخصیتی معمار بی فایده یا حتی توهین آمیز به نظر برسد. اما بسیاری از این قراردادها به این دلیل وجود دارند که به یک وضعیت ذاتا غیرقابل پیش بینی کمک کنند تا کمتر دلهره آور به نظر می رسد. اگر معماران از پذیرش این واقعیات امتناع کنند، ممکن است دنیای ارتباطات دشوار یا حتی غیر ممکن ببینند.

با بالغ شدن و کسب تجربه، بسیاری از معماران در نهایت هدف قراردادهای های عاشقانه را درک می کنند. با این حال، تا آن زمان، ممکن است تصمیم بگیرند که قرار ملاقات خیلی غیرمنطقی یا پایین‌تر از سطح آنهاست. برخی از افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است دائماً سعی کنند برتری فکری خود را نشان دهند تا ثابت کنند که از “احمق” بودن در قرار ملاقات فراتر هستند. بدیهی است که بعید است این طرز فکر به معماران کمک کند تا شریکی پیدا کنند یا با آن ارتباط برقرار کنند.

روابط عاشقانه INTJهاگاهی اوقات، بهترین استراتژی تیپ شخصیت معمار INTJ این است که به جای مبارزه با قراردهای اجتماعی برای دوستیابی، بر آنچه که از آن لذت می برند تمرکز کنند. از قضا، افراد با این تیپ شخصیتی اغلب زمانی که سعی نمی کنند جذاب باشند، جذاب هستند. انجام کاری که آنها به بهترین شکل انجام می دهند، دنبال کردن علایقی که آنها را روشن می کند، می تواند به درخشش اعتماد به نفس و هوش آنها کمک کند.

شخصیت‌های معمار اغلب کارهای رومانتیک مانند فرستادن گل یا پیام های عاشقانه انجام نمی دهند. بیشتر معماران زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد عشق می کنند تا ابراز آن. اما زمانی که معماران به این باور برسند که یک رابطه دارای پتانسیل است، معماران می‌توانند تمام تلاش خود را به کار گیرند و برای حفظ ثبات و اطمینان رضایت بلندمدت شریک خود تلاش کنند. و با استفاده از تخیل خود، افراد با این تیپ شخصیتی می توانند راه های خوبی برای به اشتراک گذاشتن محبت خود بیابند، البته به شیوه خودشان.

معماران به دنبال روابط قوی و معنادار هستند. آنها از دانش و منطق خود برای اطمینان از رضایت شریک زندگی خود استفاده می کنند. با این اوصاف، احساسات ممکن است همچنان زبان دوم این شخصیت ها باشد. معماران ممکن است به جای اینکه به هسته تضادهای روابط خود بپردازند، آنها را به عنوان معماهایی که باید حل شوند در نظر بگیرند، رویکردی که همیشه موفق نیست. و هنگامی که شریک آنها احساسات عمیق خودشان را به اشتراک می گذارد، معماران ممکن است وسوسه شوند که به جای گوش دادن و حمات کردن، موقعیت را تجزیه و تحلیل کنند. برای معماران، راحت بودن با احساسات خود یا شریکشان شاید به کمی تمرین نیاز داشته باشند.

عشق به ندرت برای INTJ ها آسان است، اما چالشی است که می تواند به رشد معماران کمک کند. معماران از طریق روابط خود می توانند یاد بگیرند که بر زمان حال تمرکز کنند، با احساسات خود در تماس باشند، با افراد دیگر در ارتباط بمانند و به چیزهایی که عادت ندارند، عادت کنند. برای تیپ‌های شخصیتی که به دنبال خودسازی هستند، این فرصت‌ها می‌توانند عشق را رضایت‌بخش‌تر کنند.

زوج مناسب تیپ شخصیتی INTJ

دو تیپ شخصیتی ENTP و ENFP می توانند با تیپ معمار سازگار باشند. طبیعت آرام این دو تیپ شخصیتی به آن‌ها اجازه می دهد تا با استقلال ذاتی تیپ شخصیتی INTJ به خوبی کنار بیایند و همچنین در موقعیت‌های اجتماعی از او حمایت کنند.

روابط دوستانه INTJ ها

‘یک دوست برای همه، در واقع دوست هیچ کس نیست.’

ارسطو

معماران (INTJ) با هرکسی صمیمی نمی شوند و مشکلی با این قضیه ندارند. در بیشتر موارد، افراد با این نوع شخصیت اصراری برای محبوب بودن ندارند. آنها زمان و انرژی خود را برای هر کسی صرف نمی کنند. اما این بدان معنا نیست که معماران ضد اجتماعی یا غیر دوستانه هستند. در واقع ویژگیهای کمی هستند که در ذهن شخصیت معمار INTJ جرقه دوستی را میزند.

معماران خیلی محکم در مورد آنچه درست است یا نیست اظهار نظر می کنند. این ذهنیت به آنها یک تصویر واضح از آنچه که از زندگی اجتماعی و دوستانشان انتظار می رود، به آنها می دهد و همچنین می تواند هر کسی که به نظر نمی رسد این انتظارات رابرآورده نکند، رد می کند. از بیرون، افراد با این نوع شخصیت ممکن است  بی رحم به نظر برسند، اما آنها می گویند که فقط قاطع هستند.

در دوستی، معماران به دنبال یک خط فکری مشترک هستند. این شخصیت ها باعث تحریک ذهنی می شوند و هر کسی که منطقی یا اهل تجزیه تحلیل نباشد، آنها را خسته می کند. معماران می خواهند ایده های گسترده خود را به اشتراک بگذارند و صحبت های کوچک و روزمره، چیزی است که آنها معمولا اجتناب می کنند.

INTJ ها کیفیت را به کمیت ترجیح می دهند. ایده آل آنها داشتن تعداد کمی از دوستان با خط فکری مشترک است. مانند سایر جنبه های زندگی، معماران به استقلال بسیار اهمیت می دهد. تعهدات اجتماعی می تواند تیپ شخصیتی INTJ را ناامید کند. معماران نمی خواهند در دوستی هایشان احساس کنند آزادی شان محدود شده یا آزادی کسی را محدود می کنند. البته، هر دوستی لحظات دراماتیک خود را خواهد داشت. هنگامی که شرایط حساسی بوجود می آیند، معماران ممکن است احساسات عمیقی از خود نشان دهند. راحت بودن در روابط دوستانه ممکن است برای شخصیت معمار همیشه کار آسانی نباشد.

این همیشه آسان نیست که یک معمار را دوست داشته باشید. افراد با این شخصیت صبر کمی برای قوانین اجتماعی دارند. در عوض، آنها به دنبال دوستانی هستند که عقلانیت، صداقت وتوسعه فردی برایشان ارزش دارد. هر کسی که چنین ارزش هایی نداشته باشد در دایره دوستان او باقی نخواهد ماند.

در میان دوستان معتمد آنها و کسانی که به آنها احترام می گذارند، معماران هیچ مشکلی ندارند و خودشان هستند. شوخ طبعی آنها برای همه نیست و فقط در جمع دوستان نزدیکشان بروز می کند. اما INTJ ها دوستان واقعی خود را با محبت و بینش، داستان های جذاب، ایده ها و گفتگوها حمایت می کنند.

والدین با تیپ شخصیتی INTJ

‘کودکان باید آموزش داده شوند که چگونه فکر کنند، نه اینکه به چه فکر کنند.’

مارگارت مید

معماران INTJ به خاطر عقلانیت و خود کنترلی بالا شناخته شده اند و ممکن است توسط هر کسی که این نقاط قوت را نداشته باشند، برایشان مبهم باشد، مانند کودکان. والد بودن ممکن است برای این شخصیت ها راحت نباشد و نیازمند یادگیری مهارت های جدید و بالا بردن انعطاف پذیری شناختی خود هستند. خوشبختانه، معماران تقریبا همیشه برای یک چالش آماده هستند و برای معمارانی که انتخاب می کنند فرزندانی داشته باشند، چالش های زیادی وجود ندارد.

INTJ ها می خواهند فرزندان خود را به رشد و توانایی خود، با منافع روشن و مهارت های تفکر انتقادی قوی، رشد دهند. به جای قوانین سفت و سخت، آنها به دنبال سن مناسب برای استقلال فرزند خود هستند. این به این معنی نیست که والدین با این نوع شخصیت، سهل گیر هستند، آنها انتظار دارند که فرزندانشان از آزادی خود مسئولانه استفاده کنند.

برخی از تیپ های شخصیت ممکن است فرزندان خود را از موضوعات سخت دور نگه دارند، اما والدین معمار معمولا معتقدند که دانش بسیار بهتر از جهل است. برای آنها، دوری از واقعیت یک محرومیت برای کودکان محسوب می شود. البته موفقیت این رویکرد بستگی به توانایی معماران به  اندازه گیری درست آمادگی فرزندان خود را برای این حقایق سخت دارد.

در مقایسه با انواع شخصیت های دیگر، معماران با نشان دادن افراطی محبت راحت نیستند. ابراز علاقه گاهی برای شخصیت INTJ غیر عادی محسوب می شود حتی نسبت به فرزندان. اما کودکان نیاز به عشق و محبت به ویژه در طول سال های بچگی خود دارند. بنابراین، والدین معمار نیاز به گسترش ابراز علاقه و محبت خود دارند؛ تا به فرزندانشان نشان دهند چقدر مهم هستند.

چالش دیگری برای والدین با تیپ شخصیتی معمار این است که آنها با در قید احساسات نبودن، احساس غرور می کنند و ممکن است انتظار داشته باشند که فرزندانشان بتوانند همین کار را انجام دهند. اما این انتظار معقول نیست؛ احساسات ممکن است گاهی گیج کننده باشند، اما آنها کاملا طبیعی هستند، و کودکان به منظور رشد نیاز به اعتبارسنجی و پشتیبانی از احساساتشان دارند. INTJ ها ممکن است هزاران راهکار منطقی برای حل چالش کودکانشان تدوین کنند، اما گاهی بهترین راه این است که به کودکان اجازه داده شود در احساساتشان جست و جو کنند.

معماران سعی می کنند اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان آماده هستند تا با هر چالشی مقابله کند. والدین با شخصیت INTJ می توانند مشکلات را به عنوان فرصت های رشد ببینند. با گذشت زمان، کودکان معماران می توانند این مهارت ها را در شرایط های بسیار پیچیده اعمال کنند و اعتماد به نفس خود را رشد دهند.

هر والدین رویای متفاوتی برای آینده فرزند خود دارند. رویای معماران این است که یک بزرگسال عاقل تربیت کنند که مشکلات را می داند و آنها را حل می کند و به فرزندان خود این را یاد می دهد. معماران درک می کنند که این اتفاق نمی افتد اگر آنها از فرزندان خود از هر چیز دشوار یا ناخوشایند در زندگی محافظت کنند. اما امید آنها این است که اگر فرزندان خود را به ابزار مناسب تجهیز کنند، از پس خود بر می آیند.

شغل مناسب تیپ شخصیتی INFJ

یک حرفه ای می داند که چگونه اغلب معماران INTJ در کارشان درخشان ترین هستند. اما شخصیت معمار INTJ برای هر حرفه ای مناسب نخواهد بود. آنها می خواهند چالش های معنی دار را حل کنند و راه حل های ظریف را برای مشکلات مهمی پیدا کنند، نه اینکه فقط با ارقام سر و کار داشته باشند. معماران همچنین برای نشان دادن نقاط قوت خود نیاز به آزادی دارند. تیپ های شخصیتی کمی می تواند اصول پیچیده را به استراتژی های روشن و عملی تبدیل کنند. برای INTJ ها، هر شغلی که نمیتواند بر مهارت ها و دانش آنها تکیه کند، فرصتی هدر رفته است.

شروع زندگی حرفه ای گاهی برای آنها نا امید کننده است. در اوایل زندگی شغلی خود، تیپ شخصیتی INTJ ممکن است با کارهای آسان و معمولی مایوس شود. افراد با شخصیت معمار خلاقیت بالایی دارند که ممکن است با سیاست ها و قوانین محل کار مورد بی توجهی قرار بگیرد.

خبر خوب این است که، در طول زمان، معماران می توانند توانایی های خود را ارتقا ببخشند. حتی زمانی که مردم در اطراف آنها درگیر مشکلات حاشیه ای می شوند، آنها مشکل اصلی را تشخیص می دهند و حل می کنند. INTJ ها تا زمانی که همکاران خود را از خود ببینند، می توانند در حرفه ی خود پیشرفت کنند و استقلال زیادی به دست آورند که نیاز به دیدن ایده هایشان دارند.

برخی از انواع شخصیت ها به مشاغلی که نیاز به کار گروهی و تعامل دارند، مایل هستند، اما معماران موقعیت های انفرادی را ترجیح می دهند. با  کار کردن به تنهایی یا در گروه های کوچک، آنها می توانند بیشتر از خلاقیت خود استفاده کنند. معماران واقعا معتقدند که اگر می خواهید چیزی درست انجام دهید، بهتر است خودتان را انجام دهید. معماران احترام کمتری نسبت به هر کسی که بر اساس چیزهای دیگر مثل پول به جای شایستگی، پیش می رود، قائل هستند. INTJ ها به بینش، استقلال، دانش و تعهد ارج می نهند. آنها معتقدند که همه باید کار خود را به بالاترین استانداردهای ممکن انجام دهند.

شخصیت های معمار تقاضای پیشرفت و تکامل در کار را دارند و دوست دارند ایده های جدید را کشف کنند. به عنوان پیشرفت حرفه ای خود، آنها ممکن است به موقعیت هایی که به آنها اجازه می دهد تا بر استراتژی های کلی شرکت یا سازمان تأثیر بگذارند، کشیده شود. بسیاری از INTJ ها نقش های تاثیرگذاری به عنوان مدیران پروژه، مهندسان سیستم، استراتژیست های بازاریابی، تحلیلگران سیستم و استراتژیست های نظامی دارند.

معماران ترکیبی از رویکردهای هوشمندانه و تلاش سخت را به عنوان مسیری برای برتری مشاهده می کنند. حقیقت این است که معماران می توانند در هر نقش سازگار شوند. برخی از کارهای حرفه ای با ابعاد اجتماعی قوی مانند فروش یا منابع انسانی، ممکن است برای آنها مناسب به نظر نرسد، اما خوشبختانه، معماران می دانند که چگونه با هر شغلی سازگار شوند. این شخصیت ها دارای خلاقیت و چشم انداز برای کمک های مهمی در هر محل کاری هستند و این مهارت ها قطعا به آنها توانایی این را می دهد که کسب و کار خود را شروع کنند.

شغل های مناسب شخصیت معمار INTJ

در زمینه سرمایه گذاری و بیزنیس

  • حسابرس یا حسابدار
  • تحلیل‌گر مالی
  • مشاور سرمایه گذاری
  • مشاور مدیریتی
  • اقتصاد دان
  • استراتژیست تجارت
  • اقتصاد دان
  • کارشناس ملک و املاک
  • برنامه ریز مالی
  • برنامه ریز استراتژیک
  • بانکدار
  • تحلیل گر خبری
  • مدیر

در زمینه‌های مهندسی

  • مهندسی هوافضا
  • مهندس کامپیوتر
  • معماری
  • مهندسی پزشکی
  • مهندس عمران
  • مهندسی سخت‌افزار
  • متخصص نرم افزار
  • مهندس برق
  • مهندسی مکانیک
  • مهندس هسته‌ای
  • مهندس متالوژی
  • مهندس IT
  • معلم کامپیوتر
  • خلبان

در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات

  • برنامه نویس
  • تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری
  • مدیر شبکه
  • توسعه دهنده نرم‌افزار
  • طراح وب سایت
  • متخصص امنیت

در زمینه حقوقی

  • قاضی
  • وکیل
  • مامور دادرسی
  • کارآگاه

در زمینه هنری

  • نویسنده
  • ویراستار
  • طراحی صنعتی
  • عکاس
  • فیلم بردار
  • فیلم‌نامه نویس
  • کارگردان
  • سردبیر
  • روزنامه نویس
  • طراح گرافیک
  • نقاش

در زمینه پزشکی و بهداشتی

  • میکروبیولوژیست
  • داروساز
  • پزشک یا جراح
  • مهندس ژنتیک
  • روانپزشک
  • روانشناس

در زمینه علوم پایه

  • ریاضیدان
  • ستاره شناس
  • فیزیکدان
  • معلم ریاضی و فیزیک
  • آمارگر
  • شیمیدان
  • کارشناس هواشناسی

شخصیت معمار INTJ در کار

آنچه معماران می‌خواهند، این است که اهداف حرفه‌ای خود را طبق استانداردهای خود دنبال کنند و استانداردهای بالایی برای خود داشته باشد. در حرف، این نگرش یک کارمند نمونه به نظر می رسد و از بسیاری جهات، معماران دقیقاً همین هستند. اما برخی از تیپ های شخصیتی ممکن است کار با معماران را یک چالش بدانند. معماران ممکن است نسبت به افرادی که به آنها احترام نمی گذارند، خشن یا بی اعتنا باشند و متأسفانه، از دست دادن احترام برای آنها می تواند بسیار آسان باشد. به ویژه، آنها احترام کمی برای همکارانی که راحتی را بر نوآوری یا اجتماعی بودن را بر موفقیت ترجیح می دهند، قائل هستند.

INTJ ها به عنوان کارمند

INTJ ها به استقلال طلبی شهرت دارند. حتی در مشاغل سطح ابتدایی، آنها ممکن است از هر کسی که تلاش می کند آزادی آنها را محدود کند عصبانی شود. بدترین کابوس آنها رئیسی است که وقت آنها را با جلسات بیهوده می گیرد، بر قوانین بی فایده اصرار می ورزد و عملکرد کارکنان را بر اساس دوست داشتنی بودن ارزیابی می کند نه بر اساس شایستگی های واقعی.

عناوین  و مقام ها برای شخصیت معمار INTJ اهمیت کمی دارد، و آنها اغلب با مدیری که به آن احترام نمی‌گذارند، کنار نمی آیند. همچنین ممکن است برای آنها سخت باشد که خود را از ارائه بازخورد و انتقاد به مدیران خود باز دارند. در دنیای واقعی، همه رئیس‌ها به اندازه‌ای که معماران می خواهند منطقی یا باز نخواهند بود. اما این بدان معنا نیست که افراد با این تیپ شخصیتی باید به یک مدیر نه چندان ایده آل رضایت دهند.

معماران ممکن است نیاز داشته باشند از تمام خلاقیت و نبوغ خود برای گسترش مسئولیت ها و توسعه تخصص خود استفاده کنند، حتی اگر استقلالی را که می خواهند نداشته باشند. برای انجام این کار، آنها ممکن است نیاز داشته باشند که یک رابطه سازنده و محترمانه با مدیر خود را در اولویت قرار دهند، مهم نیست که آن شخص چقدر از کامل بودن فاصله دارد.

INTJ ها به عنوان همکار

معماران معدودی مشاغلی را انتخاب می کنند که مستلزم کار تیمی یا تعامل اجتماعی مداوم است. برای این شخصیت ها، بیشتر تکنیک های تیم سازی و جلسات گروهی اتلاف وقت است. بسیاری از معماران ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند تا اینکه سرعتشان به خاطر کسی که به اندازه آنها مسلط نیست، پایین بیاید. خوشبختانه، کمال گرایی و عزم راسخ آنها اغلب آنها را قادر می سازد حتی بدون کمک دیگران نتایج مؤثری به دست آورند.

این بدان معنا نیست که معماران نمی توانند با دیگران کار کنند. در واقع، آنها ممکن است برخی از بزرگترین موفقیت های خود از این طریق به دست آورند. قابل اطمینان بودن آنها می تواند آنها را به همکاران عالی تبدیل کند. افراد با این تیپ شخصیتی ممکن است هرگز از نزدیک شدن به همکارانی که مرتب دچار اشتباه می شوند یا نمی توانند احترام آنها را جلب کنند، لذت نبرند. اما در شرکت گروه کوچکی از همکاران مورد اعتماد، جلسات مفید و کارسازی با INTJ ها خواهند داشت.

INTJ ها به عنوان مدیر

اگرچه ممکن است از شنیدن آن شگفت زده شوند، معماران می توانند رهبران بزرگی باشند. در محل کار، آنها به ندرت از اختیارات خود صرف نظر می کنند تا ثابت کنند که مسئول هستند. در عوض، آنها به دنبال راه هایی برای ارتقای نوآوری و اثربخشی هستند، حتی اگر این به معنای شکستن سلسله مراتب تثبیت شده باشد. برخی از مدیران ممکن است از تحت تأثیر قرار گرفتن لذت ببرند، اما شخصیت های INTJ ترجیح می دهند موفق باشند تا اینکه دائماً تأیید شوند.

به طور کلی، معماران ترجیح می دهند با کسانی که برای آنها کار می کنند مانند یک همکار رفتار می کنند نه یک رئیس. هدف آنها هدایت استراتژی‌های گسترده‌تر است و در عین حال به افراد دیگر اجازه می‌دهند فعالیت‌های کوچک را مدیریت کنند. رئیس های INTJ می خواهند بدانند دقیقاً چه چیزی و چه زمانی در حال وقوع است، و آنها همیشه آماده هستند تا هر سطحی از جزئیات را که لازم است بررسی کنند.

این مدیران به رفتار فعالانه احترام می گذارند و به آنها پاداش می دهند و مسئولیت ها را به کارکنانی با قوی ترین مهارت های تفکر انتقادی محول می کنند. کارمندانی که برای توسعه خود تلاش می‌کنند نه آنهایی که فقط می‌خواهند به آنها گفته شود چه کاری انجام دهند؛ چنین کارمندانی ممکن است برای برآوردن استانداردهای معماران مشکل داشته باشند. و هرکسی که بخواهد نتایج بد را با چاپلوسی یا بهانه‌جویی بپوشاند، احتمالاً ناامید خواهد شد. این استراتژی ها به ندرت برای شخصیت معمار INTJ کار می کند.

افراد مشهور با تیپ شخصیتی INTJ

  • جان اف کندی: سیاستمدار آمریکایی
  • هیلاری کلینتون: سناتور آمریکا و وزیر خارجه
  • اسحاق نیوتن: فیزیکدان انگلیسی
  • نیکولا تسلا: فیزیکدان و مخترع صربستانی
  • چارلز داروین: زیست‎ شناس انگلیسی
  • جان نش: ریاضیدان آمریکایی
  • جین آستن: نویسنده مشهور انگلیسی
  • ژان پل سارتر: نویسنده و فیلسوف فرانسوی
  • فردریک نیچه: نویسنده و فیلسوف آلمانی
  • Jay-Z: رپر، تهیه‎ کننده و کار آفرین
  • مارک زاکربرگ: بنیانگذار فیس‎بوک
  • ایلان ماسک: بنیان‎گذار پی‎پال، Space-X و تسلا موتورز
  • جودی فاستر: بازیگر، تهیه‎ کننده و کارگردان آمریکایی
  • استنلی کوبریک: کارگردان آمریکایی
  • میشل اوباما: بانوی سابق آمریکا
امتیاز 4.4 (40 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.